05-22-2014
|
#1
|
Şengül Şirin
|
Alınlık Tablası,mimarlıkta ,alınlığın Lento Ile Iki Eğik Kenarı Ya da Kemer Eğrisi Arasında Kalan üçgen Ya da Yarım Daire Biçimindeki Kesim.
ALINLIK TABLASI
Alınlık Tablası,mimarlıkta ,alınlığın lento ile iki eğik kenarı ya da kemer eğrisi arasında kalan üçgen ya da yarım daire biçimindeki kesim Yunan ve Roma tapınakları ile 11 ve 12 yüzyıllarda Avrupa'da ,kilise portalleri üzerindeki alınlık tablaları stilize edilmiş karmaşık kompozisyonlardan oluşan kabartmalarla bezenmişti
Alınlık tablası,Klasik dönemde çoğunlukla üçgen,ortaçağdan romaneskin sonlarına değin yarım daire,gotikte gene üçgen,İslam mimarlığında at nalı biçiminde ,Hint tapınaklarında ise çeşitli karmaşık eğrisel biçimlerdedir Klasik dönemde alınlık tablalarında ortada çoğunlukla tapınağın adandığı tanrı ya da kahraman betimlenir

Yanlarda ise onun yaşamından sahneler ya da mitolojik konular işlenir Tablanın yan uçlarına doğru figürlerin gittikçe küçüldüğü görülür Ortaçağda alınlık tablalarında en çok işlenen konu Son Yargı olmuştur Tipik olarak bu kompozisyonun ortasında genellikle oval bir ışık halesi ( mandorla) içinde öbür figürlere oranla daha büyük ve bütün kompozisyona egemen konumdaki bir İsa figürü yer alır İsa'nın sağında ve solunda dört İncil yazarı bulunur Bunlar ya kendilerini simgeleyen hayvan figürleri olarak ya da bu figürlerler birlikte yer alırlar Yanlarda ise,lento üstünde daha küçük boyutlarda verilen ve uçlara doğru daha da küçülen melek ve şeytan figürleri ,dirilen ölülerin günahlarını tartarlar Romanesk alınlık tablalarının en güzel örnekleri,Fransa'nın Moissac kentindeki Saint -Pierre Manastır Kilisesi'nde ve Autun'daki Saint -Lazare Katedrali'nde görülür
Kaynak;AnaBritannica cilt 1 sayfa 381 frmsinsi net için yazılmıştır
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır
|
|
|