Konu
:
1982 Anayasası'nın Başlıca Özellikleri
Yalnız Mesajı Göster
1982 Anayasası'nın Başlıca Özellikleri
06-03-2009
#
1
yesimciwciw
1982 Anayasası'nın Başlıca Özellikleri
1982 Anayasasının Başlıca Özellikleri
-82 anayasası 61’e göre daha kazuistik bir yöntemle hazırlanmıştır:
Genel nitelikte değil daha ayrıntılı hazırlanmıştır
Bu açıdan her iki anayasada kazuist sistemle hazırlanmıştır
Bunun sebebi ise her iki anayasanın da tepki niteliği taşımasıdır dolayısıyla daha ayrıntılı düzenlemeler mevcuttur
Bunun diğer bir sebebi ise siyasi kültürle alakalıdır
Yaşanan siyasal sorunlara daha legalistik çözümler bulmak gerekçesi ile bu sistem kullanılmıştır
82 anayasası 61 ‘e göre daha kazuist bir karaktere sahiptir
Her iki anayasanın başlangıç kısımları mukayese edilirse 82’ninkinin daha uzun olduğu görülür
Ayrıca 1961 anayasasının 151 madde ve 11 geçici maddesi mevcuttu
Fakat 1982 anayasasının 177 maddesi ve 16 geçici maddesi vardır
Ayrıca 1961 anayasasının herhangi bir maddesine tekabül eden 1982 anayasası maddesi diğerine oranla daha uzun ve ayrıntılı tutulmuştur
-Sadece genel ilkeleri ortaya koyup bunların uygulanmasını kanunlara bırakma amacını güden anayasa tipine “çerçeve anayasa “ denir
Her iki anayasa da çerçeve anayasa tipini benimsemeyip birçok muhtemel durumları düzenleme isteyen kazuistik yönteme yer vermiştir
Bir anayasa kazuistik ve katı ise o anayasa toplumun gelişmelerinin arkasında kalabilir
Çerçeve anayasa ise devlet hayatına ilişkin içeriği olduğu için toplum gelişmesine uyan bir karakteri olur
Bu yüzden çerçeve anayasa kazuistik’e göre daha uzun ömürlü olur (Amerikan Anayasası)
-1982 Anayasası 1961 anayasasına göre daha “katı” bir niteliktedir
82 anayasasından değiştirilmesi talep bile edilemeyecek hükümlerinin kapsamı artmıştır
Ayrıca anayasa değişikliği süresine 61’de mevcut olmayan C
B
’nin onay safhasını eklemiştir
C
B
’nin onaylamadığı anayasa değişikliğini halk oyuna sunabilecekti
Bunlara ek olarak geçici 9 maddenin C
B
’ye tanıdığı güçleştirici veto yetkisi de bu anayasanın 61’e göre daha katı olduğunun kanıtlarıdır
-1982 Anayasası bir geçiş süreci öngörmüştür
Bütün anayasalarda olduğu gibi 82 anayasasında da geçici hükümler vardır
Normal yönetime geçiş için bir süreç öngörülmüştür
83 halkoylamasıyla direk sivil hayata geçilmemiştir
Bunun için tedricen (yavaş yavaş) bir geçiş uygun görülmüştür
Ve böylece bir müddet daha sivil hayat denetlenmiştir
1980-1983 arasında doğrudan doğruya askeri yönetim 1983’ten sonra ise metinlerin öngördüğü süreyle bir geçiş süreci yaşanmıştır
M
G
K
başkanı Kenan Evren’in C
B
olmasıyla sivil hayat denetim altında tutulabilecekti
Seçimlerde anayasanın belirlemiş olduğu yöntemden bir kerelik sapmayla C
B
’nin doğrudan doğruya halk tarafından seçilmiştir
Ayrıca geçici 2
maddeye göre MGK Cumhurbaşkanlığı konseyine dönüşecek ve 6 yıl hüküm süreceklerdi bu konsey üyeleri de vekillere tanınan dokunulmazlık hakkına sahip olacaklardır
Böylece askeri otorite siyasi etkiye 6 yıl boyunca sahip olacaktı
Fakat yetkiler icrai değil istişari karakterde olacaktı
Bunlara ek olarak da geçici 4
maddeye göre 11 Eylül 1980 tarihinde herhangi bir siyasi parti lideri konumunda olan kişiler 5 veya 10 yıllık siyasi yasaklı konumuna gelmiştir
Bu yasaklar 1987 de yapılan halkoylamasıyla yürürlükten kalkmıştır
-1982 anayasası Otorite –hürriyet dengesinde otoritenin ağırlığını arttırmıştır
61’e tepki olarak otoriteyi arttırmak için kişi özgürlükleri alabildiğine artırılmıştır
1961 anayasası 11
maddesinde kişi hak ve hürriyetlerinin güvence altına alındığı görülür
1971’de bu madde değişmiş olsa bile yine de sınırlayıcı bir formül içermesi zordur
Fakat 1982 anayasası 13
maddesi son fıkrasında tüm hak ve hürriyetleri sınırlayıcı bir maddedir
-1982 anayasası devlet yapısı içinde yürütme organını güçlendirmiştir
Yürütmede C
B
’nin yetkileri oldukça güçlendirildi
Ayrıca başbakanın yetkileri de 61’e göre oldukça güçlendirildi
-
1982 anayasası karar alma mekanizmalarındaki tıkanıklıkları giderici hükümler getirmiştir
Karar alma sürecinde ortaya çıkabilecek tıkanma ve kilitlenmeyi önleyebilecek ve karar alma sürecine sürat kazandıracak hükümler içerir
70’li yıllarda hükümet bunalımlarının sıkça olması ve parlamentonun bu hükümet bunalımlarıyla uğraşması yüzünden memleket sorunlarını çözemiyor
1961 anayasasının 108
maddesinde meclis seçimlerinin yenilenmesi için C
B
’ye yetki verir fakat bunun için 18 aylık bir süre öngörür
Bu yetki 82’de caydırıcı rol oynadı
116
maddeye göre 45 günlük bir hükümet bunalımının ardından C
B
’ye meclis seçimlerinin yenilenmesi hakkı doğar
82-116
maddede olduğu gibi 82-02
maddesinde de C
B
seçimleri için bir yaptırım öngörülmüştür
61-95
maddeye göre C
B
seçimleri için ilk iki turda 3/2 çoğunluk gerekir eğer sağlanmazsa diğer turlarda salt çoğunluk yeterlidir
Fakat salt çoğunluk sağlanmayabilir
Bu yüzden bu hüküm 82 anayasasında değişiklik gösterdi ayrıca zaman sınırı da kondu(30 gün)
82-102
maddeye göre ilk iki oylamada 3/2 çoğunluk 3
turda salt çoğunluk 4
turda ise 3
turda en çok oy alan iki aday arasında bu seçim olur
1961 anayasasına göre C
B
adaylığı parlamenter sıfatı taşımayı gerektirir
Fakat dışarıdan aday alınabiliyordu bu da kontenjan senatoyla sağlanıyordu
82 anayasasında bu dolaylı yönteme yer verilmedi
Meclis başkanlarının seçimlerini düzenleyen maddelerde C
B
seçimlerininki gibiydi
82-94
madde ve 61-84
madde
Bunlara ek olarak partilerin grup kurma sayılarını düzenleyen maddeler de değişti
(82-95
mad
61-85
mad
)
Gene 61 anayasasına göre Anayasa mahkemesine millet meclisince 3 cumhuriyet senatosunca 2 üyenin seçilmesi gerektiği halde bu seçimlerde aranan üye tamsayısının salt çoğunluğu şartı her zaman bulunamaması nedeniyle seçimler mümkün olamamış ya da uzun sürmüştür
82 anayasası bu usulün kaldırılmasını sağlamıştır
82 anayasası yasama sürecini uzatıcı ve kanunların yapılmasını güçleştirici nitelik taşıyan iki meclis sistemine son vererek cumhuriyet senatosunu kaldırmış böylece yasama süreci süratlenmiş ve basitleşmişti
Parlamenter sisteme işlerlik kazandırma gereksiz tıkanma ve bunalımları önleme amacını güden bu tür kurum ve kurallara literatürde “rasyonelleştirilmiş parlamentarizm” denir
Bu anlamda 82 anayasası rasyonel parlamentarizm yönünde bir eğilim gösterdiği öne sürülebilir
-1982 Anayasası 1961 Anayasasına Oranla Daha Az katılmacı bir demokrasi modelini benimsemiştir
Çok partili hayata geçişten sonra klasik liberal demokrasi bağlamı içinde başlıca iki demokrasi anlayışı etkili olmuştur
Birinci anlayış daha az katılmacı ve çoğulculuk taraftarıdır
Buna göre halkın esas rolü belirli zamanlarla kendisini yönetecek olanları seçmekten ibarettir
Milli irade bu şekilde belirdikten sonra devlet seçilmiş organlar tarafından yönetilmeli ve halk ya da çeşitli grupların etkisinde kalmamalıdır
Diğer görüş ise halkın siyasete aktif şekilde katılmasına taraftardır
1961 anayasası bu ikinci görüşe 1982 anayasası ise birinci görüşe uygun düşer
Yani 82 anayasası katılmacı demokrasi anlayışını benimsemiş ve belli ölçüde depolitizasyonu amaçlamıştır
Bu amaç anayasanın çeşitli hükümlerine yansımıştır
Bunlar:
a)Siyasi Partilerin teşkilatlanması üzerine yasaklar
b)Siyasi partilerin tüzel kişilerle olan ilişkileri üzerine yasaklar
c)Siyasi amaçlı direnişler üzerine yasaklar
d)Dernekler üzerine yasaklar
e)Dernek gösteri yürüyüş ve toplantıları üzerine yasaklar
f)Kamu kurumları üzerine yasaklar
e)Son olarak da TBMM seçim dönemi 5 yıla çıkmış ve en fazla bir ara seçim yapılabileceği esası konmuştur
Sivil toplum kuruluşlarının siyasi partilerle işbirliğinde bulunmalarını ve siyasi faaliyete girmelerini yasaklayan bu hükümlerin hemen tümü 1995’teki anayasa değişikliği ile kaldırılmıştır
Hukuka Uygunluk Denetimi:
Kendinden önceki normlara uygun olup olmadığının denetimi
Yerindelik Denetimi:
Normu yürürlüğe koyan organın takdir yetkisinin denetlenmesi
__________________
yesimciwciw
Kullanıcının Profilini Göster
yesimciwciw tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul