| 
Equinox  | 
				  Kompozisyonda Anlatım Şekilleri 
 
            Herhangi bir konuyu konuşmaya veya yazmaya başlamadan önce (bilgilendirmek, yönlendirmek, inandırmak, yanlışları düzeltmek, anlayışları değiştirmek, duyguları, güzellikleri paylaşmak, heyecanlandırmak, eyleme geçirmek vb gibi) hedefler ve amaçlar belirlenir  Bu amaçları gerçekleştirmek için sadece birikim yeterli olmaz  Bilginin, birikimin, deneyimin önemli olması kadar bunların muhataba anlatılış biçimi ve üslûbu da önemlidir  Konuya uygun olmayan bir anlatım biçimi, plânlanan hedeflere ulaşmayı güçleştirir  Esasen edebî türlerin ayrı ayrı adlandırılmasında bu üslûp farkının önemli bir payı vardır  Meselâ; düşünce yazıları başlığı altında toplanabilen makale, deneme, fıkra, sohbet gibi türler üslûp farklılıkları sebebiyle ayrı ayrı adlandırılmıştır  Anlatılmak istenenler için hangi tür seçilirse seçilsin ifade; mutlaka doğru, açık, duru, yalın ve etkili olmalıdır
  Ancak bu özellikleri taşıyan bir anlatım, (okuyucu veya dinleyici) nazarında başarılı olur  Yukarıda etkili ve güzel bir yazı yazabilmek için nelerin bilinmesi gerektiği üzerinde durduk
  Şimdi, konuya en uygun anlatım biçimini doğru seçebilmek için belli başlı anlatım biçimleri ve bunların özellikleri üzerinde duralım: 1
  Açıklama 2
  Tartışma 3
  Kanıtlama 4
  Hikâye etme (Öyküleme) 5
  Tasvir etme 6
  Konuşmalı anlatım (Diyalog) 7
  Özlü anlatım 8
  Manzum anlatım 
 Açıklama Açıklama, herhangi bir şey hakkında okuyucuya (veya dinleyiciye) ayrıntılı bilgi (veya haber) vermek, bir şeyi öğretmek gerektiği zaman kullanılan bir anlatım biçimidir
  Okuyucu veya dinleyicinin zihninde beliren kim, ne, nasıl, niçin, ne zaman gibi soruların cevapları açıklama yoluyla verilerek üzerinde durulan konu açıklığa kavuşturulur  Açıklama biçimi atasözleri, öz deyişler, seçme mısralar gibi özlü sözlerin yorumunda daha çok kullanılır  Makale, deneme, sohbet, eleştiri vb  gibi edebî yazılarda da yeri geldikçe açıklama yoluna başvurulabilir  Konunun açıklanmasında tanımlama, karşılaştırma, örnekleme, sınıflandırma gibi yollardan da yararlanmak mümkündür  Herhangi bir özlü sözü açıklamak gerektiği zaman önce, verilen sözdeki kelimelerin anlamları üzerinde durulur
  Özlü sözlerde kelimeler, çoğunlukla gerçek anlamları dışında, (mecaz anlamlarıyla) kullanıldığı için bu anlamın doğru tespit edilmesi ve buna göre sözün doğru anlaşılması çok önemlidir  Konu bu şekilde belirlendikten sonra yukarıda anlatılan kompozisyon yazmada kullanılacak plâna göre düşünceler açıklanır  
 Tartışma Tartışma, herhangi bir konuda, okuyucuyu (veya dinleyiciyi) kendi gibi düşünmeye yönlendirmek ve onların yanlış kanaatlerini değiştirmek isteyen yazarların başvurduğu anlatım biçimidir
  Bu yöntem çok yaygın olarak kullanılan bir anlatım biçimi olmasına rağmen, genellikle açıklamayla birlikte kullanılır  Tartışmadan amaç yanlış anlayışları ortadan kaldırmaktır  Bu anlatım biçiminde önce, değiştirilmek istenen düşünce ele alınır, daha sonra örnekleme, açıklama, karşılaştırma gibi yollarla düşüncenin yanlışlığı bir anlamda ispatlanmaya çalışılır  Açık oturum, panel, forum, münazara, makale gibi türlerde tartışma biçimi daha çok kullanılır  Doğruluğu herkesçe kabul edilen konular üzerinde tartışmak yersizdir
  Farklı anlayışların bulunduğu, birbirine zıt konular tartışma için daha uygundur: Turizmin gelişmesinde doğal güzellikler mi önemlidir, tesisler mi önemlidir? Flört, kişiyi hayata hazırlar mı, hazırlamaz mı? Ekonomik gelişmede tasarruf tedbirleri işe yarar mı, yaramaz mı? gibi  Tartışmada, savunulan konuyla ilgili ayrıntılı bilgi sahibi olunmalı, nesnel davranılmalı, konu saptırılmamalı ve amacından uzaklaştırılmamalıdır
   
 Kanıtlama  Ortaya atılan herhangi bir konu, düşünce, görüş veya yargıyı okuyucuya (veya dinleyiciye) kabul ettirmek için başvurulan anlatım biçimine kanıtlama (ispat yoluyla anlatım)denir
  Bu anlatım biçimi -genellikle- makale, deneme, fıkra, eleştiri gibi yazılı türlerle; konferans, açık oturum, münazara gibi sözlü kompozisyonlarda kullanılır  Kanıtlamada önce, kişiye ait düşünceler (yargılar, kanaatler
    ) ortaya konur, sonra bu kanaatlerin doğruluğunu ispatlayacak delillerden, belgelerden de yararlanılarak dinleyici veya okuyucu ikna edilir  Bu anlatım biçiminde bir başka üslûp olarak da önce yazarın katılmadığı zıt düşünceler söylenir sonra bunların yanlışlığı belgeleriyle ispatlanır  Hikaye Etme Yaşanmış veya yaşanması mümkün olayların anlatıldığı hikâye, roman, tiyatro, hatıra, seyahat, biyografi gibi türlerde en fazla kullanılan anlatım biçimidir
  Yaşanan veya tasarlanan olay, hikâye plânındaki sıraya göre birinci veya üçüncü kişinin ağzından yazılı veya sözlü olarak anlatılır  Bu anlatım biçiminde düşünceyle olay iç içe verilir ve her şey hareket hâlinde anlatılır  Hikâye etmede olay, temel unsur olarak kullanılır  Yer, zaman ve kahramanlar diğer unsurlardır  Bu anlatım biçimi, yukarıdaki edebî türlerde kullanıldığı gibi yemek tarifleri, problem çözümleri, deney anlatımları gibi bilgilendirme veya beceri kazandırmayı amaçlayan anlatımlarda da kullanılabilir
  
 Tasvir Etme Tasvir, Arapça bir kelime olup, herhangi bir varlığın rengini, kokusunu, tadını, görünüşünü, özelliklerini
    anlatma ve canlandırma (bir anlamda yazıyla resmetme) demektir  Çevremizde bulunan hemen her şeyi, her olayı tasvir yoluyla anlatmak mümkündür   Tasvir başlı başına bir edebî tür olmadığı hâlde roman ve hikâye gibi eserlerde olayların, varlıkların, mekânın anlatımında vazgeçilmez bir yoldur
  Tasvirin başarısı yazanın iyi gözlem yapmasına, duyulardan olabildiğince yararlanmasına, kendinden bir şeyler katmasına ve plânlı olmasına bağlıdır  Eşyayı veya manzarayı sadece dış görünüşüyle, bir sıraya koymadan uzun uzadıya, gelişigüzel anlatmak okuyucuyu sıkar, bıktırır  Tasvir edilenler karşısında duyulan hislerin anlatıma dahil edilmesi, tasvire canlılık katar, ruh verir  Dış dünyayı beş duyusuyla algılayan yazar, tasvir ederken duyularından yararlanır, benzetmeler yapar, kendi hislerini, öznel değerlendirmelerini de tasvire katar; ama bunda aşırılığa gitmez  Yazıyı dağınıklıktan kurtarmak ve okuyucunun anlatılan yeri veya nesneyi zihninde daha kolay canlandırmasını sağlamak için, konunun özelliğine göre, anlatılanı (yukarıdan aşağıya, aşağıdan yukarıya, uzaktan yakına, yakından uzağa, soldan sağa, genelden özele, özelden genele, dışarıdan içeriye, içeriden dışarıya, büyükten küçüğe    gibi) bir sıraya koymak gereklidir  İnsanı konu alan tasvire portre denir
   Tasvir örnekleri
 
 Sırtında sanki kanla, altınla işlenmiş ağır, parıl parıl bir manto! Başında vahşi ruhunun timsali gibi balta şeklinde kıpkırmızı tacı! Yerde hançer gibi keskin bir gaga! Sonra, ayaklarındaki mahmuz dediğimiz sivri süngüleri! Dikkat ederdim: Tavukların hiçbirini sevmezdi
  Yerde bir şey bulup “gıt gıt” diye çağırması, beni hiddetlendiren bir yalandı  Yiyecek bir şey buldu mu kendi yutardı  Yenmeyecek, yutulmayacak bir taş, bir kum parçası buldu mu hemen tavuğa ikram: − Gıt, gıt, gıt!    Her yanı gıcırdayıp tangır tungur sallanan ve art borusundan bir lokomotif bacası gibi dumanlar çıkaran bu köhne, bu derme çatma taşıt müstehasesi, herhangi bir arızaya uğrayıp ikide bir, yol ortasında hareketsiz kalıyor; makinesi söyleniyor, homurdanıyor ve uzun müddet hep bulunduğu noktada hırçın hırçın tepiniyordu   Konuşmalı Anlatım Herhangi bir konu üzerinde iki veya daha çok kimsenin karşılıklı konuşturulduğu anlatım biçimine konuşmalı anlatım (diyalog) denirY K  Karaosmanoğlu Tiyatro eserlerinin tamamı bu anlatım biçimiyle kaleme alınır  Açık oturum, panel, forum, münazara, mülâkat ve röportaj gibi uygulamalar da diyalog tarzında yapılır  Hikâye, roman, sohbet, fıkra gibi türlerde anlatıma canlılık kazandırmak ve okuyucunun dikkatini çekmek için yeri geldikçe konuşmalı anlatımdan yararlanılır  Konuşmalı anlatımda aşağıdaki hususlara dikkat edilir:
 a) Kişilerin konuşmaları kendi karakterlerine, toplumdaki yerlerine, mesleklerine uygun ve tabiî olmalıdır
  Öğretmenin bir öğretmen gibi, annenin bir anne gibi, doktorun da bir doktor gibi    konuşturulması gerekir b) Konuşmalar, okuyucuyu bıktıracak derecede uzatılmamalıdır
  c) Cümleler, konuşma dilinin özelliklerine uygun biçimde düzenlenmelidir
  d) Sözün gelişinden kimlerin konuştuğu açıkça anlaşılıyorsa gereksiz açıklamalara ve ayrıntılara yer verilmez
  e) Karşılıklı konuşmalar, konuşma çizgisiyle (―) gösterilir
  (Amerikan tipi yazılarda konuşma çizgisi kullanılmamakta, bunun yerine konuşmalar, tırnak işareti içinde verilmektedir  ) Konuşma çizgisinin her zaman paragrafa konması gerektiği unutulmamalıdır  Bir kişinin sıra kendindeyken peş peşe söylediği cümlelerin her biri için konuşma çizgisi tekrarlanmaz  Konuşanın değiştiğini, sözün başkasına geçtiğini göstermek gerekince, konuşma çizgisi tekrar konur  
 Konuşmalı anlatım örnekleri
 
 
 Yahya Kemal, bir yokuşu çıkıncaya kadar nefes nefese kalır
  Yokuşun sonundaki lokantadan bir garson seslenir: − Buyurun beyim, ne alırsınız?
 Yahya Kemal tebessümle:
 − Evlat, müsaade edersen bir nefes alacağım
  
 
    Başka bir taşra vilâyetinin pazar yerinde iki memur konuşuyor: − Ayıp oldu be Şükrü kardeş
  Akşama kadar fır dolandık şu Fil Hamdi’yi yakalayamadık  − Şu adam olmasın?
 − Belki de odur
  Soralım  Adamın yanına giderler:
 − Bayım, senin adın ne?
 − Mustafa
    Birbirinin kulağına:
 − Mustafa, diyor
  − Hamdi diyecek değil ya
    Adını saklıyor  − Aklı sıra bizi kandıracak
  − Bayım, biraz gelir misiniz?
 
 
 Özlü Anlatım Özlü anlatım, yorumlandığı zaman çok geniş anlamlar çıkacak bir konunun az, öz, açık olarak ifade edilmesidirAziz Nesin, Fil Hamdi Nasıl Yakalandı? Okuyan veya dinleyen üzerinde çabuk, kesin ve güzel bir etki bırakan bu anlatım biçimine deyimlerde, atasözlerinde, özdeyişlerde ve bazı manzum parçalarda rastlanır   
 Özlü anlatım örnekleri
 Ø Avcı ne kadar al bilse, ayı o kadar yol bilir
  (Al: Hile) (Atasözü) Ø Hayvan ölür, semeri kalır; insan ölür, eseri kalır
  (Atasözü) Ø Rüzgâr eken fırtına biçer  (Atasözü) Ø Söz var, iş bitirir, söz var, baş yitirir  (Atasözü) Ø Bir memleketin, bir memleket halkının düşmanlarından zarar görmesi acıdır  Fakat, kendi ırkından, büyük tanıdığı ve başlarında taşıdığı insanlardan vefasızlık, felâket görmesi ondan daha acıdır  
 Ø Türk çocuğu ecdadını tanıdıkça daha büyük işler yapmak için kendinde kuvvet bulacaktır
   
 Ø Akıl yaşta değil baştadır
  Doğru bir söz fakat aklı da başa yaş getirir  
 Ø Canı, can vererek satın almamışsın ki değerini bilesin
   
 Ø Komşularından av kapmak aslanlara ayıptır, köpeklere değil
  
 Halk içinde muteber bir nesne yok devlet gibi Olmaya devlet cihanda bir nefes sıhhat gibi  (Kanunî) Kim kazanmazsa bu dünyada bir ekmek parası,
 Dostunun yüz karası, düşmanının maskarası
  (Mehmet Âkif)
 Anladım işi, sanat, Allah’ı aramakmış,
 Marifet bu, gerisi yalnız çelik çomakmış
  (Necip Fazıl)
 Manzum Anlatım  Duygu, düşünce ve hayâllerin belli nazım türleriyle (genellikle) ölçülü ve kafiyeli olarak kulağa da hoş gelecek biçimde ifadesine manzum anlatım denir
  Günümüzde, şiirlerde ve bazı tiyatro eserlerinde bu anlatım biçimi kullanılmaktadır  Diğerleriyle karşılaştırıldığında az olmakla birlikte manzum hikâyeler, masallar ve mektuplar da vardır  
 Örnekler
 
 BENİM BUNDA KARARIM YOK
 
 Benim bunda kararım yok, ben bunda gitmeğe geldim
 Bezirgânım matâım çok; alana satmağa geldim
  Ben gelmedim dava için; benim işim sevi için Dostun evi gönüllerdir, gönüller yapmağa geldim
  Dost esriği deliliğim, âşıklar bilir neliğim Değşürüben ikiliğim birliğe bitmeğe geldim
  Ol hâcemdir ben kuluyam, dost bağçesi bülbülüyem Ol hâcemin bahçesinde şâd olup ötmeğe geldim
  Bunda biliş olan canlar anda bilişirlerimiş Bilişüben hâcemile hâlim arz etmeğe geldim
  Yûnus Emre âşık olmuş; ma’şûka derdinden ölmüş Gerçek erin kapısında hâlim arz etmeğe geldim
 
 Yunus Emre
 
 GÖNÜL
 
 Bağından her güzel bir gül seçerdi,
 Bundan mı sarardın soldun, ey gönül?
 Kadınlar geçerdi, kızlar geçerdi,
 Bir zaman aşk için yoldun, ey gönül!  Dünyaya baksan da gülümser gibi
 Uzuyor hayatın bir keder gibi,
 Ellerde dolaşan kadehler gibi
 Yıllarca boşaldın, doldun, ey gönül!  Çare yok, matemin çok derinse de,
 Hasretin tükenmez yaşın dinse de
   Gençliğin hoş geçti, eğlendinse de
 Sanmam ki bahtiyar oldun, ey gönül!
 
 Faruk Nafiz Çamlıbel
 
				__________________ CHP’siz Atatürkçü,MHP’siz milliyetçi,AKP’siz Müslümanım,Allah istismarcılardan korusun 
 |