[KAPLAN]
|
Afiş | Türkiye'de Afiş | Bazı Türk Afiş Sanatçıları
Afiş
Vikipedi, özgür ansiklopedi
Rusya'dan bir Sovyet dönemi afişi
Belçika'dan 1905 yılına ait bir afiş
İhap Hulusi'nin bir çalışması

Bugünlerden bir afiş

Bir film afişi
Afiş, Türk Dil Kurumu'nun tanımına göre; "bir şeyi duyurmak veya tanıtmak için hazırlanan, kalabalığın görebileceği yere asılmış, genellikle resimli duvar ilanı, ası"[1]şeklinde tanımlanmaktadır
Afiş, reklam ya da propaganda yapmak, bir oyun, sergi, ürün ve benzerlerinin duyurulmasında kullanılır Aynı zamanda güzel sanatlarda bir daldır Afiş sanatı 19 yy başında iki ana unsurun bir araya gelmesiyle ortaya çıktı; bir yandan taşbaskımodern sanat anlayışıyla beraber kendi estetiğini oluşturdu Kısa ve çarpıcı bir metnin, sade ve resimle beraberliği afişin temel kavramıdır
Manet, Gavarni, Daumier, Toulouse Lautrec gibi sanatçılar, afişin gelişmesine önemli katkılarda bulundular Avrupa'nın çeşitli ülkelerinde ve Amerika'da afiş sanatına farklı bakış açıları doğdu Cheret, William Bradley, Beggarstaff kardeşler gibi isimler, kendi yöntem ve bakış açılarını geliştirdiler I Dünya Savaşı süreciyle birlikte, Sovyetler Birliği'nde Ekim Devrimi'nin ardından El Lisitskiy gibi isimler, "soyut afiş" kavramını oluşturdular
Almanya'da tipografi ve fotoğrafçılığın ilerlemesi afiş anlayışına katkıda bulundu İki savaş arası kübizmin, fotomontaj ve kompozisyon uygulamanın, ve II Dünya Savaşınındizayn atakları, estetik tasarımı ortaya çıkardı 1950'lerde gerçeküstücü ve didaktik akımların etkisinde kalan afiş sanatı, yeni isimlerin sivrilmesine yol açtı 2000'li yıllara gelinirken "pop - art" kültürü, afişin tarihinde belirleyici rol oynadı
sayesinde metin ve resmin birleşmesi, çoğaltılabilir olması (yüzyılın ikinci yarısında renkli baskı olanağı doğdu), diğer yandan afişin gelişmesi, tüketim mallarının toplu üretiminin ve rekabete dayalı ekonominin ilerlemesine bağlı kaldı Başlarda küçük boyutlu olup, kitap resimlerini, basın bültenlerini andıran afiş, etkileri, afişin ilerlemesine yol açmadı Savaş sonrasında fotoğrafçılıkta yapılan büyük atılımlarla birlikte afiş de bir devrim sürecine girdi
Konu başlıkları- 1 Türkiye'de afiş
- 2 Bazı Türk afiş sanatçıları
- 3 Ayrıca bakınız
- 4 Kaynaklar
- 5 Dış bağlantılar
Türkiye'de afiş - Türkiye'de ilk örnekler Osmanlıların son dönemi ve Cumhuriyetin ilk yıllarında görülmeye başlandı
Ağırlığı metne dayanan tiyatro, sinema, yardım dernekleri ve Türkiye'de üretilmeyen ürünlerin reklamları afiş yapılıyordu İlk dönem büyük çoğunluğu yurtdışından gelen afişler, yarı - kapalı ortamlarda (tiyatro girişi, dükkân vitrinleri vb ) sergilendi İlk Türk afiş sanatçısı, yurt dışında eğitim görüp, 1925 yılında Türkiye'ye dönen İhap Hulusi Görey olmuştur 1927'de Güzel Sanatlar Akademisi'nded ilk afiş atölyesi açıldı Hulusi, Alman afiş sanatından etkilenmelerini yapıtlarına yansıttı Aynı dönemin sanatçılarında Mithat Özar, Paris'te eğitim alarak Akademi'deki atölyenin başına getirildi
Özar'ın etkisiyle 1930 - 1945 yıllarında Fransız estetik akımı Türk afişinde yönlendirici oldu 1950'lerin sonunda konu ve içeriğin önem kazanmasıyla, Türk afiş sanatı ulusallaşmanın yanısıra uluslararasılaşmayı da birlikte götürdü Basım endüstrisinin gelişmesi, reklam ajanslarının çoğalması, Türkiye'de afişe büyük boyutta hız kazandırdı Televizyon ve diğer medya reklamlarının darbesine karşın; gerek billboard
yaygınlaşması, gerek maliyetler açısından afiş gelişimini sürdürdü, Türk afiş sanatçıları uluslararası bienallere katılıp bir çok ödül aldı Afiş sergileri açıldı Geçmiş yıllara ait bazı zor bulunan afişler, açık artırmalarda çok yüksek bedellere satılarak koleksiyoncular arasında alıcı bulmaktadır
Bazı Türk afiş sanatçıları- İhap Hulusi
- Kenan Temizan
- Mazhar Resmor
- Tarık Uzmen
- Faruk Morel
- Vedat Sargın
- Yurdaer Altıntaş
- Sungu Çapan
- Bülent Erkmen
- Sait Maden
- Mengü Ertel
- Leyla Uçansu
- Atilla Bayraktar
|