Konu
:
Hatırlamanın En Güçlü Yolu Mnemonik ..
Yalnız Mesajı Göster
Hatırlamanın En Güçlü Yolu Mnemonik ..
12-23-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
Hatırlamanın En Güçlü Yolu Mnemonik ..
Londra?da 1993 yılının Ağustos ayında II
Dünya Hafıza Şampiyonası yapılmıştı
Bu şampiyonasının birincisi 2 dakika aralıklarla sunulan 100 sayıyı hafızasına almış ve sade 30 dakika içersinde 1002 adet çift sayı üretmişti
Aynı şampiyonanın ikincisi 1000 kişinin ismini 15 dakikada öğrenmiş ve sırasıyla sayabilmiştir
Bir başka yarışmacı ise Blackpoll´daki otellere ait olan 15 bin telefon numarasını ezbere söyleyebilmiştir
Bu insanlar bu kadar bilgiyi hafızalarına nasıl almışlar? Nasıl hatırlama güçlerini bu kadar geliştirmişler? Bu sorulara verilecek tek bir cevap vardır: ?Bu insanlar beyinlerinin varolan gücünün farkındadır ve beyinlerini geliştirmek için çeşitli teknik ve egzersizleri yapmaktadırlar
? Hatırlamaya yardımı olan teknikler stratejiler ?mnemonik teknikler? olarak ifade edilmektedir
Mnemonik kelimesi eski Yunan´da hafıza tanrıçası olan ?mnemosyne? den gelmektedir
En çok kullanılan ve uygulanan mnemonik tekniklerden bahsetmeden önce bu tekniklerin uygulanması sırasında dikkat edilecek ilkelerden bahsetmek gerekir
Nedir hafıza teknikleri uygulanırken dikkat edilmesi gereken ilkeler:
1
Anlamlı Hale Getirin
2
Belirli Biz Düzende Hafızanıza Alın
3
Çağrışım Kurun
4
Soyutları Somuta Çevirin
5
Zihinde Canlandırın (Hayal Gücü Kullanın) Gerçekleşmesi imkansız olan hayaller kurabilirsiniz
6
Dikkat ve ilgi odaklayın yani kurulan çağrışımlar mümkün olduğunca dikkat çekici olmalı
Bu şekilde hafızaya kaydedilen bilgiler daha kolay hatırlanır
Kullanılan Hafıza Teknikleri ve Uygulama Örnekleri Hafıza teknikleri konusunda uzmanlık kazanmış kişilerin ve araştırmacıların kullandıkları bazı hafıza tekniklerini ve nasıl uygulayabileceğinizi öğrenmeye ne dersiniz?
1
Akrostiş Metodu:
Akrostiş metodu hafızaya alınmak istenen cümlelerin ilk harfleri kullanarak anlamlı veya kafiyeli hafızada daha kalıcı olan başka bir kelime veya cümle oluşturma işidir
Burada iki ana kelime karşımıza çıkıyor; anlamlı ve kafiyeli
Bazı akrostişe edilmiş kelimeler anlamsız olabilir ancak kafiyeli ve hafızada kalıcı bir özelliğe sahiptir
örneğin; ?SSK? ?MEB? gibi
Bazı akrostişe edilmiş kelimeler ise anlamlı olabilmektedir
Örneğin ?SENİ? akrostişi gibi
Uygulama Örneği:
Dil bilgisi dersinde sıfat fiiller konusu vardır
Başlıca sıfat filer şunlardır; an (en) ası (esi) maz (mez) ar (er) dık (dik) acak (ecek) mış (miş)
Bunları şu şekilde hafızanıza kaydedebilirsiniz: ?Anası mezar dikecekmiş
? Daha sonra öğretmen size sıfat fiilleri yazılıda sorunu şu şekilde hafızanızdan çıkarıp kullanacaksınız; An - ası mez - ar dik - ecek - miş
2
Bağlama Metodu:
Bu metotla hafızaya alınmak istenen bilgilerin sunulan sırasına göre hafızaya alınması bu metodun ana noktasını oluşturmaktadır
Bu metot uygulanırken iki basamak kullanılır:
1- Listelenen bilgilerin her maddesinin görsel şekli oluşturulur
2- Her maddenin görsel şekliyle bir sonraki madde arasında bağlantı kurulur
Böyle her bir madde birbiriyle görsel olarak bağlanacak ve zincir oluşturulacaktır
Bu metotla hafızaya alınmak istenen bilgiler görsel olarak öyküleştirilir
Böylece sağ beyin aktif hale gelir ve bilgiler hafızaya kaydedilmiş olur
Gerektiğinde ise yine aynı sırayla zihne çağrılarak kullanılır
Uygulama Örneği:
Bu metodu kullanarak Marmara Bölgesi?nde yetişen tarım ürünlerini sırayla hafızamıza alalım
Marmara Bölgesi?nde yetişen tarım ürünleri; zeytin pamuk tütün şeker pancarı
Bu metodu kullanarak şu şekilde hafızaya alabilirsiniz; ?Evde akşam uyurken karşınıza aniden kocaman ejderhaya benzeyen bir kedi çıktı
Kedi size sert sert bakarak mar mar (Marmara) diye sesler çıkarıyor
Ondan o kadar korktunuz ki hemen evden dışarı çıkarak tarım malzemelerinin bulunduğu dolabın içerisine girdin
Dolabın içerisi çok karanlıktı
Bu nedenle yerde bulunan zeytinleri görmeyerek dengenizi kaybettiniz ve kafanızı dolabın içindeki pamuğa çarptınız
Kafanızdan musluktan boşalırcasına kan akmaya başladı
Kanın durdurmak için kafanızı dolapta bulunan tütün ile sardınız
O sırada acıdan bayıldınız
Uyandığınızda kendinizi şekerpancarı ekili olan tarlada
? Okuduğunuz bu paragrafı gözlerinizi kapatarak zihninizde anlamlandırın
Olayı yaşayın
Şimdi Marmara Bölgesi?nde yetişen tarım ürünlerini bir kağıda yazın
Hepsi hafızanızda değil mi?
3
Yerleşim Metodu:
En eski hatırlama hafızaya alma tekniği budur
M
Ö
500 yılan kadar uzanan bir hikayesi vardır
Bu metotta iyi bilinen sabit yerler ile hatırlanmak istenen bilgiler birbirine bağlanır
Daha sonra bu sabit yerlerde dolaşılır
Bu metotta iki önemli ilke vardır;
1- Bilinen yerleşim yerleri doğal bir şekilde ve mantıklı bir sırada ezberlenir
Yani her sayı bir yerle isimlendirilir
2- Hatırlanmak istenen bilgi yürüyüşe çıkarılarak yerlerine yerleştirilir
Uygulama Örneği:
1
Aşama: Yürüyüş yapağınız yerleşim yerlerini doğal bildiğimiz tarzda ezberliyorsunuz
Bunun için bir yerden bir yere giderken uğradığınız yerler olarak da düzenlerseniz daha kolay ezberlersiniz
Evden okula giderken uğradığınız yerler
a) ev b) market c) park
2
Aşama: Hatırlanacak bilgiler belirlenir ve yürüyüş yapacağınız yerler ile bağlantı kurulur
Hatırlanacak kelimeler (Edebiyat dersinde öğretilen ve paragraf sorularının temelini oluşturan maddeler): a) öyküleme (hikaye etme) b) betimleme (tasvir etme) c) açıklama
3
Aşama: Evden okula giderken uğradığınız yerlerin her birine hatırlamak istediğiniz bilgiyi yerleştireceksiniz
Bunu da hafıza teknikleri ilkeleri doğrultusunda yapacaksınız
A
Yürüyüş yapılan yer ?ev? hafızaya alınmak istenen bilgi ise ?öyküleme (hikaye etme)? arasında ilginç çarpıcı bir çağrışım (hayal) kurulacak
Evde sabah kahvaltısı yaparken babanızın size hayat hikayesini (öyküleme) anlattığını düşünebilirsiniz
B
yürüyüş yapılan yer ?market? hafızaya alınmak istenen bilgi ise ?betimleme (tasvir etme)? arasında ilginç çarpıcı bir çağrışım (hayal) kurulacak
Marketin sahibi olan yaşlı bir amcanın size okuduğu sınıfı tasvir ettiğini hayal edebilirsiniz
C
yürüyüş yapılan yer ?park? hafızaya alınmak istenen bilgi ise ?açıklama? arasında ilginç çarpıcı bir çağrışım (hayal) kurulacak
Parkın yanından geçerken kocaman bir çocuğun yolunuzu kestiğini ve size buradan geçmemenizi söylediğini
Bunun nedenini sorduğunuzda ise size açıklama yapmaya başladığınız hayal edebilirsiniz
4
Asma Metodu (Rakam-Şekil Metodu):
Asma metodu 17
yüzyılın ortalarında Henry Herdson tarafından geliştirilmiştir
Yerleşim sisteminin devamı olarak ortaya çıkmıştır
Bu metotla hafızaya alınmak istenen bilgiler somut olan nesnelere zihinsel olarak asılır
Bu metotta rakamlar benzediği bazı nesneler ile temsil edilir
Örneğin;
1 sayısı kaleme benzediği için kalemle özdeşleştirilebilir
2 sayısı kuğuya benzediği için kuğuyla özdeşleştirilir
3 sayısı martıya benzediği için martıyla özdeşleştirilir
Sizde örnektekilerden farklı olarak size o sayıyı çağrıştıracak benzeşmeler kurabilirsiniz
Oluşturduğunuz benzeşmeleri (özdeşleşmeleri) ise ezberlemeniz gerekir
Sayıların benzediği nesnelere göre bir özdeşlik kuracağınız için ezberlemesi de hiç kuşkusuz daha kolay olacaktır
Bu metot az ve öz bilgiyi hafızaya almak için kullanılması gereken bir yöntemdir
5
Fonetik Alfabe Metodu:
Buraya kadar size dört adet çeşitli hafıza tekniklerinden bahsettik
Bir de öyle bir teknik var ki hepsinin en muhteşemi ve en kullanışlısı olarak görülmektedir
Bu metotla hafızaya bilgileri çok kolay ve rahat bir şekilde alabileceksiniz
Bu yöntem hafıza uzmanları tarafından da en çok kullanılan yöntemdir
Bu yönteme ?fonetik alfabe metodu? denmektedir
Bu metodun temeli isminden de anlaşılabileceği gibi yeni bir alfabe oluşturmaya dayanır
Bu alfabeye de ?fonetik hafıza alfabesi? ismi verilir
Fonetik hafıza metodu Wikelman´ın 1948 yılında alfabedeki harflerle sayıları eşleştirmesi sonunda keşfettiği sayı-harf sistemine dayanmaktadır
Bu hafıza tekniğinin diğer hafıza tekniklerine göre daha avantajlı olmasının nedeni sayıların hatırlanmasında daha kullanışlı olmasıdır
İsimlerin Hafızaya Alınması:
İsimleri hafızaya alabilmek için şu ilkeleri uygulamalısınız;
1- Bugünden itibaren tanıştığınız herkesin ismini hatırlamak için her şeyi yapacağınıza söz verin
2- İlk tanıştığınızda kişinin ismini doğru duymaya özen gösterin
Hatta tekrar etmelerini sağlayın
Mümkünse ona anlamını sorun
3- Onunla konuşurken ismiyle hitap edin ve sürekli ismiyle hitap etmeye çalışın
4- Tanıştığınız kişinin ismiyle daha önce tanıştığınız bir kişiyi veya nesneyi materyali bağdaştırın
5- Kendinize bir defter tutun
Tanıştığınız kişilerin isimlerini o deftere yazın
Hatta benzeşmelerini de yazın
Yeni yeni isimlere karşı tecrübe edinin
6- İçinizden onun ismini tekrar edin
7- Tanıştığınız kişinin yüzüne bakın ve onu
Çok iyi tanıdığınız ve isme karşılık gelen biriyle özdeşleştirin
Yabancı dildeki bir kelime ve anlamı nasıl hafızaya alınır?
Hafızanıza alacağınız yabancı dildeki kelimeyi belirliyorsunuz
Yabancı dildeki kelimenin okunuşuyla anlamı arasında ?güçlü hafıza teknikleri?nin ilkelerini uygulayarak bir çağrışım (bağlantı hikaye) kuruyorsunuz
Nasıl mı? İngilizce´de ?yemek? kelimesinin karşılığı ?eat? dır
Ve telaffuz edilirken ?it? şeklinde telaffuz edilir
Şimdi bu kelimeyi ve anlamını hafızamıza alalım: ?10 katlı evinizin balkonunda oturmuş yemek yerken sokaktan geçen bir itin zıplayarak yemeğinizi kapıp kaçtığını ve yediğini daha sonra it yemeğimi yedi diye bağırarak ağladığınızı hayal edebilirsiniz
?
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul