Konu
:
Problem Belirleme Önleme Ve Çözme
Yalnız Mesajı Göster
Problem Belirleme Önleme Ve Çözme
12-23-2012
#
2
Prof. Dr. Sinsi
Problem Belirleme Önleme Ve Çözme
PROBLEM ÇÖZMEDE SİSTEMATİK ANALİZ
Problem çözmenin ayrıntılı aşamaları
1
Tanımlama
* Görevi incele
* Süreci anla
* Öncelikleri seç
* Görevi tanımla
* Aşarı ölçütlerinde anlaş
2
Gözden geçirme
* Var olan bilgileri elde et
* Bilgileri düzenle
* Boşlukları belirle
* Geliştirilmiş bilgi toplamayı planla
3
Araştırma
* Bilgiyi toplama hareket planını uygula
* Bilgiyi analiz et
* Potansiyel gelişmeleri genelleştir
* Teklif edilen gelişmelerde anlaş
4
Doğrulama
* Hareket planını uygula
* Bilgiyi topla
* Bilgiyi analiz et
* Başarı kriterlerini topla ve birleştir
5
Yerine getirme
* Uygulama planını geliştir
* Sistem dökümanlarını gözden geçir
* Süreci uygulama ve yerine getirme planında anlaş
* Planı uygula
* Başarıyı izle
* Sonucu değerlendir
* Sorumlulukları paylaş
Yukarıda belirtilen iki ayrıntılı aşamadan hangisi uygulanırsa uygulansın
sonuçta problem bilimsel bir anlayış ve sistematik bir yaklaşımla ele alınmış olacaktır
Bireylere problem çözme bilgi ve becerisi öncelikle örgün eğitim kurumlarında (okullarda) kazandırılmalıdır
Okulda gerçekleştirilecek etkinlikler ve işlenecek konular yaşamda karşılaşılabilecek olası problemlere dayalı olarak ele alınıp işlenmelidir
Bu etkinlikler sırasında öğrencilerin problemlerle ilgili olarak
gerekli çözüm yollarını aramasına
bunun için gerekli bilgileri toplamasına
gerekli çözüm yollarını aramasına
bu bilgileri karşılaştırıp değerlendirmesine
belli bir sonuca varmasına ve sonucu değerlendirmesine yönelik çalışmalara yer verilebilir
Oysa okullarda
bireylerin problem çözme bilgi ve becerilerini geliştirmelerine yönelik etkinliklere yeterince yer verilmemektedir
Bilgi ve becerilerin öğrenilmesinden çok ezberlenmesine yer verilmekte birey
yaşama ve yaşamın içerisindeki problemlere yabancı kalmaktadır
Bu da bireyin gelecekteki yaşamında karşılaşacağı karmaşık problemleri çözmesini güçleştirmektedir
PROBLEM ÇÖZMEDE İZLENECEK YAKLAŞIM VE TEKNİKLER
Problemler açık ve net bir biçimde ortaya çıkmadan önce çeşitli şekillerde küçük ipuçları ve işaretler ortaya koyarlar
Bu aşamada problem saptanabilir ise
kısa sürede çözüme ulaşılabilir
Çünkü henüz problem karmaşık ve çok boyutlu hale gelmemiştir
Problemin karmaşık hale gelmesi beraberinde birçok olgu ve olayı da getirir
Probleme müdahale ne kadar gecikirse çözümde o kadar zorlaşacaktır
Bu noktada en tehlikeli ve yanlış davranış biçimi problemin görmezden gelinmesidir
Problemin algılanmasından ya da ortaya çıkmasından itibaren
dikkatin problem üzerinde toplanması
süreç üzerinde düşünülmesi ve problemin çözümüne güdülenmenin sağlanması gerekir
Ayrıca bu aşamada yaratıcı düşünme ve problem çözme tekniklerinden de yararlanmak gerekir
PROBLEM ÇÖZMEDE TAKIM ÇALIŞMASI
Problem çözme süreci
üzerinde çok yönlü düşünülmesi gereken etkili bir takim çalişmasini gerektirir
Artik sadece yöneticilerin ya da işverenlerin problemlere çözüm buldugu anlayişlar çok gerilerde kalmiştir
Problemi belirleme
önleme ve çözme bugün
her zamankinden daha fazla bilgi
beceri ve takim çalişmasini gerektirir hale gelmiştir
Özellikle degişen çevre şartlari ve hizla artan bilgi birikimi problemlerin çok yönlü degerlendirilmesini ve kaynaklarinin sistemli bir biçimde analiz edilmesini kaçinilmaz hale getirmiştir
Bu da ancak yöneticilerin koordinatörlügünde oluşturulacak takimlarla saglanacaktir
Kuşkusuz en nitelikli takima sahip olanlar en etkili çözümlere ulaşanlar olacaktir
Takimla çalişma sürecinde başarinin saglanabilmesi için etkili bir işbirligi ve iletişimin saglanabilmesi ve takim ruhunun oluşturulmasi gerekir
Takim çalişmasinda başari
aşagida belirtilen hususlarin dikkate alinmasina ve sinerjinin oluşturulmasina baglidir
Takimin bir araya gelerek ortak amaçlar ve ilkeler dogrultusunda çalişmasi takimin gücünü ve etkisini oluşturur
Oluşturulan bu etkiye de takimin sinerjisi denir
Diger bir deyişle takimla çalişmada bir sinerji ortaya çikar
bu da
takimin başarisi olarak degerlendirilir
Unutmamak gerekir ki bütün
parçalarin hepsinden daha farkli ve büyüktür
Sinerji bu yaklaşima dayanir
SINERJI = Farklilik + Destek + Güven + Kalite + Kabul + Dinlenme + Yetki-Sorumluluk
Takimla yapilan toplantilarda ve çalişmalarda aşagidaki hususlarin takim lideri tarafindan gözönünde tutulmasi gerekir
Özellikle yapilan toplantilarin amacina ulaşmasi aşagida belirtilen noktalarin dikkate alinmasina baglidir
* Toplanti için önceden hazirlik yapin
* Toplantinin amacini belirleyin
* Toplantiya zamaninda gelin
* Tartişmalari dinleyin ve gerektiginde katilin
* Düşüncelerin açikça ifade edilecegi bir ortam yaratin
* Tartişilan konularla ilgili notlar alin
* Gerektiginde soru sorun
açiklama yapin
* Tartişmanin sonucunda konuyu toparlayin
* Ulaşilan sonuçlari ve aksiyon planini belirleyin
Problem çözme sürecinde takim çalişmasinin çok önemli bir yeri vardir
Artik özel yeteneklerle ve becerilerle sorunlara çözüm getirebilmek giderek güçleşmektedir
Günümüzün degişen ve gelişen şartlari takimla çalişmayi zorunlu hale getirmiştir
PROBLEM ÇÖZMEDE YARATICI DÜŞÜNCE
Problem çözmede yaratıcı düşüncenin özel bir yeri vardır
Her birey belirli düzeyde yaratıcı düşünce gücüne sahiptir
Problem çözme sürecinde yaratıcı düşüncenin harekete geçirilmesini sağlayacak ortam ve yaklaşımın oluşturulması çok önemlidir
Bu amaçla başvurulabilecek en önemli tekniklerden biri beyin fırtınasıdır
Beyin fırtınası tekniği
problem çözme sürecinde hem yaratıcı düşünmeye
hem de analitik düşünmeye fırsat tanıması açısından oldukça önemli ve yararlıdır
Aşağıda yaratıcı ve analitik düşüncenin genel özellikleri sistematik olarak verilmiştir
YARATICI DÜŞÜNCE
* Geniş bir hayal gücü
* Pek çok muhtemel yanit ya da düşünce
* Birbiriyle ayrişan noktalar
* Yatay yaklaşimlar
ANALİTİK DÜŞÜNCE
* Mantık çözümlemesi
* Tek ya da az sayıda yanıt
* Birbiriyle kesişen noktalar
* Dikey yaklaşımlar
Bireyde ya da takımda yaratıcı düşünce oluşturulabilir ve geliştirilebilir
Ancak bunun için yaratıcı düşüncenin ortaya çıkmasını sağlayacak bir ortamın oluşturulması gerekir
Yaratıcı düşüncenin ortaya çıkması için kurumsal yapıda aşağıda belirtilen hususların sağlanması gerekir
* Sağlıklı bir yöneten-yönetilen ilişkisi
* Karşılıklı açık iletişim sistemi
* İşbirliği ve motivasyon
* Her türlü düşünceye açık olma
* Eleştiriden çok övgüye yer verme
* Katı kurallardan ve statükocu yaklaşımlardan kaçınma
* Yenilikçi ve yaratıcı düşünceleri teşvik etme
Problem çözme sürecinde yöneticinin ya da takım liderinin yaratıcı özelliklere sahip olması son derece önemlidir
Yaratıcı bir takım lideri aşağıda belirtilen temel özellikleri gösterir
1
Kabul edilmeyi ister
2
Çeşitli deneyimlere ve sorunlara açıktır
3
En az denetimle çalışır
4
Hata yapmaktan kokmaz
5
Tehlikeye girmeyi ve risk almayı sever
6
İşine yüksek düzeyde bağlıdır
7
Yüksek düzeyde standartlara sahiptir
8
Yöntemden çok amaca odaklıdır
9
Sorumluluk almaya hazır ve isteklidir
10
Yüksek bir enerji ve üst düzeyde üretkenliğe sahiptir
Beyin fırtınası yöntemi yaratıcı problem çözme süreçlerinde etkili bir biçimde kullanılabilir
Bu yaklaşımda takımla birlikte beyin fırtınası oturumları düzenlenerek problemler ve kaynakları analiz edebilir
etkili çözümlere ulaşabilir
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul