Yalnız Mesajı Göster

Cevap : İşletme Defteri

Eski 05-21-2009   #2
Şengül Şirin
Varsayılan

Cevap : İşletme Defteri




İŞLETME DEFTERİ
İnsanoğlunun doğumundan ölüme kadar olan ihtiyaçları sınırsızdır İhtiyaçların karşılanması da ticaret yapmakla mümkündür
Her türlü alışveriş kayıt altına alınmalıdır İkinci sınıf tacirler, bu kayıtlarını işletme hesabı defterinde gösterirler
Bu modülümüzde; işletme hesabı defterinde yapılan gider ve sağlanan gelirlerin nasıl kayıt altına alınması gerektiğini öğreneceksiniz Ticaret yapılıyorsa gelirden, devlete
verilecek olan vergi de söz konusudur Çünkü devletin, vatandaşlarına iyi hizmet verebilmesi için mükelleflerin vergilerini tam ve zamanında ödemesi gerekir Dünyanın her yerinde bu
böyledir İşletme defterinde de yaptığımız her alışverişte ödediğimiz katma değer vergisinin (KDV) nasıl hesaplandığını öğreneceğiz
İşletme defteri gider ve gelir sayfalarından oluşur Tacir, işletmesinin her türlü giderlerini gider sayfasında gösterir Yaptığı ticaretin getirisi olan gelirleri de gelir sayfasında gösterir Gider ve gelir sayfaları, karşılıklı olup aynı sayfa numarası verilir ve bu
sayfa numaraları sıralıdır Kayıtlar, işlem ve tarih sırası ile işlenir Yanlış kayıtlar var ise VUK’ta belirtilen kurallara göre düzeltilir
Yıl sonunda işletmenin mal mevcudu tespit edilir, demirbaş amortismanları ayrılır, amortisman tablosu düzenlenir, envanter kayıtları yapılır; işletme hesap özeti çıkartılarak gelir ve gider tarafı toplanır, işletmenin kar mı zarar mı ettiği tespit edilir
Başarı dileğiyle
1 İŞLETME DEFTERİ
İşletme defteri, Türk Ticaret Kanunu’nun 66/3 maddesine göre ikinci sınıf tacirlerin ekonomik faaliyetlerini izledikleri defterlerdir

Vergi Usul Kanunu’nun 178 maddesinde , işletme hesabı esasına göre defter tutacak
olanlar şunlardır:
Ø Yeni işe başlayan tacirler
Ø Vergi Usul Kanunu’nun 177 maddesinde belirtilen iş hacmini aşmayan tacirler

İşletme hesabı defterine, sade alış ve satış tutarları, genel giderler, diğer giderler ve diğer gelirlere ilişkin tutarlar kaydedilir Bunların dışında kalan varlıklar ve borçlar, bu deftere kaydedilmez Mesela işletme hesabı defterinde kasa mevcudunu, bankadaki mevduat
tutarını, müşterilerden olan alacağı veya satıcılara olan borcu görme imkânı yoktur Bu gibi ayrıntılı bilgiler için ayrıca yardımcı hesapların tutulması gerekir

İşletme defterine yapılacak kayıtlarda işlemin peşin veresiye veya senetli olduğuna bakılmaksızın işlemle ilgili toplam tutar kaydedilir Bu defterde de her sayfa dolduğunda karşılıklı sayfaların toplamları ondan sonraki sayfalara aktarılır

İşletme defteri tutmakla yükümlü kuruluşlar için her türlü gelir-gider kayıtlarının işlenmesi sağlanır Bununla birlikte giriş/çıkış işlemleri ile ilgili KDV'nin takibi yapılabilir
Ayrıca hesap özetleri hazırlanabilir
İşletme defteri ciltli, sayfaları karşılıklı, sıra numaralıdır Karşılıklı sayfaların sol tarafı- gider kısmından, sağ tarafı gelir kısmından oluşur İşletme defterinin her sayfasının ilksatırı, bir önceki sayfanın toplamının devredildiği “ devreden toplam satırı”; son satırı isesayfa toplamının yazıldığı “toplam satırı”dır

203 sayılı VUK Genel Tebliği’ne göre işletme hesabı esasına göre tutulacak defterler ayrı yapraklar hâlinde de tutulabilir
İşletme defterinde kayıt yapılırken mürekkepli kalem kullanılır Ancak muhasebe işlemleri bilgisayar ortamında yapılıyor ise defter, bilgisayar ile yazıcıdan alınabilir Ticari belge işlem tarihinden sonra 10 gün içinde işletme defterine kaydedilmelidir İşlemler, gider ve gelir sayfalarına sıra numarası ile yazılır Gider sayfaları kendi
aralarında, gelir sayfaları da yine kendi aralarında birbirini takip eder Diğer bir ifade ile giderler kaydedilirken 1 sayfanın gider satırları dolunca 2 sayfanın gider satırlarına devam edilir Aynı şekilde gelirler de kaydedilirken 1 sayfanın gelir satırları dolunca 2 sayfanın gelir satırlarına geçilerek devam edilir
Tacir, tutmak zorunda olduğu işletme defterini notere tasdik ettirmek zorundadır
Öteden beri işe devam etmekte olanlar (VUK md 221/1) defterlerini kullanacağı yıldan önce gelen son ayda tasdik ettireceklerdir İşe yeni başlayanlarda Tasdik zamanı (VUK
221/3md) Mükellefiyete girme tarihinden (işe başlama gününden) önceki bir tarihte defterlerini tasdik ettireceklerdir
Bu faaliyetimizde gider kısmında hangi ekonomik hareketlerin yer aldığını göreceğiz

1 GİDER KAYITLARI
İşletme defterinin gider kısmında; satın alınan mallar ile hizmet karşılığında ödenen veya borçlanılan paralar, işletme ile ilgili diğer bütün giderler ile bu giderlere ödenen katma değer vergileri ( indirilecek katma değer vergisi ) yer alır
11 Gider Kavramı
Gider, işletme faaliyetlerini yürütebilmek için yapılan ve belli bir döneme ait olan varlık ve hizmet tüketimlerinin parasal ifadesidir Yani işletme , satışını yapt

__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır
Alıntı Yaparak Cevapla