05-03-2009
|
#3
|
Aragorn561
|
Cevap : Shogi Hakkında
Temel Kurallar
Tüm satranç türlerinde olduğu gibi şogide de amaç kralı - imparatoru, şahı - ele geçirmektir Kralı etkisiz hale getiren taraf oyunu kazanır Oyuna siyah taraf başlar
Şogide taşlar gidebildikleri yerlerdeki rakip taşları yiyebilirler Örneğin, piyadelerin satrançtaki piyonlar gibi düz gidip çapraz yeme şansları yoktur Her zaman önlerindeki kareye gidebilirler Piyadeler ilk hamlelerinde iki kare ilerleme hakkına da sahip değildirler

Şekildeki tahtanın a, b ve c sıraları ile g, h ve i sıraları oyuncuların savunma alanlarıdır Bu alanlara giren rakip taşlar terfi edebilir Terfi etme - bazı durumlar haricinde - oyuncunun isteğine bağlıdır Terfi eden taşın arka yüzü çevrilir Bu işlemin geri dönüşü yoktur Terfi etme ancak taşın bir hareketi sonucunda olabilir Bir başka deyişle taş hareket ettikten sonra terfi edebilir Önce terfi edip sonra yeni özellikleriyle hareket etme şansı yoktur
Terfi etme, rakip savunma alanına girerken ve içeride hareket ederken olabileceği gibi alandan çıkarken de olabilir Bazı taşların terfi etmiş halleri tabloda gösterilmiştir:
Taşın aslı Terfi etmiş hali
Piyade Altın
Mızrakçı Altın
Silahşör Altın
Gümüş Altın
Altın -
Çapraz koşucu At
Uçan araba Ejderha
Kral -
Görüldüğü gibi altın kumandanın ve kralın terfi etme şansı yoktur
Şogiyi diğer tüm satranç türlerinden ayıran bir özellikten bahsedilmişti İndirme adını verebileceğimiz bu kurala göre yitirilen taşlar düşman güçleri saflarında yaniden oyuna dönebilirler Kazanılan bir taş oyun tahtasının yanında durur, istenildiği zaman oyuna sürülür Bu işlem bir hamle sayılır ve sıra rakibe geçer
Genel olarak her taş istenilen yere indirilebilir Bu durumun birkaç istisnası vardır Yasaklanan indirmeler:
Bir sütunda ancak bir piyade olabilir Bu yüzden piyadenin bulunduğu bir sütuna bir başka piyade indirilemez Terfi etmiş piyadenin bulunduğu sütuna bir piyade indirilebilir
Piyade, mızrakçı son sıraya, silahşör son iki sıraya indirilemez - bunlar taşların özellikleri anlatıldığında daha iyi anlaşılacaktır
Piyade, kralı ele geçirecek şekilde indirilemez
Eğer ele geçirilen taş terfi etmiş bir taş ise oyuna ancak asıl hali ile indirilebilir Örneğin; altına terfi etmiş bir mızrakçı ele geçirilince ancak mızrakçı olarak indirilir
Unutulmamalıdır ki; terfi etme bir hareket sonucunda mümkündür Bu nedenle rakip alana indirilen bir taşın o anda terfi etmesi mümkün değildir Taş önce indirilir, ardından hareket edince terfi edebilir
Shogi Terimleri
Shoogi o sasu : Şogi oynamak
Kishi : Profosyonel şogi oyuncusu
Kiteki : Rakip
Kifu : Oyun kaydı
Ban : Oyun tahtası
Furigoma : Başlayacak tarafı belirlemek için beş piyadenin havaya atılışı
Mochigoma : Ele geçirilen taşlar
Komadai : Ele geçirilen taşların konduğu yer
Jijin : (Kendi) savunma alanı
Tekijin : (Rakip) savunma alanı
Chuuoo : Merkez
Hashi : Kenar
Ooshoo : Kral
Hisha : Uçan araba
Kaku : Çapraz koşucu
Kin : Altın
Gin : Gümüş
Kei : Silahşör
Kyoo : Mızrakçı
Fu : Piyade
Nari gin : Terfi etmiş gümüş
Tokin : Terfi etmiş piyade
Ryuu : Ejderha
Uma : At
Sente : Siyah
Gote : Beyaz
Tsumu : Mat etmek
Tsumi : Mat
Katsu : Kazanmak
Makeru : Kaybetmek
Te : Hamle
Kooshu : İyi hamle
Akushu : Kötü hamle
Kyuusen : Hızlı saldırı
Sakusen : Strateji
__________________
BU İMZAYA ERİŞİM ENGELLENMİŞTİR
Ankara 1 Sulh Ceza Mahkemesi, 30-10-2008 tarih ve 2008/666 nolu kararı gereği bu imza TELEKOMÜNİKASYON İLETİŞİM BAŞKANLIĞI'nca engellenmiştir
|
|
|