12-24-2012
|
#2
|
Şengül Şirin
|
Cevap : Hat, Hüsn-i Hat Yazılarının çeşitleri,meşhur Hattatlar
HÜSN-İ HAT YAZILARININ ÇEŞİTLERİ
1-) Ma'kili yazısı; Bu yazı çeşidinde harflerin hepsi düz,köşeli,hendesi ve donuktur Bu sebepten sertlik ve kat'ilik ifade eder Her harf değilse de çoğu dört hareketle meydana gelir Bu sebepten ma'kili'ye "hatt-ı satrancıli "de denilmiştir Bu yazı İslamitten önce abide yazısı olarak kullanılmış,fakat el ve kalemle yazarak değil,hendese ve nakış aletleriyle çizerek vücuda getirilmiştir İslamiyetten sonra da çizme usulü ile abide yazısı olarak kullanılmıştır Bunlarda el ve kalemle yazmak bulunmadığından hakiki değil mecazi yazılardan sayılırlar Estetikleri de ancak resmedilme bakımından mütaala olunur Kalın ve ince olmak üzere başlıca iki çeşidi vardır
2-) Kufi yazı; Bu yazıda,ma'kili'den farklı olarak düzlük ve yuvarlaklık muayyen nisbetler altında karıştırılmış ve kalemin tabiatı ona göre ayarlanarak yazışta haraket hakim kılınmıştır Gözlü ve başlı harflerin hareketleri ma'likide (dört) iken kufi'de üçe indirilmiş olduğundan,kufinin her çeşidinde başlı ve gözlü harfler üçgenimsi(müselles) veya yuvarlağımsı (tedviri ) durum alırlar
El ve kalemle yazılarak vücuda getirilen kufi hattı zor bir sanat ve meleke işidir Bu hususta hazret-i Ali çok güzel kufi örnekleri vermiştir
Kufi yazısında yazının fıtri ve bedii zevki hakim olduğundan ma'kili de görülen donuk hendese,ruhi ve akıcı bin hendeseye dönüşmüştür Bu da yazıya ve yazanlara geniş bir inkişaf ve imkan sağlamıştır Bu bakımlardan kufi yazısına "ümmü'l hutut=yazıların anası" denmiştir Yazma kufi ve yapma kufi (= celi kufi) diye çeşitleri vardır
Bazı üstad ve hattatlar,ma'kili ve kufi yazılarının karışımı ile "aklam-ı sitte=altı kalem"denilen altı cins yazı çeşidi bulunmuştur demişlerse de yazıların anası kabul edilen kufi yazısından kaynaklanan ve aşağıda şematik olarak gösterildiği üzere bir şecerenin mevcud olduğu kabul edilmektedir


Bu duruma göre "aklam- ı sitte ( altı kalem) ,sülüs,nesih,muhakkak,reyhani,tevki ve rik'a olarak çeşitlere ayrılmış,ayrıca bir yedincisi olarak da "ta'lik " ilave edilmiştir

3-) Sülüs kalemi; Sülüste her harfin altıda dört (4/6) parçası düzümsü,altıda ikisi (2/6) de yuvarlağımsı olmaktadır 24 kıl kalınlığına "tomar" adı verilmiş,hasıl olan kalınlığın sülüsüne (1/3) "sülüs" ismi verilmiştir Yani sekiz kıl kalınlığı sülüs kalemi kalınlığını meydana getirmiştir Hat üstatları sülüs kalemini birinci derecede göstermiş,hat sanatında kufiden sonra başlı başına bir başlangıç,birkaynak ve hat taliminden bir esas ve ölçü almışlardır Bu bakımdan da kufiden üstün bir mevki verilmiştir Bu imtiyazlı karakteriyle "mikyasü'l -hat,mizanül-hat" diye şöhret bulmuştur
Sülüs daha çok hat öğrenmek için kullanılır Her yazının temelidir Sülüs'ün metanet ve kameli diğer hat cinslerine yayılmış olmakla beraber asıl istenilen husus bu olmamaktadır Aklam-ı sitte'de sülüs ile nesih birinci gelmektedir

4-) Nesih kalemi; Sülüs'e tabi olup kalınlığı sülüs kaleminin üçte biri (1/3) kadardır Bu yazı,teknik bakımdan sülüsün üçte ikisini (2/3) nesh etmiş ve üçte biriyle de sülüse tabi olmuştur Bu bakımdan nesih yazısının sülüsü andıran bir hususiyeti vardır Kuran'ı kerimi kufi hattıyla yazılmak mevkiinden resmen kaldırıp onun yerine geçmiş olması manasına "nesh" etmesi sebebiyle de nesih denilmiştir
Aklam-ı sitte'den sülüs ile nesih,güzellikte birinci gelir Nesih hattı daha çok mushaf,tefsir,hadis ve benzeri eserlerin yazılmasında kullanılmıştır
5-) Muhakkak kalemi; Her harfin bir buçuk hissesi düz,kalanı yuvarlağımsı ,kalınlığı sülüs kalemi kadar olan hüsn-i hat şeklidir
6-) Reyhani kalemi; Nesih hattının sülüse bağlı olduğu gibi reyhani kalemi de muhakkak kalemine tabidir Kalınlığı nesih kalemi kadardır
7-) Tevki kalemi; Yarısı düzümsü,yarısı yuvarlağımsı,diye tarif olunup ,kalem kalınlığı sülüse pek yakındır
Kaynak;Yeni Rehber Ansiklopedisi 8 cilt sayfa 351-52 frmsinsi net için derlenmiştir
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır
|
|
|