Konu
:
Güzellik Başarı Getirirmi?
Yalnız Mesajı Göster
Güzellik Başarı Getirirmi?
12-23-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
Güzellik Başarı Getirirmi?
Daha güzel ve çekici insanların kariyer yolları daha açıktır
Diğerlerinden daha fazla maaş alırlar
Daha kolay terfi ederler
Peki neden? Güzellik
kariyerde avantaj mıdır? Yani güzel/yakışıklı kişilerin
(ortalama görünüşe sahip kişilere oranla) daha avantajlı durumda oldukları söylenebilir mi? İşe alımlarda tercih edilen
daha kolay terfi eden
daha fazla maaş hak ettiği düşünülen kişiler onlar mı olur hep?
Peki durumun muhtemel dezavantajları neler olabilir? Fiziğiyle dikkat çekiyor olmanın
yanında getirdiği bedeller de var mıdır? Kadın ve erkekler açısından durum farklı mıdır?
Güzelliğin kariyer için bir avantaj olup olmadığı sorusundan başlayalım
Yanıtın olumluluk derecesini belirleyecek etkenlerin birincisi
işin niteliği
Yani fiziksel görünüşün bir numaralı yetkinlik olarak kabul edildiği meslekler için (modellik
oyunculuk gibi) yanıt "kesinlikle evet"
Bu konuda kimse tartışmaya bile gerek duymuyor
Ancak soru iş dünyasının takım elbise giyenler tarafına yöneltildiğinde
tereddütler olabiliyor
"Diğer tüm özellikleri aynı iki adaydan
güzel olanı tercih etmek profesyonelce midir
yoksa ayrımcılığa mı girer" gibi sorular yüzünden
Üzerinde tartışılabilir bir konu ancak burada da tercih güzelden yana
BELİRTİLER ANASINIFINDA OKURKEN BAŞLIYOR
Fiziksel olarak ortalamanın üzerinde olan kişiler
bu durumun nimetlerinden faydalanmaya hayata atıldıkları ilk yıllarda
daha anasınıfındayken başlıyor
Öğretmen içgüdüsel olarak sınıftaki güzel çocuklara daha fazla odaklanıyor
Güzelliği (şuuraltında) zeka ve iyilikle ilişkilendirdiği için onlara daha çok söz veriyor
Bu durum çocuğu ilerleyen yıllarda da etkilemeye devam ediyor
Fransa’daki Halde adlı Ayrımcılık Gözlem Evi’nin Direktörü Jean-Francois Amadieu’ya göre fiziksel çekicilik
bir öğrencinin akademik performansında yüzde 20 ile 40 arasında değişime neden oluyor
Amadieu
"Sözlü not
tahmin ettiğimizden çok daha yaygın ve etkili" diyor
ABD’de iyi görünmenin bir yıl ve yarım diplomaya eşit olduğunun tahmin edildiğini de belirtiyor
Kişi yetişkin hale gelip iş pazarına atıldığında da güzelliğinin avantajlarını yaşamaya devam ediyor
Hatta iş görüşmesinin öncesinden başlayarak
yani CV’ye eklenen fotoğrafla
Bu etkiyi somutlaştıran araştırmalar dahi var
Harvardlı iki ekonomist
Markus Mobius ve Tanya Rosenblat
öğrencileri işverenler ve adaylar olmak üzere ikiye ayırdıkları bir deney yapmışlar
İş tanımı problemlere çözüm bulmak olarak tanımlayıp
başvuran adaylara CV doldurtup
onlara çözmeleri için birer problem vermişler
Bazı işverenlerin adayların sadece özgeçmişlerini
diğerlerin CV ve fotoğraflarını
başka bir grubun ise CV’lerini görüp telefon mülakatı yapmalarını sağlamışlar
Son grup ise hem CV’yi incelemiş
hem de telefonla ve yüz yüze görüşme yapmış
Sonuçta
güzel adayların problem çözmede diğerlerinden daha başarılı olmadıkları görülmüş
Ancak iş başvurularının kabul edilmesinde bu sonuç değil
fotoğrafları ve yüz yüze mülakatlar etkili olmuş
Güzel ve çekici olanlar daha yüksek maaşlarla işe girmeyi başarmışlar
Ve bu ayrımcılığı sadece erkek işverenler değil
kadınlar da yapmış
Argo söylemeye izin varsa "yavruları" işe alanların sadece erkekler olmadığı ortaya çıkmış
MAAŞA YANSIMASI YÜZDE 25’İ BULUYOR
Bir de işin kazanç tarafı var
PricewaterhouseCoopers Kıdemli İK Müdürü Murat Demiroğlu araştırmaların
güzel insanların kazançlarının
aynı işi yapan denklerine göre yüzde 25’e kadar farklılaşabildiğini gösterdiğini söylüyor
Aslında bu konuda epey farklı rakamlar öne süren araştırmalar var
Örneğin Federal Reserve Bank of St
Louis’in 2005’te yaptığı araştırmaya göre iyi görünümlü
zayıf
uzun boylu insanlar normal denklerine göre yaklaşık yüzde 5 daha fazla kazanıyor
Ortalamanın altında fiziksel özelliklere sahip kişiler ise diğerlerine göre saatte yüzde 9 daha az kazanıyor
Başka bir araştırmada
vücut kitle endeksine göre obez olan kadınların
normal ölçülere sahip kadınlara göre yüzde 17 daha az kazandıklarını bulunmuş
Diğer bir veri de erkeklerin boyuyla ilgili: Beyaz erkekler için
ulusal ortalamanın üstüne çıkan her inç (2
54 cm)
yüzde 1
8’lik artış anlamına geliyor
Davranış Bilimleri Enstitüsü’nden Uzman Psikolog Eda Arduman
ABD’de yenidoğan bebekler üzerinde yapılan bir araştırmanın
bebeklerin simetrik suratlara daha rahat odaklarını gösterdiğini söylüyor
"İnsan henüz sosyalleşme ve kültürel değerlerin oluşmadan güzelliğe yöneliyor
İşyerinde de görüntüleri memnun edici olan insanları tercih edebiliyorlar
"
Oysa gerçekte fiziksel çekicilik zekayı
yönetim becerilerini ve akıl sağlığını olumlu etkilemiyor
Psikiyatr Prof
Dr
Bengi Semerci
"Bunların hepsi toplumsal atıflar" diyor: "Bu atıflar arasında doğru olan tek bir tane var
o da fiziksel çekiciliği olan insanların sosyal yeterliliklerinin daha fazla olduğu
Bu insanlar daha özgüvenli
daha sosyal olabiliyorlar
Bu da onlara özellikle satış pozisyonlarında şans kazandırıyor
Buna psikolojide "kendini gerçekleştirme kehaneti" deniliyor
Yani toplumun sağladığı kalıplar sosyal güveni artırıyor ve kişiye atfedilen özellik oluşuyor
"
AYRIMCILIK MI YOKSA PROFESYONELCE Mİ
Konunun ayrımcılıkla ilgili kısmına yani "Diğer tüm özellikleri aynı iki adaydan
güzel olanı tercih etmek profesyonelce midir
yoksa ayrımcılığa mı girer" sorusuna dönersek
Texas Üniversitesi’nden Dr
Hamermesh
güzeli tercih etmenin tamamen meşru bir iş stratejisi olduğunu söylüyor
Bu savı destekleyen bir veriye de ulaşmış: Güzel işverenler
daha az güzel olanlara oranla çalışanlarına daha fazla gelir sağlıyor
Satış gibi
insanlarla iletişimin şart olduğu meslekler söz konusu olduğunda güzeli tercih etmek normal görülüyor
Fransa’daki Halde adlı Ayrımcılık Gözlem Evi’nin Direktörü Jean-Francois Amadieu
güzellik ayrımcılığının neden fazla gündeme gelmediğini şöyle açıklıyor: "Fiziksel görünüm
azınlıklar veya profesyonel yaşamda kadın-erkek eşitliğinden daha az politik bir konu
Hiçbir lobi bu konunun savunuculuğunu yapmıyor
Çirkin görünümlü insanların bir birliği yok
Fiziksel görünüme dayalı ayrımcılık objektif kriterlerle analiz edilemediği için
bu mücadele hukuka yansıyabilir görünmüyor
Ancak bu
bu tip ayrımcılıklara odaklanmamak için bir neden değil
"
Prof
Dr
Bengi Semerci
"Fiziksel çekiciliğin ortalamanın altında olması kişiyi hırslandırır mı ya da güzel olan daha mı az çalışır?" sorusuna şu yanıtı veriyor: "Çocuğa küçüklüğünden beri fiziksel özellikleri nedeniyle kazanç sağlanır
fiziksel özellikleri ön plana çıkarılırsa kişi de ilgi çeken ve kazandıran özelliği ile daha çok uğraşır
yatırımını ona yapar
Böylece diğer özelliklerini ve yeteneklerini geliştirme şansını kaybeder
Fiziksel olarak iyi olsa bile buna vurgu yapılmaz
bu kazanç için yeterli bulunmazsa çocuk diğer özelliklerini de geliştirir
Fiziksel özelliği artı olarak kalır
Fiziksel görünüm avantajı olmayan çocuk ise sahip olduğu yetenekelerinin hepsini kullanmaya çalışacaktır
Ama benzer şekilde onunda herhangi bir özelliği öne çıkarılırsa ya da yetenekleri desteklemezse sonuç aynı olur
Yani bu durum direkt yetiştirme tarzı ve sosyal çevrenin tutumuna bağlıdır
"
Güzel görünmek için bazı tavsiyeler
Catherine Kaputa’nın "U R A Brand
How Smart People Brand Themselves for Business Success" adlı
2007’de Ben Franklin en iyi kariyer kitabı ödülünü alan kitabında
güzel görünmek için şu tavsiyelerde bulunuluyor:
Kendinizi paketleyin
Marka yöneticileri paketlemeye büyük önem veriyor
Görsel izlenimler güçlü olduğundan
sizin de önem vermeniz gerekir
Saniyeler içinde mimleniyoruz: İyi-kötü
işe al-alma
başarılı-başarısız
Her şey birkaç saniye içinde olup bitiyor ve bir anlık görsel izlenime dayanıyor: Nasıl göründüğünüz ve kıyafetlerinize
Tabii ki
kıyafetler işinizi daha iyi yapmanızı sağlamaz
ancak işe nasıl hakim olduğunuz konusunda izlenim verir
Kıyafetleri okumak kolaydır ve kim olduğunuz konusunda mesaj vermek için kullanabileceğiniz en önemli araçtır
Sıradışı veya farklı bir özelliğinizi vurgulayın
Bugün
ilginç görünen insanlar çekiciler
Ayrıca
herkes gibi görünmek istemezsiniz
Siz orijinalsiniz ve kendinize özgü bir havanız olmasını istersiniz
Farklı görünmek
güçlü ve çekici bir imaj oluşturmada çok etkili olabilir
Barbra Streisand
Andy Warhol ve Arnold Schwarzeneggar’in kendi görünüşleri
özellikleri veya şekillerini nasıl abarttıklarını düşünün
Bir alameti farikanız olsun
Alameti farika gibi bir imza unsuru geliştirmek zekice kişisel markalaştırmadır ve sizi kalabalıktan ayırır
Bir ürünün üstündeki logo gibi
sizi tanımlayan markalı bir unsur yaratmış olursunuz
İyi seçilmiş bir imza unsuru
başkalarına marka mesajı vermenin yanı sıra
sizin kendinizi nasıl gördüğünüzü de anlatır
Larry King’in askıları
Jackie Kennedy’nin şapkaları ve büyük gözlüklerini düşünün
Steve Jobs’un kot pantolonu
Bono’nun hafif renkli gözlüklerini de
Saçınızı ihmal etmeyin
Saç
güçlü görsel kimlik yaratmada inanılmaz derecede önemli bir araçtır
Donald Trump’ın saçı onun görsel kimliğinde dev yatı ve güzel eşi kadar etkili bir alameti farika
Tamamen kazıtarak silüeti vurgularsanız
dökülmüş saçlar bile çekici görünebilir
’Yumuşak güç’e odaklanın
Üzerinde düşünülmesi gereken şeylerden biri de yönetim duruşu
Bir odaya nasıl girersiniz? Dik ve kendinden emin bir şekilde mi yürürsünüz? Ya da omuzlarınızı çökertir ve dikkati dağılmış mı görünürsünüz? Yönetim duruşunun diğer bir ögesi davranış tarzıdır
yani kendinize ve başkalarına nasıl davrandığınız
Davranış tarzı
üzerinizde kaç göz olduğuna bakmadan
beklenen ve beklenmedik durumlarda nasıl davranacağınızı bilmektir
Yazan: Gaye Güzelay
Kaynak :
HÜRRYET İK
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul