|  05-13-2009 | #1 | 
	| 
Şengül Şirin  | 
				  Beyitle Kurulan Nazım Biçimleri/…Kaside… 
 
            Kasideler, genellikle birini övmek ve yermek amacıyla yazılan şiirler, daha çok din ve devlet büyüklerini övmek amacıyla yazılan divan edebiyatı şiirlerdir  …Kaside…(Nazım Biçimleri)
 
   Kaside şairlerine kaside-gü (kaside söyleyen), kaside-sera ya da kaside-perdaz (kaside yazan) denir  Çok katı bir kalıpla yazılan kasideler, 6 bölümden oluşur  Türk edebiyatında 13  yüzyılda kullanılmaya başlanır  Nazım birimi beyittir  Beyit sayısı 33-99 arasında değişir  Kasidenin ilk beyitine matla denir  Şair kasidesi içinde matlayı tekrar ederse tecdid-i matla denir  Matlayı birden çok tekrar ederse bu zat-ül metali veya zül metalidir  Kasidenin son beyitine makta , şairin mahlasının bulunduğu beyite taç beyit denir  Kasidenin en güzel beyiti beyt-ül kasid olarak isimlendirilir  Arap Edebiyatında ilk dönemlerden beri kullanılan çok önemli ve yaygınbir nazım şeklidir
  Kaside sözcüğünün anlamı “kastetmek, yönelmek”tir  Edebiyatımızda, din ve devlet büyüklerini övmek amacıyla, belirli kurallar içinde yazılan uzun şiirlere kaside denir  Özellikleri:
 1- Beyitlerden oluşur
  Kafiye düzeni gazelle aynıdır  Yani aa, ba, ca,  da, ea, fa … Ancak gazelden daha uzun bir nazım şeklidir  2- Kaside en az 33, en çok 99 beyitten oluşur
  Ancak beyit sayısı 33’den  az olan kasideler de vardır  3- Kasidenin ilk beytine matla denir
  Ama şair, şiir içinde matlaı  yenileyebilir  4- Kasidenin son beytine makta denir
  5- Şairin isminin geçtiği yere taç beyit denir
  Sonlara doğrudur  6- Kasidenin en güzel beytine beytü’l-kasid denir
  7- Aruz ölçüsüyle yazılır
  8- Bu türün en meşhur ismi Nef’i’dir
  9- Kasidenin kendi içinde belli bölümleri vardır
  
 Kasidenin Bölümleri:
 1- Nesib (teşbib): Giriş bölümüdür
  Kasidenin tasvir bölümüdür  Burada, asıl konuya geçilmeden önce ramazan, bayram, bahar, yaz, savaş gibi konular ele alınır  2- Girizgâh: Kasidenin ikinci bölümüdür
  Asıl konuya giriş için uygun bir  ortam hazırlama yani giriş bölümüdür  3- Medhiye: Bu bölümde şair kimi övecekse onun yüceliklerini, başarılarını, erdemlerini anlatır
  Bu bölümde abartı ve ağır bir anlatım göze çarpar  O sultan ki cism-i cihân cânıdır
 Zamânın zamân-ı baharıdır
  ü 4- Fahriye: Şair bu bölümde kendini ve şiirini över
  Abrtılı bir anlatım  söz konusudur  5-Tegazzül: Şair zaman zaman monotonluğu kırmak için kasidenin içinde, aynı ölçü ve uyakla gazeller yazar
  Bu gazelin yazıldığı yer, tegazzül bölümüdür  6- Taç: Şair bu bölümde mahlasını ( Şiirdeki ad, takma ad) kullanır
  7- Dua: En son bölümdür
  Burada, övülen, kendisi için kaside yazılan kişi için dua edilir  Kişi için dua edilir  Kasidenin son bölümüdür  Hüdâ ömrünü ber-karâr eylesin
 Verip maksadın kâm-kâr eylesin
 Not: Kaside, bir maksat için yazılmış şiirdir
  Şairin bir isteği vardır  Bu bakımdan bir dilekçe olarak değerlendirilebilir  Çünkü şair, bu şekilde kompozisyona yer veren bir manzume ile hem isteğini söylemekte, hem de yeteneğini göstermektedir  Kaside Çeşitleri:Kasideler şu ölçülere göre sınıflandırılırlar
  1
  Nesip (teşbip) bölümlerinde işlenen konulara göre:Bahariye (Bahar), Iydiye (Bayram), Şitaiye (Kış) Ramazaniye (Ramazan), Sayfiye (yaz) 2
  Rediflerine göre: Su Kasidesi, Sühân kasidesi, Gül kasidesi, Sünbül Kasidesi Not: Şehirleri konu edinen kasideler de vardır
  İstanbul Kasidesi 3-Konularına göre:
 Tevhid: Allah’ın varlığını ve birliğini anlatan kasidedir
  Münacaat: Allah’a yalvarmak için yazılan kaside
  Naat: Hz
  Muhammed(S  A  S)’i ve din büyüklerini anlatmak için yazılan  kasidedir  Medhiye: Devrin ileri gelen kişilerini övmek için yazılan kaside  çeşididir
  Mersiye: Sevilen insanların ölümünden duyulan acıları anlatan kasidedir
  Türk Edebiyatında bu kasidenin en güzel örneklerinden biri Baki’nin Kanuni Sultan Süleymân için yazdığı Kanuni Mersiyesi’dir  Hicviye: Herhangi bir kişiyi yermek amacıyla yazılan kasidelerdir
  Acımasız ve abartılı bir dil kullanılır  Edebiyatımızda hicviyenin en güzel örneklerini Nef’i vermiştir  Onun Siham-ı Kaza’sı bu türün en güzel örneklerinden biridir  Not: Divan şiirindeki tevhid, münacat, naat, mehdiye, mersiye, hicviye gibi türler, nazım türü kavramıyla karşılanır ve başta kaside olmak üzere çeşitli nazım şekilleriyle yazılabilirler
  Mesela, mersiyeler terkib-i bend; tevhid ve münacaatlar terkib-i bent ve terci-i bend; medhiyeler gazel, hicviyeler terkib-i bend nazım şekilleriyle de yazılabilir   | 
	|  |   |