05-19-2009
|
#1
|
Şengül Şirin
|
Resimlerle Osmanlı Kültürü Ve Mirası
Resimlerle Osmanlı Kültürü Ve Mirası
Osmanlı resmi kıyafet örnekleri ve Tanzimat'tan (1839) Cumhuriyet'e Türk resmi

Akçakoca Bey
İlk Kumandanlardan
Sultan Osman
Osmanlı Devleti Kurucusu
Konur Alp
İlk Kumandanlardan

Alay Başçavuşu
Sadaret Alayında İnzibata Memur
Çavuşbaşı
Divan Çavuşları Amiri (Adalet Bakanı)
Beylikçi
Fermanların Yazıldığı Kalemin Amiri
Amedi
Dış İşleri Özel Kalemi Amiri
Büyük Tezkereci
Bakanlık Özel Kalemi Amiri

Babıali Tercümanı
Sadrazamla Elçiler Arasında Tercümanlık Eden
Avrupalı Sefir
Avrupalı bir Elçi Tipi
Reisülküttab
Dış İşleri Bakanı
Buhara Sefiri
Buharalı Elçi
İç Ağası

Baş Çavuş
Yeniçeri Ağasından Sonra Gelen Üçüncü Amir
Kul Kahyası
Yeniçeri Ağasından Sonra Gelen İkinci Amir
Kapıcı Başı
Saray Kapıcılarının Subayı
Orta Çavuşu
Baş Çavuşun Yardımcısı

Baş Cuhadar
Padişahın Giyeceklerini Muhafaza Edip Taşıyan
Dersvekili
Şeyhülislam Namına Ders Okutan
Şeyhülislam
Ulema Sınıfının Başı ve Müftü
Vekayici
Resmi Tarih Yazarı (Vakanüvis)

Başçuhadar
Sadrazamın Giyeceklerini Muhafaza Edip Taşıyan
Defterdar
Maliye Bakanı
Defter Emini
Devlet Arazi Kayıt Defterlerinin Muhafızı
Nişancı
Devlet Bakanı
Darbhane Emini
Darbhanenin Amiri

Baş Çuhadar
Padişahın Atının Sağ Tarafında Yürüyen Muhafız
Silahtarağa
Padişahın Silahlarını Muhafaza Edip Taşıyan
Peyk
Padişahın Seyahatlerinde Önde Giden Yaya Haberci
Solak
Padişahın Seyahatlerinde Merasim Kıtası Eri

Baş Falakacı
Sadaret Ceza Amiri
Vezir Baş Tebdili
Sarıazamın Hususi Ziyaretlerinde Maiyet Amiri
Kuloğlu Baş Cuhadarı
Belediye Tahsildarları Amiri
Baş Kılavuz
Alaylarda Yol Açan Çavuşların Amir

Baş Karakullukçu
Karakullukçuların Amiri
Karakullukçular
Yeniçeri Ocağında En Kıdemsiz Erler
Orta Sakası
Her Yeniçeri Birliğinde Bulunan Sucu

Mekke Kadısı
Mekke Baş Hakimi
Rumeli Kazaskeri
Rumelideki Kadıların Amiri
Nakib-ül-eşraf
Peygamber Soyundan Olanların Başı
İstanbul Kadısı
İstanbul Baş Hakimi

Baş Teşrifatçı
Protokol Amiri
Devlet Kethüdası
Başbakan Yardımcısı ve İç İşleri Bakanı
Teşrifatçı
Protokol Amiri
Hil’at Giyen Memurlar
Mükafaten Hususi Elbise Giydirilen Memurlar

Cellad
İdam Hükümlerini İnfaza Memur
Celladbaşı
Celladların Amiri
Subaşı
Şehrin İnzibat Amiri
Asesbaşı
Yeniçeri Ocağı İnzibat Amiri
Böcek Başı
Gizli Polis Amiri

Cebehane Karakullukçusu
Cephane Muhafızı
Cebehane Çorbacısı
Cephane Subayı
Bostancı
Saray Muhafızı
Satır
Tören Kıtası Eri

Çırak Esnaf
Esnaf Çırağı
Usta
Küçük Rütbeli Yeniçeri Subayı
Kalyoncu
Yelkenli Gemi Efradından
Tulumbacı
Yeniçeri Ocağında Etfaiye Eri

Çuhadar
Yeniçeri Ocağının Hükümet Nezdindeki Mümessili
Divan Çavuşu
Hükümet Toplantılarında İntizamı Temine Memur
Yasakçı
Elçilikleri Muhafazaya Memur Yeniçeri

Darüssaade Ağası
Harem Ağalarının Amiri
Sultan Mahmud II
Otuzuncu Osmanlı Padişahı
Silahtarağa
Padişahın Silahlarını Muhafaza Edip Taşıyan
Baş Cuhadar
Padişahın Giyeceklerini Muhafaza Edip Taşıyan

İç Ağaları
İç Saray Hizmetleri
Enderun Dilsizi
Saray Soytarılarından

İçoğlan Çavuşları
Acemi Ocağı Subayları
Zülüflü Baltacı
İç Saray Hizmetlisi
Eski Saray Baltacısı
Eski Saray Hizmetkarlarından

İç Oğlan Çavuşu
Acemi Ocağı Subayı
Galata Çavuşu
Galata Muhafızları Subayı
Tersane Baş Çavuşu
Tersane Muhafızları Subayı
Kaptan Paşa
Deniz Kuvvetleri Başkumandanı (Bahriye Nazırı)
Çıplak Çavuş
Çıplaklar Subayı
Çıplak
Kaptanpaşa Maiyeti

Kalpaklı
Şubara Neferi
Nizamı Cedid Neferi
Şubara Neferi
Selim III Kurduğu Yeni Ordu Erlerinden

Karakullukçu
En Kıdemsiz Yeniçeri Eri
Usta
Küçük Rütbeli Yeniçeri Subayı

Kavas
Sadaret Dairesi Muhafızı (1826’dan sonra)
Posta Tatarı
Atlı Postacı
Vezir Tatarı
Vezir Postacısı
Vezir İç Oğlan Çavuşu
Sadarette İç Hizmetlere Bakanların Amiri

Kazasker
Kadıların Amiri ve Hükümet Azası
Kaptan Paşa
Deniz Kuvvetleri Başkumandanı
Çuhadar
Vezir Saraylarında Dış Hizmet Erbabından

Keçeli Nefer
Yeniçeri Neferi
Nizamı Cedid Binbaşışı
Selim III Kurduğu Yeni Orduda Binbaşı
Topçu Başı
Topçu Kumandanı
Binbaşı
Mahmud II’nin Kurduğu Yeni Orduda Binbaşı

Kızlarağası
Haremağalarının Amiri
Cüce
Saray Soytarılarından
Ak Ağa
Harem’de Vazifeli Ak Hadım

Kulluk Neferi
Karakol Bekleyen Yeniçeri
Keçeli
Yeniçeri Neferi
Odabaşı
Yeniçeri Kışlası Amiri
Kulluk Bayrakdarı
Karakol Amiri

Kumbaracılar
Tımarlı Ulufeli Tımarlı Subayı

Mehter Takımı

Müjdeci Başı
Hac Kafilesinin Mekkeye Vardığı Haberini Getiren
Serdengeçti Ağası
Gönüllü Fedailer Amiri
Saraç Başı
Has Ahır Saraçlarının Amiri
Salı Usta
Kapıkulu Süvarilerinin İstanbul’daki İşlerini Takibe Memur
Cebeci Kahyası

“Konaklayan Yolcular”
NAKŞİ Topkapı Sarayı Kitaplığı Albüm H 2148 s 8a 17 Yüzyılın İkinci Yarısı
17 Yüzyılın İlk Yıllarında Osmanlı Resmi’nin en önemli temsilcisi olan NAKŞİ’nin kent görünümlerini
mimari siluetleri içeren resimlerinden başla¤¤¤¤¤ Osmanlı Resmi’nde Batı resminin ayırt edici yanı
olan üç boyutluluk kendisini göstermeye başlamıştır Resimlerde mekan derinliği ve kütlelerin perspektif
görünüşleri üzerine ilk arkaik denemeler görülür

“İstanbul’da Bir Sokak”
Tuval Üzerine Yağlıboya Fausto ZONORA
Sultan II Abdülhamid’in Sarayı’nda “Ressam-ı Hazret-i Şehriyari” ünvanı ile eser üreten
ZONARO Saray ve Sultan’a karşı hizmetini II Abdülhamid’in tahttan indirilmesine kadar 11
yıl sürdürmüş 1910 yılında İstanbul’dan ayrılarak İtalya’ya dönmüştür ZONARO Saray Başressamı
olmasının dışında bazı önemli sanatçılarımıza özel dersler vererek ve 1883’te açılan Sanayi-i Nefise’de
öğretmenlik yaparak çağdaş Türk Resmi’ne de önemli katkılarda bulunmuştur II Abdülhamid
ZONARO’ya özel bir ilgi göstermiş Akaretler’de özel bir bina tahsis etmiştir Üç katlı olan bu
yapının üst katı Padişah tarafından parasal destekle tam donanımlı bir atelye haline getirilmiş
diğer kısımlar da sürekli bir sergi mekanı olarak sanatçının ailesiyle birlikte kullanımına da açık
olmak üzere verilmiştir İstanbul’da kaldığı 10 yılı aşkın süre içinde bini aşkın resim yaptığı bilinen
sanatçı daha çok toplumun sosyo-kültürel dokularını resmetmeyi tercih etmiştir

“Saraylı Kadın”
Pierre Desirere GUILLEMENT Tuval Üzerine Yağlıboya Dolmabahçe Sarayı Koleksiyonu
19 Yüzyılın İkinci Yarısı’nda İstanbul’a gelen batılı ressamların tabloları işledikleri konu açısından
iki grupta toplanabilir İlk grup başta İstanbul olmak üzere İmparatorluğun diğer kentlerindeki janr
sahneleridir Yani gündelik hayattan kesitler sunan enstantanelerden oluşur Bu grupta aslında
Oryantalist Ressamlar’ın çok sevmelerine karşın “” rolü biçilen hamamda dans eden ya da esir
pazarında sergilenen kadının merkezde olduğu erotik sahneleri yansıtan eserler nispeten azdır
Manzaralarda ise ağırlık İstanbul ve İmparatorluğun önemli kent peyzajlarıdır Sultan Abdülaziz’e
yakınlığı nedeniyle GUILLEMENT’in muhtemelen Harem’den bir kadını resmettiği “Saraylı Kadın”
adlı tabloda imaja ve hayale dayanmadığı için dikkati çeken bir erotizm yoktur

“Mehtapta Eyüp”
(1874) İvan Konstantinovitch AIVAZOVSKI Dolmabahçe Sarayı Koleksiyonu
|
|
|