gülgüzeli
|
Cevap : =>İslami Sözlük
BAKARA SÛRESİ
Kur'an-ı Kerîm'in ikinci ve en uzun suresi Medine'de ilk nazil olan suredir Kur'an'ın en son inen ayeti de bu urenin 281 ayeti olduğu için tamamlanması onbir yıl sürmüştür Ayet sayısı ikiyüzseksenaltı, kelimeleri altıbinyüzyirmi, harfleri yirmibeşbinbeşyüzdür Fasılaları mim, nûn, dâl, be, re, kâf, lâm harfleridir
Medine'de inmesi ve en uzun sure olmasından dolayı, İslâmî hükümlerle ilgili birçok konuları ihtiva etmektedir Fatiha suresi Kur'an'ın bir özeti olarak kabul edilirse, Bakara suresi de Kur'an'ın bir tafsilidir Surede İslâm'ın önemli ve başlıca temel esaslarını kabul edip etmeme durumu değerlendirilmektedir Tevhîd akîdesinin hak olduğunu ispat etmek için çeşitli tabiat olaylarındaki hikmetler ve ayetler anlatılmıştır Yalnız dilleriyle iman eden münâfık kitlenin halleri ve Hz Âdem (a s )'ın kıssası teferruatıyla aktarılır İsrailoğullarına verilen nimetler ve onların bu nimetleri inkârları, Hz Peygamber'e düşmanlıkları ve müslümanların aleyhine olan tavırları ifade edilir Daha önce gönderilen kitap ve şerîatların neshedildiği, İslâm'ın en son ve en mükemmel din olduğu, Hz İbrahim (a s )'ın getirdiği tevhid akidesi, İsrailoğulları'nın bu dini ve tevhid anlayışını benimsememeleri, Hz İbrahim'in Kâbe'yi inşa edişi, kıblenin Kudüs'ten Mekke'ye tahvili ve Kâbe' nin İslâm dinindeki yeri ,anlatılır Müslümanların birçok güçlüklere uğrayacakları, karşılaşılan bu sıkıntıların sona ereceği ve İslâm'ın er geç muzaffer olacağından bahsedilir Daha sonra İslâm'da helâl ve haramlar ele alınır Ayrıca, İslâm'ın namaz, oruç, zekât hacc, cihat ve şehadet gibi emirleri anlatılır İçki, adam öldürme, zina, nikâh, kısas, yetimlerin haklarından, kadınların hayız hâllerinden, talak, iddet ve nafakalarından bahsedilir
Allah'ın emir ve yasakları, iman edip tağut*a karşı durmanın önemi ve imanın ancak tağutun hükümlerinden uzak olmakla tamamlanabileceği anlatılır Sonunda İslâm'da borçlanmanın, şahitliğin, rehinin ve bunlarla ilgili diğer hüküm ve prensiplerden; faizin yasak oluşundan, toplum içinde borç vermek suretiyle müslümanların birbirlerine yardımcı olmaları gerektiğinden ve sure ile gelen bütün hükümlerin, İslâm toplumunun ve devletin vazgeçilmez temel unsurları olduğundan bahsedilir
Bakara suresi adını 67-71 ayetlerde geçen "Bakara" kelimesinden almıştır Bakara kelimesi Bakar'dan gelmektedir ki sığır demektir Kelimenin sonundaki te, tekil için kullanıldığında bir tek sığır demek olur Eğer te'nis (dişilik) için olursa inek demek olur Genellikle bu ikinci şık kabul edilmiştir
Sureye adını veren bu olay, Hz Musa (a s ) döneminde meydana gelmiştir Zira altmış yedinci ayette Hz Musa kavmine bir inek kesmelerini söylediği zaman, bunu çok garipseyerek "Sen bizimle alay mı ediyorsun?" demişlerdi Meselenin aslı şu idi:
İsrailoğulları içinde zengin bir adam vardı Bunun da bir kızı ve fakir bir yeğeni vardı Yeğeni amcasından kızını istedi Adam kabul etmedi Genç de buna kızarak "Yemin ederim, amcamı öldürüp, malını da, kızını da alacağım" dedi Delikanlı amcasına gelerek" amca şuraya tacirler gelmiş, onlara gidelim de bir şeyler satın alayım Seni yanımda görürlerse bana mal verirler" dedi Amcası da geceleyin yeğeni ile birlikte çıktı Yeğeni yolda onu öldürüp, evine döndü Sabah olunca da, hiç bir şey bilmiyormuş gibi amcasını aramaya başladı Bulamayınca akşamki yere doğru gitti Birkaç kişi amcasının başında toplanmıştı Onlara: "Amcamı siz öldürdünüz" diyerek diyetini istedi Ağlayıp, üstünü başını yırtmağa başladı Sonunda durumu Hz Musa'ya arz etti Hz Musa (a s ) da onlara diyet vermelerini emretti Onlar da "Ya Musa, Rabbine dua et, katili meydana çıkarsın Aksi takdirde bizim için ayıp olacaktır " dediler Musa da onlara bir inek kesmelerini, etini maktûle dokundurmalarını söyledi Onlar da "böyle şey olur mu?" diye garipsediler Hz Musa'nın bu talebinden kurtulmak ve başlarından atmak için ineğin nasıl bir inek olduğunu sordular Her seferinde Mûsa'ya karşılık vererek bunu yapmaktan kaçındılar Çok uzun tereddütlerden sonra vasıfları surede belirtilen ineği bulup kestiler Etinin bir kısmını maktûle dokundurunca maktûl dirilip kendisini yeğeninin öldürdüğünü söyledi ve tekrar düşüp öldü Bunun üzerine katile miras vermediler, ondan sonra da bu hüküm devam etti (Sâbunî, Safvetu't-Tefâsir, 1/76) Aynı konu Kitab-ı Mukaddes'de de geçmektedir (Â'dâd, 7, 63-68; Tesniye, 21, 1-9)
Görüldüğü gibi olayda öldükten sonra dirilmeye açık işaret vardır Bunun yanı sıra, İsrailliler'in Mısırlılar'dan görerek benimsedikleri öküze tapma olayının dolaylı yoldan kaldırılması da vardır
Bakara suresinin fazileti hakkında birçok hadîs-i şerif vârid olmuştur:
"Her şeyin bir zirvesi vardır Kur'an'ın zirvesi de Bakara suresidir Her kim onu evinde geceleyin okursa üç gün o eve şeytan girmez Kim de onu evinde gündüzün okursa o eve üç gün ,şeytan girmez " (Suyûtî, Câmiu's-Sağîr; Ebu Yâ'lâ, İbn Hibbân, Taberânî, Beyhakî)
"Kur'an'ın en faziletli suresi Bakara suresidir Onun da en büyük ayeti Âyetü'l-Kürsî'dir Bir evde Bakara suresi okunursa şeytan onu dinlemeye tahammül edemeyerek oradan dışarı fırlar " (Suyûtî, Camiu's-Sağîr)
"İki parlak sureyi, Bakara ile Âli İmrân surelerini okuyun Çünkü bunlar kıyamet gününde iki gölgelik yahut iki kuş bölüğü gibi gelir, okuyucularını mahşerin sıcağından korurlar, onları müdafaa ederler Bakara suresini okuyun Ona sahip olmak bereket, onu terketmek pişmanlıktır Sihirbazlar onu elde etmeğe güç yetiremezler " (Suyutî, Camiu's-Sağîr; Müslim, 1/553, hadis no: 804)
"Her kim Bakara suresini okursa başına Cennet tacı geçirilir " (Dârimî 2/447, 10572)
"Bakara suresini öğretmek bereket, terketmek ise pişmanlıktır Sihirbazlar onu elde etmeğe güç yetiremezler O Kur'an'ın çadırıdır " (Dârimî, 2/446, 10570)
Bakara suresinin 255 ayeti olan Âyetü'l-Kürsî ayrı bir özellik taşımaktadır Bu konuda da iki hadis zikretmekle yetineceğiz
"Her şeyin bir zirvesi vardır Kur'an'ın zirvesi de Bakara suresidir Onda öyle bir ayet vardır ki o ayet Kur' an ayetlerinin efendisidir O da Âyetü'l-Kürsî'dir " (Tirmizî, V,157, hadis no: 2878)
Bakara suresinin Âmene'r-Resûlû olarak meşhur olan son iki ayetinin de çok büyük faziletleri vardır
"İbn Abbas'ın rivayetine göre, bir gün Cebrail (a s ) Peygamber (s a s )'in yanında otururken yukarıdan kapı sesi gibi bir ses duydu Başını kaldırdı: "İşte bugün gökten bir kapı açıldı Şimdiye kadar bu kapı açılmamıştı Gökten bir melek indi O da bugüne kadar inmemişti Melek selâm verdi ve: "Müjde, sana iki nur verildi ki senden önce hiçbir peygambere verilmemiştir Bunlar: Fatiha suresi ile Bakara suresinin son ayetleridir Kim bunlardan bir harf okursa muhakkak sevabını görür " (Müslim, I, 554, hadis no: 806) buyurdu
Ebu Mes'ud'un rivayet ettiği hadîs ise şöyledir: "Her kim Bakara suresinin son iki ayetini okursa onu her türlü kötülükten korurlar " (Müslim, I, 555, hadis no: 807)
Numan b Beşir'den rivayet edilen bir hadis-i şerifte de şöyle buyrulmaktadır: "Cenâb-ı Allah gökleri ve yeri yaratmadan iki bin sene evvel bir kitap yazdı Ondan iki ayet indirerek Bakara suresini tamamladı Bunlar bir evde üç gece okunursa o eve ,şeytan yaklaşmaz " (Tirmizî, V, 160, hadis no: 2882)
el-BÂKÎ
Allah'ın güzel isimlerinden biri
Varlığının sonu olmayan, varlığın devamı, önü ve sonu olmamak anlamına gelmektedir Başlangıcı olmamak anlamıyla Allahu Teâlâ'ya "el-Kadîm"; sonu olmamak anlamında da "el-Bâkî" denir Bu manalara yakın "el-Ezelî, el-Ebedî" ism-i şerifleri de vardır Ezel, geçmişte başlangıcı olmayan; ebed, ilerde sonu olmayan demektir Allah'ın varlığı imtidad, istimrar ve devam bakımından zaman methumunun içine girmez Zaman, yaratılmışlara hastır Kâinat yokken zaman da yoktu, fakat Allah vardı Kâinat bittiğinde zaman da bitecektir, ancak Allah bâkîdir Dünyadaki her şey fanîdir, Allah ise bâkîdir
Allahu Teâlâ Rahmân suresinde şöyle buyurur: "Yeryüzünde bulunan her şey fanîdir Ancak yüce ve cömert olan Rabb'ının varlığı bâkîdir " (er-Rahmân, 55/26-27)
Vâcibu'l-Vücud olan Cenâb-ı Hakk'ın, vücuddan ayrılması mümteni olduğuna, vücud da, varlığının evveli olmamak manasına gelen Kıdem'i gerektirdiğine göre, Kıdem'i sabit olanın ademi mümtenidir Kıdemi sabit olan Cenâb-ı Hakk, beka sıfatına haiz olmakla bakidir (bk Bekâ) "O, evveldir ve ahirdir, hem zahirdir, hem batındır O, her şeyi kemâliyle bilendir " (el-Hadid 57/3) Sebepler O'ndan başlar, müsebbebler O'na müntehi olur O, başlangıçsızdır, sonu da gelmez, isim ve sıfatlarıyla ezelidir
__________________
|