Konu
:
Örgütlerde Sorun Çözme, Çatışma Ve Çatışma Yönetimi
Yalnız Mesajı Göster
Örgütlerde Sorun Çözme, Çatışma Ve Çatışma Yönetimi
12-23-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
Örgütlerde Sorun Çözme, Çatışma Ve Çatışma Yönetimi
SORUN ÇÖZME
Yaratıcı ve kendini geliştirmek isteyen günümüz işgöreninin
iş yaşamında istenen etkinliği verebilmesi üç etkenin birlikte varolmasına bağlıdır
Bunlar; deneyimleri
işine bakış açısı
çıkarları ve ilgi alanları gibi bireysel faktörler
işi ile ilgili içsel ve dışsal koşullar ve ait olduğu örgüte varolan yönetsel yaklaşımı belirleyen örgütsel koşullardan oluşan etkenlerdir(Düren
2000: 105)
Yeni düşünler üretmenin aksine
sorun çözmeye yardımcı olan bilgiler genellikle örgüt içinde geliştirilirler
Örgüt üyeleri
etkili bir güdüleme stratejisi ile sorun çözme alanında önemli bilgiler üretebilir ve örgütün kullanımına sunabilir
Örgüt
sorun çözmede gereksinim duyacağı yenilikçi ve yaratıcı düşünleri gerektiğinde örgüt dışında da elde etmek yoluna başvurabilir(Şimşek
1996: 321)
Böyle durumlarda tercih örgütün kendi bireylerinden yararlanmasıdır
Başarılı yaratıcı sorun çözücü yöneticiler
yaratıcı teknikleri bilimsel ve sistematik olarak uygulayabilme ve kullanabilmeleriyle gerçek ve arzulanan örgütsel başarıyı elde edebilirler
Yöneticinin temel işlevi
sorunları; pratik
akılcı
bilimsel ve sistematik ilkeler öncülüğünde hızlı
seri
çabuk
esnek
etkili
kaliteli ve verimli biçimde çözmektir(Marşap: 64)
Sorun çözme önemli bir beceridir
bilimsel kararın ve deneyimlerin yanı sıra
uygulama
dönüt ve sürekliliğin mükemmelliğini gerçekleştirme kombinasyonudur
Sorunların etkili biçimde çözülmesi gelişme için yeterli değildir
Çünkü sorun istenmeyen bir durumu ifade eder
çözümü ise temelde normal duruma dönülmesi çabasıdır
Sorun çözme süreci tepkiseldir(Yıldırım
1998: 150)
Örgütler için her düzeyde yeni ve özgün buluş
gelişmelerin temelini oluşturacaktır
Örgütlerde sorun çözümü için
öncelikle yaratıcılık
örgüt içinde sistemli bir şekilde geliştirilmeli ve bir süreç olarak planlanmalıdır
Yaratıcı girişimlerin başarılı olabilmesi
bir yandan örgütte yaratıcı güce sahip ola bireylerin yeteneklerinin geliştirilmesini
diğer yandan da örgüt içindeki çalışma ortamının yaratıcılığı teşvik edici şekilde düzenlenmesini gerektirmektedir(Kovancı
2001: 244)
Daha sonra ise; örgüt yapısında esnekliği sağlayıcı bir yetki devrine gitmek
yönetim desteği sağlamak
örgütün kademeler arası iletişimini önleyecek katı hiyerarşisini kırmak
örgütsel iletişimi yoğunlaştırmak
iş görenlerin örgütü tanımasını sağlamak ve başarısızlığında hoş görülmesini sağlayacak bir sistem kurup çalışması sağlanmalıdır(Kovancı
2001:246-247-248 ; Şimşek
1996: 321 ; Marşap: 88)
ÇATIŞMA
Örgütlerde çatışma kuşkusuz insanlara özgü bir olay değildir
Çatışma
örgütsel yapı içerisinde çalışan bireylerin dışında bu bireylerin oluşturduğu gruplar ve bölümlerde de vardır
Çatışma örgüt içerisindeki gruplar ve bölümler arası olabildiği gibi bu örgütün diğer örgütlerle de çatışmalarından söz edilebilir
Bu bağlamda
sosyo-psikolojik açıdan
örgütsel çatışmayı beş grup altında toplamak mümkündür
Bunlar;
1
Birey içi çatışmalar (intrapersonal conflict)
2
Bireyler arası çatışmalar (interpersonal conflict)
3
Bölümler arası çatışmalar (interdepartmental conflict)
4
Gruplar arası çatışmalar (intergroup conflict)
5
Örgütler arası çatışmalar (interorganisational conflict)
1- Birey İçi Çatışmalar :
Bireysel çatışma olarak adlandırılan bu çatışma türü
kavramsal çatışma veya bireysel amaçların uyumsuzluğundan doğan; bireyin kendi kararını vermede
eylem tarzını seçmede ya da eylemi yerine getirmede güçlüklerle karşılaşması sonucu ortaya çıkan iç çatışmalardır
Gerek bireyin çevresindekilerin beklentileriyle bireysel beklentilerinin uyumsuzluğu
gerekse bireyin kendi hedef
güdü
rol ve gereksinimleri konusundaki çelişkileri sosyalleşme sürecini karmaşık ve güç hale getirmekte ve sonuçta bireyin gerilimi ve çatışma yaşamasına neden olmaktadır
Bu çatışma ve gerilimin
bireyin sosyal ve örgütsel çevresiyle ilişkilerini olumsuz yönde etkileyerek
bireyler arası çatışmalara da sebep olabilmektedir
Birey içi çatışma
nedenselliğine göre üçe ayrılmaktadır;
a) Engelleme:
En temel bireysel çatışma şekli olan engelleme
bireyin arzuladığı bir hedefe ulaşma güdüsünün ya da yeteneğinin herhangi bir engel tarafından durdurulması durumunda ortaya çıkan çatışmadır
Engeller
fiziksel olabildiği gibi
zihinsel veya sosyo-psikolojik şekilde de olabilmektedir
b) Amaç Çatışması:
Bir amaca ulaşmanın
diğer bir amacı elde etme olasılığını ortadan kaldırması durumunda bireyin kendi içinde yaşadığı çatışmadır
c) Rol Çatışması ve Belirsizliği:
Rol bireyin bulunduğu düzlemdeki sosyal ya da biçimsel statüsünün belirlemiş olduğu hak ve yükümlülüklerin toplamı olarak tanımlanmaktadır
Dolayısı ile bireyin işlevleri ile doğrudan ilgili rollerin toplamda bireyin “rol düzlemini” oluşturmaktadır
Rol yükümlüsü birey
rol davranışlarından dolayı ödüllendirilebilir
cezalandırılabilir
Herhangi bir sosyal yada örgütsel sistemde yer alan bir bireye (rol yükümlüsüne) yönelik rol beklentileri
sosyal sistemin beklentileri
ait olunan grubun beklentileri
diğer grup veya bireylerin beklentileri ve bireyin kendi beklentileri şeklindedir
Bu farklı beklenti ve taleplerin birbirine uyuşmadığı yada ters düştüğü durumlarda
bireyin karar verme mekanizmasında bazı aksaklıklar yaşanmakta ve bunun sonucunda birey uygun davranışı gerçekleştirememekte
yani rol çatışması yaşamaktadır
2 – Bireylerarası Çatışmalar :
Bu çatışma türü
birileri ile etkileşimde olan iki ya da daha fazla bireyin birbirleri ile çeşitli fikir
duygu ve görüş ayrılıklarını ifade etmektedir
İnsanlar birarada yaşarlar
birlikte ortak sonuçlara ulaşmak isterler
Bir arada bulunan kişiler
kişilikleri doğrultusunda bilgileri
eğilimleri
benzer olaylar karşısındaki tutumları ve değer yargılarında farklılıklar vardır
Bu farklılıklar zamanla zıtlıklara
aşırı uyuşmazlıklara sebep olmakta ve kişilerarası çatışmaları ortaya çıkarmaktadır
Örgütlerde en çok rastlanan bireyler arası çatışma türleri ast-üst çatışmaları ile kurmay-komuta yöneticileri arasındaki kişisel anlaşmazlıklardır
Ayrıca
işçiler arasındaki geçimsizlikler; müdürler
şefler ve memurlar arasındaki görüş
fikir ve çıkar ayrılıkları bireyler arası çatışma türüne girmektedir
3 – Bölümlerarası Çatışmalar :
Aynı örgüt içinde temel işlevleri yerine getirmek üzere bir arada bulunan ve her birinin görev
yetki sorumlulukları farklı bulunan örgütsel bölümler arasında önemli bazı çatışmalar meydana gelmektedir
Örneğin
finans bölümü ile üretim bölümünün bazı yatırımlar için kaynak bulma ve zamanlama yapma bakımından görüş ayrılıklarına düşmeleri
ya da insan kaynakları bölümünün terfi plan ve uygulamalarının bazı bölümler tarafından
uygun bulunmaması da bu tür çalışmaya örnek gösterilebilir
4 – Gruplararası Çatışmalar :
Gruplar arası çatışma
benzer fiziki veya sosyal ortamda bulunan
birbirleri ile etkileşim içinde olan iki veya daha fazla grubun çatışmasıdır
Örgütlerde biçimsel olarak kısımlar arasında düşünce
planlama ve uygulama bakımından veya bazen duygusal açıdan anlaşmazlıklar doğabilmektedir
Gruplar arası çatışma
grubu başarı doğrultusunda uyarabildiği gibi bu tür çatışmalara bağlı olarak grubun amacına ulaşmasını engelleyebilmektedir
5 – Örgütlerarası Çatışmalar:
Örgütler arası çatışma
örgütün kendi dışındaki diğer örgütler ile olan uyuşmazlıkları kapsayan çatışma türüdür
İki rakip işletmenin birbirleriyle çatışmaları veya bir işçi sendikası ile bir işletmenin uyguladığı çeşitli personel politikaları bakımından görüş ayrılıklarına düşmeleri bu çatışma türüne örnek olarak gösterilebilir
ÇATIŞMA YÖNETİMİ
Organizasyonlar çeşitli faaliyetlerde bulunan birey ve grupların karşılıklı aksiyonlarının
ihtiyaçlarının
değerlerinin
inançlarının ve perspektiflerinin ortaya çıkmasıyla oluşmuş yapılardır
Tüm bu karşılıklı aynı zamanda kompleks ilişkiler örgütlerde çatışmalara neden olmaktadır
Çatışmaların oluştuğu noktalarda negatif sonuçlar alındığı gibi birey ve grupların gelişimi için pozitif sonuçlara da ulaşmak mümkündür
Bir takım nedenlerden dolayı gruplar arası çatışma yaşayan bir diğer grubun üyeleri arasında birlik
beraberlik
sadakat
takım ruhu vb
gibi duygular gelişirken
karşıt grupta düşmanca tavırlar
negatif yorumlar
iletişim eksikliği gibi fonksiyonel olmayan olumsuz deneyimler de gözlenebilir
Önemli olan çatışmaların nedenlerini bulup ortaya çıkarabilmek ve çatışmaların çözümü için uygun metodu ya da stratejiyi saptayabilmektir
Organizasyonlarda çatışmaların yönetilmesi zorunluluğu örgüt ve birey gelişimi için pozitif sonuçlara ulaşmayı ve negatif sonuçları engellemeyi amaçlar
Her yönetici aynı zamanda bir çatışma çözümleyicisidir ve örgüt amaçlarına katkıda bulunacak her uygulama ardından başarıyı getirecektir
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul