|  05-12-2009 | #1 | 
	| 
Şengül Şirin  | 
				  Buharlı Araba (Keşifler Ve Buluşlar) 
 
             Buharlı ArabaBöyle bir tasarı Newcomen’in makinesiyle bile hayalden öteye gidebilecek gibi değildi(Keşifler ve  Buluşlar)
  Daha önce tanımını yaptığımız üç metre uzunluğunda ve sarkacı yedi metreye varan dev aracı bir gözümüzün önüne getirelim  Böylesine bir hantal makineyi bir arabaya, hatta bir gemiye yüklemeyi düşünmek düpedüz gülünçtü  Üstelik bir soğutma makinesi olduğuna göre araçta ayrıca tonlarla soğuk su bulundurulması gerektirmekteydi  Bu su, gemi için bir sorun değilse de bunca hantallığı bir kara taşıt aracında bir an düşünmek bile saçmaydı, öyle ki bu yolda ısrar edenlerin hepsinin acı hayal kırıklıklarına uğrayacakları kesindi  
 Böyle olduğu halde, Fransız askeri mühendisi Joseph Cugnot (1725-1804), umutsuzluğa kapılmadı
  Çok ufak tipte inşa ettiği bir Newcomen makinesini bir arabaya yükledi  Buharı sıvılaştırma işini hava ile gerçekleştirdi  Hantal sarkacın yerine bir dişli çark mandalı koydu  Tek ve büyük bir kazan yerine buharı sırayla alan iki ufak silindir yerleştirdi  
 Makinesinin prototipi 1769′da tamamlandı
  Bu üç tekerlekli bir yük arabası olup tek ön tekerlek hem itici hem de yön verici görevini yükleniyordu  Bu araç 1770′te denendi  Zamanında yazılmış bir anı bu aracı şöyle tanımlar: 
 “2
  500 kg  ’lık bir topu taşıyan hemen hemen aynı ağırlıktaki bu araç bir saatte  5/4 fersah yol aldı  ” 
 Cugnot ne yazık ki buharlaşma yoluyla eksildikçe kazanın suyunu yenileyecek bir sistem kurmayı ihmal ettiğinden 15 dakikada bir durmak ve su ikmali yapıp kaynamasını beklemek gerekiyordu
  Ciddi bir sakıncaydı bu  O kadar ki; başta aracı top taşıma işinde kullanmayı düşünen askeri mühendisler, bundan çabuk caydılar  Aradan otuz yıl geçti, bir yenilik getirilmeyen makine Napolyon’a teklif edildiğinde, o bite bu sakıncanın bir Watt makinesi sayesinde giderilebileceğini ve bunun gerçekleşmesi halinde eşsiz bir savaş aracı elde edebileceğini tahmin edemedi  
 
 
 Cugnot’nun makinesinin sakıncaları ne kadar büyük olursa olsun bunların giderilemeyecek türden olmadığını ve makinenin kullanışlı hale getirilebileceğini yalnız iki kişi anladı: Bunlardan biri, daha önce de sözünü ettiğimiz William Murdock oldu
  Cugnot’nun çalışmalarından haberi var mıydı, yok muydu, bilemiyoruz  Ancak, halen Birmingham Müzesinde bulunan onun tarafından yapılmış bir makine, buharlı araçlar üzerinde çalışmış olduğunu ispatlamaktadır   Yüksek basınçlı kazan ve bir çift-etkili Watt makinesiyle hareket eden bu araç, 1784′ten 1792′ye kadar kusursuz işledi
  Ama o tarihte ilk otomobil kazası da yapıldı  Araç sürücüsünün yönetiminden çıkıp zavallı bir yayaya tampon darbesi indirmiş, adamcağızı korkudan baygın düşürmüştü  Teknik engeli yenen ikinci kişi, yine daha önce sözünü ettiğimiz Oliver Evens’tir  Beygir gücüne ihtiyaç duyulmayan bir  araba icat etmeyi 1786′da düşünmüş, ama çalışmalarına ancak 1800′de başlayabilmişti  Daha önce de buharlı bir deniz tarama gemisi inşa etmişti  Keşfettiği yüksek basıncı bir  arabaya uygulayarak Philadelphia  sokaklarında gezmeye başladı  
 Ama 1795′te kendisine bir sermayedar ortak bulmak üzere Londra’ya temsilci gönderme gibi bir hataya düştü
  Temsilci başarısızlıkla döndü ve elindeki belgeler Richard Trevithick adlı bir adamın eline geçti (1771-1833)  Bu adam kuzeni Vivian ile birlikte, Evens’in makinesinden yararlanmayı bildi ve atölyelerinde onunkine çok benzeyen arabalar imal ederek piyasaya sürdü  Bu buharlı ilk otomobil, Camborne (Cornoualles) Plymouth arasındaki 120 km  ’lik yolu, saatte yaklaşık olarak 16 km  hızla gitmeyi başardı  Kendi türünde en başarılı olan bu araç, Londra Sergisinde de gösterildi, ama hiç bir kapitalist ona sermaye bağlamaya cesaret edemedi  
 Cugnot’dan beri bu hep böyle oluyordu; çünkü 1769′ dan bu yana artık gelişmiş olmakla birlikte buharlı makine kendini bir türlü kabul ettiremiyordu
  Evens ve Trevithick’in makineleri gelişmiş araçlardı ve taşıma işlerinde başarıyla kullanılabilirdi  Ama nedense, hiç kimse parasını tehlikeye sokmak istemiyordu  Bu nedenle buharlı araba denemesi tam bir başarısızlıkla sona eren bir serüven oldu  
 Başarısızlığı iki nedene bağlayabiliriz: O dönemde insanlar alıştıklarından başka türlü bir taşıma aracına pek ihtiyaç duymamakta; sonra bir taşıt aracının hayvandan başka bir itici güçle sürülebileceğini düşünememekteydiler
  Böyle bir önyargının karşısında elbette ki, mucitlerin eserleri ne kadar güvenilir ve gelişmiş olursa olsun kendini kabul ettiremezdi  
 Kaldı ki, o dönemin insanlarında çağdaşlarımıza benzer bir gelişme hevesi de yoktu
  Bugün en kalın kafalı bile on yirmi ya da yüz yıl sonra bütün makinelerin en gelişmiş duruma ulaşacağından ve ulaşımın daha hızla yapılacağından kuşkusu yoktur  Trenden otomobile, otomobilden uçağa, uçaktan füzeye gelişme hızla gerçekleştirilmiş, geçmişteki bu gelişim ilerisi için bir garanti olmuştur  2000 yılının tekniğinin 1970′inkinden kat kat üstün olmayacağını artık kimse aklının köşesinden geçiremez  Bunun tersine 1800 yıllarında sürekli gelişmeye olan inanç yaygın değildi çünkü, sınırlı bir lüksün dışında çoğunluk hep aynı şekilde yaşamışlardı  Bu durumun değişeceğini tahmin edemiyorlardı  Watt’ in makinesi fabrikaları işletmek; at, taşıtları çekmek ve rüzgâr da değirmeni döndürmek içindi  
 Bu ruh tembelliği buharlı makinenin ulaşım araçlarına uygulanmasının elli yıl geciktirdi
  Ocağı, kömür yığını ve koca  bacasıyla hantal görünümü karşısında onu ancak sabit bir, makine olarak düşünüyorlardı  Bu koca şeyin bir posta arabasına yüklenip onu çekmesi düşünülebilir miydi? Düzenli) bir hizmeti böylesine sevimsiz bir araca bırakmak ne maskaralıktı! | 
	|  |   |