05-09-2013
|
#1
|
Şengül Şirin
|
Ariusçuluk, Ariusçuluk-Arianizm - NASARA
ARİUSÇULUK
Ariusçuluk,ilk olarak 4 yüzyıl başında,İskendireyeli rahip Arius tarafından ortaya atılan heretik Hıristiyan öğretisi Bu görüş,İsa'nın tanrılığı inancına karşı çıkar,yaratılmış bir varlık olduğunu ileri sürer Arius'un telem çıkış noktası,kendi kendine var olan ve değişmez olan Tanrı'nın tekliğidir varlığı kendinden olmayan Oğul,Tanrı olamaz Tanrılık bir ve tek olduğu için,paylaşılamaz ya da başkasına aktarılamaz; bu nedenle de Oğul,Tanrı olamaz Gene tanrılık değişmez olduğu için,İncil'lerde büyüyüp değişen bir varlık olduğu anlatılan Oğul,Tanrı olamaz Dolayısıyla Oğul,yoktan var edilmiş ve bir başlangıcı olan bir varlık biçiminde düşünülmelidir Sonlu ve başka bir varoluş düzlemine ait olduğu için Oğul,Baba'nın doğrudan bilgisine de sahip olamaz

Karşıt görüşte olanlara,özellikle de Athanasios'a göre Arius'un öğretisi,Oğul'u bir yarıtanrıya indirgiyor Oğul'a tapınmadan vazgeçilmediği için de çoktanrıcılığı geri getiriyor ve Hıristiyanlığın kurtuluş kavramını da zayıflatıyordu çünkü ancak gerçekten Tanrı olan bir varlığın insanı tanrılıkla barıştırabileceği düşünülebilirdi
Arius'u ve öğretisini mahkum eden ve yerleşik Hıristiyan inanışını korumak üzere bir karar çıkartan Nikaia (İznik) Konsili (İS 325) ile görünüşte bu anlaşmazlığa son verildi
Bu kararda Oğul'un homoousion ta Patri ( Baba ile benzer tözden) olduğu bildiriliyordu Böylece Oğul'un ,Baba neyse o olduğu tümüyle tanrısal olduğu açıklanıyordu Ama bu gerçekte uzayıp giden bir tartışmanın yalnızca başlangıcıydı
Nikaia Konsili'den sonra sürgüne gönderilen Ariusçu önderler ,325'ten Constantinus'un öldüğü 337'ye değin çeşitli entrikalarla kiliselerine,piskoposluklarına geri dönmeye ve düşmanlarını sürgüne göndermeye çalıştılar Bir ölçüde başarılı da oldular
337'den 350'ye değin,Batı'da gelenekçi Hıristiyanlara yakınlık duyan Constans,Doğu'da da Ariusçulara yakınlık duyan II Constantius imparatordu Antakya'da ( Antiokheia) toplanan bir konsilde (341) homoousion ibaresini dışta bırakan bir karar yayımlandı 342'de Sardica'da ( bugün Sofya) başka bir konsil toplandı,ama iki konsilde de pek bir başarı sağlanamadı
350'de Constantius imparatorluğunun tek yöneticisi oldu onun yönetimi sırasında ,Nikaia grubu büyük ölçüde ezildi Bu dönemde,Aetius'un önderliğindeki aşırı Ariusçular,Oğul'un Baba'ya "benzemez" (anomoios) olduğunu açıkladılar Tanrı ile İsa'nın özdeş olamayacağını savunan Anomoiosçular 357'de Sirmium'da görüşlerini onaylatmayı başardılar Ama aşırı tutumları,Oğul'un Baba ile benzer tözden (homoiousios) olduğunu savunan ılımlıları harekete geçirdi Costantius başlangıçta Homoiousioncuları destekledi ama çok geçmeden desteğini Oğul'un Baba'ya "benzer" ( homoios) olduğunu kabul eden Akakios öncülüğündeki Homoiosçulara yöneltti Bunların görüşleri 360'ta Konstantinopolis'te (İstanbul) onaylandı önceki bütün kararlar bir kenara bırakıldı ousia ("töz") terimi reddedildi ve Oğul'un " kendisini vücuda getiren Baba'ya benzer " olduğunu dile getiren bir inanç bildirisi yayımlandı
Constantius'un ölümünden (361) sonra,Batı'daki gelenekçi Hıristiyan çoğunluğun durumu güçlendi İmparator Valens'in (hd 364-378) Doğu'da Ariusçulara yaptığı zulüm ve Kaisareialı Büyük Basileios,Nyssalı Gregorios ve Nazianzoslu Gregorius'un öğretisinin kazandığı başarı,Doğu'daki Homoiousioncu çoğunluğunun Nikaia grubuyla temelde anlaştıklarını fark etmesine yol açtı İmparator Gratianus (hd 367-383) ve I Theodosius (hd 379-395) dogmatikliğin savunusunu üstlenince,Ariusçuluk çöktü 381'de Konstantinopolis'te ikinci bir ekumenik konsil toplandı Ariusçuluk yasaklandı ve Nikaia kararı kabul edildi
Bu imparatorluk içindeki heretik tutuma son verdiyse de ,Ariusçuluk ,Germen kabilelerden bazılarında 7 yüzyılın sonuna değin sürdü Günümüzde de bazı Üniteryenler,İsa'yı basit bir insanı varlığa indirgemeye de ona Baba'nınkiyle özdeş ,tanrısal bir doğa atfetmeye de yanaşmayan tutumlarıyla,sonuçta Ariusçudurlar Yehova Şahitlerinin İsa anlayışları da Ariusçuluğun bir biçimidir Onlar Arius'u ,mezheplerinin kurucusu,Charles Taze Russell'ın öncüsü sayarlar
Kaynak;AnaBritannica cilt 3 sayfa 56 frmsinsi net için derlenmiştir
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır
|
|
|