KRDNZ
|
Normandiya Çıkarması
Normandiya Çıkarması D-Day
Çıkarmanın deniz kuvvetleriyle ilgili kısmının kod adı olan Neptün Harekatı çerçevesinde, 6 Haziran 1944 günü şafaktan önce Dover Boğazı'ndan 5300 gemi,tekne ve amfibi araç yola çıktı Yaklaşık 300 mayın tarama gemisi,geniş bir hattı mayınlardan temizleyerek gemilere ve yaklaşık 200 000 askeri 5 kumsala taşıyan çıkarma araçlarına önderlik etti:İngiliz kuvvetleri için Sword ve Gold;Kanadalılar için Juno;Amerikalılar için Omaha ve Utah kumsalları  Çıkarma gününün kod adı ise D-Day idi


Müttefiklerin Aşmak İstedikleri Atlantik Duvarı ve Özellikleri
Yapımına 1942 yılı baharında başlanan Atlantik Duvarı,olası bir Müttefik işgaline karşı inşa edilmiş ve Almanların işgal ettikleri ülkelerin kıyıları boyunca uzanan muazzam bir savunma sistemiydi Projenin hayata geçmesi Batı Orduları Başkomutanı Rundstedt ve Batı Ordusu Komutanı Rommel tarafından sağlanmıştır
Duvarların yapımında kullanılan malzemelerin toplam hacminden(sadece 180 000 000 vagon çimento,  ),harcanan işgücüne ve yararlanılan maddi kaynaklara kadar birçok alanda rekorlardan oluşmuştur Duvar planında Atlas Okyanusu ve Manş Denizi kıyıları çeşitli mıntıkalara ayrılmış ve tahkimat, olası tehdit unsurları göz önünde bulundurularak yapılmıştır Sahili savunan 12 000 Alman Yeraltı Sığınağı,bu duvarın büyüklüğünü göstermektedir Kısacası o zamana kadar çok iyi korunan ve aşılamaz denen Atlantik Duvarı bu vaziyette bulunuyordu
Buna rağmen Rommel tarafından yerinde incelenen ve yapımı takip edilen duvarın "yeterli olmadığı" çeşitli vesilelerle Hitler'e söylenmiş,ancak eleştirilere kulak asılmamıştır
Çıkarmadan Önce Normandiya Kıyılarının Durumu
Normandiya'nın savunmasından sorumlu Kara Mareşali Rommel,ileride olabilecek bir Müttefik saldırısının bu sahillerden yapılabileceğini öngörmüş ve
"Tek şansımız kumsallarda olacaktır "
diyerek burayı aşılamayacak biçimde tahkim ettirmişti
Bir kaç yüz metre genişliğindeki kumsalı aşmaya gelecek olanlar önce Belçika Kapıları adı verilen tuzakları,daha sonra sırasıyla suni rampa ve kızakları,kirpi adı verilen su altı engellerini geçmek;buraya kadar ulaşmayı başaranlar da dikenli tellerden ve tank hendeklerinden sonra sahile döşenen mayınların yer aldığı mayın tarlasını- sadece çıkarmadan birkaç hafta önce yerleştirilenlerin miktarı 160 000 adetti- ve siperlerde yer almış bulunan gizli silah mevzilerini aşmak zorundaydılar



Müttefiklerin Çıkarma Hazırlıkları
1-BIGOT Haritalarının Yapımı
BIGOT,kod içinde bir koddu ve Çok Gizli'yi aşan bir gizliliğe sahipti Planlamacılar,saldırının deniz harekatları ve amfibi harekatlarıyla ilgili bölümleri için kod olarak Neptün sözcüğünü benimsediklerinde,Çıkarma Günü'nün zaman ve yerini ima bile edebilecek herhangi bir belge ya da haritaya daha sıkı bir koruma sağlanması gerektiğini fark ettiler Kasım 1942'de Kuzey Afrika'yı ele geçirmek üzere Cebelitarık'a giden subayların evraklarına basılan
"To Gib" damgasındaki iki sözcük peş peşe tersten okunduğunda ortaya çıkan tuhaf BIGOT(İngilizce dar görüşlü anlamında)kodunu seçtiler

Omaha Sahillerini gösteren bir BİGOT haritası
BIGOT haritaları ve belgeleri gizlilik içinde yaratılıyordu Bunlardan biri Londra'da bulunan Selfridges mağazasının içinde gizliydi Bigot çalışanları Selfridges'e binanın arka kapısından girip çıkıyor ve pek çoğu sadece,bir şekilde savaş çalışmalarına katkıda bulunan küçük bilgiler taşıdığını biliyordu Bigot bilgilerine sahip diğerleri ise,Londra ve İngiltere'nin güneyine dağılmış Müttefik kadrolarında çalışıyorlardı
Bigot haritalarının yapımı ise,iğneyle kuyu kazmaya benziyordu Yaklaşık 2 yıl sürmüştü İşe Normandiya kıyısını gösteren eski kartpostallar ve Napoleon dönemine ait deniz haritalarından toplanan bilgilerle başlandı Bunu Fransız Mukavemetinden,Müttefik ajanlarından,kurbağaadamlardan gelen ufak tefek,ama taşları yavaş yavaş yerine oturtan bilgiler izledi Nazilerin işe aldığı Fransız işçiler,Atlantik Duvarı'na eklenen engeller arasındaki mesafeyi adımlayarak ölçüyor,Alman Birliklerinin hareketlerini izliyorlardı
Caen'deki Alman karargahını yeniden dekore etmek için tutulan bir boyacı,takviye güçlerin yerini gösteren bir planı çalmıştı Telsiz ve telgraf operatörleri,Alman telsiz saptama timlerine yakalanmamak için mesajlarını bir çırpıda ve sadece bir kez yolluyorlardı Diğer mesajlar İngiltere'ye posta güvercinlerinin taşıdığı kapsüller içinde iletiliyordu Kraliyet Hava Kuvvetleri bu güvercinleri Fransız direnişçilerine,Alman işgali altındaki Normandiya'ya paraşütle atılan kafesler içinde ulaştırmıştı Bu kanatlı casuslardan haberdar olan Almanlar,onları saf dışı bırakmak için keskin nişancı ve şahinlerden yararlanıyorlardı Ancak binlerce masaj yerine ulaştı
Sonunda BIGOT haritaları elle tutulur bir seviyeye gelmişti Fakat bu haritalar için yüzlerce kişi de can vermişti Artık tek yapılacak hamle, kıyı şeridinin gerçek görünümünü içeren fotoğrafları elde etmekti Mayıs 1944 ortalarında Bigot haritacıları,kıyı şeridinin alçaktan çekilmiş hava fotoğraflarını istedi 3000 metre yüksekte uçmak üzere eğitilmiş pilotlar,dalgaların üstünde alçaktan uçuşlar yaptılar Pilotlar bu uçuşa"barbut" diyorlardı;çünkü zırhsız ve silahsız uçaklarının içinde ölümle kumar oynar gibiydiler
Müttefiklerin 31 Fotoğrafla Keşif Fibi'nden Teğmen Albert Lanker,6 Mayıs'ta ilk alçak uçuşunu yaptı Alman radarlarına yakalanmamak için Manş Denizi'nin 10 metre üstünden uçan Lanker,Normandiya kıyısındaki geniş bir kum tepesinin üzerinden keskin bir dönüş yaptı ve siperlerde çalışan Alman askerlerinin üstünden saatte 580 km hızla geçti Fotoğraf kıymetlendiriciler Lanker'in çektiği fotoğrafları haritalarına işlediler
Başka bir alçak uçuşta çekilen fotoğraflar,denize doğru açı yapacak şekilde kumun içine dikilmiş ve tepelerine mayın yerleştirilmiş ağaç kazıkları ortaya çıkardı Diğer fotoğraflar,kumsalların sular çekildiği zaman ortaya çıkan bölümlerinin,çelik demiryolu raylarının birbirine kaynatılmasıyla yapılan "kirpilerle" kaplı olduğunu gösterdi Bu engeller,sular yüksekken kumsala yaklaşan çıkarma araçlarının gövdelerine saplanacak şekilde tasarlanmıştı
29 Mayıs tarihli bir istihbarat bülteni,"Dalgaların hemen üstünden yapılan son keşif fotoğrafları sualtındaki hemen her tip çıkıntının mayınlanmış olabileceğini gösteriyor"diyor Keşif uçuşlarında çekilen bu fotoğraflar planlamacıları,çıkarma gemilerinin deniz çekildiği zaman gelmesi ve askerleri engellere çarpmadan önce boşaltması gerektiğine ikna etti Havacılar gelgitleri ve kıyı eğimlerini gösterecek yöntemler belirlemek zorunda kaldılar


Sahildeki gelgit ve akıntıları gösteren tablolar
Alçak uçuşlarda çekilen Normandiya kıyı şeridinin hava fotoğrafları,Müttefiklerin çıkarma gemilerini Çıkarma Günü sahillere doğru yönlendirecek dümenciler için, göz hizasında görüntüler sağlıyordu Bigot ressamları bu fotoğrafları kilise kuleleri ve sahil evleri gibi nirengi noktalarını gösterecek resimlere dönüştürdü Her haritanın altında haritaya paralel, sahilin görünümü ve nirengi noktalarını gösteren suluboya resimler konuldu



2-Çıkarma Gününün Provası:Kaplan Tatbikatı
Uzun yıllar titizlikle kamuoyundan hatta savaştan sonra bile müttefik halkından saklanan bu tatbikat,1980'li yıllarda gizliliğin ortadan kalkması ile gün ışığına çıkmış Zira gerçek çıkarmadan 6 hafta önce 27 Nisan 1944 günü 300 gemi ve 30 000 askerin katılımı ile yapılan gerçek mühimmatlı bu tatbikat,tam bir hezimetle sonuçlanmış
Hava desteğinin aksaması,çıkarma araçlarının gecikmesi ve kıyıbaşındaki karmaşa sonucu,tatbikat yeri olarak seçilen ve Normandiya kıyısı ile coğrafi benzerliği nedeniyle Güney İngiltere'deki Slapton Sands adlı sakin kumsal kanlara bulanmış Çok sinirlenen General Eisenhower,bu feleketi sır olarak saklamak için öyle olağanüstü önlemler alınmasını ve ağızların öyle sıkı tutulmasını emretmiş ki,ayrıntılar yıllarca bilinmemiş Son hesaplamalara göre 749 denizci ve asker ölmüş,yüzlerce yaralı asker,onlarca tank kaybedilmiş  
İşin daha da kötüsü,tatbikatın ertesi günü sabah 02 00 civarlarında Almanlara ait 9 Schnellboote(hızlı,yakalanması güç hücumbotlar),LST olarak da bilinen,ABD'ye ait 8 tank çıkarma gemisinden olan konvoya ateş açmış Gemiler Kaplan Tatbikatı'nın son aşamasında karaya çıkacak araç ve askerlerle yüklü halde Slapton Sands'e doğru ilerlerken,açılan ateş sonucu LST-531 alabora olmuş ve yüzlerce askeri beraberinde götürerek birkaç dakika içinde batmış LST-507'de yüklü olan benzin,büyük bir patlamaya yol açmış ve gemiyi alevler içinde bırakmış LST-289'u vuran hücumbot,geminin kıçını parçaladıysa da gemi batmamış ve limana kadar ulaşmış
Eisenhower,Slapton Sands açıklarında olan bu felaketi de öğrendiğinde,ölen ya da kaybolanlar arasında Bigoted olup olmadığını bilmek istedi Çıkarma konusunda tarih ve yer bilgisine sahip olanlara Bigoted/Bigotlu deniyordu Bu durum Eisenhower için büyük bir istihbarat kabusu haline gelmişti Bu kağıtlardan veya haritalardan biri düşmanın eline geçseydi,çıkarma başarısızlığa uğrar ya da iptal edilirdi Yapılan araştırma sonunda 10 Bigoted olduğu tespit edildi Bu cesetler bulundu ve üstlerindeki belgeler toplandı Almanlar bu belgeleri ele geçirememişlerdi ama yine de tedbiri elden bırakmayan Müttefiklerin şifre çözücüleri,günlerce Almanların istihbaratını dinlediler ve sırların güvende olduğuna kanaat getirdikten sonra rahat bir nefes aldılar
Başarısızlıkla sonuçlanan Kaplan Harekatı ile ilginç bir bilgi de şu:
Saldırıya uğrayan LST konvoyundaki yara almamış olanlardan LST 515'in komutanı Albay John Doyle'un,yola devam edilmesi emrine uymayarak geri dönüp gece yarısı sulara gömülen gemilerden sağ kalanları toplamak istemesi ve 132 kişiyi kurtarması 
Ancak suya atlayanlardan cankurtaran yelekleri şişik olduğu halde ölenlerin çoğunun suyun içinde baş aşağı durması dikkatlerini çeker Böylelikle hiç kimsenin askerlere cankurtaran yeleklerini bele değil,koltuk altına takmak gerektiğini söylemediği anlaşılır Kaplan Tatbikatından alınan bu ders, daha sonra saldırıya katılan tüm birliklere öğretilir ve sayısız hayat kurtarılır
3-Almanların Çıkarma Günü ve Yeri Konusunda Yanıltılması Çalışmaları
(Karşı İstihbarat ve Casusluk)
Bigot haritaları yavaş yavaş gelişirken,bir grup istihbarat subayı,savaşın en büyük aldatmacasını ustalıkla sahneye koymakla meşguldü :1980'lere dek tam olarak açıklanmayan bir casus sevk-idare harekatı  
Savaşın başlarında İngiliz karşı haber alma görevlileri,yakalanan Alman casuslarına basit bir seçim hakkı tanımıştı;darağcına gitmek ya da onlar için çalışmak Pek çoğu yaşamayı seçti Saf değiştitren bu casuslar aldıkları emirlerle,gerçek ve sahte bilgilerin karışımından oluşan istihbarat raporlarını Alman şeflerine iletmek için görünüşte gizli telsiz kullanıyorlardı Yanıltıcı bir şekilde adlandırılmış XX Komitesi'nin yürüttüğü bu operasyonun amacı,Almanların üst düzey komutanlarını,saldırının ya Nazilerin elindeki Norveç'ten ya da Dover Boğazı'ndaki Calais'den yapılacağına ikna etmekti
Aldatmacaya iki dev,ancak hayali askeri birlik de dahil edildi Sözüm ona Norveç'i ele geçirmeye hazırlanan bir birlik Alman telsiz dinleme istasyonlarına,ihtiyaçları arasında"kayak eğitimi" ve "düşük sıcaklıklarda motor çalıştırma kılavuzları" bulunan 350 000 askerlik hayali bir ordunun hareketli haberleşme trafiğini dinletiyordu İkinci hayali ordu ise,Korgeneral Patton komutası altında Calais'ye saldırmaya hazır gibi görünüyordu Casuslar Almanlara,Patton'ın Calais saldırısını yönetmek üzere İngiltere'ye ulaştığı bilgisini veriyordu Luftwaffe keşif uçakları Patton'ın ordusuna ilişkin kanıtları fotoğraflıyordu:Tank ve kışlalar,yakınlardaki limanlarda çıkarma gemisi filoları,hatta bir petrol iskelesi Hepsi de butaforcuların yaptığı tahta,kauçuk ve kartonpiyerden yaratılmış yanılsamalardı
XX Komitesinden bir kadın ajan,saldırıya hazırlanmak üzere karargahını Calais'nin karşısındaki Dover bölgesine taşımış olan ve aslında var olmayan ABD 14 Ordusuna mensup bir kurmay subayla flört ettiğini,Almanlara rapor ederek aldatmacaya katkıda bulundu Oyun öylesine kusursuzdu ki,14 Ordunun omuz apoletleri,National Geographic'in,ABD silahlı kuvvetleriyle ilgili 1944 yılında yayımladığı bir kitapçıkta gerçekleriyle birlikte yer aldı
Peki ya Nazilerin Normandiya Çıkarmasına ilişkin aldıkları gerçek raporlar?"Bu,"diyordu Almanların en güvenilir casusu(ve XX'in yıldız oyuncusu),"Olsa olsa bir şaşırtmacadır "
9 Haziran'da gönderilen ve bizzat Hitler'in okuduğu bir mesaj,Çıkarma Günü'nün Alman yedek kuvvetlerini şaşırtmak için tasarlanmış bir tuzak olduğunu,böylece Müttefiklerin "olasılıkla Pas de Calais bölgesinde kesin bir saldırı düzenleyebileceklerini" ileri sürüyordu Bu oyun Çıkarma Günü'nden sonra Alman kuvvetlerinin haftalarca "gerçek" saldırıyı bekleyerek Calais'de kalmasını sağlayacaktı
Almanlar kuvvetlerini Calais civarına yığarken,sadece Mareşal Rommel,öngörüsüne sığınarak,Müttefik uçaklarının belirlemiş olduğu sualtı engellerini inatla Normandiya'ya yerleştirdi Ancak istediği daha çok çimento ve mayın talebi reddedilince,mecburen ağaç ve çelik engellere başvurdu "Yegane şansımız sahillerde olacaktır "diyordu İşgalciler Normandiya'ya gelecek olursa,onları orada durduracaktı Düşmanın deniz yüksekken geleceğini ve gemilerini kazıklara oturtacağını tahmin ediyordu
Normandiya Çıkarması Öncesi Müttefiklerin Yaşadıkları
İlginç Güvenlik İhlalleri
Bunların en tuhafı,London Daily Telegraph gazetesi tarafından işlenmiş
BIGOT güvenlik subaylarını alarma geçiren hadise,gazetenin verdiği
çapraz bulmacanın cevapları arasında, şifrelenmiş kod adlarıyla kullanılan
bazı kelimelerin bulunmasıymış Olay şöyle cereyan etmiş:
2 Mayıs 1944'de bulmacanın cevapları arasında"Utah" sözcüğü bulunuyormuş 1 hafta sonraki cevaplardan biri ise "Omaha" olmuş Bundan sonra bulmacayı hazırlayan öğretmen gizlice izlemeye alınmış Ancak ajanlar bir bağlantı bulamamışlar
Bir sonraki hafta, saldırıda kullanılmak üzere İngiltere'de inşa edilmekte olan yapay limanların kod adı olan "Mulberry"sözcüğü gelmiş Ardından da hepsinden daha endişe verici olan "Neptün"  Bu kez öğretmen hemen tutuklanmış Şaşkınlık içindeki müfettişler,sonunda bu sözcüklerin bir dizi inanılmaz rastlantının ürünü olduğuna karar vermişler
Olay 1984 yılına kadar esrarını korumuş:Meğer öğretmenin bir öğrencisi yakınlardaki askeri kamplarda dolaşırken ve askerlerin konuşmalarına kulak misafiri olurken işittiği tuhaf sözcükleri,herhangi bir art niyeti olmadan, çapraz bulmacaları için öğrencilerinden malzeme isteyen öğretmenine aktarmasıymış Olay,öğrencinin itirafı ile çözümlenmiş
Diğer bir güvenlik ihlali,Mart 1944'de ABD Ordusu'na bağlı bir çavuşun
bazıları saldırının hedeflenen tarih ve yer bilgilerini de içeren bir paket BIGOT belgesini yanlışlıkla kız kardeşine göndermesiyle yaşanmış Aile Alman kökenli olunca ve kız kardeş de Chicago'daki bir Alman mahallesinde oturunca,ordu alarma geçmiş Paket yerine ulaşmadan,tesadüfen kontrol amacıyla görevli memurlar tarafından postanede açılmış ve BIGOT,TOP SECRET yazılarını görünce FBI'a haber verilmiş Dedektifler askerin casus olmadığını ortaya çıkardılarsa da,asker çıkarma gününün ertesine kadar odasında hapsedilmiş  
Başka bir olay da Amerikalı bir tümgeneralin boşboğazlığı sonucu yaşanmış:
Mayıs ayında Londra'da verdiği bir akşam yemeği davetinde konuklarına,
Çıkarma Günü'nün 15 Haziran'dan önce yapılacağını söyleyivermiş Generalin rütbesi indirildiği gibi,derhal ABD'ye geri gönderilmiş
Bir tuhaf güvenlik ihlali de bu bölümü takip eden arkadaşların oldukça iyi tanıdıkları,alanında çok yetkin biri olan savaş tarihçisi B Liddell Hart ile ilgili  
Meğer bizim tarihçi,1944'de kendi ifadesine göre "Overlord Planını,kimseden bilgi almadan aşağı yukarı tarih ve yer olarak tahmin etmiş "Bu konudaki eleştirilerini de ulu orta yetkililere bildirmiş;elbette bu durum Müttefiklerin canını çok sıkmış İnternet Gazetesi HaberX'de 2006-09-04 tarihinde yer alan bu ilginç haberi,Normandiya Çıkarması ile ilgili olduğundan buraya aktarıyorum:
"Ünlü İngiliz askeri tarihçi Basil Liddell Hart `ın İkinci Dünya Savaşının dönüm noktası olan müttefik kuvvetlerin 6 Haziran 1944`teki Normandiya Çıkarmasını tehlikeye düşürmek üzere olduğu ortaya çıktı
İngiliz iç istihbarat servisi MI5 tarafından bugün İngiliz Ulusal Arşivlerine teslim edilen belgelere göre, kod adı ``Overlord`` olan Normandiya Çıkarmasına ilişkin planın ayrıntılarını bir biçimde ele geçiren yüzbaşı Liddell Hart , plandan ulu orta söz etmeye başladı
Plan hakkında bir de eleştiri kaleme alan Hart , İngiliz askeri ve siyasi yetkililerle konuyu görüştü MI5 , Liddell Hart `ın 10 Mart 1944 tarihinde bir bakanlık yetkilisine öğle yemeği sırasında, ``çıkarma planıyla ilgili ciddi endişeleri bulunduğunu`` söylemesi ve kaleme aldığı eleştirinin bir kopyasını vermesi üzerine, bu askeri tarihçinin plandan haberdar olduğunu öğrendi
Müttefiklerden bazı üst düzey askeri yetkililerin bile haberdar olmadığı planın yüzbaşı tarafından bilindiği, Başbakan Winston Churchill `in askeri danışmanı General Hastings Ismay`e iletildi Duruma öfkelenen Churchill , tarihçi hakkında soruşturma başlatılmasını istedi Bu arada, tarihçi Liddell Hart `ın, ``Overlord`` hakkındaki eleştirisini, İşçi Partisi `nden Stafford Cripps, Churchill `in eski bakanlarından Lord Beaverbrook ve 3 Amerikalı generale de verdiği anlaşılıyor
Açıklanan belgelere göre, Liddell Hart , General Ismay ve bir başka askeri yetkili tarafından sorgulandı Liddell Hart , sorgu sırasında, planın varlığı hakkında kimseden bilgi almadığını, kendi tahminlerine dayandığını söyledi Buna inanmayan MI5 , kaynağın büyük olasılıkla hava savunma sorumlusu General Tim Pile olduğu sonucuna vardı Sonuç olarak ne Liddel Hart , ne de General Pile ceza aldı Bununla birlikte takibe alınan tarihçinin telefonları dinlendi, kuryesi elden geçirildi AA"
__________________
Garbın âfâkını sarmışsa çelik zırhlı duvar Benim iman dolu göğsüm gibi serhaddim var Ulusun, korkma! Nasıl böyle bir imânı boğar, 'Medeniyyet!' dediğin tek dişi kalmış canavar?
Ey ŞaiR! Bana Yağmurdan bahsetme, yağdır
|