06-06-2009
|
#1
|
Şengül Şirin
|
Tiyatro Akımları
- Klasikçi Tiyatro (Klasik Tiyatro)
- Romantik (Coşumcu) Tiyatro
- Doğalcı (Naturalist) Tiyatro
- Simgeci Tiyatro
- Dışavurumcu (Aexpresyonist) Tiyatro
- Gerçekçi Tiyatro
- Eleştirel Gerçekçi Tiyatro
- Toplumcu Gerçekçi Tiyatro
- Epik Tiyatro
- Uyumsuz Tiyatro
- Ezilenlerin Tiyatrosu
Klasik Tiyatro :
Rönesans'ta İtalya'da başlamış ve XVII yüzyılda Fransa'da Cornellie ve Racine'nin yapıtlarında doruğunu bulmuş olan tiyatro akımı XVII yüzyılda İtalya'da Alfieri'nin oyunlarına dek etkisini sürdürmüştür Klasik tiyatronun temel temel nitelikleri düzenlilik,usçuluk,duruluk ve belirginlik,idealleştirme ve ağırbaşlılık olarak özetlenebilir
Romantik Tiyatro :
XVIII yüzyılın ikinci yarısı ile XIX yüzyılın ilk yarısında egemen olan bu akım, klasikçiliğe olduğu kadar Rasyonalizme da karşı çıkmıştır Sınırsız özgürlük ve coşkuyu içeren bu çelişkili akım, çeşitli ülkelerde değişik yönelimler gösteriştir Ancak temel özellikleri her ülkede aynıdır Bu akımın oyun yazarları, bir yandan kent soylu değerlerine ve ana paracı düzene karşı köklü bir direniş gösterirken, öbür yandan devrimin sonuçlarından korkuya kapılmış ve ister istemez tepkiciliğe varan bir aldatmacılığa kaçış içine girmişlerdir Buna karşılık eleştirel gerçekçiliğin başlangıcı romantik akımdadır
Doğalcı Tiyatro:XIX
yüzyılda, Romantizme karşı ortaya çıkan, doğa bilimleri açısından insanları katılımsal, çevresel ve toplumsal ilişkilerine göre inceleyen bu akım içindeki tiyatronun özellikleri kapsamında, yaşam gerçeğini en küçük ayrıntılarına dek işlemek yer alır Tartışma açacak konular ele alınırken, küçük adamı gerçeği doğa bilimsel açıdan gösterilmeye çalışılır Bu akım üzerinde düşünür Auguste Comteun pozitivist düşüncelerinin ve Charles Darwinin Türlerin Kökeni ve Doğal Seçme kuramlarının etkisi görülür
Biçemsel Tiyatro
20 yüzyılın başlarında, natüralizme karşı, simgeci sanat akımı çevresinde yer almış sahne düzeni ve tiyatro anlayışı Biçemsel Tiyatro'nun temsilcileri arasında, tiyatro reformu hareketini başlatan G Fuchs, P Behrens (Almanya), Theatre de I'Art'ın temsilcileri P Fort, Lugne-Poe (Fransa), yine tiyatro reformunu başlatan düşünceleriyle G Craig (İngiltere) ve Meyerhold (Rusya) sayılabilir Simgeci tiyatronun (Maeterlinck, Block, vb ) oyunlarını uygulayan Biçemsel Tiyatro'da Bonnard, Vuillard, Munch ve Toulouse-Lautrec gibi sanatçılar, Fort ve Lugne- Poe'yle; Yegorov ve Golovin gibi sanatçılar da Meyerhold'la çalışmışlardır Sözün önemli olduğu Biçemsel Tiyatro'da, yumuşak renkli perdeler, biçimselleştirilmiş dekor, simgesel donatımlıklar; gölge, ışık ve renk oyunları, çeşitli sanatsal etmenler, sahne düzeninin temel öğeleriydi Tiyatroda görsel yenileşmeye, tiyatronun plastik değerlerle zenginleşmesine katkıda bulunmuş olan Biçemsel Tiyatro kavramı, simgeci tiyatro için de kullanılabilir
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır
|
|
|