06-20-2013
|
#4
|
Şengül Şirin
|
Cevap : Latin Edebiyatı, Erken Dönem, Altın çağ, Gümüş çağ, Ortaçağ, Rönesans Dönemleri
İMPARATORLUĞU'N SON DÖNEMLERİ
İmparatorluğun Hadrianus yönetiminde daha da merkezileşmesiyle birlikte sanatçılarda "Roma yurttaşlığı" bilinci gerilerken ,Yunan kültürünün etkisi bir kez daha güçlendi Ama bu etki,bu kez bir kültürel canlanmaya yol açmadı Daha çok,Yunan kentlerinin son dönemindeki aşırı incelmiş sofist akımı anımsatıyordu Bu dönemin başlıca yazarları tarihçi Publius Annius Florus'la ( ü 1 yy sonları ve 2 yy başları) Latin edebiyatında romanın doğuşunu haber veren ikinci yapıt kabul edilen,büyü sonucu bir eşeğe dönüşen bir gencin öyküsü olan Metamorphoses'in (Altın Eşek,1950) yazarı Lucius Apuleius'tu (y 124-170'ten sonra) İmparator Marcus Aurelius'un (121-180) Ta eis Eauton'u da ( Kendime Düşünceler /1974) stoacı felsefeyi en uyumlu biçimiyle dile getiren yapıtlardan biriydi Dilbilgisi uzmanı ve eleştirmen Aulus Gellius ( ü 2 yy) ise,eski retorikçiler geleneğini sürdürdü Roma'nın son önemli klasik yazarları,şair Decimus Magnus Ausonius'la (y 310-y 395) Claudianus'tu (y 370- y ,404) 

ORTAÇAĞ
4 yüzyılda Hristiyancılığın Roma toplumuna yayılması ve 5 yüzyıl sonlarında kuzeyden gelen barbar kavimlerin Roma İmparatorluğunu parçalaması,Latin edebiyatının kurumsal temellerini köklü bir dönüşüme uğrattı Geçmişte Latincenin sürekliliğini sağlayan Romalı yönetici sınfın yerini kilise aldı Bundan sonra Latince,16 yüzyılın başlarına değin Batı Avrupa'da Latince,16 yüzyılın başlarına değin Batı Avrupa'da kiliselerde ve kilise okullarında bir ayin,bilim felsefe ve edebiyat dili olarak varlığını sürdürdü Klasik Latince metinlerin daha sonraki kuşaklara geçirilmesini sağlayan da gene kiliseler ve bunların çevresinde yeni yeni kurulmaya başlayan üniversitelerdi
Hıristiyan Latin edebiyatının ilk örnekleri 2 yüzyılın sonlarında ortaya çıkmaya başlayan azizlerin yaşamları üzerine yazılmış metinlerdi Bu ilk dinsel yaşamöykülerinin Latin geleneğiyle ilişkisi yoktu Ama 3 yüzyıldan sonra,imparatorluğa bağlı eyaletlerde,özellikle de Roma'nın Afrika'daki topraklarında ,klasik gelenekle yeni inancı bütünleştirme çabaları başladı 3 ve 4 yüzyıllar bir çeviri dönemiydi ilkin Çöl Babalarının yaşamöyküleri daha sonra da Eski Ahit'in kendisi Latinceye çevrildi ( Vulgata) Bu dönemin önemli yazarları,Hıristiyan Latin edebiyatının kurucuları sayılan Tertullianus,Minicius Felix,Aziz Cyprianus,Arnobius ve Lactantius gibi Afrikalı yazarlardı Yeni Ahit'in ilk yetkin çevirisini 4 yüzyılın sonunda Aziz Hieronymus yaptı ve bu metin bütün ortaçağ boyunca etkisini sürdürdü
Bu dönemde Hıristiyan ilahiyatçıların önünde duran önemli sorunlardan biri ,Roma'nın pagan geçmişini yeni dinsel bakış açısından açıklamak ve anlamlandırmaktı Aziz Augustinus De Civitate Dei'de (413-426;Tanrı Devleti) tarihi ve geleceği Tanrı'nın yönettiği bir süreç olarak açıkladı Confessiones (y 400; İtiraflar) adlı yapıtında da Hıristiyanlığı kabul eden bireyin iç hesaplaşmasını anlatırken,Tanrı'nın en günahkar ruhları bile bağışlayabildiğini göstermeye çalıştı Daha önce retorik dersleri vermiş olan Augustinus ,De doctrina Christiana (397-428; Hıristiyan Öğretisi) adlı yapıtında da Hıristiyanların eski pagan Latin okullarının tekniklerinden yararlanabileceğini savundu Eski kültürle yeni dini uzlaştırma çabaları 5 yüzyılad ,özellikle Galya bölgesinde,dinsel şiirin gelişmesini hızlandırdı Juvencus,Sedulius Viyanalı Avitus ,Dracontius,Prudentius ve Nolalı Aziz Paulinus gibi şairler dinsel konuları,eğitim görmüş bir çevre için epik bir anlatımla şiirleştirdiler Hıristiyanlık tarihi alanında ,Rufinus,Orosius ve Sulpicius Severus'un ortaçağ boyunca kaynak metin olarak kullanılan vakayinameleri de gene bu dönemin ürünüydü 4 yüzyılın bir başka önemli gelişmesi de Latince Hıristiyan ilahisinin ortaya çıkışıydı
Kaynak;AnaBritannica cilt 20 sayfa 260 frmsinsi net için derlenmiştir
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır
|
|
|