09-03-2013
|
#3
|
Şengül Şirin
|
Cevap : Konfüçyüsçülük,Târihi,Konfüçyüsçülük' ün yayılması,Dinsel törenler,Konfüçyüsçü düşüncede konular

İS 1 yüzyılda Çin'de Budacılık yayılmaya başladı Han hanedanının yıkılmasından (İS 220) Song hanedanının kurulmasına (İS 960) değin Konfüçyüsçülük Çin kültürünün temelinde kaldıysa da dinsel uygulamada ve felsefi düşüncede Budacılık ile Taoculuğun belirleyici etkisi oldu Konfüçyüsçü geleneği yeniden üstün kılma yönünde Song döneminde başlayan ve genellikle Yeni- Konfüçyüsçülük adıyla anılan hareketin dinsel ve felsefi yönelimi de Budacı ve Taocu geleneklerden büyük ölçüde etkilenmişti Yeni Konfüçyüsçü hareket içinde Li Xeu ( Evrensel İlkeler okulu) ve Xin Xue ( Zihin okulu ) biçiminde iki okul gelişti Li Xue 'nin en büyük sözcüsü Zhu Xi (1130-1200) her şeyin temel ilkesi olan li'yi eksiksiz kavramayı amaçlayan ussal araştırmanın da ahlaki gelişmenin bir parçası olduğunu savundu Lu Jiuyuan (1139-1193) ve sonradan Wang Yangming (1472-1529) bu usçu yaklaşımı eleştirerek zihnin (xin) özgün arılığının korunmasını istediler Lu-Wang Zihin okulu zaman zaman Zhu Xi'nin sistemini gölgede bıraktıysa da Çin düşüncesi üzerinde en büyük etki kaynağı Evrensel ilkeler okulu oldu

19 yüzyıl ortalarından sonra Çin toplumunun Batı kültürüyle ve Batılı devletlerle doğrudan ilişki kurması Çinlilerin dünya görüşünde ve yaşam biçiminde köklü bir değişime yol açtı Qing hanedanının sona ermesi ve Cumhuriyet yönetiminin kurulmasıyla (1911) Konfüçyüsçülük kurumsal desteğini yitirdi Bazı düşünür ve önderler bu mirasın bazı yönlerini korumaya çalışırken,Konfüçyüsçülüğün trajik bir geçmişin kalıntısı olarak görenler de vardı Düşünce ve Yaşam biçimi olarak Konfüçyüsçülük çağdaş Çin'deki etkisini gitgide yitirdi Ama Konfüçyüsçülüğün ilkeleri ve temel çerçeveleri Çin kültürünün özündeki yerini korudu Marksizmin ve öteki çağdaş dinsel ya da felsefi yönelimlerin yorumlarını etkiledi Kültür Devrimi sırasında Konfüçyüsçülük yoğun biçimde eleştirildi
Sanat ve edebiyatta ise Konfüçyüsçülüğün çelişik etkileri oldu Konfüçyüs'ün öğretileri bir yandan insan yaşamının estetik boyutunu önemle vurguluyor,ama bir yanda da her türlü sanatsal çabayı Tao'ya ( doğru yol) yöneltiyordu Bu nedenle edebiyatın bir "ileti aracı" olduğunu savunan ahlakçı Konfüçyüsçüler ile buna karşı çıkan Taocu romantikler ya da doğa şairleri arasında sürekli bir çatışma doğdu "İletisiz " edebiyatın zaman ve yetenek kaybına yol açtığı kaygısı,en büyük Çin romanlarının bile takma adla yazılmasına yol açtı Konfüçyüsçüler,güzel sanatlar ile müziğin de duyguları coşturup alt üst etmek yerine arıtıp uyumlu kılmasını bekliyorlardı Bu nedenle Çin'de halk müziği ve dans her zaman gölgede kaldı bunda,açık saçık saydığı halk müziğini küçük gören Konfüçyüs'ün klasik müziği yeğlemesinin de payı vardı Yeni- Konfüçyüsçülük döneminde Çin kültürünün ahlakçı ve kısıtlayıcı yönleri daha da ağır bastı Yazarlar ve ressamlar esin kaynağı olarak Taoculuğa yöneldiler Taoculuğun ruhunu Konfüçyüsçü biçimlerle bağdaştırmaya çalıştılar
Barış dönemlerinde Konfüçyüsçülük,kargaşa ve düş kırıklığı dönemlerinde ise Taoculuk ağırlık kazandı
Yaklaşık 2 bin yıl önce Kore'ye giren Konfüçyüsçülük kısa sürede Budacılığın yerini alarak şamanizmle birlikte Kore kültürünün belirleyici öğesi durumuna geldi Japonya'da ise Şinto dini ve Budacılıkla yan yana yaşadı Bazı Japon hükümdarları halkı Konfüçyüsçülüğe yöneltmeye çalıştıysa da bu yaşam biçiminin yalnızca bazı kurumları Japonlarca benimsendi Japonya'da Konfüçyüsçülüğün en çok vurgulanan ilkesi imparatora bağlılık oldu
Konfüçyüsçülükle ilgili ilk bilgiler Avrupa'ya Marco Polo (1254-1324) aracılığıyla ulaştı 17 yüzyılda Çin'e yerleşen Katolik misyonerler Konfüçyüsçülüğün Batı'da tanınmasını sağladılar Konfüçyüs adının Çincedeki özgün biçimi Kongfuzi'yı Latinceleştirerek ( Confucius) Batı'ya aktardılar Mengzi'yı da Mencius adıyla tanıttılar Konfüçyüs'ün ülkesinden derin bir hayranlıkla söz eden Leibniz'in ( 1646-1716) monadoloji kuramı Zhu Xi'den etkilendi 18 yüzyıl Aydınlanma düşünürlerinden Voltaire'de Konfüçyüs'ün ahlak kurallarının ardından 20 yüzyılda da John Dewey ,Bertrand Russell,Ernest Fenollosa ve Ezra Pound Konfüçyüsçülükle ilgili araştırmalara esin kaynağı oldular
Kaynak:AnaBritannica cilt 19 sayfa 226-227 frmsinsi net için derlenmiştir
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır
|
|
|