Konu
:
Referans, Torpil Değildir!
Yalnız Mesajı Göster
Referans, Torpil Değildir!
12-23-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
Referans, Torpil Değildir!
Sadece çalışanlarının tavsiyesiyle eleman alan şirketler
maliyet düşürdükleri ve hızlı adaptasyon elde ettikleri için memnun ama
İşverenler
açık pozisyonlar için uygun eleman bulmakta
işsizler ise yetkinlikleri doğrultusunda iş bulmakta zorlanıyor
Hesapta olmayan ekonomik kriz de bu durumu iyice içinden çıkılmaz hale getirdi
Çünkü patronların önceliği
mevcut elemanlarını korumak
İhtiyaç olan birimlere personel alınacağı zamansa herkes
maliyetleri artırmamak adına ince eleyip sık dokuyor
Bu hassasiyet öyle bir noktaya geldi ki yakın zamana kadar internet siteleri
gazete ilanları ve danışman firmalar aracılığıyla eleman arayan pek çok yönetici
“kurum içi referans sistemini” devreye soktu
Artık birçok şirket eleman alacağı zaman çalışanlarına “Bu niteliklere uyan bir tanıdığınız var mı” diye soruyor ve gelen tavsiyeler doğrultusunda işe alım yapılıyor
Sistem
son dönemde daha bir yaygın hale gelse de bu metodu uzun zamandır kullanan şirketler de yok değil
Altı yıldır bu yöntemi uygulayan Citibank Türkiye’de bu yöntemle her yıl ortalama 30 kişiyi işe alıyor
Ocak 2008’den beri kurum içi referansı kullandıklarını söyleyen Tellcom İletişim Hizmetleri A
Ş
İK Müdürü Aslı Dizdar ise “Başlangıçtan bugüne kadar şirkete yaklaşık 100 bin YTL’lik kazanç sağladık” diyor
Bu yöntemi kullanmanın tek kazanımı maliyet değil
Kurum kültürü ve çalışma prensiplerini iyi bilen personelin önerileri işe alım sürecini kısaltıyor ve boş pozisyonlara daha kısa sürede eleman bulunuyor
Ayrıca tanıdıkları vasıtasıyla işe başlayanların oryantasyon süresinin kısa olması başka bir kazanım olarak öne çıkıyor
Referans
torpil değildir!
Kurum içi referans
bazıları tarafından ilk bakışta torpil gibi algılansa da özünde ciddi farklar içeriyor
Zira şirketteki personelin referansıyla iş başvurusu kabul edilen bir aday
tanıdığı olmayan kişilerle aynı koşullarda görüşmeye alınıyor ve deneme sürecine tabi tutuluyor
Bu süreyi başarıyla geçtiği taktirde de işe alınmaya hak kazanıyor
Sonuç pozitif olduğunda da işe önayak olan personel
belli miktarda parayla ödüllendiriliyor
Eurobank Tefken
Wall Street Institute
Çelebi Holding A
Ş
Net Danışmanlık
Secretcv
com
Schering-Plough Tıbbi Ürünler ve Lilly İlaç gibi pek çok şirketin kullandığı bu yöntemin
çalışanların motivasyonunu artırdığı ve ekip ruhunu güçlendirdiği iddia ediliyor
Olumsuz yönleri de var
Uzmanlar
işveren ve çalışan açısından avantajlı bir yöntem olarak görünen kurum içi referansın
içinde birtakım dezavantajlar barındırdığı iddiasında
Kurum içi gruplaşmalar
mobbing
bazı çalışanların yeni personele önyargıyla yaklaşması
referans verenle işe başlayan kişinin aynı departmanda bulunmasının ast-üst ilişkilerinde sıkıntı yaratması
insanların kendisine benzer yapı ve özelliklerdeki kişileri önerme eğiliminin farklılaşmayı yok etmesi gibi ihtimaller
önemli dezavantajlar olarak öne çıkıyor
Kurum içi referansın doğru bir yöntem olduğunu söyleyen Human Resources Management Kurucu Ortağı Aylin Coşkunoğlu Nazlıaka da İK yöneticilerini uyarıyor: “İşleyiş kesinlikle iyi kontrol edilmeli!”
Uygulamanın
çalışanların şirketlerine karşı sadakat duygusunu geliştirdiğini belirten Nazlıaka
personelin tavsiye ettiği kişilere kurum içinde her konuda yardımcı olduğunu söylüyor
Nazlıaka
“Çalışanlar
referans oldukları personelin başarılarını ve başarısızlıklarını kendisininki gibi algılıyor ve onlara sahip çıkıyor
İşe yeni başlayanlar
yönetim ve kurallar açısından önceden bilgilendirildikleri için çalışma ortamına alışmaları da uzun sürmüyor” diyor
Bazı İK danışmanları ise çalışanların
sosyal ortamdaki halleriyle tanıdıkları yakınlarına
iş yaşamına dair paylaşımları yoksa referans olmalarını yanlış buluyor
Çünkü böyle bir durumda verdiğiniz referansla hem şirket yönetimine karşı mahcup olma hem de bir arkadaşınızı kaybetme riskini göze almanız gerekiyor
Derya TEKİN YUSUF-Çelebi Holding A
Ş
İK Bölüm Başkanı
Kurumsal bağlılığı artırıyor
Dört yıldır kurum içi referans yöntemini kullanıyoruz
Eleman ihtiyacı duyduğumuz tüm pozisyonları çalışanlarımıza e-posta ile duyuruyoruz
Bu yöntemle operasyonel departmanlara ve destek birimlerine şu ana kadar toplam 240 kişi aldık
Yakınlarını kurumsal bir yapıya katmak
çalışanı mutlu ediyor
Bu da hem motivasyonu hem de kurumsal bağlılığı
olumlu etkiliyor
(Elif AKIN)
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul