|  05-12-2009 | #1 | 
	| 
Şengül Şirin  | 
				  Divan Edebiyatında Düz Yazı (Nesir) 
 
             …Türk Edebiyatının Dönemleri…(Divan Edebiyatı)
    Divan  Edebiyatında Düz Yazı (Nesir)Divan, şiire ağırlık veren bir   edebiyattır  Düzyazı, ancak bilimsel  çalışmalarda, tarihlerde, kimi sanatsal metinlerde ve gezi türü eserlerde  kullanılmıştır  Divan   edebiyatında üç tür düzyazı biçimi vardır  Yalın düzyazı, süslü düzyazı ve orta düzyazı  Yalın düzyazıda halkın konuştuğu dil kullanılmış,  halk kitapları,   halk öyküleri, Kur’an tefsirleri, hadis  açıklamaları bu türde yazılmış eserlerdir  
 Süslü düzyazıda (nesirde) hüner ve marifet göstermek amaçlanmıştır
  Bu türe genellikle medrese öğrenimi görmüş, Osmanlıcayı iyi bilen yazarlar yönelmiştir  Çok uzun cümlelerin, bol söz ve anlam oyunlarının göze çarptığı bu türün en belirgin örneklerini Veysi ve Nergisi vermiştir  Süslü düzyazıda çok ürün verilmiş bir alan da tezkire’dir  Bu türün ilk örneğini, 16  yüzyılda Âşık Çelebi yazmış ve tezkire geleneği 19  yüzyılda Fatih Efendi’ye gelene kadar sürmüştür  
 Orta düzyazı (nesir)  ise,   divan   edebiyatının hemen hemen bütün klasik yazarlarının yazdığı bir türdür
  Belirgin özellikleri, söz ve anlam oyunlarından, hüner ve marifet göstermekten kaçınılmış ve içeriğin ön planda tutulmuş olmasıdır  Özellikle tarih, gezi, coğrafya ve din kitapları bu türde (orta nesirle) yazılmıştır  
 
 
 Divan Edebiyatı’nda düzyazılar, yazılış  amacı ve dil tutumu dikkate alınarak üçe ayrılır:
 
 1
  Sanatlı(süslü) Düzyazı: Söz ustalığı göstermek amacıyla yazılır  Sinan Paşa’nın Tazarru’at adlı eseri, bu türün en tanınmış örneğidir  Sanatlı düzyazıya inşa denir 
 2
  Orta Düzyazı: Yer yer ağır ve süslü, yer yer sade bir dille yazılan düzyazılardır  Genellikle tarih kitaplarında bu düzyazı türü görülür  Osmanlılar zamanında tarihçilik,’vakanüvis’ adı altında yürütülen bir tür memurluktu  Sarayda görevlendirilen vakanüvisler, önemli önemsiz her olayı günü gününe notlar halinde yazarlardı  Bu eserler, olay anlatımına dayalı olduğundan, bilimsel tarih anlayışıyla bağdaşmaz  Divan döneminin başlıca tarihçileri arasında  Aşıkpaşazade ,Ali, Ebülgazi Bahadır Han,Naima, Peçevi, Mütercim Asım  sayılabilir  3
  Sade Düzyazı: Dil ve   anlatım ustalığının değil, ele alınan konunun önem taşıdığı düzyazı türüdür  Bu anlayış nedeniyle, sade düzyazılarda ustaca söz söyleme çabası görülmez; dil açık, yalın, doğaldır  Bu düzyazı türünü kullananlardan başlıcaları şunlardır: Mercimek Ahmet , Katip Çelebi, Evliya Çelebi (Eseri:Seyahatname)  
 Din Dışı Yazı Türleri: Tezkire, Tarih, Seyahatnâme, Sefaretnâme,  Siyasetnâme, Münazara, Münşeat
 | 
	|  |   |