Konu
:
Saray Koleksiyonundan Çekmece Ve Kutular
Yalnız Mesajı Göster
Saray Koleksiyonundan Çekmece Ve Kutular
07-01-2009
#
1
rock_alltime
Saray Koleksiyonundan Çekmece Ve Kutular
Saray Koleksiyonundan Çekmece ve Kutular
Sandal Ağacı Çekmece
Timur’un torunu Uluğ Bey’e aittir
(1420-1449) 19
5x17
5x31
2 cm
Türk Sanatı’nda çekmece
sandık
sandıkça
mahfaza kutu
divit
kubur
kalemdan adları altında toplanan bir grup eserin en seçkin örneklerinden birçoğu Topkapı Saray Hazinesi'nde bulunmaktadır
Birçok özel koleksiyon ve yurt dışındaki müze veya hazinelerde de benzerleri korunan bu eserlerin içinde
para
kıymetli mücevherler
belgeler
kutsal emanetler
kitaplar
ilaç ve kozmetikler
tılsımlar
buhurlar
hatıra eşyası
satranç-dama
tuvalet
yazı ve dikiş takımları gibi pek çok eşya saklanmıştır
Bunlara ayrıca
sadece önemli bir olayın anısına yapılan kutuları veya içinde çift düello tabancaları saklanan çekmeceleri de ekleyebiliriz
Ana malzeme olarak altın
gümüş
tombak gibi metallerin yanında
porselen
cam ve necef
yeşim
akik
yıldız taşı
lapis lazuli benzeri taşlar ve ahşap
mukavva
kumaş
deri
fildişi
bağa ve sedef türünden organikler kullanılmıştır
Söz konusu eserlerin bezemelerinde görülen malzeme ve teknikler de geniş bir yelpazeye yayılır
Yazımızın içeriğini Osmanlı Saray Hazinesi'nden sınırlı sayıda seçtiğimiz örnekler oluşturmakta
Bu örnekler ışığında kutuların malzeme
teknik ve üslup özelliklerine değinip
kime ait olduğu belli olanların sahiplerine dair kısaca bilgi vermek istiyoruz
Saray'da kullanılmış olup günümüze ulaşamayan pek çok kutu
çekmece vb
eşyanın varlığını arşiv ve hazine defterlerinden öğreniyoruz
Aşağıda bu konuda birkaç örnek bulunmaktadır:
Harem kalfaları arasında "Kutucu Usta" rütbesiyle bazı kadınların görevlendirildiği bilinmektedir
Kutucu Usta
sultanların
kadın efendilerin ve ikballerin giyimine
süslenmelerine bakar
mücevher ve kozmetiklerini sakladıkları kutu ve çekmeceleri muhafaza ederlerdi
Özellikle gelin çeyizlerinde kutular ve çekmeceler
olmazsa olmaz eşyaların başında gelirdi
Bazı çekmecelerde sadece sahibinin bilip açtığı gizli bölmeler bulunurdu
Abanoz Çekmece
Yavuz Sultan Selim'e (1512-1520) aittir
25
5x15x14
5 cm
Env
no
T
S
M
2/3634
Sandal Ağacı Çekmece
Timur'un torunu Uluğ Bey'e (1420-1449) ait çekmece küçük bir sandık biçimindedir ve kulpları
anahtar yeri ve menteşeleri altındır
Kapağın ortasında
madalyon içinde kıvrılmış duran bir ejder motifi ve iki yandaki kartuşlarda sülüs hatla "Essultan el Âzam vel Hakan el Ekrem Aman-üzzaman Uluğ Beg Kürkân" yazısı yer alır
Kapak kenarını çeviren fildişi kakma geometrik desenli bordür
Timurlu mimarisindeki mozaik çini bezemelerini hatırlatır
Uluğ Bey
Timur'un oğullarından Şahruh'un oğludur
1394'de Semerkant'ta doğmuş
güçlü bir eğitim görmüş ve çağının birçok bilimini öğrenmiştir
Çalışmalarını astronomi ve matematikte yoğunlaştıran Uluğ Bey
aynı zamanda büyük bir bilim ve sanat koruyucusu idi
Osmanlılarla yakın ilişkiler kuran Uluğ Bey’in oğlu Abdüllatif
Horasanlıların başına geçip babasına isyan etmiş ve 1449’da bu değerli Türk hükümdar ve bilginini öldürtmüştür
Değerine paha biçilemeyen Uluğ Bey’in çekmecesinin dış yüzeylerinde erişilmez kalitede oyma
bitki motifli yoğun bir bezeme yer alır
Ahşaptan dantel dokur gibi oyulmuş
ince kıvrımlı dallar
çiçek ve yapraklarla bütün yüzeyi kaplayan işçiliğin benzeri Semerkant'ta Timur Han'ın (1336-1405) mezarı Gur-i Amir'in kapı kanadında görülmektedir (Kapı kanadı St
Petersburg Hermitage Müzesi'nde korunmaktadır
)
Firuzeli Ahşap Kutu
Osmanlı
16
yüzyılın ilk yarısı
16
5x11x11 cm
Env
no
T
S
M
2/1850
Çekmecenin içinde küçük bir göz vardır
Bütün iç yüzeyler aynı döneme ait kırmızı zemine gümüş renk çiçek desenli ipekle kaplanmıştır
Gerek dış yüzeylerdeki oyma motifler
gerekse kumaşın deseni
döneminin kitap süsleme repertuarları ve Çin kökenli bazı çizimlerle benzerlik gösterir
Çekmecenin aynı formdaki erken dönem örneklerinden biri Müslüman İspanya'ya aittir ve Gerona Katedrali Hazinesi'nde korunmaktadır
Ahşap iskelet üzerine kabartma
granüle
savatlı ve yaldızlı gümüş levhalarla kaplı olan kutunun kapak kenarını çeviren küfî yazıda
Kurtuba'da Halife II
Hişam için yaptırıldığı yazılıdır (İS 970'ler civarı)
Bu formda daha geç bir örnek ise Topkapı Sarayı Müzesi İşlemeler Bölümü’nde 31/268 no
ile kayıtlıdır
Osmanlı Dönemi 16
yüzyılın ikinci yarısına tarihlenen eser
Uluğ Bey çekmecesine yakın boyutlardadır
Ahşap üzerine köpekbalığı derisi ile kaplıdır
Deriye mavi
krem
yeşil
kırmızı ipek ve altın telle hafif kabartmalı zengin çiçek desenleri işlenmiştir
İçi kırmızı ipekle kaplı kutunun menteşeleri ve kilit yeri yine Uluğ Bey'inki gibi altındır
Uluğ Bey'in sandal ağacı çekmecesi üzerinde Timurlu prenslerin adını taşıyan ve günümüze ulaşmış az sayıdaki eserin iç yüzeyini kaplayan kumaşın
nadir Timur dönemi ipek örneklerinden biri olması da ayrı bir önem taşır
Abanoz Çekmece
Bu çekmece
dikdörtgen küçük bir sandık biçimindedir ve abanozdandır
Kenarları ve üzerindeki motifler fildişindendir
Dış yüzeylerde boyalı fildişi
kemik ve gümüş kakma ile birbirine geçen çokgen motifli dolgulu paftalar yer alır
Bunları çeviren şeritler de fildişidir
Geometrik şemada
çok renkli
ince detaylı bu tarz bezemeyi Memlük Sanatı’nda özellikle cephe mimarisinde ve mihraplarda görmekteyiz
Yavuz Sultan Selim (1512-1520)
İran (1514) ve Mısır (1517) seferlerinden bol ganimetlerle dönmüştü
Aynı zamanda bu seferlerden sonra birçok sanatçıyı da İstanbul'a getirtmişti
Abanoz çekmecenin işçiliği
eserin Mısırlı bir usta tarafından veya ondan esinlenen yerli bir sanatçı tarafından yapılmış olabileceğini düşündürmektedir
Buna karşın H
911 (1505) tarihli Sultan II
Bayezid için yapılmış bir Kur'an mahfazasındaki benzer yazı ve bezemeler bu tarzın önceden de sevildiğini göstermektedir
(Mahfaza T
İ
E
M
No
3'e kayıtlıdır
)
Çekmecenin kapak içine yerleştirilmiş fildişi plakada
sülüs hatla kabartma olarak "Bi resm-i hazanet es Sultan bin Sultan Selim Şah bini Bayezid Han ebbedi Saltanatehu" (Sultan Bayezid oğlu Sultan Selim Şah'ın hazinesi için yapılmıştır
Saltanatı ebedî olsun) yazılıdır
Yeşim Mücevher Kutusu
Osmanlı
1520-30
15x7
5x8
6 cm
Env
no
T
S
M
2/2084
Firuzeli Ahşap Kutu
Dikdörtgen sandık biçimindeki ağaçtan yapılmış kutunun yan yüzleri ve kapağı üzerinde firuze şeritlerle belirlenen geometrik şekiller vardır
Birbirine geçen bu şekillerin zeminleri hafif kabartma altın ve savat işi ile ince dal yaprak çiçek bezemelidir
Firuze şeritler içinde kalan her şeklin içine tek yakut
zümrüt veya firuzeler yerleştirilmiştir
Kutunun kenarları fildişindendir ve iki yanından gümüş zincirler sarkmaktadır
Kapağın iç yüzünde klasik kitap kapları kompozisyonunda şemse
salbek ve köşebentlerden oluşan bir süsleme vardır
İçleri küçük firuze parçacıkları ve altın hafif oyma
rumî
hatayi ve kıvrım dal motiflidir
İran sanatından da izler taşıyan
çok ince detaylarla altın zemine işlenmiş siyah savat kontrastlar
girift bitkisel desenler
kutunun üst düzey birisi için yapılmış olduğuna işaret etmektedir
Kutunun içinde daha geç döneme ait
silindir biçimli camdan
iki başı gümüş bir Sakal-ı Şerif Mahfazası
cam mahfazayı sarmak için farklı cinslerden kumaş parçaları ve damgalı kırmızı bir mum yer almaktadır
Fildişi Kozmetik Çekmecesi
Osmanlı
18
yy
ikinci yarısı
21
5x18x15
5 cm
Env
no
T
S
M
2/3413
Üst Bölme
Alt bölme
Yeşim Mücevher Kutus
u
Dikdörtgen biçimli bu kutu koyu yeşil yeşimden yapılmıştır
Üstte sürgülü bir kapağı vardır
Bütün dış yüzleri çiçek biçiminde altın yuvalı tek yakut ve firuzelerle süslüdür
Aralara küçük altın noktalar serpiştirilmiştir
Kapak çengeli
menteşe ve köşebentler altın zemine savatla ince kıvrım dallı firuze ve yakutlarla bezelidir
Kutunun alt çemberleri
tabanı ve ejder başı biçimindeki dört ayağı altın yaldızlı gümüştür
1520-30 yıllarına tarihleyebileceğimiz eserin hemen hemen aynı boyutlarda ve özelliklerde bir benzeri Topkapı Saray Hazinesi'ne 2/2085 no
ile kayıtlıdır
Her iki eserde de geç Timur ve erken Safevi dönemi kuyumculuğunun etkileri görülür
Gümüş Mücevher Çekmecesi
Avrupa-Osmanlı(?) 18
yüzyıl
21
5x12
5x11
5 cm
Env
no
T
S
M
2/2109
Vezir-i Âzam Mustafa Paşa'nın Çekmecesi
Dikdörtgen sandık biçiminde ahşaptandır
Kenarları bombeli eserin kapak üzeri kitap kapağı kompozisyonundadır
Ortasındaki madalyonun içinde fildişi kabartma sülüs hatla "Vezir-i Âzam Mustafa Paşa" yazılıdır
Bütün yüzeyleri beyaz ve boyalı fildişi ile ince geometrik mozaik kakmalı bu şahane çekmecenin kenar şeritleri de fildişindendir
Ayaklar tipik Osmanlı profilindedir
Kutu 17
yüzyılın ikinci yarısına ait bir eser olmakla birlikte
üstündeki bezemeler Memlûk sanatının izlerini taşır
Özellikle mozaik motif şemaları T
İ
E
M
'de kayılı 241 no
’lu
Çoban Mustafa Paşa'ya ait Kur'an mahfazasıyla benzerlik gösterir
Mustafa Paşa (Merzifonlu)
1634'de Merzifon'da doğmuş
Köprülü Mehmed Paşa'nın yanında yetişmiş ve onun kızıyla evlenmiştir
Silahtarlık
kaymakamlık ve kaptan-ı deryalık gibi
birçok görevden sonra vezir-i âzam olmış
Rus
Leh ve Kazaklarla olan mücadelelerde büyük başarı göstermiştir
1683 yılında Viyana üzerine sefere çıkan Merzifonlu Mustafa Paşa
başarısızlıkla sonuçlanan bu seferden sonra Sultan IV
Mehmed'in (1648-1687) emriyle Belgrat’ta idam edilmiştir
Paşa 1675 yılında Sultan IV
Mehmed'in kızı Ümmî Sultan'a damat adayı iken
hem kızın yaşı küçük olduğundan hem de daha sonra öldürüldüğünden evlenememişlerdir
Fildişi Mücevher Kutusu
Çin
18
yüzyılın ikinci yarısı
26x12x9
5 cm
Env
no
T
S
M
2/6282
Fildişi Kozmetik Çekmecesi
Üst kenarları eğimli dikdörtgen kutunun kapak yükseltisi kare biçimlidir
Fildişi iskeletin dış yüzlerinde oyma ve kabartmalı iri yaprak motifleri vardır
Yan köşebentler altın yaldız üzerine çok renkli çiçek boyamadır
Kapağın ve eğimli yüzeylerin köşelerine yakutlu
zümrütlü altın lâle ve yaprak paftalar yerleştirilmiştir
Kapak ortasında ve eğimli dört yüzeydeki yuvarlak altın madalyonlarda olduğu gibi
dik yüzlerde yer alan çok renkli mine paftaların üzeri de yakut zümrütlüdür
Fildişinden dört adet küre biçiminde ayağa oturan çekmecenin içi üst üste iki kat halindedir
Üst katta yükseklikleri 1 ile 6 cm arasında değişen kutucuklardan oluşan 6 adet obje yer almaktadır
Akik
kantaşı
opal ve bağadan yapılmış objeler
bağa kutu dışında altın
mine ve mücevherle süslüdür
Kapak içinde de bir ayna vardır
Alt katta bağa kaplı bir raf üzerinde beyaz taştan
tabla kenarları
bileziği elmas ve yakutlu bir şamdan vardır
Mumluğu altın olan şamdanın yanında ayrıca oymalı yaldızlı gümüşten bir mum makası ve necefli bir fener yer alır
Özellikle 18
yüzyılda “Turqueries” modası Batı dünyasını etkilemişti
Buna karşın aynı dönemde Osmanlı sanatında Avrupa
İran
Hint etkili veya bunların karışımını yansıtan eserler de yapılmıştır
18
yüzyılın ikinci yarısına ait söz konusu Osmanlı kozmetik çekmecesi de bu karma örneklerden biridir
Gümüş Mücevher Kutusu
Dikdörtgen biçimde ve altın yaldızlı gümüşten kutunun kapak kenarları eğimlidir
Küre biçiminde gümüş dört ayak üzerine oturmaktadır
Dış yüzlerini gümüş kıvrım dal
yaprak ve çiçeklerden oluşan ajurlu bir bezeme kaplar
Ajurlu motiflerin üzeri elmas
yakut ve zümrütlerle zenginleştirilmiştir
Kapak ortasında
yan yüzlerde ve köşelerde yer alan altın paftalarda rölyef çiçek ve insan betimlemeleri görülür
Eserin içi pembe atlas kaplıdır ve bir aynası vardır
Kutunun bezeme kompozisyonu
mücevher yuvalarının formu ve taşların yerleştirme biçimleri 18
yüzyıl Osmanlı kuyumculuğuna işaret eder
Buna karşın altın rölyeflerdeki bazı tasvirler
eserin Hıristiyan bir sanatçı tarafından yapılmış olduğunu göstermektedir
Pirinç-Altın Mücevher Çekmecesi
32x20x16 cm
Env
no
T
S
M
2/789
Fildişi Mücevher Kutusu
Dikdörtgen biçimde fildişinden yapılma bu değerli kutu
yarasa biçiminde dört ayağa oturur
Kapak üzeri ve yan yüzleri tamamen fildişi rölyeflidir
Rölyeflerde kademeli zeminlerde mimari
manzara ve insan figürleriyle saray yaşamından sahneler betimlenmiştir
Tabanına çini mürekkebi ile işlenmiş "Y
2027" işaretinden eserin daha önce Yıldız Sarayı’nda bulunduğunu anlıyoruz
Bilindiği üzere Sultan II
Abdülhamid (1870-1909) Yıldız Sarayı'nda bir müze oluşturmuş ve hazinesindeki pek çok eseri orada sergilemiştir
Kutu 18
yüzyıl Çin sanatı özelliklerini taşımaktadır
Eser doğrudan Çinliler tarafından Saray'a hediye edilmiş olabileceği gibi
Avrupalı bir seçkin tarafından da sultana sunulmuş olabilir
Özellikle 18
yüzyılda Avrupalı zengin ve soyluların Uzakdoğu'dan elde ettikleri yeşim
fildişi
porselen
cloisonne mineli v
b
eserleri önemli gördükleri kişilere hediye etmeleri çok moda idi
Altın Yıldızlı Gümüş Çekmece
Sultan II
Abdülhamid'e (1876-1909) aittir
37x25
5x16
5 cm
Env
no
T
S
M
2/7623
Pirinç-Altın Mücevher Çekmecesi
Kalın altın yaldızlı pirinç levhalar çekmecenin iskeletini oluşturur
Değişik renklerde ince taş levhalarla kaplı üstü ve bezemesiz arka yüzü düzdür
Ön ve yan yüzler eğimli ve çıkıntılıdır
Bu yüzlerdeki kafesli bantlar ve rölyef bitkisel motifli altın paftaların zemini lacivert lapis lazuli kaplıdır
Diğer boşluklar elmas taklidi renksiz ve pembe taşlarla tamamen doldurulmuştur
Önden açılan kapağın hemen altında minik üç tane göz bulunmaktadır
Gözlerin ve çekmecenin içi yakut rengi kadife kaplıdır
Eserin üst kenarında altın kabartma ile Rus İmparatorluk tacı yer alır
Bu çekmece masa
ayna ve çift şamdanı da içeren bir tuvalet takımının parçasıdır
Aynı işçiliğe sahip söz konusu parçalarda da
yer yer İmparatorluk tacı
çift başlı kartal motifleri vardır
18
yy
sonları Rus sanatını yansıtan takımın Çariçe II
Katerina tarafından Osmanlı Sarayı'na hediye edildiği tahmin edilmektedir
1762-96 yılları arasında hüküm süren II
Katerina’nın (d
1729 Polonya
Stetin-ö
1799 Petersburg) asıl adı Sofia Augustina'dır
Alman Anhalt-Zerbst prensesi iken
Rusya'ya getirilip Rus dükü Pyotr ile evlendirilerek
Yekaterina Aleksiyevna adını almıştır
İyi bir eğitim gören Katerina
1762'de Çariçe olmuştur
Zayıf bir kişiliği olan kocasını tahttan çekilmeye zorlayan Katerina tutkulu ve zeki bir kadındı
Rusya onun idaresinde her alanda büyük atılımlar gerçekleştirmiştir
Sanat eserlerine
servet ve ihtişama aşırı düşkün olan çariçe nedimelerinin elbise eteklerini bile mücevherlerle süsletiyordu
Osmanlılarla yapılan birçok savaştan kârlı çıkmıştı
Barış zamanlarında diğer devletlerle olduğu gibi Osmanlılar ve Ruslar arasında da karşılıklı hediyeler verildiğini biliyoruz
Söz konusu tuvalet takımı da bu hediyelerden biridir
Altın Yaldızlı Gümüş Çekmece
Dikdörtgen biçimli
gümüş üzerine altın yaldızlı bu çekmecenin kapak ve yan yüzlerinin zemini aznavur işi beyaz minelidir
Çerçevelerde ve mineli alanlarda oyma ve kabartmalı
yaprak
çelenk
fiyonk ve armalar betimlenmiştir
Bunların üzeri yer yer küçük altın dizileriyle bezelidir
Kapak üzerinde bereket boynuzu ve çiçek kabartmalarının ortasında içinde-Arap harfleriyle-A
H
monogramı
Mısır hıdivyal tacı ve H
1327 (1909) tarihi yer almaktadır
Bunların üzeri irili ufaklı elmaslarla süslüdür
İri tek elmasların karatları yaklaşık 1-8 arasında değişmektedir
Dört çift ayak üstüne oturan çekmecenin içi de altın yaldızlıdır ve sapı rölyefli olup
elmaslı bir anahtarı vardır
Üzerindeki monogram ve Mısır Hıdivliği’nin taç motifi
eserin Hıdiv ailesinden biri tarafından padişah için yaptırılıp hediye edildiğini göstermektedir
Çekmecenin sahibi Sultan II
Abdülhamid (d
1842
İstanbul-ö
1918
İstanbul)
Sultan Abdülmecid ile Çerkez asıllı cariye Tirîmüjgân Kadınefendi'nin oğludur
Saray'da özel hocalardan iyi bir eğitim alan Abdülhamid
şehzadeliğinde amcası Sultan Abdülaziz'le Mısır ve Avrupa seyahatleri yapmıştır
Hükümdarlığı döneminde Balkanlar ve Doğu'daki karışıklıklarla uğraşan sultan
özellikle Rumeli'den gelen büyük göçmen gruplarını barındırmak
Ruslarla yapılan savaşların yenilgisi gibi birçok sıkıntıyla uğraşmıştır
1876'da ilan ettiği Meşrutiyet ile açtığı meclisi 1878'de kapatmış
1905'te kendisine düzenlenen suikasttan yara almadan kurtulmuştur
1909'da tahttan indirilip Selanik'e gönderilen Sultan II
Abdülhamid
daha sonra İstanbul'a dönmüş ve Beylerbeyi Sarayı'nda vefat etmiştir
Sultan II
Abdülhamid
dış tehlikeleri gerekçe göstererek baskıcı bir idare uygulamıştır
Buna karşın çocuk hastanesi
kız meslek liseleri
askeri
tıp ve eczacılık okulları
düşkünler evi
Müze-i Hümayun kütüphaneler
arşivler gibi pek çok sosyal kurumu da hayata geçirmiştir
Altyapı hizmetlerinin yaygınlaşmasına çalışmıştır
Yıldız Sarayı'ndaki tiyatroda sık sık temsiller verdirdiği bilinmektedir
Şehzâdeliğinde öğrendiği marangozluk en sevdiği uğraşlardan biriydi
Şahsî servetinin önemli bölümünü mücevher ve mücevherli objeler oluşturmaktaydı
İttihat Terakki hükümeti 1911'de padişahın 400 parçadan fazla mücevher ve mücevherli eşyasını Paris Otel Drouot ve Galerie George Petit'de müzayedede sattırmıştı
Satılan koleksiyonda 5 ile 82 karat arasında
çok sayıda elmas ve 92 karatlık bir zümrüt de yer almaktaydı
Vezir-i Âzam Mustafa Paşa'nın Çekmecesi
Osmanlı
17
yüzyılın ikinci yarısı
32x22x15 cm
Env
no
T
S
M
2/4719
rock_alltime
Kullanıcının Profilini Göster
rock_alltime tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul