Konu
:
Kürt Müziği Ve Dansı
Yalnız Mesajı Göster
Kürt Müziği Ve Dansı
05-22-2009
#
1
yesimciwciw
Kürt Müziği Ve Dansı
Kürt müziği ve dansı
Kürt kültüründe müzik ve dans çok önemli bir yer teşkil etmekte
özellikle Kürtler arasında yaygın olan dinî inançların ibadet ve kutlama şekillerinde müzik ve dans temel bir rol oynamaktadır
Örneğin Kürt kökenli bir inanç olan Ehl-i Hakk'ın temel ibadeti olan cem sırasında müzik ve yüksek sesle söylenen dua ve ilahîler çok önemli bir yer tutarken
zikirleri sırasında da müzik ve dans temeldir
Kürt dinî müziğinde özellikle def ve tamburun enstrüman olarak önemli bir yer tutar
Geleneksel Kürt dansı gösterisi
Kürt kültüründe dinî karakterde olmayan dans ve müzik de mevcut ve yaygındır
Bayramlar
düğünler gibi her türlü kutlama ve şenlikte Kürtler dans eder ve şarkı söylerler
Kürtlerin bu folklorik danslarının onları komşuları olan diğer etnik kökenlere sahip Müslüman topluluklardan ayırt edebilmekte önemli bir etken olduğu belirtilmiştir
Geleneksel Kürt danslarını birçoğu halk oyunu/halay tarzı olup
Balkanlar ve Orta Doğu'daki geleneksel halk oyunlarıyla benzerlik arz eder
Bunlardan bazıları
dilan
sepe
geryan
dır
Kürt müziği de
genel olarak Kürt kültürü gibi
bölgedeki komşu etnik grupların müzik kültürüyle etkileşime girmiş olsa da
Arap ve İran müziğinden farklı karakterini korumuş
etkileşimler sonucu
temelde Dorian gamı olan
Kürt gamı gerek Arap gerekse İran müzik kültürüne girmiştir
Bölgedeki yaygın diğer müzik kültürlerinin etkisinden büyük ölçüde kendisini korumuş olan Kürt müziği
özellikle İran müziğine benzer gibi dursa da
birçoğuna göre ne tam olarak halk müziği ne de tam olarak eğitilmiş müzik olarak sınıflandırılabilir
Bununla birlikte halk müziği (folk müzik) kapsamında ele alınması gerektiğini savunanlar da mevcuttur
Kürt müziğinin özellikle Batı müzik kültüründen farklı bir yönü de tamamen müziğe özel bir müzik terminolojisinden ziyade
Kürt asıllı İranlı müzisyen Bijan Kamkar rubab çalarken
Geleneksel Kürt müziği icra edenler üçe ayrılırlar:
çîrokbêj
yani hikâyeciler
stranbêj
yani şarkıcılar
ve
dengbêj
yani aşıklar (halk ozanları)
Kürt hükûmdar meclislerinde çalınan resmî
özel bir müzik türü olmaması sebebiyle genellikle akşam ve gece meclislerinde (toplantı ve sohbetlerinde) çalınan müzikler klasik müzik olarak kabul edilirler; bu türe
şevbihêrk
denir
Birçok şarkı epik motiflere ve temele sahiptir
ince bir melankoliye Kürt şarkılarında
özellikle
heyran
olarak adlandırılan (sevgili) türkülerinde
lawje
olarak adlandırılan dinî müzik ve özellikle sonbaharda seslendirilen ve
payizok
olarak anılan şarkılar da vardır
Kürt müziği çok çeşitli enstrümanlar barındırır ki bunlardan birkaçı şunlardır: tambur
buzuk
ud
qernête
şimşal
dahol
def
Bilinen en büyük Kürt müzisyen olarak genellikle Ziryab zikredilir
Bununla birlikte 9
yüzyılda İspanya'ya göç etmiş ve Endülüs müzik geleneğinin kurucusu olmuş olan Ziryab'ın etnik kökeni tartışmalıdır; zira İranlı olduğunu iddia edenler de mevcuttur
Kürt müziğinin bugünkü kayda değer temsilcilerinden bazıları ise şunlardır: Şivan Perwer
Bijan Kamkar
Hasan Zirak
Mihemed Arif Cizîrî
Kayhan Kalhor
Aram Tigran
Nizamettin Ariç
Tahsin Taha
Ciwan Haco
Şahram Nazeri
İran müziğine oranla çok daha içgüdüsel olup müziğe dair olgu ve kavramların gündelik hayattaki isimlerle ifade edilmesi müzik terminolojisinin bu tip bir adlandırmadan oluşmasıdır
Makam isimleri de bu yöndedir ve çok çeşitlidir; dini ve aşiret isimlerinden kadın isimlerine kadar birçok isim makam ismi olarak kullanılmıştır
sıklıkla rastlanır
Bunların dışında Dilşad Said
__________________
yesimciwciw
Kullanıcının Profilini Göster
yesimciwciw tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul