| 
Şengül Şirin  | 
				  Opera 
 
            Opera hakkında bilgi
 Opera, genellikle tarihi veya mitolojik konulu bir drama eşliğinde ortaya konan, müzikal ve teatral formda bir sahne eseridir
  "klasik batı müziği" geleneğinin önemli bir parçası olan opera, bir tiyatro eserinde bulunan bir çok unsurun yanısıra, müzikal form veya dansın da içselleştirildiği bir yapı bütünlüğüne sahiptir  
 
 
 Opera, baştan sona bestelenmiş, sololu, korolu, orkestralı sahne oyunu
  Oyuncuların her şeyi şarkıyla anlattığı oyunun metnine " Opera Software firması gömülü sistemler de dahil olmak üzere pek çok işletim sistemi ve platform için Opera tarayıcısını geliştirmektedir
  Opera küçüklüğü, 
    libretto" denir
  Oyun süresinin çoğunu sözlü bölümler oluşturur  Sözler, konunun akışına göre belli başlı şu müzik türleri içinde bestelenir: 
 
    Arya bir kişinin duygu ve düşüncelerini yansıtır
   Operalarda baş solistlerden birinin orkestra esliğinde söylediği, genellikle kendi içinde bütünlüğü olan parça
  
 Önceleri, şarkı olarak söylenebilen parçalar arya (aria) diye adlandırıldı (bu anlamda fr
  air kelimesi de kullanılır)  Daha sonra, genellikle çalgı (lavta, çembalo) eşliğinde söylenen sanat melodileri, hattâ halk havaları da arya adını aldı  Nihayet 1600 sıralarında, opera sanatının temel öğesi olan büyük arya ortaya çıktı  
 Opera aryası'na bir reçitativo ile girilir; üç bölümlüdür
 
   Düet,
 
 
    terzet, kuartet, kentet vb iki, üç, dört ve beş kişinin duygu, düşünce ve konuşmalannı iletir
  Resıtatif kişilerin sözlerini konuşurcasına bir şarkıyla söyledikleri bölümdür  Koro ise oyundaki kamu vicdanının sesini ortaya koyar  Bunların dışında oyun başlarken genellikle bir giriş parçasına ( 
 
     uvertür) ve oyun içinde yer yer orkestra bölümleri ya da geçitleri gibi çalgısal bölümlere yer verilir
  Bazı operalarda Uvertür, opera, bale veya konçertonun açılışındaki parçadır
   
    bale sahneleri de bulunur
  Operalarda bütün bu müzik tür ye biçimleri genellikle ayn parçalar olarak arka arkaya gelir  Ama bazılarında (örn   ``Bale, belli figürlere, adım atışlara dayalı dans ve müzikli gösteri türü
   
 Richard Wagner'inkiler) müzik bir perde boyunca kesintisiz sürer
   
 Operanın kökeni
 
 Opera sözcüğü, İtalyanca opera in musica (müzikli yapıtlar) deyiminin kısaltılmışıdır
  Kökeni ortaçağın dinsel oyunlarına (örn  pasyon), Alman besteci ve yazar
  22 Mayıs 1813’te Leipzig’te doğdu ve 13 Şubat 1883’te Venedik’te öldü  Babasını küçük yaşta kaybetti  On yaşında Yunan târihine çalıştırıldı ve Yunan trajedisini öğrendi  Daha sonra müziğe karşı ilgisi arttı  1830’da hazırladığı uvertürü Leipzig Operasında sahneye konulduğu vakit daha 16 yaşındaydı  Üniversite eğitimi sırasında ünlü müzik öğretmeni Weinlig’ten ders aldı  Tamâmen kendisini müziğe vererek Magdeburg Orkestrası Şefliğine tâyin edildi  
    Rönesans'ın düğün, şenlik ve festival gibi kültürel etkinliklerine ve 16
  yüzyılın ikinci yansında ortaya çıkan oyunlu madrigallere dayanır, Oyunlu madrigal, bir prologla belirli bir konuyu ele alan beş sesli madrigallerin sahnede oynanmadan yalnızca seslendirilmesiydi; o dönemlerde ortaya çıkan resitatifin ve stile rappresentativo denen, sahnede daha anlatımlı ve oynayarak söyleme anlayışının uygulanması operanın doğmasına neden oldu  16  yüzyılın sonuyla 17  yüzyılın başlarında Jacopo Peri, Jacopo Corsi, Rönesans "Yeniden doğuş" anlamına gelen bir süreçtir
  15  yüzyılda başlayan bir süreç, aynı yüzyıl içinde bütün Avrupa'ya yayıldı  Bu yenilikte, Roma ve Grek başarılarının yeniden cezalandırılması istemi vardır  Rönesans şu temel anlayışlara dayanıyordu  1)Yeryüzü ilgi çekici ve araştırılmaya değer bir yerdir, 2)İnsan güçlüdür ve bu gücüyle büyük başarılar elde edebilir, 3)İnsanın sürekli faal olması şerefli birşeydir ve 4)Gerçek güzeldir  i 
    Francesco Cavalli ve Claudio Monteverdi gibi ilk opera bestecileri konulanın Daphne, Odysseus ve
 Resim:Monteverdi
  jpg|right|frame|Claduio Monteverdi`nin Venedik`te Bernardo Strozzi tarafından çizilmiş portresi (1640) 
    Orpheus gibi eski mitoloji kahramanlarından seçti
  Ama Monteverdi'nin L'incoronazione di Poppea'sındaki (Poppea'nm Taç Giymesi) 
 
    Neron ve Poppea Roma tarihinden alınmıştı
  
 
 
 George Frideric Handel, 1733
 
 
 
 Neron beşinci Roma İmparatoru
  Asıl adı Lucius Domitus Ahenobarbus’tur  M  S  54-68 seneleri arasındaki imparatorluğu boyunca ve daha sonraları Neron Claudius Caesar olarak anılmıştır  15 Aralık 37’de İtalya’nın Antium şehrinde doğdu  Julio-claudion imparatorlarının son ferdidir  Babası ve annesi ilk Roma İmparatoru Augustus’un soyundandır  
    Paris'te XIV
  Louis'nin sarayında Paris Fransa'nın başkenti ve Île-de-France bölgesinin merkezidir ve Seine nehri'nin üzerine kurulmuştur
  Tüm dünyada anıtları, sanatsal ve kültürel yaşamı ile tanınmış olan Paris aynı zamanda dünya tarihinde önemli bir şehir olmakla birlikte, başlıca ekonomik ve politik merkezler arasında yeralmakta ve uluslarası taşımacılığın geçiş noktalarından birini oluşturmaktadır  Moda ve lüksün dünya başkentidir ve "Işık Şehir" (Ville de Lumière) diye de anılmaktadır  
    Jean-Baptiste Lully'nin yapıtlan bu yeni sanatın gelişmesine yol açarken Viyana sarayında da Pietro Antonio Cesti'nin İtalyan operaları sahneleniyordu
   Daha sınırlı bir gelişmenin görüldüğü Viyana Avusturya'nın başkenti ve ülkeyi meydana getiren dokuz federal eyaletten biri
  Avusturya’nın kuzeydoğusunda, Tuna Nehri kıyısında yer alır  Nüfûsu bir buçuk milyon (metropoliten alanınki ise iki milyon) civarındadır  Yüzölçümü 415 km2, metropoliten alanınki ise 3862 km2dir  Viyana’da tipik bir kara iklimi hüküm sürer  Ortalama sıcaklık ocakta 0°C, temmuzda ise 20°C’dir  
    İngiltere'de ise Henry Purcell bir kız okulunda sahnelenmek üzere yazdığı Dido and Aeneas'ıyla
  (Dido ve Aineias) bir opera başyapıtı ortaya koymayı başardı  Operanın Londra'da yaygınlaşması 18  yüzyıl ortalanna rastladı; önce İtalyan tarzını alarak incelten, daha sonra İngilizce sözlü operalar yazan Büyük Britanya ve Kuzey İrlanda Birleşik Krallığı, İngiltere Avrupa’nın kuzeybatı kıyısında yer alan Britanya Adalar Topluluğu üzerinde, dört ülkeden müteşekkil bir devlet
  Bu adalar topluluğu Büyük Britanya ve İrlanda Adalarıyla birlikte, 5000 küçük adadan meydana gelmiştir  Batısında İrlanda Denizi, doğusunda Kuzey Denizi, kuzeyi, güneybatısı ve kuzeybatısı Atlas Okyanusu ile çevrilidir  
    George Frideric Handel,
 
 Alessandro Scarlatti'nin resitatif ve aryalara yer veren üslubundan büyük ölçüde etkilenmişti
  Aryalarda bir karakter duygulannı uzun uzun dile getirirken olay duruyordu  Bu dönemde başşarkıcının önemi arttı; erkek rollerinin çoğunu söyleyen kastratolara özel ilgi gösterildi  Aynı dönemde Fransa'da Jean-Philippe Rameau operayı farklı çizgilerde geliştirdi; jest kullanımına, daha esnek bir forma, uzun baleara oyunları gibi sahne gösterilerine ağırlık verdi  
 Yaklaşık aynı tarihlerde görece hafif, günlük konulara değinen komik opera türü de belirmeye başladı
  İngiltere'de John Gay'in The Beggar's Opera (Dilenci Operası) adlı toplumsal ve siyasal yergisi, Hamburg'da sahnelenen bir dizi hafif konulu opera, Napoli'de Giovanni Battista Pergolesi'nin La serva padrona'sı bu tür yapıtlara örnekti  
 Sanat yaşamının başlangıcında opera türüne katkıda bulunan Chnstoph Gluck daha sonra virtüöz şarkıcının rolünü azaltmaya ve ağırlığı dramatik yapıya vermeye yönelik ünlü reformlarını uyguladı
  Orfeo ea Eurydice, Armide ve Alceste'nin yanında İphigeneia'yı konu alan iki operasını da bu yeni anlayışla yazdı  Idomeneo, re de Oete'sıyla (Girit Kralı İdomeneus) benzer bir tarzı benimseyen Wolfgang Amadeus Mozart sonraki üç başyapıtında önceki operaların özelliklerini komik opera ile kaynaştırmayı başardı; Le Nozze di Figaro 
 Wolfgang Amadeus Mozart (1756 - 1791) 27 Ocak 1756'da Avusturya'da Salzburg şehrinde doğdu
  Babası Leopold Mozart, Salzburg Başpiskoposluğu Saray Orkestrası'nda keman çalan, bir çok besteler ve keman için bir metod yazan bir müzisyendi  
 Figaro'nun Düğünü), Don Giovanni ve Cosi fan tutte adlı bu yapıtlarında toplulukların önemini artırdı ve finallerde senfonik bir yapı kullandı
  Die Zauberflöte'deyse (Sihirli Flüt) Alman komik opera türü olan Singspieti yüksek nitelikli yapıtlar düzeyine çıkardı  
 Luigi Cherubini Medea, Gaspare Spontini de La Vestale adlı yapıtlarıyla opera seria (ciddi opera) geleneğini geliştirerek sürdürdüler
  Onlardan etkilenen Ludvig van Beethoven opera tarihinde benzersiz kalan Fidelio'ya yazdı  Bu arada Domenico Cimarosa'nın matrimonio segreto'su (Gizli Evlilik), Gioacchino Rossini'nin barbiere di Siviglia ( Resim:Rossini-portrait-0
  jpg|thumb|right|Portresi 
    Sevil Berberi) ye La Cenerentola ( Külkedisi) gibi bir dizi başanlı komik operasına esin kaynağı oldu
  Rossini'nin sonraki operalannın ağırbaşlı ve romantik üslubu ise Külkedisi (Fransızca: Cendrillon, İngilizce: Cinderella, Almanca: Aschenbrödel ya da Aschenputtel , Rusça: Золушка -``Zoluşka``-),
 
    Giacomo Meyerbeer'in daha da görkemli üslubuna yol açtı
  
 19
  yüzyılda opera ulusal çerçeveler içinde gelişti  Giovanni Bellini'nin duygulu yapıtlarıyla 60'tan fazla opera yazan Resim:Giacomo Meyerbeer nuorempana
  jpg|thumb|250px|Giacomo Meyerbeer 
    Gaetano Donizetti'nin trajedileri ve komedileri
 coğrafya ve çoğu hidrografi kaynaklarına göre Antarktika Kıtası'nı çevreleyen su kitlesidir (Şekil 1)
  Bu okyanus dünyanın dördüncü büyük ve en son tanımlanmış okyanusudur  
    Gjuseppe Verdi için basamak oluşturdu
  İlk dönem yapıtlarında eksik kalmış yanlar bulunan Verdi, Otello ve Fasta ta dramatik ve müziksel açıdan tam bir ustalığa ulaştı  Almanya'da Cari Mana von Weber' in Der Freischütz (Nişancı) romantik operası ile Heinrich August Marschner'in yapıtları, müzik dramlarıyla operada devrim yapan Richard Wagner'in çıkışını hazırladı  Wagner'in Die Meistersinger von Nürnberg (Nürnbergli Usta Şarkıcılar), Tristan una holde (Tristan ve Isolde), Parsifal ve Der Ring des Nibelungen (Nibelung Halkası) gibi yapıtları günümüze değin opera tarihinin en büyük basanları arasında yerini korudu  
 Fransa'da Daniel-François-Esprit Auber'in yapıtlarının çok tutulduğu kısa bir dönemin ardından Charles Gounod, Ambroise Thomas, Georges Bizet ve Jules Massenet yapıtlarında görkemli opera (grand opira) ile opira-comiaue'i ustaca kaynaştırdılar
  Bu arada ayrı bir yol izleyen Hector Berlioz Us Troyens {Troyalılar) ile ustalığını kabul ettirdi  
 Operada ulusalcılığın etkisi başka yerlerde de görüldü
  Rusya'da Mihail İvanoviç Glinka'nın yeni ufuklar açan yapıtları, Çaykovski ile Modest Mussorgski'nin birbirinden çok farklı operalarının hazırlayıcısı oldu  Çekoslovakya'da Bedfich Smetana'nın yurt sevgisiyle dolu yapıtlarını Antonin Dvo-! fâk in lirik operaları izledi  20  yüzyılda LeoS Janâöek'in gerçekçi yapıtları giderek artan bir ilgi gördü  Macaristan'da Bola Bartök'un Dük Mavi Sakalın Şatosu ve İspanya'da Manuel de Falla'nın La vida breve'si (Kısa Yaşam) hep ülkelerinin halk müziklerinden yararlanarak bestelenmiş yapıtlardı  
 
 
  Arnold Schoenberg, 1948
 
 
 İtalya'da, Giacomo Puccini ile Pietro Mascagnı'nin önderlik ettiği gerçekçilik (veris-mo) akımı gelişti
  Almanya'da Richard Strauss Salome ve Elektra'sında müzik dramın amaçlarına uydu; daha sonra bunların epik niteliklerini aynı ölçüde başarılı komedilerinde (örn  Ader Rosenkavalier) yumuşattı  Fransa'da Claude Debussy'nin Pellias et Milisande'ı diyalogların müziklendiği çok ilginç bir yaratı olarak özel önem kazandı  Maurice Ravel tek perdelik iki büyüleyici parça yazdı  Arnold Schoenberg'in Moses und Aronı, Alban Berg'in Wozzeck ile LU/M'SU, İgor Stravinski'nin The Rake's Progress'i (Ahlaksızın İlerlemesi), Kurt Weill'ın yergili oyunları ve Benjamin Britten'ın Peter Grimes'ı başarılı modern yapıtlar arasında yer aldı   
			
			
			
			 |