Konu
:
Antika Yelpazeler
Yalnız Mesajı Göster
Cevap : Antika Yelpazeler
07-01-2009
#
2
rock_alltime
Cevap : Antika Yelpazeler
Elmaslı mineli sineklik 19
yüzyıl Osmanlı sap uzunluğu: 27 cm T
S
M
2/3567 Püsküllü humakuşu tüyünden Altın üzerine lacivert ve beyaz mine zeminlerde elmaslı diziler ve motifler bulunuyor
Elmaslı yeşim saplı sineklik 19
yüzyıl Osmanlı sap uzunluğu: 17cm T
S
M
2/3573 Püsküllü humakuşu tüyünden
Kadeh biçimindeki püskül yuvası ile sap tepesi altındır ve üzerleri elmaslıdır
Mücevherli sineklik sapı 19
yüzyıl Hindistan sap uzunluğu: 27 cm T
S
M
2/3571 (sapındaki kırık metalle tutturulmuştur) Çok renkli ipliklerden oluşan püskülün önemli kısmı ek¤¤¤¤¤¤
Altın sapın ve püskül yuvası yakut ve zümrüt dizileriyle süslü
Hicri 1090 (1680) tarihli Sultan IV
Mehmed (1648-1687) dönemine ait Hazine Sayım Defterinde (T
S
M
Arş
D
12A-12B) mücevherli eşyalar arasında yer alan yelpaze kayıtlardan bazılar şöyledir:
1- “Billur kabzeli (necef saplı) 1420 incülü ve ortasında iki iş yakutlu 12 zümrütlü yelpaze
Adete 1
Müşahede edildi
mande (yerinde) imza tarih”
2- “Billur kabzeli yeşim üzerine 118 yakut 153 zümrüt ile müzeyyen yelpaze
Adet 3
İkisi incülüdür
Birisininn kabzesi yoktur müşahede olundu
mande”
3- “Yeşim kabzeli lal ve zümrütleri ihraç olunup (çıkarılıp) Devletlu Valide Sultan Hazretlerine iş içün teslim olunmuştur
Muharrem sene 1119
Derzaman-ı Recep Paşa
Konu olan Valide Sultan Sultan III
Ahmed’in (1703-1730) annesi Rabia Gülnuş Sultandır
Recep Paşa da yine Sultan III
Ahmed’in vezirlerindendir
4- “Altun müşebbek (kafesli ajurlu) kabzeli 1603 incü 164 yakut 1333 zümrütle müzeyyen murassa aynalı yelpaze adet 2
mande
”
5- “Billur kabzeli 1080 incülü 40 zümrüt 11 yakutla murassa yelpaze adet 1
müşahade olunur
Aynalıdır
Ayna şikesttir (kırıktır) Fi sene
127 imza
mande
”
17
yüzyılın sonlarına doğru sözkonusu Hazine sayım defterinde kayıtlı yelpazelerin birçoğu kuşkusuz daha erken dönemlerden kalmıştır
Defterdeki kısa açıklamalardan biçim ve bezeme üsluplarının tam olarak anlamasak da eserlerdeki malzeme zenginliğini ve işçilik kalitesini tahmin edebiliriz
1600’lerin başına tarihlenebilen bin minyatür albümünde ayrı ayrı yapraklarda adları belirtilmiş üç kadın ve bir Mevlevi dervişinin ellerinde yelpazeler vardır (British Library Or
2709)
18
yüzyılın en önemli minyatür sanatçısı Levni’nin ince ayrıntılı gerçekçi portre ve kompozisyonlarındaki diğer unsarların yanında yelpaze ve sineklik de dikkat çeker
Örneğin “Frenk kadını” elinde elbisenin beyaz dantelleriyle uyumlu aynı renk dantelli katlanan bir yelpaze güçlenmiştir (T
S
M
Küt
H
2164)
1720 yılında Sultan III
Ahmed’in (1703-1730) şehzadelerinin sünnet şenliklerini anlatan eser Şair Vehbi tarafından yazılmış Levni tarafından resimlendirilmiştir
Surname-i Vehbi adıyla bilinen eserde (T
S
M
Küt A3593-94) özellikle yemek sinileri etrafında oturan davetlilere hizmet edenler arasında sineklik ve yelpaze sallayan figürler yer alır
1762 yılında İstanbul’a gelip uzun yıllar burada yaşayan ressam ve Malta Şövalyesi Antoine de Fauray’ın çeşitli portreleri arasında “İstanbul’lu Rum Kadın” adlı eserinde tavus tüyü yelpaze önemle vurgulanmıştır
Aynı yıllarda İstanbul’da bulunan M
A
Cherier çarşıda gördüğü görkemli yelpazelerin yapılan resimlerde mutlaka yerini alması gerektiğine dikkat çekmiş bunu yazılarından birinde belirtmiştir
(A
Chéniér Quevres cumplétes
Dimoff Paris)
1793 yılında Şair Fazıl bin Tahir Enderuni tarafından yazılan Hubanname-Zenanname adlı kitapların bir cildi dünya kadınlarına diğeri dünya erkeklerine ayrılmıştır (İ
Ü
K
T
5502) Başka kopyaları da olan kitaplarda yer alan portrelerden “İspanyol kadın” da resmedilen kadının elinde katlanan bir yelpaze görülür
Yine aynı eserin kopyalarında Kâğıthane’de piknik sahnelerinde kadınlar ellerinde siyah tüylü yelpaze ve sinekliklerle betimlenmiştir
Resimli kâğıt-fildişi yelpaze
19
yüzyıl başları Çin çap: 28 cm T
S
M
2/4370 Ara çubuklarda ajurlu yoğun bitkisel desenler baş çubuklarında rölyef bezemeler var
Yapraklar guvaş boya ile çok renkli törensel sahneler betimlenmiş
Fildişi yelpaze
18-19
yüzyıl Çin sap uzunluğu: 34 cm çap: 34 cm
T
S
M
2/3576 İpliksi fildişi zeminli ara çubuklarda insan hayvan manzara oymaları baş çubuklarda yüksek kabartma benzer figürler ve ejder motifleri işlenmiş
19
yüzyıl Oryantalist ressamlardan John Frederic Lewis’in 1857 tarihli “Harem Hayatı” tablosunda gözdenin elinde tavustüyü cariyenin elinde hurma dallarından sineklik görülür
Buraya kadar bazı kayıtlar minyatür ve tablolar yardımıyla yelpaze ve sinekliklerin günümüze ulaşıncaya kadar az çok değişen formlarını çeşitli modalardan etkilenmelerini vurgulamaya çalıştık
Yüzyılın başına kadar diğer toplumlardaki gibi Osmanlı toplumunda da önemini koruyan yelpaze ve sineklikler çeyiz eşyalarının da vazgeçilmez parçalarıydı
Arabada veya dışarıda gezerken Osmanlı hanımlarının yanlarından ayırmadıkları yelpazeler küçük boyutlu yapılırdı
Buna karşın misafirlerin de kullanması için evlerde yastık ve masa üzerine konan yelpazeler büyükçe olurdu
Bunlar genellikle hurma dallarından hasır şeklinde görülür dışarıda pek kullanılmazdı
Ayrıca evlerde toz almakta kullanılan yumuşak tüylü yelpazeler de olurdu
Abdülaziz Bey’in 1910’larda yazdığı “Osmanlı Adet Merasim ve Tabirleri” kitabında gelin çeyizi bölümündeki listede:
10 kadar yelpaze ve sineklik sapları altın gümüş fildişi oymalı
kaydı yer alır
Kuşkusuz yazar kitabını yazdığı yıllardan çok daha önce var olanları da içeren adetlerden bahsetmekte
Bu arada 19
yüzyıl sonu 20
yüzyıl başındaki meşhur yelpaze ustaların da adını vermektedir
Genellikle dükkânların Süleymaniye civarında toplantığını en ünlülerin Kasımpaşa’lı A’rec (topal) Ömür Usta Hazerfen Ali Efendi Müezzinzade Salih Efendi olduğunu belirtmektedir
Osmanlılarda yelpazelerin halk sınıflarına göre az çok farklı kalitede yapıldığını da yine aynı kitaplardan öğreniyoruz: Yaz günleri havalanıp serinleyebilmek için kullanılan yelpazelere halk pek rağbet ettiğinden pek sanatkaraneleri gerçekten çok kıymetli ve ustalıklı yapılmış olanları vardı
Saraylara ve ekabire mahsus yelpazelerle sinek kovmak için yapılan sineklik adı verilenlerin de pek süslüleri nefisleri olurdu
13-Mineli altın saplı sineklik 19
yüzyıl Avrupa ve Avrupa etkili Osmanlı yapımı sap: 20 cm T
S
M
2/3587 Püsküllü hurma dalları ve ipek ipliklerden oluşur
Boğumlu sapın üzeri çok renkli mine çiçek desenli
Dört türlü yelpaze vardı: Biri Saray-ı Hümayun ve küberanın kullandığı sapları murassa olup beyaz kuş kanatlarından veya tavus kuyruğuyla şahin cige turna balıkçıl huma kanatlarından sorguç (demet püskül) yapılır ortasına mücevher konurdu
Diğeri altın üzerine mine işleme saplı olur yine sorguç takılır veya tavustan yelpazesi bulunurdu
Diğer bir çeşidi ise fildişinden somdan gayet sanatkarhane oyulmuş ve sapına kadar nakışlar yapılmış olurdu
Yine adı geçen kuşlardan birinin kanadı konurdu
Diğeri de oymalı abanoz saplı ve genellikle yuvarlak olurdu
Bir çeşidine de ufak bir som takılır katlanır devşirilir gerekirse cebe bile girerdi
Hicazdan gelme hurma dallarından hasır gibi örülmüş boyalı nakışlı sap takılmış olanı da vardı
Sapı murassa olanlarını kuyumcular yapardı
Som ve fildişinden yapılanları oymacı esnafın hünerlerinin eseriydi
Saray koleksiyonunda 16
yüzyıl sonlarında 17
Ve 18
yüzyıldan birkaç örnek vardır
Osmanlı Sarayı Hazinesinden günümüze ulaşan binlerce eser arasında yelpaze ve sineklikler pek de tanınmayan küçük fakat önemli bir koleksiyon oluşturur
Koleksiyonda yirmibir yelpaze üç yelpaze sapı otuzdokuz sineklik ve beş sineklik sapı olmak üzere toplam yetmişüç eser yer almaktadır
Çoğunluğu 19
yüzyıla ait Saray sineklik ve yelpazeleri içinde Abdülaziz Bey’in tariflerine uyan pek çok örnek bulunuyor
Mücevherli sineklik 19
yüzyıl Osmanlı sap uzunluğu: 21 cm
T
S
M
2/3562-63 İnci örme bileziklerle tutturulmuş püskülleri yak (Tibek sığırı) kıllarındandır
Mineli gümüş burma saplar elmaslar ve yakutlarla bezeli
Devekuşu tüylü elmaslı yelpaze
19
yüzyıl ikinci yarısı Osmanlı sap uzunluğu: 18 cm çap: 38 cm T
S
M
2/3594 Pembe boyalı tüylerin rengi solmuştur
Her iki yüzün ortasında mavi mine zeminli ve elmaslı birer madalyon yer alır
Burmalı altın sap da mineli ve elmaslıdır
Fildişi yelpaze
19
yüzyıl Çin çap: 27 cm T
S
M
2/3569 İpliksi zeminli ara çubuklarda oyma ile baş çubuklarında yüksek kabartma çiçek ve kuş motifleri yer alır
Madalyonların ikisi de insan figürleri ortadakinde Gotik harflerle “IIG” insiali görülüyor
rock_alltime
Kullanıcının Profilini Göster
rock_alltime tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul