05-19-2009
|
#2
|
Şengül Şirin
|
Cevap : Resimlerle Osmanlı Kültürü Ve Mirası

“Yıldız Sarayı Bahçesi”
Giritli HÜSEYİN (detay) 65x81cm A D R ve H M Koleksiyonu
Bir kısım Oryantalist Ressamlar yaptıkları resimlerde
Fotoğraftan yararlanmışlardır Fotoğraf 19 Yüzyılın Ortalarından itibaren bir kısım Türk Ressamı’nın
da yararlandığı bir vasıta olmuştur Giritli HÜSEYİN (1873-?) ve Tevfik BEŞİKTAŞ (1871-1914)
çoğunlukla Saray Fotoğrafçıları’nın çektikleri fotoğraflardan yararlanarak resim yapan
diğer foto yorumcu Sanatçılardandır

“Kariye Camii”
Tevfik BEŞİKTAŞ (detay) Tuval Üzerine Yağlıboya 76x81cm A D R ve H M Koleksiyonu
Tevfik BEŞİKTAŞ (1871-1914) Arkaik Perspektif denemeleri ve Mimari Kompozisyonları ile dikkati çeker

“Galata Köprüsü”
Mustafa Nuri PAŞA Tuval Üzerine Yağlıboya 90x117cm Türkiye İş Bankası Koleksiyonu
Mustafa Nuri PAŞA günün modern eğitim programlarının uygulandığı askeri okullardan mezun olan
Asker Ressamlar dönemlerindeki Reformist bilinçlenmenin kültür ve sanat alanındaki hedeflerini temsil
eden ressamlar arasında yer almaktadır

“Dilşad Hatun”
Şehzade ABDÜLMECİD Tuval Üzerine Yağlıboya A D R ve H M Koleksiyonu
Son Osmanlı Halifesi ABDÜLMECİD (1868-1944) de Asker Ressam Grubu’na dahildir
Bu gruptan Ahmet Ziya AKBULUT ve Halife ABDÜLMECİD’in resimleri konu açısından değilse
de teknik ele alış biçimleri bakımından birbirlerine benzerler Türk Resmi içindeki mistonları
çok önemli olmuştur Halife ABDÜLMECİD’in resimleri döneminin diğer ressamları
gibi gerçekçiliğe dayanmış ancak gerçekçiliğin kupkuru anlatım kısırlığına kapılmamıştır

“Haremde Goethe”
Abdülmecid EFENDİ Tuval Üzerine Yağlıboya 132x173cm A D R ve H M Koleksiyonu
Resmi anlamda asker olmamakla birlikte bu çerçevede ele alınan 32 Osmanlı Padişahı Abdülaziz’in
oğlu Abdülmecid EFENDİ (1868-1944) günümüzde Oryantalist olarak değerlendirilmesine karşın
onun sanatındaki bu yöndeki bir eğilim son derece sınırlı ayıklanmış bir Oryantalizmdir Sanatçı figüratif
resme özel bir önem vermiştir Sanayi-i Nefise Mektebi’nin ilk açıldığı yıllarda bir problem gibi
ortaya konan insan figürünün betimlenmesini tek ya da çok figürlü kompozisyonlarla aşmıştır
Abdülmecid EFENDİ “II Abdülhamid’in Tahttan İndirilişi” “II Mahmud’un Şehzadeliği”
“Yavuz Selim” ve “Tarih Dersi/Nasihat” gibi resimleriyle günün koşullarına göre sosyo-politik
tavrını ortaya koyan bir sanatçı olmuştur

"Genç Kadın"
LEVNİ 1710-1720 Yılları Arası Kağıt Üzerine Suluboya Topkapı Sarayı Müzesi Kitaplığı H 2164
Dönemin Avrupalı İranlı kadın ve erkeklerini tasvir eden LEVNİ bu resimlerinde III Ahmed döneminin
sosyal ortamını yansıtır Özellikle kadın figürüne eğilen LEVNİ çalgı çalarken dans ederken ya da uzanmış
dinlenirken tasvir ettiği kadın figürlerini çizgisel bir üslupla kırmızı sarı gök mavisi açık mor lacivert ve
leylak renkleri ile resmetmiştir LEVNİ figürü en canlı anında yakala¤¤¤¤¤ çevresini boşaltıp dikkati asıl konu
olan figürde toplamak gibi buluşlarla önemli yeniliklere de imza atmıştır Çoğunlukla tek figürlü kadın ve erkek
resimleri yapan sanatçının resimlerde değişik giysileri ve başlıkları olan farklı sınıflardan insanları tasvir etmesi
bakımından eserleri belge özelliği de taşır

Salma Neferleri
Padişahın Ziyaretlerinde Maiyet Efradından
Nöbetçi
Kale Muhafızı
Haseki Ağa
Yeniçeri Ocağında İtibarlı bir Sınıftan Kimse

Selam Ağası
Vezir Teşrifatçısı
Sakallı Ağası
Sadret Dairesinin Dış Hizmetlerine Memur
Kaftan Ağası
Vezirlerin Merasim Elbiseleri ile Meşgul Olan
Çamaşır Ağası
Vezirlerin Çamaşırları ile Meşgul Olan

Soytarı Başı
Saray Palyaçoları’nın Amiri
Bektaşi Dervişi
Bektaşi Tarikatı’na Mensup Kimse
Soytarı
Saray Palyaçosu
Delibaşı
Gönüllü Hafif Suvari Subayı

İkinci Mahmud
Otuzuncu Osmanlı Padişahı
Kahyabeyi
Başbakan Yardımcısı ve İçişleri Bakanı
Sadrıazam
Hükümet Reisi (Başbakan)

Suvari Topçu Neferi
Piyade Topçu Yüzbaşı
Suvari Topçu Neferi
Mahmut II’nin Kurduğu Yeni Ordunun Topçu Mensupları

Şatırlar
Tören Kıtası Mensupları
Sadrıazam
Hükümet Reisi (Başbakan)
Kapıcılar Kahyası
Saray Kapıcıları Amiri
Çavuşbaşı
Divan Çavuşları Amiri (Adalet Bakanı)

Yeniçeri Ağası
Yaya Kuvvetler Başkumandanı
Reis Efendi
Dış İşleri Bakanı
Şeyhülislam
Ulemanın Reisi ve Müftü
Çavuşbaşı Şatırı
Adalet Bakanının Maiyet Amiri

Yol Haseki
Saray muhafız subayı
Çuhadar
Padişahın giyeceklerini muhafaza edip taşıyan
Bölükağası
Yeniçeri bölük kumandanı
alıntı
|
|
|