05-03-2009
|
#1
|
Aragorn561
|
Shogi Hakkında
Birçok kaynağa göre satranç ailesi oyunların atası Hindistan'da doğan çaturangadır Batıya yolculuğu sonunda oynadığımız batı satrancı şekline gelmiştir Doğuya olan yolculuğu ise daha ilginçtir Geçtiği yerdeki kültürden etkilenmiş ve değişik taşlar, kurallar ortaya çıkmıştır Tayland satrancı, Burma satrancı, Kore satrancı, Çin satrancı, Japon satrancı gibi birçok çeşidi ortaya çıkmıştır Bahsedilen değişikliklere, Çin satrancındaki nehiri, Japon satrancındaki indirme kuralını örnek gösterebiliriz
Batı satrancı ile olan temel farklılıklardan biri vezir kavramıdır Batı satrancındaki gibi bir vezir doğu satrançlarında pek görünmez Vezir yerine kralın yakın korumaları diyebileceğimiz taşlar vardır Bu taşlar bir anda uzak mesafelere gidemezler Öyle ki; Çin ve Kore satrançlarında kralın da içinde bulunduğu dokuz yer dışına çıkamazlar Şogideyse, istedikleri kadar uzaklaşabilirler ancak hareket kabiliyetleri çok sınırlıdır
Bu bölümde, şogi bakış açısı hakkında fikir sahibi olabilirsiniz Satranç ile benzerliği, bilgisayarın şogi oyunundaki seviyesi hakkında bilgi edinebilirsiniz Ayrıca, dünyanın en iyi şogi oyuncularından Sato Yasumitsu'nun Türk Japon Vakfı'nda yaptığı konuşmayı da bulabilirsiniz
Satranç ailesi oyunlar arasında önemli bir yeri olan bu ilginç oyun, 16 yüzyıl sonları, 17 yüzyıl başlarından beri bugünkü haliyle oynanmaktadır
Şoginin çok çeşitli türleri vardır Ancak günümüzde kabul gören, çağdaş şogidir Bu nedenle, kuralların, taşların anlatıldığı bu bölüm, çağdaş şogi göz önünde bulundurularak hazırlanmıştır
Bu bölümde; çağdaş şogi, taşları, kuralları ile anlatılsa da merak edenler için diğer şogi türleri ile ilgili kısa bilgiler de bulunmaktadır
Tahta
Şogi tahtası 9x9luktur Şekilde görüldüğü gibi oyuna dokuzar piyade, ikişer mızrakçı, ikişer silahşör, ikişer gümüş kumandan, ikişer altın kumandan, birer çapraz koşucu, birer uçan araba, birer kral olmak üzere yirmişer parça taşla başlanır Taşların her iki yüzü de kullanıldığı için taşlar düz şekildedir Ayrıca indirme kuralından dolayı taşların renkleri yoktur (Kurallar hakkında daha fazla bilgi için tıklayınız) Çünkü bir tarafın yitirdiği taş diğeri tarafından kullanılabilir Sadece krallar arasında küçük bir çizgi farkı vardır Taşların sivri uçları saldırılan yönü gösterir Bir başka deyişle iki tarafın taşları, dönük olduğu yönleriyle ayrılır Esir edilen taşlar rakibin görebileceği şekilde tahtanın yanında durur, gerektiğinde oyuna sürülür

Şekilde görüldüğü gibi oyuna başlarken taşlar, üç sıraya yayılmış şekildedir Ilk sırada dokuz piyade yer alır Ikinci sırada ( şekilde görüldüğü gibi ) çapraz koşucu ve uçan araba vardır Son sıradaysa, kral ortadadır ve simetrik olarak iki yanında sırayla, altın kumandan, gümüş kumandan, silahşör ve mızrakçı bulunur
Taşlar
Piyade : 
Piyade bir kare öne gidebilir Sadece o karede bulunan taşı yiyebilir Terfi ettiğinde altına dönüşür Son sıraya ulaşan bir piyade, başka şekilde hareket şansı kalmadığı için altına terfi etmelidir Bu nedenle son sıraya indirilemez
Mızrakçı: 
Bulunduğu sütunda ilerleyebilir Dolayısıyla o sütunda önündeki taşı yiyebilir Terfi ettiğinde altına dönüşür Son sıraya ulaşan bir mızrakçı, başka şekilde hareket şansı kalmadığı için altına terfi etmelidir Bu nedenle son sıraya indirilemez
Silahşör:
Ancak önündeki karenin ön çaprazında bulunan iki kareye gidebilir Başka deyişle dik "L" şeklinde hareket edebilir Batı satrancındaki ata benzer Farkı sadece öne doğru dik gidebilmesidir Altına terfi eder Son iki sıradan birine ulaşan silahşör, başka şekilde hareket şansı kalmadığı için altına terfi etmelidir Tahmin edileceği gibi son iki sıraya indirilme şansı yoktur
Gümüş kumandan:
Şekildeki taş gümüş kumandan ya da kısaca gümüştür Şekilde görüldüğü gibi önündeki üç kare ve arkasındaki iki çapraz kareye gidebilir Altına terfi eder Istenen her yere indirilebilir
Altın kumandan:
Arkasındaki iki çapraz kare hariç her tarafa birer kare ilerleyebilir Terfi etmez Her yere indirilebilir Yukarıda adı geçen taşlar terfi ettiklerinde bu taşın özelliklerine sahip olurlar
Çapraz koşucu:

Çapraz olarak istediği gibi hareket edebilir Terfi ettiğinde ata dönüşür - batı satrancındaki at ile karıştırılmamalıdır

Şekildeki taş attır Çapraz koşucunun terfi etmiş halidir - birer kare yatay ve dikey gitme özelliği kazanmıştır
Uçan araba:

Yatay ve dikey olarak istediği gibi hareket edebilir Terfi ettiğinde ejderhaya dönüşür

Şekildeki taş ejderhadır Uçan arabanın terfi etmiş halidir - birer çapraz kare gitme hakkı kazanmıştır
Kral:
Her tarafa birer kare gidebilir Terfi etmesi söz konusu değildir Yitirilmesi halinde oyun kaybedilir
Devamı gelecek (birazdan)
__________________
BU İMZAYA ERİŞİM ENGELLENMİŞTİR
Ankara 1 Sulh Ceza Mahkemesi, 30-10-2008 tarih ve 2008/666 nolu kararı gereği bu imza TELEKOMÜNİKASYON İLETİŞİM BAŞKANLIĞI'nca engellenmiştir
|
|
|