|  07-01-2009 | #1 | 
	| 
Şengül Şirin  | 
				  Divan şiirinin Nazım Biçimleri 
 
            Divan şiirinin Nazım Biçimleri
 
 Ölçülü ve uyaklı söz ya da yazıya "manzum", "manzume" denir
  Şiirde dize sayısı, dörtlük sayısı, sıralanış düzeni, uyak yapısı gibi dış özelliklerin tümüne de nazım biçimi denir  
 Divan şiirinde en çok kullanılan nazım biçimleri şunlardır: Kıta, dört dizeden oluşur
  Yalnız ikinci ve dördüncü dizeleri birbiriyle uyaklı olan iki beyitlik nazım biçimidir  İki beyitten daha fazla (10, 15 beyit kadar) olanları da vardır; bunlara da kıtai kebire (büyük kıta) denir  
 Rubai, aynı vezinle söylenen dört  dizelik bağımsız nazım biçimidir
  Birinci, ikinci ve dördüncü dizeleri uyaklıdır (bak  RUBAİ)  Murabba, bent adı verilen dört dizelik kıtalardan oluşur
  Genellikle ilk dörtlüğün bütün dizeleri aynı uyakla, öteki dörtlüklerin son dizeleri, ilk dizenin uy ağıyla, öbür dizeler ayrı uyakla yazılır (aaaabbba     gibi)  
 Şarkı, biçim bakımından murabbanın aynıdır
  Şarkıda genellikle ilk dörtlüğün ikinci ve dördüncü dizeleri, öteki dörtlüklerin dördüncü dizesi olarak yinelenir  Buna nakarat denir  Şarkı biçimi Türk edebiyatına özgüdür  Bestelenmek için yazılır  Bu nedenle müziğe uygun  kalıplar kullanılır  Nedim, Divan şiirinin en güzel şarkılarını yazmıştır  (bak  ŞARKI)  
 Muhammes, bent denilen her bölümü beş dizeden oluşan nazım biçimidir
  İlk bendinin dördüncü ve beşinci dizeleri ya da yalnızca beşinci dizesi, öteki bentlerin sonunda yineleniyorsa buna tekrarlı muhammes anlamına gelen muhammesi mütekerrir denir  Uyak düzeni ise genellikle aaaaabbbaacccaa   biçimindedir  Müseddes, her bendi altışar dizeden oluşan nazım biçimidir
  Uyak düzeni genellikle aaaaaabbbbbacccccaddddda biçiminde olur  İlk altı dizenin son iki dizesinin nakarat olarak yazıldığı müseddesler de vardır  
 Terciibent ve terkibibent,  bentlerden (bölümlerden) oluşan uzun şiirlerdir
  Her bent kendi içinde iki  bölümlüdür  Bent sayısı 5 ile 10 arasında değişir  Bentlerin dizeleri kendi aralarında uyaklıdır  Uyak düzeni şöyledir: aa xa xa xa bb cc xc xc xc xc dd  Buradaki bb ve dd dizelerine vasıta beyti denir  Terciibentlerde bu vasıta beyti, her bendin sonunda nakarat olarak kullanılır  Bu nazım biçimiyle yazılan şiirlerin konusu genellikle, şairin yaşamdan, yazgısından şikâyeti, din ve felsefe ile ilgili düşünceleri ve toplumsal yergileridir  
 
 Gazel, Divan şiirinde en çok kullanılan nazım biçimidir
  İlk beytin dizeleri kendi arasında uyaklı, öteki beyitlerden birinin dizeleri serbest, ikinci dizeleri ilk beytin uyağına göre yazılır  (bak  Gazel)  Taştir, başka bir şairin gazelinin iki dizesi arasına başka bir beytin eklenmesidir
  Taştir yaparken gazelin konusuna uymak gerekir  Şair bir gazel beytinin üstüne üç dize daha eklemişse buna da tahmis (beşleme) denir  Müstezat, sözcük anlamıyla "artırılmış, çoğaltılmış" demektir
  Gazelin özel bir biçimidir  Uzun dizelere "ziyade" denilen kısa bir dize ekleyerek yazılır  
 Örnek:
 "Sen kim gelesin meclise bir yer mi bulunmaz
 Baş  üzre yerin var
  " (Nedim)
 Kaside, Divan şiirinin en çok  kullanılan nazım biçimidir (bak
  Kaside)  Musammat, murabba, şarkı, muhammes,  terkibibent ve terciibent gibi nazım biçimlerinin ortak adıdır
  Mesnevi, Divan şiirinin en sık  kullanılan nazım biçimlerindendir
  Beş mesneviden oluşan yapıta ise hamse denir (bak  MESNEVİ)   
				__________________  Arkadaşlar, efendiler            ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler,            müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet            tarikatıdır   | 
	|  |   |