01-05-2014
|
#3
|
Şengül Şirin
|
Cevap : Çalgı Toplulukları Caz Müziği Toplulukları
Caz öncülerinin çoğu müzik okullarına gitmemiş,temel müzik eğitimi görmemişti Bu nedenle müzik dilini ve armoni dağarcığını deneme-yanılma yöntemiyle geliştirmek zorundaydılar Kuralları belirlemeye sanatçının anlatım özgürlüğü ile topluluğun dağılmasını önleyecek ortak yükümlülükleri bağdaştırmaya uğraşıyorlardı Caz her zaman görünürdeki bu büyük aykırılıktan güç almış,hem bireysel müzikçinin sanatı,hem de komünal bir deneyim olmuştur
İLK CAZ ÜSLUPLARI
Özel çalgı yapısına dayanan kolektif doğaçlama geleneğinin 20 yüzyıl başlarında Louisiana'da ortaya çıkması toplumsal ve işlevsel etkenlere bağlanabilir Siyahlar arasında toplu müzik bugün kolayca kavranamayacak kadar önemli bir yer tutuyordu New Orleans'da müziksiz toplumsal etkinlik neredeyse düşünülemezdi Doğum,evlenme,vakfiz ,cenaze,piknik,geçit töreni,yürüyüş ve her türlü kutlama hep müzikli olurdu Doğal olarak bu müzik çoğu zaman açık havada çalınıyordu Trompetin o dönemdeki tartışılmaz üstünlüğü bu olguyla açıklanabilir New Orleans cazının ilk önderleri başta Bolden,onu izleyen Freddie Keppard ve King Oliver'dan Louis Armstrong'a kadar hep trompetçiydiler
Klasik New Orleans üslubunda trompetin görevi temanın melodik çizgisini ortaya koyup geliştirmektir Trompet ,trombon ve klarnetle birlikte basit ,ama güçlü bir üçlü oluşturur hem birbirleriyle ilişkili,hem de bağımsız olan bu üç ses müzik boyunca sürekli duyulur Solo geleneğinin eksikliği ise henüz solo yapacak düzeyde müzikçilerin yetişmemiş olmasıyla açıklanabilir Bu tür sanatçıların ortaya çıkışı ,sıkı bir kolektif doğaçlamaya dayanan New Orleans üslubunun çökmesine yol açtı Bir başka neden de,bu tür müziğin en yaygın çalındığı Storyville adındaki gelenevler semtinin 1917'de kapatılması oldu Orkestralar kiralayan ya da en azından kırmızı ışıklar altında ragtime ritimleri çalacak bir piyanist çalıştıran Storyville batakhaneleri ,caz müzikçisinin ekonomik zincirinde önemli bir halkaydı
Saksofoncu Sydrney Bechet otobiyografisinde Jazz sözcüğünün ,yerel argoda cinsel birleşme için kullanılan jass deyiminden türediğini ileri sürer Bir başka sava göre ise jazz,ya da jasser'den gelmektedir Jazz'ın İngilizce argoda hızlandırmak ,canlılık vermek,diriltmek anlamında ve gene cinsellikle bağlantılı kullanılışı ,gerek tarihsel köken gerek anlam açısından Bechet'a haklılık kazandırır
1917'de Storyville'in resmen kapatılışı ile işsiz kalan caz müzikçilerinin Kuzey kentlerine göç etmelerinden önce bile,caz New Orleans dışında duyulmaya başlamıştı New York'ta çalan bir grup beyaz Güneylinin oluşturduğu Original Dixieland Jass Band daha 1917'de ilk plak kaydını gerçekleştirmişti 1918'de ise,New Orleans'ın trompet kralı olarak tanınan King Oliver iş bulabilmek için Chicago'ya göç etti ve iki yılda ününü sağlamlaştırınca,öğrencilerinin en yeteneklisini yanına çağırarak orkestrasını güçlendirmek istedi Bu öğrenci New Orleans'da yetişen en parlak müzikçi ve cazın yerel bir lehçe olmaktan çıkıp uluslararası bir dile dönüşmesine önemli katkıları olan Louis Armstrong'du
Armstrong yaratıcı solo yeteneğiyle klasik New Orleans üslubunun katı grup geleneğini kırdı ve doğaçlama yapan solocunun üstünlüğünü kabul ettirdi Böylece 1920'lerin sonunda ortaya çıkan Chicago üslubunun bir anlamda öncülüğünü yapmış oldu 1925 ve 1928'de Armstrong'un Hot Five ve Hot Seven gruplarıyla yaptığı plak kayıtları caz klasikleri arasında yer alır Armstrong bu plaklarda hem o güne kadarki bütün gelişmeleri özetlemiş ,hem de daha sonra hep geçerli olacak melodik efektlere yer vererek caz geleneğini zenginleştirmiştir
İçki yasağı döneminde yasadışı içki kurumunun üs olarak benimsediği Chicago,caz müzikçileri açasından bir önceki 10 yılda Storyville'inkine benzer bir işlev yüklendi 1920'de Armstrong'un da gelişi ile Chicago yeri caz merkezi oldu 1920'lerin ortalarında genç beyaz müzikçilerin Armstrong gibi öncülerden etkilendiği görülüyordu New Orleans Rhythm Kings bu grupların önde gelenlerinden biriydi Ama Chicago üslubu daha sonraları olgunlaştı ve trompet ,trombon,klarnet üçlüsünü koruyarak giriş ve sonuç bölümündeki ana temanın ortak yorumunu ,ortalarda yer alan bir dizi soloyla birleştirdi
Kaynak;AnaBritannica cilt 7 sayfa 342-343 frmsinsi net için yazılmıştır
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır
|
|
|