Yalnız Mesajı Göster

Nikâh, Süt, Nafaka Vs. İle Alâkalı Hükümler

Eski 12-21-2007   #1
[KAPLAN]
Icon47

Nikâh, Süt, Nafaka Vs. İle Alâkalı Hükümler



NİKÂH, SÜT, NAFAKA VS ILE ALÂKALI HÜKÜMLER


Başkası ile yaptığı zinadan hamile kalan kadını doğumdan önce, bir diğer kişinin nikâhlaması caizdir Ancak doğumdan hemen sonra cinsel ilişki de bulunması caiz değildir
Şahidler huzurunda mehir belirlemeksizin veya belirlenerek meselâ; Ahmet Efendi, Mehmet Efendiye, "Küçük kızım Zeyneb'i küçük oğlunuz Mustafa'ya verdim" dese oda "Aldım" dese nikâh gerçekleşmiş olur
Zina ile kendinden hamile kalan kadını, doğum yapmadan önce nikâhlamak ve onunla cinsel ilişkide bulunmak caizdir
Şer'an muteber olan ikrâh(baskı) ile nikah sahih olur (Imam-ı Şafi'ye göre sahih değildir) Ancak karı ile koca olacak olanların denk olması gereklidır
Evlendiği kadın evlendiği tarihten itibaren dört aydan -velev bir gün eksik dahi olsa- kısa bir müddet içerisinde uzuvları belli olmuş ölü bir çocuk dünyaya getirse nikâh fasid olur Dört ay ve sonrasında dünyaya getirse nikah caiz, çocuğun nesebi de sabit olmuş olur
Başkasına olan borcundan dolayı hapsedilen kadının hapis süresince nafakası kocası üzerine gerekli olmaz
Kocası başka bir memlekette olan kadına, adil (sözüne özüne güvenilir) bir kişi gelip "Kocanız vefat etti" dese, kendisi de inanıp iddet, bekledikten sonra başkası ile evlenebilir
Kocası diğer bir memlekette olan kadına güvenilir bir kişi "Kocan seni boşadı" dese, iddet bekleyip evlenmesinde bir sakınca yoktur
Kocası olduğunu bilmeyerek evlenen ve kendisiyle cinsel ilişkide bulunulan bir kadının gerçek kocasının daha sonra belli olmasıyla ilk kocası ile araları ayrılsa, iddet beklemesi gerekli olur
Esir olan kişinin karısı başkası ile evlendikten sonra, esir olan koca gelse karısını geri alabilir
"Kocam vefat etti" diye başkası ile evlenip çocuk sahibi olan kadının, ilk kocası daha sonra ortaya çıksa nikâh yenilemeksizin iddet bitiminde karısı ile izdivaç muamelesinde bulunabilir
Kadın ölen yakınları veya kocasına matem tutmak için aylarca siyah elbise giyemez Kocası için sadece üç gün siyah elbiseyle matem tutabilir
Kadının kocası bir diğer memlekete gidip bir başka kişi "Falan kişi karısını boşamaya beni vekil etti" dese ve kadını boşasa, kadın da başka birisiyle evlendikten sonra kocası gelse vekâleti inkâr edip, gerçekte de vekâlet sabit olmassa koca karısını geri alabilir
Koca karısını boşamak üzere, birini vekil tayin ettiğine dair vesika verip o da kabul edip kadını boşasa, iddet bekledikten sonra kadın başkası ile evlenebilir
Babanın, cinsel ilişki ve halvetten (beraber yalnızca kalmadan) önce boşadığı kadın oğluna haramdır
Kocasının evinden haksız ve izinsiz olarak çıkıp başka bir mahalde sakın olan kadının nafakası kocası üzerine gerekli değildir
Cinsel ilişki ve halvetten önce boşanan kadının iddet beklemesi gerekli değildir
Sahih nikâhla evlenip cinsel ilişkiden önce karı veya kocadan birisi ölecek olsa biri diğerine varis (mirasçı) olabilir
Mehr-i Muacceli (Peşin mehir) ödenen kadın kendini kocasına teslim etmese naiize olur Kocası zorla kendisiyle cinsel ilişkide bulunabilir (Naşize: Kocasının evinden izinsiz çıkıp kendisini haksız yere kocasına yasaklayan kadındır)
Bakire olmak üzere evlenilen kadın dul çıksa nikâh sahih olur
Bâlig olan kıza nikâh haberi ulaşsa önce feshedip, (nikâhı geçersiz kalıp) sonra kabul etse yeni bir akde ihtiyaç vardır
Müslüman kadının, müslüman olmayan erkekle evlenmesi caiz değildir(Komuniste kız verilmez)
Mût'a nikahı bâtıldır (Mût'a Nikahı: Belli bir para karşılığında, kadını geçici süre için nikahlamaktır Bu çeşit evlenme tamamen hükümsüz olduğu için karı kocalık sabit olmayacağından sair hükümler de konu olmaz Miras, boşama vs gibi)
Kadının yaş, soy, mal, şeref, makam yönünden kocasından aşağı seviyede bulunması, edep, iffet, güzellik açısından ise daha yüksek olması adab-ı muaseret ve terbiye bakımından daha güzeldir
Bakire veya dul kadını nikahlamak isteyen erkeğin bu kadınların yüz ve ellerine bakması caizdir
Hünsa-i müşkile kadın hükmündedir (Hünsa-i Müşkile: Kendisinde hem kadın hem de erkeklik uzvu bulunup birinin işi diğerine galip gelemediğinden durumu müşkil olan kişidir)
Dokuz yaş ve yukarısında bulunan kız da şehvet olduğu konusunda alimlerin ittifakı vardır
Erkek, camdan veya kadın su içinde iken veya gayet ince tülbentli iken, erkeklik uzvu hareket edecek şekilde şehvetle bu kadına bakarsa hürmet-i musahere gerekir (Aynadan tesadüfen görürse gerekmez)
Müslüman erkeğin dinsiz kadınla evlenmesi haramdır
Şeriatın cevaz (izin) verdiği işlerde, kadın kocasına itaat edecektir(Kocanın"Bugün dışarıya çıkma!' demesi gibi) Cevaz vermediği konularda ise itaata mecbur değildir, muhalefetten mesul olmaz
Kadınların evlerinde oturup ev işleriyle uğraşmaları ibadettir Bundan dolayı salih(iyi) kocanın, karısına farzların üzerinde ibadet emretmeye hakkıyoktur
Koca cinsel ilişkide bulunmak istediği zaman kadın kocasının bu isteğine karşı çıkamaz Eğer bir mazereti varsa kocasına söylemeye mecburdur
Koca, karısının yakınlarıyla görüşmesine izin verebilir Fakat kendi evinde gecelemelerine izin vermez ise zorlanılamaz
Kadının yakınları uzak memlekette olup gidip gelmek zor olursa, koca karısını yılda bir kere onlarla görüştürmeye mecburdur
Kadının diğer bir kadının karnına şehvetle bakması caiz değildir
Saliha olan kadınların çarsaflarını çıkararak veya başlarını açarak kötü kadınlara görülmeleri caiz değildir (Çünkü yabancı erkeklere onlardan bahsedebilirler)
Erkeğin yabancı kadının yüzüne şehvetsiz bakması haram değildir Fakat mekruhtur (Fetevay-i Hindiyye)
Kadının tenasül uzvunun içindeki bir yaradan veya tahammülü mümkün olmayan bir ağrıdan dolayı ölümünden korkulur, tedavi edecek bir kadın da bulunmazsa, erkek doktor yarayı veya ağrının olduğu yeri görebilecek kadar gözünü açması caizdir (Gözünü kapayabildiği kadar kapamaya çalışacaktır)
Fitne ortamında genç kızın yüzünü açmasına engel olunur (Mahkeme vs yûzün açılmasının mecbûrî olduğu yerler müstesna)
Kadının vücudunda iken bakılması caiz olmayan şeylerin vücuddan ayrıldıktan sonra da onlara bakılması caiz değildir (Kesip attığı ayak tırnaklarına, başının saçlarına ve pis kıllarına bakmak gibi) (El-Hediyyetü'1-Abiyye)
Şehvetle, kadının giydiği çarşafa bakmak haramdır Şehvetsiz olursa bir sakınca yoktur Hatta, vücudunu belli etmeyecek şekilde, üzerini örten elbisesine bakmanın hükmü de aynıdır (El-Hediyyetü'l Abiyye)
Zaaf derecesinde de deli olan kişiye velisi bir kadını nikahlasa nikah gerçekleşmiş olur
Şehvet ile dokunulan ve öpülen kadının usulü (kendi üstündeki yakını olan kadınlar) ve furûrü (kendi aşağısindaki yakını olan kadınlar) öpen kimseye haram olur
Bâlig olan kız nikâh akdine vakıf olup kabul etse, bilâhere kabul ettiğine pişman olsa akdi feshedemez
Koca, karısının kız kardeşine (baldızına) şehvetle dokunsa karısı kendisine haram olmaz
Karısının annesine (kaynanasına) kasden olmayıp, şehvetsiz olarak erkeklik aletini gösteren kocaya karısı haram olmaz
Kişi yabancı bir kadının herhangi bir uzvuna elbisesi üzerinden dokunacak olursa; Eğer elbise kalın olup uzvun sıcaklığını hissetmese hürmet-i musahere gerçekleşmiş olmaz( Hürmet-i Musahere: Akrabalık sebebiyle meydana gelen haramlıkdır ki nikâhın sahih olmasına engeldir)
Koca, karısının kızının, şehvet çağındaki kızına şehvetle dokunsa karısı kendisine haram olur
Kadın, damadına şehvetle dokunsa veya onu öpse ancak boşalmasa (yani menisi gelmese) kızı damadına haram olur
Kadın, "Kocamın Babası (kaynata) bana şehvetle dokundu" derse, kocası tasdik etmediği sürece kocasıyla nikahı devam eder
Koca, karısından olan oğlunun şehvetli kızına şehvetle dokunsa karısı kendisine haram olur
Koca kayın validesinin tenasül uzvunun içine şehvetle bakıp kendinden meni gelmese karısı kendisine haram olur
Baliğ olan kız şahidler huzurunda birisiyle evlendikten sonra akdi feshedemez (geçersiz kılamaz)
"Şehvetle dokundu" davasına bir adam iki kadın şahidlik etseler hürmet-i müsahere gerçekleşir
Kadın, tayın ettiği kimseden başkasına vekilinin kendisini nikâhladığını duyup red etse, bu nikâh bâtıl (hükümsüz) olur
Kadın kendisine namzet olan erkekten başkası ile evlenebilir
Kadın dengi olmayan bir erkekle evlense, akraba tarafından velisi olan kişinin bu konuya dair itiraz hakkıyoktur
Baliğ olan kız birisiyle evlendikten sonra bir diğer kişiyle de evlense ikinci akid sahih değildir
Sekizyaşında olan bir kızın "Baliğ oldum" şeklindeki ikrarı muteber değildir
Büyüklük çağında bulunan bir kadın vekili, velisi olmayan bir sahis tarafından evlendirilip mehr-i muaccel (peşin mehir) olarak gönderilen eşyayı kabul etse nikâhı kabul etmiş olur
Fasid olan şartla kıyılmış olan nikâh bâtıl (hükümsüz) olmaz
Kâfir olan karı ve koca Islam'la şereflenseler (müslüman olsalar) nikâhın yenilenmesi gerekli değildir
Şafii mezhebinde olan bir babanın küçük kızını velisi dengi olan Hanefi mezhebinden bir kişiyle evlendirse bu akit sahih olur
Hanımı müslüman olan kâfir kocaya Islâm teklif olundukda kabul etmese aralarındaki nikâh kaldırılır
Cinsel ilişki ve halvette (beraber yalnız kalma) bulunmadan önce ölen kocanın hanımı tam mehir alır
Evli ve hamile olan kadının birinci kocası bilahere ortaya çıkıp, karısını ikinci kocasından ayırsa, kadın doğum yapmadan önce onunla cinsel ilişkide bulunamaz
Hiristiyan olan bir kadının müslüman olan kocası vefat ettikten sonra, iddet bekleyip başka bir zimmî (Islâm devletindeki yahudi veya hiristiyan) ile evlenmesi caizdir
Kadın, küçük kızını dengi olmayan birisiyle evlendirse bu nikâh sahih değildir
Bir kişi kızını evlenmeye namzed gösterip vasîsine (vasiyette bulunduğu kimseye) de kızını evlendirmeyi emretse kızın izni olmaksızın vasî kızı evlendiremez
Fasid veya bâtıl bir nikâhla evlenen karı-kocadan birisi vefat etse biri diğerine varis olamaz
Kız "Evliliğe namzettir" deyip, nikâha zorlanamaz
Koca, karısının emzirdiği kızla cinsel ilişkide bulunsa karısı kendisine haram olur
Karısının şehvet çağındaki kızı geceleyin korkup kocanındöşeğine girmekle kocanıntenasül uzvu hareketlenir, bazı uzuvları kızın bazı uzuvlarına arada bir engel olmaksızın şehvetle dokunursa, karı kocaya haram olur
Koca, karısının döşeği zannederek kızının döşeğine girip bedeni bedenine dokunmadan dönüp gitse bu durumda hanımı kendisine haram olmaz
Babası müslüman olmayan müslüman erkek, Babası müslüman olan kıza denk olmaz
Koca Islâm'i kabul edip, kadın kabul etmese nikâh devam eder
Kasden olmayıp, şehvetsiz olarak ayağı kayın validesinin ayağına dokunan kocanın hanımı kendisine haram olmaz
Kocanın, hanımı ile kayınvalidesinin kız kardeşinin her ikisini nikâhı altına alması çaiz değildir
Koca, sekizyaşında olan küçük kızını, hanımı zannederek geceleyin şehvetle öpse veya ona dokunsa hanımı kendisine haram olmaz
Baba, saliha olan küçük kızını dengi olmadığını bilmeden evlendirip, bilâhere duruma vakıf olsa bu nikâhı feshettirebilir
Bir erkek, kadının bir uzvuna, şehvetle dokunacak olsa, bu kadın, dokunanın oğluna haram olur Fakat kadının kızı helâldir
Bulûg çağındaki bakire bir kızı velisi nikâhda cebredemez(zorlayamaz) Nikâh kızın iznine dayalıdır
Koca, nesebi belli olan karısı için "Kızımdır" dese, karı kocasına haram olmaz
Bulûg çağındaki kızın huzurunda Babası onu başka birisine nikâhlayıp o da sussa nikâh gerçekleşmiş olur
Karısının başka kocasının bir diğer karısından olan kızını nikâhlamak caizdir
Küçük kızın evliliğine velilik konusunda büyükbaba ve anne -baba aynı öz kardeşleri bulunsa, büyükbaba kıza velilik yapar
Süt kız kardeşinin neseben olan annesiyle evlenmek caizdir
Annesinin süt kız kardeşiyle evlenmek caiz değildir
Babasının zina etmiş olduğu kadının kocasından olan kızıyla evlenmek caizdir
Karısını boşayıp iddeti bittikten sonra karısının kız kardeşini nikâhlamak caizdir
Kocasının ağzından küfür kelimesi çıkıp bain olarak boşanan bir kadını koca imanını yeniledikten sonra evlenmeye zorlayamaz (Bain gosama: Iki (Beynunet-i Sugra), veya üç boşama (Beynunet-i Kübra) ile meydana gelen boşama şeklidir)
Yas bakımından küçük olan karısına "Anamdir" dese kadın kocasına haram olmaz
Hanımı vefat edince, hanımının üvey annesi ile evlenmek caiz olur
Karısının ağzından küfür kelimesi çıkıp bain olarak boşandığı zaman, kadına tecdid-i iman (iman yenilemesi) yaptırılır ve nikaha da zorlanılır
Kadının nikâhında mehir hiç bahsedilmese veya mehre karşı çıkılsa nikâh sahih olur
Hanımı vefat eden koca bir kaç gün geçtikten sonra, vefat eden kadının kız kardeşini nikâhlasa caiz olur
Hür dört hanımı olan kişinin birini boşayıp iddeti içinde beşinciyi nikâhlaması caiz değildir
Yanlış ve kötü tercihi ile meşhur olan kişinin küçük kızını dengi olmayana nikâhlaması caiz değildir
Bir kaç kadın ile bir odada bulunan kıza erkek "benimle evlenmeyi kabul ettin mi ?" deyip birisi "Ettim" dese, ancak şahidler söyleyenin kim olduğunu bilmeseler, nikah gerçekleşmiş olmaz
Cinsel ilişkide bulunduğu kadının diğer kocadan olan oğlunun kızıyla evlenmek caiz değildir
Zina ettiği kadının emzirdiği süt kızıyla evlenmek caiz değildir
Uzun fasıla ile değişik zamanlarda kadının emzirdiği kız ve erkeğin birbirleriyle evlenmesi helâl değildir
Livata (Allah'a sığınırız) (yani erkeği iğfal edenin) edenin, livata ettiği kişinin kızıyla evlenmesi caizdir
Küçük kızı, velisi olan amcasının, kendi oğluna nikâhlaması sahihdir
Koca, kayınvalidesinin annesine şehvetle, dokunsa veya onu öpse karısı kendisine haram olur
Kocanın karısından olan oğlunun, diğer karısının diğer kocadan olan kızıyla evlenmesi caizdir
Süt kardeşinin kızıyla evlenmek caiz değildir
Babanın, vefat eden oğlunun karısı ile evlenmesi caiz değildir
Babanın, vefat eden üvey oğlunun karısı ile evlenmesi caizdir
Kadının son kocasından olan kızı, daha önceki diğer kocasının diğer karısından olan oğluna haram olmaz
Küçük kızın annesinden izinsiz olarak, babaannesi küçük kızı evlendirecek olsa nikâh, annesinin iznine bağlıdır
Boşamış olduğu kadının babaannesi ile evlenmek caiz değildir
Babaları aynı olan kız kardeşinin oğlunun kızını nikâhlamak caiz değildir
Baba, evlilik çağındaki oğlunun izni olmaksızın herhangi bir kızı ona nikahlasa, ogul duruma vakıf olup red etse, nikâh akdi bâtıl olur
Boşamış olduğu kadının annesi ile evlenmek caiz değildir
Anne ve Babası aynı olan kız kardeşinin oğlunun kızını nikâhlamak haramdır
Bulûg çağındaki bakire kız kendini dengi olan erkeğe noksan mehr-i misil (akranlarının mehri) ile evlendirecek olsa, velileri kızın kocasına "Ya mehrini tamamla veya sizi ayırıriz" demeye selahiyetleri vardır
Zina ettiği kadınla evlenmek caizdir
Kafirin, kendi müslüman kızını evlendirme konusunda velilik hakkıyoktur
Küçük kızın velisine "Bu kızı filân adama verelim ne dersin?" denildiğinde, "Siz bilirsiniz" dese bu söz rıza olmaz
Zimmî olan kişi müslüman olup, hanımı Islâma girmese kocasından boş olmaz
Zinadan çocuk doğurmus olan kadını, çocuk emzirmek için kiralamakta bir sakınca yoktur
Ahiret annesi edindigi kadın ile evlenmek caizdir
Müslüman olan baba bulûg çağındaki kafir kızını "Islam'a gel" diye zorlayamaz
Alacağı kıza "Kız kardeşim ol" dedikten sonra onunla evlenecek olsa caizdir
Baba küçük oğlunu evlendirecek olsa çocuk bulûg çağına geldiği zaman tercih hakkını kullanarak nikâhı feshettiremez
Müslüman adamın, mecûsi kadınla evlenmesi caiz değildir
Oğlunun süt annesi ile evlenmek caizdir
Annesinin, anne-baba bir kız kardeşinin kızını nikâhlamak caizdir

Alıntı Yaparak Cevapla