Equinox
|
Hicaz Demiryolu 100. Yıl Fotoğraf Sergisi

100 YIL HİCAZ DEMİRYOLU SERGİSİ 1908-2008
Sultan II Abdülhamit, "Hicaz DEmiryolu'na ait iradesini 2 Mayıs 1900 tarihinde yayınladı İnşaat ise 1 Eylül 1900 tarihinde fiilien başladı Demiryoluna 1 05 metre açıklıkta dar hatlı raylar döşendi Böylece yapım maliyetinin diğer hatlara göre daha ucuza gelmesi ve yapımının daha kolay oalcağı düşünüldü
Hicaz Demiryolu projesi, İslam dünyasında coşkuyla karşılanırken Avrupa
devlerleri tarafından ise gerçekleşmesi imkansız bir hayal olarak görüldü Osmanlı, Hİndistan, İran ve Arap basınları tarafından yakından takip edildi
Hicaz Demiryolu'nun tahmini maliyeti 4 milyon lira oralak hesaplanmıştı Bu rakam, 1901 yılı devlet bütçesindeki harcamaların %18'ini teşkil ediyordu Devletin sıkıntılı bir döneminde maliyeti böylesine yüksek bir preojenin finansmanı toplanacak bağışlarla karşılanması mdüşünüldü
Sultan, Hicaz Demiryolu'na 50 000 lira bağışta bulunarak kampanyayı başlattı Onu diğer devlet erkanı, üst seviyedeki bürokratlar, askerler ve memurlar izledi Resmi nitelikteki yardımları halkın bağışları takip etti Gerçekten de dünyanın dört bir tarafından gelen bağışlar, gerekli sermayenin önemli bir bölümünü sağladı Sırf Hindistan'dan gelen bağış 40 000 liraya yakındı
Demiryolu yapımına ilk olarak Şam-Der'a arasında başlandı !903'te Amman'a, 1904'te Maan'a ulaşıldı Maan'dan Akabe körfezine bir şube hattı yapılarak Kızıldeniz'e çıkılmak istendi ise de ingilizlerin karşı çıkması sonucu gerçekleştirilemedi
Yolcu taşımacılığına 1 Eylül 1905 yılında başlandı Ayn sene Mudevvera'ya ve 1 Eylül 1906 tarihinde de Medayin-i Salih'e ulaşıldı el-Ula'ya 1907'de ve nihayet Medine'ye 31 Ağustos 1908'de varıldı O tarihe kadar toplam 1464 km'yi bulan Hicaz Demiryolu, Sultan Abdülhamit'in tahta çıkışının 33 yıldönümü olan 1 Eylül 1908 tarihinde yapılan resmi törenle bütünüyle işletmeye açıldı Hicaz Demiryolu, I Dünya Savaşı'na kadar yoğun bir şekilde kullanıldı
Şam'dan Amman'a her gün, Medine'ye ise haftada üç gün seferler yapılıyordu Trenler, pazartesi,çarşamba ve cumartesi günleri sabah 7 30'da Şam'dan hareket ediyor ve 4 gün öğleden sonra saat 3'te Medine'ye ulaşıyordu Medine'den dönüş günleri isesalı, perşembe ve pazar günleri idi Ayrıca haftada bir Şam'dan ve Hayfa'dan yemekli ve yataklı ekspres seferi düzenleniyordu Bu özel trenin Medine'ye varış süresi yalnızda 48 saatti Bu seferlerin dışında Medine'ye yük ve su taşıyan programlı ve programsız tren seferleri bulunmaktaydı Hattın Hayfa şubesinden ise, Şam'a her gün yaklaşık 12 saat süren düzenli tren seferleri yapılmaktaydı Gerektiğinde ek seferler düzenleniyordu
Demiryolu boyunca yedi büyük bakım atölyesi bulunmaktaydı Mesela ŞAm'ın Kadem istasyonu 43200 metrekare alan üzerine kuruldu Bugün hala faaliyette olan bu dev atölye, bölgede ilk defa elektrik enerjisi kullanan mekan olma özelliğini de taşımaktadır 1911 yılında demiryolu, Kadem'dem Şam'ın merkezine doğru 3 kilometre daha uzatılarak Şam'ın tam orta yerindeki modern yeni istasyon binasına kavuştu Bu istasyon binası, bugün hala faaliyette ve Suriye'deki "Hicaz Demiryolları Genel Müdürlüğü"nün merkez binasıdır
Hicaz Demiryolu'nun inşaatı sırasında birçok köprü, istasyon, tünel, menfez,gölet, çeşme,fabrika, hstahane, dökümhane,okul, mescit,karantina,tamir atölyesi vs yapıldı Bazı istasyonlarda postaneler ve telgraf merkezleri kuruldu, özellikle Hicaz Telgraf hattı resmi ve sivil haberleşmede çok büyük kolaylıklar sağladı
Demiryolu dışında yapılan inşaat faaliyetlerinden bazıları şunlardır: Şam'da lkomotif, vagon tamir ve bakım atölyesi, Medine tren ve lokomotif bakım atölyesi, 2 666 adet kagir köprü ve menfez, 7 adet demir köprü, 9 adet tünel, 96 adet istasyon,7 adet gölet,Hayf, Der'a ve Maan'da fabrika,Hayfa'da iskele, ambarlar, dökümhane,boruhane, Maan'da otel ve hastahane, Tebuk'de hastahane, 37 adet su deposu
II Abdülhamid'in tahttan indirilmesine kadar "Hamidiye Hicaz Demiryolu" olarak anılan ve 18 Ocak 1909'dan itibaren de sadece " Hicaz Demiryolu" olarak bilinen hat, yapılan şube hatları ile beraber 1918'de 1 900 km'yi aşmıştır
1910'da trenlerle taşınan sivil yolcu sayısı 169 448, 1913'te 232 563 olarak gerçekleşti 1908'den 1913'e kadar toplam 968 000 sivil yolcu taşndı Senede ortalama 16 000 hacı Hicaz Demiryolu'nu kullanmaktaydı Yapılan hesaplara göre İstanbul'dan Mekke'ye demiryolu ile ulaşım 120 saatte gerçekleşebilecekti 2 lira olan Şam-Medine arası hac yolculğu yaklaşık 72 saatte gerçekleşiyordu Demiryolu, sebze, meyve, tuz, pirinçimeşrubat,tütüniunikömür gibi ticari eşya ile hayvan nakliyatı için de önemli bir ulaşım vasıtasıydı 1910'da yaklaşık 66 bin ton, 1913'te 112 bin ton ticari eşya nakledildi Aynı yıllarda taşınan hayvan sayısı ise 1910'da 2788 ve 1913'de 6477 olarak gerçekleşti 1910 yılında 367 890 lira gelir, 71 167 lira kar, 1913 yılında ise 329 647 lira gelir, 78 619 lira kar elde edildi
Medine Komutanı Fahrettin Paşa'nın, Mondros Mütarkesi'nin 16 maddesi gereğince 7 Ocak 1919'da imzaladığı Şartname gereği Medine'yi teslim ve tahliye etmesi ile birlikte Hicaz Demiryolu üzerindeki Osmanlı hakimiyeti de sona erdi Medine'de bulunan Kukaddes Emanetler ile binlerce sivil halkın kurtarılması Hicaz Demiryolu sayesinde oldu
Hicaz Demiryolu'nun 100 yılında, bu dev projeyi hayata geçiren Sultan Abdülhamit Han'ı bütün işçi ve mühendislerimizi, kıt imkanlarına rapmen bağışlarıyla katkı sağlayanları, hattın korunması ve güvenliğini sağlayan kahraman askerlerimizi hayırla yad ediyoruz  


Zerka-Amman arasında demiryolu yapım çalışmaları 1903

Kudüs Tren istasyon açılış töreni

Amman tren istasyonu 1906 // Midevvere tren istasyonu 1906

Hayfa tren istasyonu Hicaz Demiryolu gelene kadar küçük bir kasaba olan Hayfa, bu sayede bölgenin önemli bir ticaret ve ulaşım merkezi haline geldi

Eskişehir Tren istasyonu 1897

Konya tren istasyonu 1897


Hayfa tren istasyonunun dua ile açılış töreni 1905

1900 lü yılların başında Kudüs-Yafa hattı üzerinde bulunan Day'ra Şah geçidi

1 Eylül 1908'de resmen faaliyete gçen Hicaz Demiryolu, bu zor coğrafyada on yıl kadar hizmet verdi Medine'ye ulaşan son tren 26 Mart 1918'de Şam'dan kalkan posta treniydi Medine'den kuzeye sevk edilen son tren ise Tebuk'ten yukarı geçemedi

Hicaz Demiryolu'na inşaat malzemesi taşıyan katar 1905

Toros Dağlarında halen hizmet veren Varda köprüsü 1998

Adana tren istasyonu 1998

1900 lü yılların başlarında Bilecik Pekdemir köprüsü üzerinde buharlı lokomotif

Yarmuk vadisi üzerindeki 13 taş köprü 1998

Osmanlı işletme memurlarını taşıyan hususi tren 1905

Yarmuk vadisinde demir köprü ve tren 1903

Tarihi Cesim köprüsü 1998

Amman -Maan hattındaki Cesim köprüsü 1903

1900 lü yılların başlarında Yarmuk nehri üzerindeki 7 köprü Hicaz Demiryolu güzergahında bitirilen bu ilk köprünün fotoğrafı Kazım Paşa tarafından İstanbul'a gönderilmiş ve bu başarıdan dolayı, Sultan Abdülhamid II, Meissner Paşa'yı altın madalya ile ödüllendirmiştir

Beyrut tren istasyonu 1895

Hayfa tren istasyonunda inşa edilen Sütun-i Ali 1905 // Hayfa tren istasyonunda bulunan Sütun-i Ali üzerinde Hicaz DEmiryolunu temsil eden logo 1998 Sütun-i Ali üzerindeki metin: Bismillahirrahmanirrahim, Peygamberin Halifesi ve Mü'minlerin Emiri, iki Kıt'anın Sultanı ve İki Okyanusun Hanı, Sultanlar Sultanı,Büyük Fatih Sultan Abdülmecid'in Oğlu Abdülhamid Han - Allah O'nun saltanatını korusun ve ömrünü uzun etsin - Şam'dan başlayan bir demiryolu inşaasını emretti ki böylece Muhammed Ümmeti, Allah'ın Evini ve Ravza-i Mutahhara'yı ziyaret edebilsinler Ve yine Hayfa'dan Hamidiye Hicaz Hattı'na birleştirilmek üzere bir hattın döşenmesini emretti Böylece Hacc farizasını yerine getirecek ve Ravza-i Mutahhara'yı ziyaret edecek her müslüman ellerini semaya açarak, Sultanın büyük hilafeti için Allah'a dua etsin, 1319 ( 1905 miladi)

Hayfa tren istasyonu ve Hattı Ali iskelesi 1905

Alman mühendis Meissner (soldan beşinci) Şam yakınlarında demiryolu yapım çalışmalarına nezaret ederken 1901

1900 lü yılların başlarında Şam istasyonunun eşya ve su deposından genel görünüşü

Günümüze kalıntıları ulaşabilen, Dahr ül Beydar Dağlarındaki Murad Han viyadüğü 1895 ( Lübnan )

Dahr ül Beydar Dağlarında dişli fren raylar sayesinde yokuş tırmanan tren 1895

Şam'dan Dera'ya giden, halen hizmette olan Hicaz Treni 1998

Der'a tren istasyonu 1903

el-Muazzam tren istasyonu resmi açılış töreni 1909

Hayfa limanında, Hicaz Demiryolu için alınan lokomotiflerin gemiden indirilmesi

Tebük tren istasyonu 1909

Rayak tren istasyonu ve atölyesi 1998

1900 lü yılların başlarında altı kemerli altıncaı Yarmuk köprüsü

1900 lü yılların başlarında Hicaz DEmiryolu yapım çalışmaları

Hicaz Demiryolundaki lokomotifleri kullanacak makinistler başlarda Osmanlı Bahriyesinden temin ediliyordu Gemiciler makinist olarak çalışmalarının yanı sıra Beyrut ve Hayfa limanlarına gelen demiryolu malzeme ve araçlarının nakliyatında çalışıyordu

Şam-Der'a hattı üzerindeki Mahacce istasyonu ve orjinal Hicaz Treni 1998

__________________
CHP’siz Atatürkçü,MHP’siz milliyetçi,AKP’siz Müslümanım,Allah istismarcılardan korusun 
|