Şengül Şirin
|
Selçuklu Mimarlığı
SELÇUKLU MİMARLIĞI
Selçuklu Mimarlığı,10 yüzyıl sonlarından 13 yüzyıl sonlarına değin,doğuda Orta Asya sınırlarından batıda Anadolu'ya kadar uzanan,çeşitli Selçuklu hanedanlarının hüküm sürdüğü bölgede ortaya konmuş mimarlık yapıtlarının tümü
İlk Selçuklu mimarlık örnekleri İran'da ortaya çıktı Bunların daha eski Karahanlı ve Gazneli mimarlıklarının geleneklerini sürdürdüğü görülüyordu Isfahan gibi önemli merkezlerde büyük mescid-i cumalar inşa edilirken ,yeni büyük camilere gereksinim olmayan Suriye ya da Mısır gibi bölgelerde eski camiler onarılarak kullanıldı ya da küçük camilerle yetinildi

Isfahan Mescid-i Cuması bütün Büyük Selçuklu dinsel yapıları arasında etkisi en yaygın olanıydı Bu yapının,kendini izleyen Büyük Selçuklu camilerinin tipik özelliği haline gelen iki öğesi,eyvanları ve mihrap önü kubbesiydi Bir başka deyimel eyvan,özel kullanımı olmayan bir mimarlık öğesiydi 12 yüzyılda Isfahan başta olmak üzere Gülpayegan ,Kazvin,Zevvare,Ardistan gibi kentlerdeki mescid-i cumaların hepsinde dikdörtgen biçimli bir avlunun çevresini saran revaklarla her kenarın ortasındaki birer eyvandan oluşan dört eyvanlı plan şeması uygulandı Kubbe de cami,kervansaray ,saray ve türbe gibi çeşitli yapılarda,değişik boyutlarda yer verilen bir öğeydi Mescid-i cumalarda da,mihrapla ana eyvanın arasına bir kubbe getiriliyordu ( bak mescid-i cuma)
Büyük Selçuklu türbelerinin çoğu önemli dinsel kişilere adanmıştı Ama en güzel ve etkileyici türbeler hükümdarlar ,karıları ve vezirleri için yapılanlardı Bunlar genellikle tuğladan,kare,çokgen yada dairesel planlı yapılardı Üzerleri kubbeyle ya da içten kubbe,dıştan koni ( bazen de piramit) biçimli bir külahla örtülüyordu Damgan'daki Kırkkızlar Türbesi,Harekkan Kümbetleri,Meraga'daki Kümbet-i Kırmız,Gürgen'deki Kümbet-i Kabus,Hemedan'daki Kümbet-i Kabus,Hemedan'daki Kümbet-i Aleviyan,Tus'taki Gazali Türbesi ilginç türbe örnekleri arasındadır

Büyük Selçuklu medreselerinin çoğu yıkılmış olduğundan,bu yapılar üzerine en çok Anadolu,Suriye ve Mısır'daki örneklerden bilgi idinilebilmektedir Çoğunlukla dört eyvanlı,avlulu şemanın uygulandığı medreselerde dershaneden başka öğrenci ve öğretmenler için hücreler ,yemekhane gibi mekanlar vardı Medrese kurucusunun türbesinin de yapının içinde yer aldığı olurdu
Büyük Selçuklular da kendilerinden önceki Karahanlılar ve Gazneliler gibi önemli kentler arasındaki ana ticaret yolları üzerinde kervansaraylar kurmuşlardı Bunların en önemlileri Damgan -Simnan arasındaki Ribat-ı Anuşirvan ,Nişabur -Sebzevar arasındaki Ribat-ı Zafarani,Meşhed-Serahs arasındaki Ribat-ı Şerif'tir Doğu İran ve Kuzey Irak'ta da az sayıda olmakla birlikte ,etkileyici kervansaraylar yapılmıştı
Anadolu Selçukluları Büyük Selçukluların devamı olduğu için mimarlıkları da Büyük Selçuklu mimarlığından plan tiplerinden yapım yöntemlerine kadar pek çok şey almıştı Ama yerel öğelerin de özümsenmesiyle kısa bir süre içinde bu konuda özgün bir bireşim ortaya çıktı Büyük Selçuklu mimarlığının dört eyvanlı ,avlulu plan şemasının Anadolu'da camilerde kullanılması,buna karşılık medrese yapılarında çok zengin çeşitlemelerle uygulanması ilginçtir
Anadolu Selçukluları cami yapılarında daha çok Suriye ve Arap camilerindeki gibi çatı örtüsünün çok sayıda ayakla taşındığı plan şemasını kullandılar Çatı örtüsü düz ya da tonozlar halinde oluşturulabiliyordu
Bu arada Büyük Selçuklu camilerindeki mihrap önü kubbesi de çok uygulanan bir öğe oldu Orta avlu,büyük olasılıkla iklim koşulları nedeniyle kullanılmadıysada pek çok camide mihrap aksı üzerinde böyle bir avlunun anısı niteliğinde üstü açık ikinci bir kubbeye rastlanıyordu Taşıyıcı ayaklar genellikle ilk dönem yapılarında ağaçtan ,sonrakiler de taştan yapılmıştı Belli başlı örnekler olarak Konya Alaeddin Camisi ,Niğde Alaeddin Camisi ,Malatya Ulucamisi,Amasya Gök Medrese Camisi,Afyon Ulucamisi Ankara Arslanhane Camisi,Beyşehir Eşrefoğlu Camisi sayılabilir



Kaynak:AnaBritannica cilt 27 sayfa 293 frmsinsi net için derlenmiştir
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır
|