12-14-2006
|
#1
|
mate
|
İslâm Tarihi
İslâm Tarihi
İslâmiyet’in Doğuşu ve Hz Muhammed Dönemi
Hz Muhammed, 610 yılında 40 yaşındayken peygamberlikle görevlendirilmiş ve İslam dinini yaymaya başlamıştır
Mekke’den Medine’ye Hicret (622)
Hicretin Nedenleri
Mekkelilerin Müslümanlara karşı baskılarını artırmaları ve İslâmiyet’in Mekke’de yaşanamaz hale gelmesi
Hz Peygamberin İslâmiyet’i değişik yerlere yaymak istemesi
Hicretin Sonuçları
Medine’de İslâm site devleti kurulmuştur
Muhacirlerle Ensar kardeş ilan edilmiştir Böylece Müslümanlar arasında sosyal dayanışma artmıştır
Müslümanların Medine’ye yerleşmeleri Mekkelilerin kullandığı Şam ticaret yolunu tehlikeye sokmuştur
Müslümanlarla Yahudiler arasında savunma ittifakı kurulmuştur Bu vatandaşlık antlaşması İslâm tarihinin ilk anayasası kabul edilmiştir
Müslümanlar Mekkelilerin işkence ve baskılarından kurtulmuştur
İslâmiyet Medine’de daha hızlı bir yayılma göstermiş, kısa zamanda
Müslümanlar büyük bir siyasal güç haline gelmişlerdir
Bedir Savaşı (624)
Medine’ye hicret eden Müslümanların Mekke’deki mallarının yağmalanıp Şam’da satılması üzerine Hz Muhammed buna bir misilleme olarak Şam’dan dönen kervanın Medine yakınlarında yolunu kesmek istemiştir Bu gelişme üzerine Mekkelilerle Müslümanlar arasında Bedir Savaşı yapılmıştır
Bedir Savaşı’yla;
Müslümanlar siyasi ve dini yönden daha güçlü hale gelmiştir
Hz Muhammed’e olan güven artmıştır
İslâm hukukunun temelleri atılmış, elde edilen ganimetler paylaştırılmıştır
Şam ticaret yolları Müslümanların kontrolüne geçmiştir
Uhud Savaşı (625)
Bedir Savaşı’nda mağlup olan Mekkeliler, bu yenilginin acısını çıkarmak için Medine üzerine yürüdüler Uhud dağı eteklerinde yapılan savaşı Müslümanlar kaybettiler
Bu olay en çok Yahudileri sevindirmişti Hz Muhammed Uhud Savaşı sırasında önceden yapılan anlaşmaya uymayan Yahudileri şehir dışına sürgün etmiştir
Hendek Savaşı (627)
Yahudilerin maddi destek vererek Mekkelileri kışkırtması ve Mekkelilerin Müslümanların gelişmesini engellemek istemeleri Hendek Savaşı’na neden olmuştur
Hendek Savaşı’nın Sonucunda;
Müslümanların kuvvetlerinin arttığı ve mağlup edilemiyeceği Kureyşliler tarafından anlaşılmıştır
Kureyş’in mağlup olmasıyla etraftaki kabileler arasında İslâmiyet’in yayılması hızlanmıştır
Yahudiler Medine’den çıkarılarak içeriden gelebilecek tehlikeler önlenmiş, böylece Medine tamamen Müslümanların denetimine geçmiştir
Hendek Savaşı Müslümanların son savunma savaşı oldu Bu savaştan sonra Mekkeliler savunmaya çekilmiştir
Hudeybiye Antlaşması (628)
Medine’ye hicret eden Müslümanlar Mekke’ye gidip Kabe’yi ve akrabalarını ziyaret etmek istediler Mekkeliler Hz Muhammed’in önderlik yaptığı bu grubu Mekke’ye sokmadılar İki taraf arasındaki görüşmeler sonucunda antlaşma imzalanmıştır
Hudeybiye Barışı’yla;
Müslümanların siyasi bir varlık olarak imzaladıkları ilk antlaşmadır Böylece Mekkeliler Müslümanları hukuken tanımıştır
Müslümanlarla Mekkeliler arasında kaynaşma olmuş, İslâmiyet Mekkeliler ve etrafındaki kabileler arasında yayılmıştır
Taraflar arasında sert davranışlar yumuşamış, buna paralel olarak ticaret faaliyetleri artmıştır
Hayber’in Fethi (629)
Mekke’den gelecek saldırı tehlikesini önleyen Hz Muhammed, Hendek Savaşı’nın yapılmasında önemli rol oynayan Yahudilerin oturduğu Hayber’i fethetti Yahudilerin vergi ödemeleri şartıyla burada yaşamalarına izin verildi Böylece Şam ticaret yollarının güvenliği sağlanmıştır
Mute Savaşı (629)
Arap olmayan uluslarla Müslümanların ilk mücadelesi Mute Savaşı’yla başlamıştır Müslümanlar bu savaşta Bizans ordusuna karşı kesin bir başarı sağlayamamıştır Bizans ile Müslümanlar arasında ilk savaş yapılmıştır
Mekke’nin Fethi (630)
Hz Muhammed, Hudeybiye Antlaşması’na uymayan Mekkeliler üzerine 10 000 kadar askerle sefere çıktı Güçlenen ordu şehri kuşatmış, ciddi bir direnme görmeden Mekke’yi fethetmiştir Mekke’nin fethinden sonra Müşriklerle Müslümanlar arasında Huneyn Savaşı yapılmış ve Taif kuşatılmıştır Bizans Ordusu’na karşı yapılan Tebük seferi sırasında Gassani Arapları Müslümanlığı kabul ettiler Tebük seferi Arap Yarımadası’nda siyasal birliğin önemli ölçüde kurulduğunu göstermektedir Tebük Hz Muhammed’in son seferi olmuştur
Hz Muhammed, Tebük Seferi’nden Medine’ye döndükten bir yıl sonra hac yapmak amacıyla Mekke’ye gitmiştir
Veda Haccı’ndan sonra Hz Peygamber rahatsızlanarak 8 Haziran 632’de 63 yaşındayken vefat etmiştir
Dört Halife Devri (632 - 661)
Hz Muhammed, vefatı sırasında fertlerin seçme haklarına saygılı davranmak amacıyla yerine kimseyi tayin etmemiştir Müslümanlar Kureyş’in ileri gelenlerinden Hz Ebubekir halife seçtiler Dört Halife Devri’nde Halifeler seçimle belirlendiği için bu döneme “Cumhuriyet” denilmiştir
1 Hz Ebubekir Dönemi (632 - 634)
İç Olaylar
Hz Muhammed’in vefatından sonra zekat vermeyen ve dinden dönenlerle mücadele edilerek düzen sağlanmıştır
Yalancı peygamberler ortadan kaldırılmıştır
Kur’an-ı Kerim ayetleri toplanarak bir kitap haline getirilmiştir
Kuran-ı Kerim’in kitap haline getirilmesinde;
Hz Muhammed’in vefat etmesi
Yalancı peygamberlerin ortaya çıkması
Hafızların savaşlarda şehit olmaları
Ayetlerle hadislerin birbirine karışmasının önlenmek istenmesi
Kuran ayetleri arasına rivayetlerin girmesinin önlenmek istenmesi
Kuran’ın yazılı olduğu malzemenin (deri, taş, ağaç gibi) korunmasındaki zorluklar
etkili olmuştur
Dış Olaylar
Hz Muhammed’in hazırladığı ordu Hz Ebubekir tarafından Suriye’ye gönderilmiştir Bu seferle Arap Yarımadası dışında ilk fetihler başlamıştır
2 Hz Ömer Dönemi (634 - 644)
Siyasal Gelişmeler
Suriye, Filistin, İran, Irak, Mısır, Azerbaycan fethedilmiştir
İslâm kültürü ilk kez bu dönemde farklı kültürlerle karşılaşmıştır Bizans ve Sasani kültürleri İslâm kültürünü olumlu yönde etkilemiştir
Teşkilatlanma Alanındaki Gelişmeler
Hz Ömer zamanında toprakların genişlemesiyle yeni düzenlemelere gidilmiştir:
Hicretin 20 yılında daha çok mali problemleri çözümlemek için ilk divan örgütü kurulmuştur
Vilayetlere gönderilen valilerin yanına adalet işlerinden sorumlu kadılar gönderilmiştir
Fetih edilen yerler ilk defa yönetim birimlerine ayrıldı Böylece ülke büyük illere bölünmüştür
İlk defa Hz Ömer döneminde stratejik önemi olan yerlere daimi ordugahlar (cündler) kurulmuştur Bu ordugahlar yapılan fetihlerde önemli rol oynamıştır İkta sistemi, ilk defa bu dönemde uygulanmıştır
3 Hz Osman Dönemi (644 - 656)
İran’ın fethi tamamlanmış, Trablusgarp ve Tunus fethedilmiştir Kafkaslara giren İslam Orduları Hazarlara yenilerek Kafkasların güneyine çekilmiştir
Şam’ da ilk kez donanma kurulmuş, Kıbrıs bu donanmanın seferleri sonucunda vergiye bağlanmış, Rodos fethedilmiştir
Kur’an–ı Kerim’in Çoğaltılması
Dört Halife döneminde sınırların genişlemesine paralel olarak değişik uluslar İslâmiyet’i benimsemişti Farklı dil ve şiveleri kullanan toplumlarda Kur’an–ı Kerim’in değişik okuma şekilleri ortaya çıktı Bu durumu önlemek amacıyla Hz Osman döneminde bir heyet kurularak Kur’an çoğaltılmıştır (651)
İç Karışıklıkların Başlaması
Hz Osman döneminde;
Önemli görevlere Emevi ailesinden kişilerin getirilmesi
Yahudi asıllı Abdullah b Sebe’nin ve İslâmiyet’i kabul etmiş gibi görünüp gerçekte benimsemeyen (münafık) kişilerin çalışmaları
Ganimet gelirlerinin azalması ve orduda memnuniyetsizlikler isyanları başlatmıştır
Hz Osman döneminde yaşanan bu olaylar sonucunda;
İslâm dünyasında ilk defa anarşi faaliyetleri başlamıştır
İslâm dünyasında başlayan görüş ayrılıkları; karışıklıklara ve fetihlerin durmasına neden olmuştur
4 Hz Ali Dönemi (656 - 661)
Hz Ali’nin halife seçilmesinden kısa bir süre sonra, Hz Osman’ın katillerinin bulunmasında yavaş davranıldığını söyleyen Hz Muaviye ve Hz Aişe, Hz Ali’nin halifeliğini tanımadılar Bu nedenle Hz Aişe’nin önderliğindeki Mekke grubu ile Hz Ali grubu arasında Cemel Savaşı yapılmıştır (656) Müslümanlar arasında yapılan bu ilk savaşı Hz Ali kazanmış ve İslâm dünyasında herhangi bir ayrılık olmamıştır
Hz Muaviye’nin başını çektiği Şam grubu ile Hz Ali grubu arasında Sıffin Savaşı yapılmıştır (657) Hakem Olayı’ndan sonra Müslümanlar, siyasal gruba ayrılmıştır
Hariciler; 661’de sadece Hz Ali’yi şehit etmişlerdir Dört Halife dönemi bitmiş, Emeviler dönemi başlamıştır
Emeviler Devleti (661 - 750)
Muaviye Dönemi (661 - 680)
Muaviye dönemde, iç düzen yeniden sağlamlaştırıldıktan sonra fetihler yeniden başlatılmıştır Doğu’da Maveraünnehir’e girilmiş, İstanbul iki kez Müslümanlar tarafından kuşatılmış, fakat başarı sağlanamamıştır
Muaviye döneminin en önemli olaylarından birisi de kendisi ölmeden oğlu Yezid’i veliaht ve halife ilan etmesidir Böylece halifelik babadan oğula geçen “saltanat”a dönüşmüştür
Yezid Dönemi (680 - 685)
Yezid döneminin en önemli gelişmesi Kerbela Olayı’dır Hz Peygamberin torunu Hz Hüseyin, halifeliğin babadan oğula geçemeyeceğini ve seçim yapılması gerektiğini söyleyerek Kûfe’ye doğru yola çıktı Fakat Yezid’in komutanı Ubeydullah, Hz Hüseyin’i ve yanındakileri Kerbela’da durdurdu Bir müddet sonra Hz Hüseyin’i ve yanındakileri kılıçtan geçirdi (10 Muharrem 680)
Bu olay Müslümanların; Şiiler ve Sünniler şeklinde kesin olarak gruplara ayrılmasına neden olmuştur Kerbela’da Hz Peygamberin torununun şehid edilmesi İslâm dünyasında Emevilere karşı isyanların çıkmasına ve düşmanlığın artmasına neden olmuştur
Abdülmelik Dönemi (685 - 705)
Arapçanın resmi dil olarak kabul edilmesi ve ilk İslâm parasının bastırılması Abdülmelik döneminde gerçekleştirilmiştir
Velid Dönemi (705 - 715)
Tarık b Ziyad komutasındaki İslâm orduları 711’de İspanya’nın fethine başlamıştır Daha sonra buraya Endülüs ismi verilmiştir
Müslümanlar 732’de Puvatya Savaşı’nda Franklara yenilinceye kadar ilerlediler Puvatya Savaşı sonucunda Avrupa’daki son sınır Pirene dağları olarak kalmıştır
Emevilerin Yıkılışında;
Arap milliyetçiliği yapmaları ve diğer milletlere değer vermemeleri
Fetih hareketlerinin durması
Emevilerin Hz Muhammed’in soyundan gelenlere iyi davranmamaları
Arap kabileleri arasındaki rekabetin savaşlara dönüşmesi
Emeviler Devleti, Horasan valisi Ebu Müslim Horasani’nin isyanı ve Emevi halifesi Mervan’ın öldürülmesiyle sona ermesi
gibi nedenler etkili olmuştur
Abbasiler Devleti (750 - 1258)
751’de Talas Savaşı yapılmıştır Bu savaşta Türklerin Karluk, Yağma ve Çiğil boyları Abbasilere yardım etmiş, savaştan sonra da İslâmiyet’i kabul etmişlerdir
Halife Mansur döneminde ilk kez eski Yunan ve Hellenistik medeniyetine ait eserler tercüme edilmeye başlanmıştır
Abbasilerin en parlak dönemi Harun Reşid’in halifeliği sırasında yaşanmıştır Bu dönemde halkın yaşam standartı yükselmiş, kültür ve mimari alanda çalışmalar yapılmıştır
Harun Reşid döneminde Bizans sınırında “Avasım” eyaleti kuruldu Anadolu’da Tarsus’tan doğu yönüne uzanan bir hat boyunca kurulan bu şehirlere Türkler yerleştirilmiştir
Harun Reşid’in oğullarından Memun zamanında Türkler devlet kademelerinde ve orduda yer aldılar Sadece Türkler için kurulan Samerra şehri kısa bir süre devletin yönetim merkezi olmuştur
Abbasilerin Dağılması ve Yeni Devletlerin Kurulması
IX yüzyılın ikinci yarısından itibaren Abbasi halifelerinin otoritesinin zayıflaması nedeniyle eyaletlerdeki askeri valiler (Emir’ül Ümera) bağımsızlıklarını ilan etmeye başlamışlardır Böylece Abbasi sınırları giderek daralmıştır
Abbasilerin Genel Özellikleri
Abbasiler Arap olmayan uluslara hoşgörüyle yaklaşmış ve İslâmiyet’in daha fazla yayılmasını sağlamışlardır
Bu dönemde Emevilere göre bilim – kültür alanında daha çok gelişme gözlenmiştir
Türkler ilk kez bu dönemde İslâmiyet’i kitleler halinde benimsemişlerdir
Abbasilerin denizciliğe önem vermemeleri ticari ve askeri alanda gelişmelerini engellemiştir
|
|
|