Yalnız Mesajı Göster

Cevap : Peygamberlerimizin Tarihi

Eski 01-28-2008   #4
gülgüzeli
Varsayılan

Cevap : Peygamberlerimizin Tarihi



HZIBRAHIM (SA)

1 Hz Ibrahim hakkinda genel bilgiler
Hz Îbrahim Kur'an-i Kerim'de bildirilen peygamberlerdendir : « Kitap'ta Ibrahim'i an Zira o, sidki bütün bir peygamberdi » Ülül'azm denilen peygamberlerin ücüncüsü olup Mezopotamya'daki Keldâni kavmine gönderilmistir Peygamberimiz Muhammed Mustafa (SAV)'dan sonra Allah katinda insanlarin en üstünüdür, cünkü ileride görecegimiz gibi Allahü Teâlânin varligini kendi akil ve mantigiyla bulmustur Allah ona Halil'im (dostum) diye buyurdu Onun icin «Hâlilürrahman» olarak zikredilir Kendisine on suhuf (forma) verildi Ogullari, Ismail ve Ishak aleyhisselam'dan ziyade soyundan daha bircok peygamber geldigi icin «Ebü'l enbiya» (peygamberler babasi) da denilmistir Beni Israil oglu olan Hz Ishak, Arap kavmi ise diger oglu HzIsmail'den türemistir Babasinin Âzer'in mi, Târuh'un mu olup olmasi hakkinda ihtilaf vardir (genis bilgi ileride, 22 noktada verilecektir) Bir rivayete göre annesinin ismi Emile'dir HzIbrahim peygamberimizin dedelerindendir
2 Hz Ibrahimin hayati

21 Hz Ibrahim'in yasadigi zaman ve mekan
Ibrahim aleyhisselamin nesebi Nuh aleyhisselamin oglu Sam'a dayanir Hz Nuh'un vefati ile Hz Ibrahim arasinda iki peygamber (HzHud & Hz Sâlih) vardir Bu fâsila (rivayete göre, MK) 1143 senedir Hz Hud ile Hz Ibrahim arasinda da 630 yillik bir fâsila oldugu bildirilmistir Dogum yeri Bâbil kentidir

22 Ibrahim aleyhisselamin babasi
Allahü Teâlâ Kur'an-i Kerim'de : «Ibrahim, babasi Âzer'e» buyurmaktadir Bu âyetten anlasilacagi gibi Hz Ibrahim'in babasi Âzer isminde idi Ama, bazilarina göre Ibrahim aleyhisselamin babasi -Kur'anda bildirilen- putperest Âzer degil, mü'min olan Târuh idi Bu görüsü destekleyenler arasinda meshurlari Abdülhakim Arvâsi, Kadi Beydâvi ve Senâullah Dehlevi vardir, ama Sii'ler de bunu söylemektedirler Bir rivâyete göre Âzer Hz Ibrahim'in - amcasi olup - Târuh'un ölmesiyle Emile ile evlenip, Hz Ibrahim'in üvey babasi oldu Tefsir yönünden bunu böyle aciklamaktadirlar : En'am suresinin manasi : «Ibrahim, Âzer olan babasina dedigi zaman» anlamindadir Böyle olmasaydi Kur'an-i Kerim'de «Babasi Âzer'e dedigi zaman» demeyip, "Âzer'e dedigi zaman" veya "Babasina dedigi zaman" demek yetisirdi Âzer, kendi babasi olsaydi "Babasi" kelimesi fazla olurdu demektedirler Bir kanit olarak Sua'ra suresinin 219 ayetini göstermektedirler Bu surede Allah « Secde edenler arasinda dolasmani da görüyor » denilmektedir Buna göre Peygamberimizin sülâlesinde hicbir putperest yokturdur Bu görüse rededenler ise, ki bunlar arasindaTaberi, Ebu Hayyan ve Elmalili Muhammed Hamdi Yazir vardir, acik olan âyete (En'am, 74) bir mâna verilmek istenmistir demektedirler Mealine göre manalar degistigi icin anlamlar da degisir teorisini ileri sürmektedirler Konuya objektif bir yönle bakmak gerekirse, Âzer'in Ibrahim aleyhisselamin babasi olmamasi biraz daha mantiklidir Sunu da belirtmek lâzim ki, bir ücüncü fikir vardir O da, Ibrahim aleyhisselamin babasinin asil isminin Tarih veya Taruh olup sonradan - bir putun ismi olan - Âzer ismine degistirmesi Bu da Nemrud'un onu puthanesi'nin nâziri olarak tayin etmesinden sonra gerceklesmistir Ama kaynaklar bu düsünce hakkinda bilgi vermiyorlar, onun icin fazla dikkat etmemek gerekir Biz burda ilmi gercekleri tartismiyacagimiz icin bunu burda noktalamak gerekir Bu ihtilaf'in cözümünü ancak Rahman, Rahim, Evvel, Âhir, Kebir, Aziz, Saafii, Mâlik, Gafur, Nur, Adl, Hak, Hakem, Rauf, Sehid, Veli, Kerim, Bari, Cebbar olan ALLAH bilir Âzer ayrica put yapardi ve Nemrud'un yakininda bulunurdu Onun bir dedigini, iki etmezdi

22 Hz Ibrahim'in dogumundan peygamberligine kadar olan hayati

221 Hz Ibrahim'in dogumuna kadar vukuu bulan olaylar
Nemrud (2322 no'lu noktaya bakiniz) ve ona tâbi olanlar azginlik ve Allah'a isyan icinde yasamakta idiler Bir gün Nemrud bir rüya gördü Bir rivayete göre, rüyasinda gökyüzünde bir nurun parladigini, günesin, ayin ve yildizlarin bu nurun isiginda kayboldugunu gördü Diger bir rivayete göre ise, rüyasinsda bir kimsenin gelip tahtindan kaldirip kendini yere vurdugunu gördü Müneccimlere gördügü rüyayi anlatip tâbir ettirdi Bunlar "Yeni bir peygamber ve din gelecek, senin saltanatini temelinden yikacak ! Ona göre tedbir almalisin" diye tâbir ettiler Nemrud bu isin tedbiri kolaydir deyip, " Bundan sonra kimse cocuk sâhibi olmayacak Hanimlardan uzak durulacak Dogan cocuklar, erkekse öldürülecek, kizsa birakilacak" emrini verdi Bu suretle 100000 mâsum bebegi öldürüldügü nakledilmistir

222 Dogumundan sonra
Bu sirada Hz Ibrahim'in annesi hâmile idi Âzer'in durumunu bildigi icin, onu doguma yaklasinca kendisinden uzaklastirdi ve gizlice bir magaraya gitti ve orda Hz Ibrahim'i dünyaya getirdi Dogduktan sonra annesi onu emzirdi ve magarayi kapatip geri sehre döndü Âzer'e ," Cocuk cok zayif dogdu ve hemen öldü" dedi Bundan sonra magaraya - gizlice -gelip Ibrahim aleyhisselami emzirip geri eve dönerdi Rivâyetlere göre, Hz Ibrahim magarada 7, 13, 16 veya 17 yasina kadar kaldi

23 HzIbrahim'in tebligi

231 Hz Ibrahim'in Allah'i aramasi

2311 Hz Ibrahim'in Allah'i aramasindan önceki durumu
Hz Ibrahim'in imâni durumunu hakkinda Kur'an-i Kerim bilgi vermektedir :«Andolsun biz Ibrahim'e daha önce rüsdünü vermistik Biz onu iyi tanirdik » Burdaki rüsdünü vermek peygamberlik, yahut Ibrahim aleyhisselamin risâletten önce sahip oldugu hidayet ve dogruluk manasina geldigi tefsirlerde bildirilmistir Bu da gösteriyor ki, peygamberlik Hz Ibrahim'e genc yasta verilmis idi

2312 Ibrahim aleyhisselamin tefekkür ile tevhid'i bulmasi
Ibrahim aleyhisselam hakkinda Allahü Teâlâ « Halil'im » demistir Bu da onun Allahi arayip bulmasindandir Bunun icin Kur'an-i Kerim'de sunlar buyrulmustur : «Böylece biz, kesin iman edenler olmasi icin Ibrahim'e göklerin ve yerin melekûtunu gösteriyorduk Gecenin karanligi onu kaplayinca bir yildiz gördü, Rabbim budur, dedi Yildiz batinca, batanlari sevmem, dedi Ay'i dogarken görünce, Rabbim budur, dedi O da batinca, Rabbim bana dogru yolu göstermezse elbette yoldan sapan topluluklardan olurum,dedi Günesi dogarken görünce de, Rabbim budur, zira daha büyük, dedi O da batinca, dedi ki : Ey kavmim ! Ben sizin (Allah'a) ortak kostugunuz seylerden uzagim » Bu olay resmi olarak bakilirsa Hz Ibrahim'in peygamberlik baslangicidir Bundan sonra HzIbrahim Bâbil kavmine Allah'in emirlerini teblig etmeye basladi ve bircok delil gösterdi

2313 Ibrahim aleyhisselamin putlari kirmasi
Babil halki Allah'in yolundan saptigi icin her sene putlar icin âyin düzenlerdi Bu âyin'de bir yere toplanir bayram yapar ve sonra puthaneye gider, putlara secde eder, sonra da evlerine dönerlerdi Böyle bir bayram günü, Ibrahim aleyhisselam puthaneye girip, bir balta ile bütün kücük putlari kirdi Baltayi da, en büyük putun boynuna asdi ve oradan uzaklasti Keldâniler puthâneye girince bütün putlarin kirildigini gördüler ve bunu yapani yakalayarak cezâlandirmak istediler Hz Ibrahimi getirip, bu isi sen mi yaptin dediler Ibrahim aleyhisselam « Kendisi dururken kücük putlara tapinilmasi istemedigi icin, boynunda asili olan büyük put yapmistir Inanmazsaniz kendisine sorunuz » buyurdu Onlar 'Putlar konusamaz ki, sen onlara sor diyorsun' dediler Bunun üzerine Ibrahim aleyhisselam « O halde konusamayan ve kendilerini kirilmaktan kurtaramayan putlara neden ibadet edersiniz ? Size ve tapdiginiz putlara yaziklar olsun » dedi , ama bu hic bir fayda vermedi, cünkü onlar : «Dediler ki Biz, babalarimizi bunlara tapar kimseler bulduk »

232 Ibrahim aleyhisselamin atese atilmasi
Ibrahim aleyhisselam putlari kirinca putperestler bu isin onun yaptigini anladilar ve ceza vermek üzere hapsettiler Durumu Nemrd'a bildirdiler

2321 Hz Ibrahim ve Nemrud
Rivayete göre Nemrud Hz Ibrahim'in yaptigini duyunca onu yanina cagirdi O zaman insanlar Nemrud'a secde ederlerdi Ibrahim aleyhisselam secde etmeyince Nemrud " Nicin secde etmedin" diye sordu Hz Ibrahim de: « Ben beni yaratan Allahü Teâla'dan ziyade secde etmem » buyurdu Nemrud " Seni yaratan kim ? " diye sorunca, Ibrahim aleyhisselam: « Benim Rabbim, dirilten ve öldüren Allah'dir » diye cevap verdi Nemrud, " ben de diriltirim" diyerek zindandan iki kisi getirtti Birini serbest birakip, birini öldürdü Güya böylece diriltmis ve öldürmüs oldu Hz Ibrahim bunun karsisinda : « Benim Rabbim günesi dogudan getirir, dogurtur Eger gücün yetiyorsa sen de bati'dan dogdur » buyurunca Nemrud sasirip, âciz kaldi Bu husus Bakara suresinin 258 âyetinde bildirilmistir Bu münazaranin vukuu buldugu zaman hakkinda iki rivayet vardir Birincisi, Ibrahim aleyhisselam putlari kirinca onu yakalayip hapsettiler Sonra atese atmak icin hapisten cikarip , Nemrud'un yanina götürdüklerinde gerceklesmistir Diger rivayete göre insanlar arasinda büyük bir kitlik cikmisti Bundan dolayi insanlar yiyecek almak icin Nemrud'a giderlerdi Nemrud her gelene, "Senin Rabbin kim ? " diye sorar ve "Benim Rabbim sensin" diyenlere gida maddeleri verirdi Hz Ibrahim yiyecek almaya gelip Nemrud ona bu soruyu sorunca Ibrahim aleyhisselam : « Benim Rabbim dirilten, hayat veren ve öldürendir » dedi ve böylece bu münazara vukuu buldu Bu olay'dan sonra Keldâniler Halilallah'i ceza verek istediler ve onu ilk önce hapise attilar Sonra Nemrud onu atese atmaya karar verdi Rivayete göre bu fikri Nemrud'un aklina Hênun adinda biri getirdi ve Allah onu sonra yerin dibine batirdi

2322 Nemrud hakkinda bilgiler
Burada Nemrud hakkinda bazi bilgilere deginmek istiyorum Cünkü bir müslüman icin önemli olan düsmanlarini iyi bilmesi Nemrud da vahsi bir düsmandir Nemrud gaddar ve zâlim bir hükümdardi Bir rivayete göre Nemrud onun hakiki ismi degil, - firavun - gibi bir ünvandi Nemrud cocukken burnuna bir yilan yavrusu kacmis, bu yüzden son derece cirkinlesmisti Babasi bile tahammül edememis ve öldürmege karar vermis Fakat annesinin yalvarmasi üzerine, onu bir cobana teslim etmis , coban da, onun cirkin yüzüne bakmaga dayanamadigindan, onu dag basinda birakmis, dagda Nemrud isminde bir disi kaplan, cocugu emzirerek, onun yasamasina sebeb olmustur Ismi (Nemrud) bu kaplandan gelmektedir Babasi öldükten sonra hükümdarliga gecen Nemrud, kendisini ilah zannediyor ve bütün halkin kendisine tapmasini istiyordu

2323 Ates'in Halilallah'i yakmamasi
Ibrahim aleyhisselam'in atese atilmasi kararlastirildiktan sonra odun toplaniyor ve kocaman bir ates yakiliyor Problem Halilallah'i atese atmakta Rivayete göre Iblis insan sekline girip Nemrud'a mancinik kullanmasini tavsiye ediyor Kur'an'da : « Onun (Ibrahim) icin bir bina yapin ve derhal onu atese atin ! dediler » buyurulmustur Bir bina (mancinik) yapilip oradan Ibrahim aleyhisselam atese atilinca, ates bir gül bahcesi oluyor Diger bir rivayete göre ici balik dolu bir havuz oluyor ates Ve böylece ates Halilürrahman'i yakmiyor Bu kurtarma olayi Kur'an-i Kerim'in Enbiya suresinde bildirilmistir : « Ey ates ! Ibrahim icin serinlik ve esenlik ol» dedik Böylece ona bir tuzak kurmak istediler, fakat biz onlari, daha cok hüsrana ugrayanlar durumuna soktuk » Bugün SUrfa'da « Ayn-i Zelika » veya « Halilürrahman » isminde 50x30 m boylarinda bir havuz vardir Buranin Hz Ibrahim'in atese atildigi yer oldugu, baliklarin odunlardan meydana geldigi iddia olunmakta ve kimse bu baliklara dokunmamaktadir Tevrat'ta bu ates olayi hakkinda -Ibrahim peygamberin yahudilerin soyunun babalari kabul edildigi halde - bir bilgi yokturdur

24 Ibrahim peygamberin Bâbil'i terketmesi
Kur'an-i Kerim'de buyuruluyor ki : « (Oradan kurtulan Ibrahim Ben Rabbime gidiyorum O bana dogru yolu gösterecek » Böylece Hz Ibrahim küfür diyarindan hicret ederek Sam'a gidiyor Hicret ederken de, « Ey Rabbimiz, ancak sana tevekkül ettik ve (taatle) sana yöneldik ve ahirette de dönüsümüz ancak sanadir » diye dua ettikleri Mümtehine suresinin 4 ayetinde bildirilmistir Baska bir rivayete göre Harran'a (Filistin) gittigi rivayet edilir

25 Ibrahim aleyhisselam Misir'da
Ibrahim aleyhisselam ordan sonra zevcesi Hz Sâre ile birlikte Misir'a gitti Rivayete göre o siralarda 38 yasinda idi O zamanin Firavunu cok zâlim ve cebbâr, Sinan bin Ulvân isimli, Dahhâk'in kardesi olan pek kibirli birisiydi Firavun güzel kadinlardan cok hoslanirdi ve güzel bir kadin gördü mü hemen onu ne pahasina olursa olsun Haremine alirdi Kadinin kocasi varsa onu öldürürdü Hz Sâre cok güzel bir kadin oldugu icin, Firavun veya Melik Ibrahim aleyhisselama zevcesinin kim oldugu hakkinda sorunca Ibrahim aleyhisselam Firavun'un Hz Sâre'ye musallat olmasini engellemek icin din bakimindan kardesi olduguna niyet ederek : « Kiz kardesimdir » dedi Pek zâlim olan bu hükümdar, Sâre hatunu almak isteyip sarayina cagirtti Fakat musallat olmak isteyince nefesi kesilip, elleri, ayaklari tutmaz oldu Yere yikilarak debelenmeye basladi Allahü Teâlâ Hz Sâre'yi Firavun'un serrinden koruyup musallat olmasini engelledi Hükümdar bu durum karsisinda korkusundan Hz Ibrahim'in zevcesini ona geri yolladi Hz Sâre'ye yaklasinca onu cin zannettiginden, yanina bir de Hâcer isimli bir câriye verdi Böylece bundan kurtulacagini zannetti Bu olay Ebu Hureyre'nin bildirdigi Hadis ile bildirilmistir (bkz Buhari, Müslim) Tevratta da bu olayin böyle - kücük modifikasyonlarla - gerceklestigi yazmaktadir Bundan sonra Halilürrahman Misir'i terkedip geri Filistine dönüp Sebu' isimli yere yerlesiyor

__________________
Alıntı Yaparak Cevapla