Konu
:
İletişimde Sen Dilimi ,Ben Dilimi Kullanılmalı.
Yalnız Mesajı Göster
İletişimde Sen Dilimi ,Ben Dilimi Kullanılmalı.
12-23-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
İletişimde Sen Dilimi ,Ben Dilimi Kullanılmalı.
Kişiler arası ilişkilerde unutulmaması gereken nokta duygularımızın bizi ve kurduğumuz iletişimi etkilemesidir
Düşüncelerimizi karşımızdaki insanlara iletirken cümleleri kurgulayışımız “sen dili”yle ya da ben diliyle olabilir
Ofis içinde iş arkadaşlarımızla ya da özel hayatımızdaki kişilerle iletişim kurarken tarzımız
kullandığımız kelimeler ve cümleler karşımızdaki kişi üzerinde farklı etkiler yaratır
Söyleme şeklimiz çoğu zaman söylediklerimizin önüne geçer
“Ne oldu şimdi buna
ne dedim ki ben?” diye düşündüğünüz oldu mu hiç? Ya da aradan zaman geçtikten sonra arkadaşınızın size söylediklerini düşününce
aslında neler söylemiş olduğunun farkına vardığınız?
İletişim sırasında genel olarak yaptığımız karşımızdakinin davranışlarının bizim üzerimizdeki etkileri üzerine düşünmek değil
hemen karşı tarafı yargılamak ya da durumu yorumlamak üzerine kurulmaktadır
“Böyle davranmakta hatalısın
” “Keşke raporu daha önce bitirseydin
” “Bunu hemen göndermelisin?” “Projeyi bu haliyle nasıl sunarsın?” örnekleri günlük dil içerisinde çoğaltılabilir
Sen dili doğası gereği karşımızdakini yargılayan ve durumu yorumlayan mesajlar taşır
Bu tip yargılayıcı tutumlar karşısında her yetişkin savunmaya geçer ve artık dinlenmiyoruzdur
Karşımızdaki kişi “benim de söyleyeceklerim var!” ruh haline girmiş
misillemeye hazırlanmaktadır
İletişim sırasında kişi eleştirildiğini
suçlandığını ya da yargılandığını hissettiğinde
kendini savunmak için önlem alır
Artık durum iletişim kurmaktan çıkmış
savunmaya dönüşmüştür
kişilerarası çatışmalar başlar ve konu amacından uzaklaşılır
“Ne kadar çok bilirsen bil
söylediklerin karşındakinin anlayacağı kadardır
”
Mevlana
Etkin iletişim kurmak için sen dili ithamlarının yerine
ben dili düşüncelerinin ve duygularının kullanımı büyük önem taşımaktadır
Ben dili durum ya da davranışla ilgili yargısız ve yorumsuz mesajlar taşır
Bununla beraber karşımızdaki kişinin davranışının bizim üzerimizdeki etkisini içerir: “Ben bu davranışından dolayı üzüldüm
kendimi kötü hissettim
” dediğimizde bizi dinleyen yargılamaya geçmeyecek
bizimle empati kurmaya çalışacaktır
Az sonra cevabı yapıştırma planları yapmak yerine
konuşana önyargısız yaklaşacak ve davranışının bizim üzerimizdeki etkilerine yoğunlaşacaktır
Karşımızdaki kişiyi savunmaya teşvik etmeyen bir anlatım etkili iletişimin temel dayanağıdır
Bununla beraber ben dilini kullanırken dünyanın sadece kendi etrafımızda
bizim bakış açımıza ve bizim duygularımıza göre dönmediğini unutmamak önemlidir
Bizim duygularımız kadar önemli olan bir diğer unsur
karşımızdaki insanın duygularıdır
Kişiler arası ilişkilerde unutulmaması gereken nokta duygularımızın bizi ve kurduğumuz iletişimi etkilemesidir
Düşüncelerimizi karşımızdaki insanlara iletirken cümleleri kurgulayışımız “sen dili”yle ya da ben diliyle olabilir
“Böyle düşünmekte hatalısın” yerine “Ben böyle düşünüyorum
” dediğimizde iletmek istediğimiz içerik aynı olacak ancak anlamı farklılaşacaktır
Anneannem söylerdi hep “zarfa değil mazrufa (içeriğe) bakmalı” diye
Ancak günümüzde hem zarfa hem mazrufa bakılıyor
Artık içerik kadar sunuluş tarzı da önemli
İletişim halindeyken
söylediklerimiz kadar nasıl söylediğimizin de değeri büyük
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul