Konu
:
Anlama Gücünün Geliştirilmesi
Yalnız Mesajı Göster
Anlama Gücünün Geliştirilmesi
12-23-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
Anlama Gücünün Geliştirilmesi
Öğrenmek
anlamak demektir
Anlama gücünün geliştirilmesi için konunun dikkatle okunması
öğrenilenlerin eski bilgiler ile benzerlik ve bağıntısının kurulması
örneklere dikkat edilmesi
okunulan konunun ana fikrinin ortaya çıkarılması hususları üzerinde durulması gerekir
Not : Aşağıdaki başlıklar ayrıca sayfanın yanında kutu içinde yer alsın Bütün
Parça-Bütün Yöntemi A
İnceleme
B
Sorular oluşturma
C
Okuma
E
Tekrarlama
Bütün
Parça-Bütün Yöntemi A
İnceleme
B
Sorular oluşturma
C
Okuma
E
Tekrarlama
A
İnceleme:
Bir kitabın veya yazının incelenmesi o kitap hakkında genel bir bilgi sahibi olmak demektir
Bu da kitabın adının
yazarının
basıldığı yılın
kapağındaki tanıtıcı yazıların önsözü ile içindekilerin ve ana başlıkların genel olarak gözden geçirilmesi ile mümkün olur
Eğer kitabın devamından yararlanılmak isteniyor ise o zaman daha ayrıntılı bir inceleme yapılmalıdır
B
Sorular oluşturma:
Her kitabı veya yazıyı bir takım sorulara cevap bulmak için okumak gerekir
Bu nedenle okumaya geçmeden önce
yapılan incelemeden de yararlanılarak söz konusu kaynaktan cevaplan bulunabilecek sorular belirlenmelidir
Bu sorular okuyucuyu daha dikkatli okumaya yöneltecektir
C
Okuma:
Bir ders kitabını ya da düşündürücü bir eseri okurken beyin güçlerini konuya yöneltmek gerekir
Okuduğunu anlamadaki başarı iyi ve hızlı okuyabilmeye bağlıdır
Okuma sırasında niçin
nasıl
nerede
ne zaman
kim gibi sorular okuyanın kafasında merak uyandırmalıdır
Özelden genele doğru gitmede kitabın her bölümünün ve sonuçta tümünün ana düşüncesini bulmak gerekir
Ele alınan konunun veya yazının en az iki defa okunması anlamanın ön şartıdır
İlk okumada kitap ya da yazıdaki ana ve yan düşünceleri tespit etmek gerekir
Bu sırada not çıkarma ve satırların altını çizme gibi işlemler yapılmamalıdır
İkinci okumada ise; ana ve yan düşünceler kesin olarak belirlenmeli ve satır altlan çizilmelidir
a
İyi okumak: Bütün parça-bütün yöntemindeki çalışmaları yerine getirmek iyi okumak demektir
b
Hızlı okumak: İyi ve etkili okuma deyince
okuduğunu anlamak ve hızlı okumak akla gelir
Ancak hızlı okumayı engelleyen faktörler vardır
1
Kavrama uzaklığının ve kesintilerinin kısa oluşu; bazı kişiler bir yazıyı okurken bir veya daha çok kelimeyi kavrayabilirken bazıları tüm satırı kavrayabilmektedir
Buna kavrama uzaklığı denir
2
Sık sık geriye dönüş; kavrama uzaklığı ne kadar uzak olursa geriye dönüşler o oranda çoğalır ve zaman kaybına neden olur
3
Sessiz okuma alışkanlığının kazanılmış olmasıdır
Okuma hızının geliştirilmesi için; gözlerin kusursuz olması ya da göz kusurlarının giderilmiş olması
sözcük dağarcığını zenginleştirmek
çok okumak
sözlük ve ansiklopedi gibi kaynak kitaplardan yararlanmayı alışkanlık haline getirmek
yeni
yabancı ve teknik sözcükleri not etmek ve bunları günlük konuşmalarda ve yazılarda kullanmaya çalışmak gereklidir
Okumayı geliştirmede ön şart iyi ve sürekli okuma alışkanlığı edinmek
günde en az 15-20 dakikalık bir zamanı okumaya ayırmaktır
Okumayı daha iyiye götürmek için okuldaki Türkçe ve Edebiyat öğretmenleri ile işbirliği yapılabilir
öğrendiklerinin yarısını kitabı bıraktıktan bir süre sonra unutmaktadırlar
Bu nedenle öğrendiklerimizi unutmamak için düzenli bir çaba göstermek zorundayız
Gözden geçirme ve hatırlama çalışmalarınızı parça parça yürütmelisiniz
Her başlık altındaki parçayı dikkatle okuduktan sonra durunuz
okuduklarınızı hatırlamaya çalışınız
Eğer zamanınız sınırlı ise konunun ana çizgilerini belirlemekle yetinebilirsiniz
Okuduğunuz yere bakmadan o parçayı başarı ile özetleyebilirseniz o parçayı anlamışsınız demektir
Özetleme: Bu konuda dikkat edilmesi gereken en önemli nokta okunulan yazının özünü yakalamak ve bunu okunan yazıya bakmadan kendi sözcükleriniz ile oluşturacağınız cümleler ile okunaklı ve kısaca yazabilmektir
En kolay özetleme paragraf paragraf yapılan özetlemedir
İkincisi paragraf kümelerinin özetlenmesidir
Üçüncüsü bölümlerin özetlenmesidir
En son aşama ise yazının tümünün özetlenmesidir
Özet çıkarırken yazıdaki planı bozmamaya
yazının amacını yitirmemeye
ana düşüncesini ve onu destekleyen yardımcı düşünceleri belirtmeye ve yazıdaki anlamı korumaya çalışılmalıdır
E
Tekrarlama:
Bu aşamada
okuyup öğrendiklerinizin doğru olup olmadığını denetlemiş ve doğru olanları pekiştirmiş olacaksınız
Doğrulama amacı ile yapacağınız ilk iş
okuduğunuz kitap ya da yazının genel yapısını incelemektir
İkinci işiniz kitap ya da yazı ile ilgili olarak oluşturduğunuz soruların tümünü cevaplayıp
cevaplayamadığınızı yoklamaktır
Cevaplanması gereken yeni sorular ortaya çıkmışsa
onları da cevaplamış olmalısınız
Üçüncü işiniz ise kitap ya da yazıyı yeniden okumak ve notlarımızdaki eksiklikleri tamamlamaktır
Not alma:
a
Öğretmenin anlattıklarından özellikle ders kitabında bulunmayan açıklamanın
b
Bir konferansçının anlamlı bulunan düşüncelerinin
c
Okunan kitap ya da yazıda ilginç bulunan düşüncelerin
d
Bir gezide ilginizi çeken özelliklerin
e
Herhangi bir anda akla gelen ilginç görüşlerin kısa sözlerle yazılması
not alma olarak tanımlanabilir
Yararları:
noktada
a
Konuyu kısaltarak not tuttuğunuz için ifade yeteneğiniz gelişir
b
Öğrenilenler zamanla unutulsa bile bu konu ile ilgili notları okumakla konuyu hemen hatırlarsınız
c
Not tutma anında dikkat devamlı olarak bir toplandığından bilgi ve fikirler kolayca zihninize yerleşir
d
Tertip ve düzenleme yeteneklerinizi arttırır
e
Sizi sürekli olarak etkin
uyanık ve gelişmeye açık tutar
Not almada dikkat edilecek noktalar:
1
Not almaya başlarken tarih koyunuz
2
Not tutarken belli bir plana göre hareket edilmelidir
Plan ve taslak
notların düzenli olarak yazılmasına yardım eder
Bir konuyu bölüm ve kısımlara ayırarak not alınız
3
Notlar kısa ve özlü fikirleri kapsamalıdır
4
Notlar kendi ifadelerinizle yazılmalıdır
5
Notları yazarken düzenli ve okunaklı bir ifade kullanılmalıdır
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul