Konu
:
Bir 'Devrim' Hikayesi
Yalnız Mesajı Göster
Bir 'Devrim' Hikayesi
12-23-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
Bir 'Devrim' Hikayesi
Bir Devrim Hikayesi
Ulaştırma Bakanlığından alınan bir yazıyı okudu
Yazıda? Ordunun cadde binek ihtiyacını karşılayacak bir otomobil tipinin geliştirilmesi? görevinin TCDD İşletmesine verildiği ve bu amaçla 1
400
000
-TL ödenek ayrıldığı belirtiliyordu
Verilen termin 29 Ekim 1961
yani tanınan süre 4
5 aydı
Bu süre içinde bu çapta bir geliştirme çalışması yapılabilir miydi? Bırakınız geliştirmeyi
hiçten yola çıkarak
çalışabilecek bir otomobil yapılabilir
böyle bir mucize gerçekleştirilebilir miydi? Toplantıda söz alanların çoğu böyle bir projede seve seve çalışmaya hazır olduklarını
fakat böylesine kısa bir sürede sonuç alınabileceğini sanmadıklarını dile getirmeye çalışmış
bir kısmı da? hayır? demişlerdi
Tüm ülkede ise üniversitesinden
basınına
bir avuç sanayicisinden
politikacısına
sesini duyurabilen herkes Türkiye’de ne otomobil
ne de motor yapılabileceğine inanıyor
özel sohbetlerde
röportajlarda
hatta film gösterili konferanslarda bu görüş vurgulanıyordu
Fakat bu inanılmaz şey gerçekleşiyor ve 29 Ekim 1961 sabahı Türkiye’ de yapılan bir otomobil
kaportası pürüzsüz olmasa da
kendi tekerlekleri üzerinde ve yine Türkiye’ de yapılan kendi motorunun gücüyle Büyük Millet Meclisi binasının önüne götürülerek Cumhurbaşkanı Cemal GÜRSEL Paşa’ ya sunulabiliyor
bir ikincisi Paşa’ yı Anıtkabir’ e götürüyor
sonra da Hipodrom’ daki geçit resmine katılıyordu
Bu nasıl gerçekleşmişti?
Projeyle başka bir kuruluşun değil de Demiryollarının görevlendirilmiş olması
bir yandan
o tarihlerde TCDD’ nin onarım amacıyla kurulmuş fakat geniş ölçüde yedek parça imal eden Ankara
Eskişehir
Sivas ve Adapazarı’ ndaki fabrikaları ile önemli bir teknik potansiyeli ve yetişmiş işçisinden mühendisine kadar güçlü bir teknik kadrosunun bulunması
öte yandan Genel Müdür Yardımcısı Yüksek Mühendis Emin BOZOĞLU’ nun asker kökenli ve aynı zamanda Sıtkı ULAY Paşa’ nın akrabası olması dolayısıyla Milli Birlik Komitesi ve çoğu kabine üyelerince yakından tanınıyor ve güveniliyor olmasının sonucu idi
Yüksek Mühendis Emin BOZOĞLU yönetim grubunun başı olarak
projenin yürütülmesi ve sonucuna ulaştırılmasında da gruptaki öteki yöneticiler gibi bütün bürokratik engelleri cesaretle aşarak her türlü imkanı sağlamak ve kimi kişisel sorunlar
kimi görevin çok yanlılığı ve ivediliği gibi nedenlerle büyük gerilim altında bulunan 20 mühendisin olağanüstü bir tempoyla fakat gönül rahatlığı içinde çalışmalarını sağlamak suretiyle de birinci derecede rol oynamıştı
Zamana karşı yapılan yarışın kazanılmasında ikinci etken
görev alan mühendislerin proje süresince hafta sonları da dahil her gün
en az 12′ şer saat
gerektiğinde bazı geceleri sökülmüş bir otomobil sedirinin üzerinde birkaç saat kestirmek suretiyle işbaşında kalmaktan kaçınmayacak ölçüde davaya gönül vermiş olmalarıydı
16 Haziran 1961 günü yapılan toplantıda
çalışmalar için en uygun yerin
(bugünkü TÜLOMSAŞ) Eskişehir Demiryol Fabrikalarında dökümhane olarak yapılıp kullanılmayan bir bina
en uygun yöntemin de elden geldiğince çeşitli tipten otomobil yapısını yakından inceleyerek fikir edindikten sonra
yapılacak tipin boyutları
motor
şanzıman vb
öteki grup ve parçalarının nasıl tasarlanıp imal edileceği üzerinde durulması olduğu sonucuna varıldı
İşyeri olarak seçilen atölyenin hazırlanması için Eskişehir’ e talimat verildi ve otomobili olanların 19 Haziran’ da Eskişehir’ de bulunmaları istendi
Dökümhane binası zemini
lokomotif kazanlarında kullanılmak üzere alınan saç levhalarla döşendi
Kapının üzerine
kocaman rakamlarla kaç gün kaldığını gösteren bir levha asıldı
Projenin bitimine dek bu levha
her gün bir azalarak
sonuna kadar orada kaldı
Atölyede bir başüstü gezer vinç
çeşitli bankolar ve bir toplantı masası vardı
Yakınında bir de çay ocağı bulunan bu masa dört ay süreyle hem toplantılar
hem dinlenme
hem de gerektiğinde çalışma masası olarak kullanıldı
Atölyede yapılan ilk toplantıda? Yönetim Grubu? açıklandı
Genel Müdür Yardımcısı Emin BOZOĞLU başkanlığında
Fabrikalar Dairesi Başkanı Orhan ALP
Cer Dairesi Başkanı Hakkı TOMSU
Cer Dairesi Başkan Yardımcısı Nurettin ERGUVANLI
Eskişehir Demiryol Fabrikaları Müdürü Mustafa ERSOY
Adapazarı Demiryol Fabrikası Müdürü Celal TANER
Ankara Demiryol Fabrikası Müdürü Mehmet NÖKER’ den oluşan grupta iki de emekli subay vardı: Genel Müdürlük Müşaviri Hüsnü KAYAOĞLU ve Necati PEKÖZ
Ardından çalışma grupları belirlendi: Dizayn
motor-şanzıman
karoseri
süspansiyon ve fren
elektrik donanımı
döküm işleri
satın alma işleri ve maliyet hesapları grupları
Önce otomobilin ana hatları saptandı
Dört ila beş kişilik
toplam 1000-1100 kg-ağırlığında
orta boy denilebilecek bir tip üzerinde mutabık kalındı
Motor 4- zamanlı ve 4 silindirli olmalı
50-60 BG vermeliydi
Karoseri için hazırlanan 1:10 ölçekli maketlerden seçilen birinin 1:1 ölçekli alçı modeli yapıldı
Karoserin damı
kaput ve benzeri saçları
bu modelden alınan kalıplarla yapılmış beton bloklara çekilmek ve çekiçle düzeltilmek suretiyle tek tek imal edildi
Bir yandan da Willy’s Jeep
Warswa
Chevrolet
Ford Consul
Fiat 1400 ve 1100 motorlarının incelenmesinden sonra Warswa motoru örnek alınarak yandan supaplı bir 4- silindirli motorun gövde ve başlığı Sivas Demiryol Fabrikasında dökülüp
Ankara Demiryol Fabrikasında işlendi
Piston
segman ve kolları Eskişehir’ de yapıldı
Motor Ankara Demiryol Fabrikasında monte edildi
Frenlemede 40 BG’ den fazla güç alınamayan bu motora alternatif olarak Ankara Fabrikası aynı gövde ve krank milinden yola çıkarak başka bir tip geliştirdi
B- motoru adı verilen üstten supaplı bir üçüncü motorda Eskişehir’ de imal edildi
Süspansiyon grubu ön takımlar için Mc Pearson sistemini önerdi ve numuneye göre Eskişehir’ de imal edildi
Meclis’de)
Üretim yılı:
1961
Motor tipi:
10 Adet Motor :
4 adet A4L tipi
3 adet A4T tipi
3 adet B3T tipi
Silindir Sayısı
: 4
Dört zamanlı
Silindir Çapı
: 81 mm
Strok
: 100 mm
Kompresyon
: 6
8 : 1
Silindir Hacmi
: 2070 cm³
Devir
: 3600 d/dk
Motor gücü:
50 HP
Uzunluk:
4500 mm
Genişlik:
1800 mm
Yükseklik:
1550 mm
Boş ağırlığı:
1250 kg
Eylül sonlarına doğru ön ve arka camları piyasada bulunabilenlere intibak ettirme zorunluluğu nedeniyle modele göre biraz değiştirilmiş
iki gövde çakılmış ve biri A
öteki B tipinden iki ayrı motor hazırlanmış bulunuyordu
Şanzımanlar
Ankara Fabrikasınca tümü yerli olarak yapılmıştı
Montaja geçildiğinde karşılaşılan en büyük sorun
gövde motor uyumunu sağlamak
debriyaj
gaz ve fren kumanda mekanizmalarını yerleştirmek ve direksiyonun en uygun konumunu bulmaktı
Ayarlı direksiyon önerisi kabul edilmedi
İki yıl sonra Cadillac bunu bir yenilik olarak getiriyordu
Nihayet Ekim ortalarında Devrim otomobillerinden ilki tecrübeye hazır duruma gelebildi
Elektrik donanımı ile diferansiyel dişlileri
kardan istavrozları ve motor yatakları ile cam ve lastikleri dışında tüm parçaları yerli idi
Bir yandan bu ilk otomobilin yol tecrübeleri sürdürülürken bir yandan da Cumhurbaşkanı’na sunulmak üzere B- motoru ile donatılan ikinci otomobilin yetiştirilmesine çalışılıyordu
Siyah renkteki bu 2 numaralı Devrim’ in son kat boyası ancak 28 Ekim akşamı vurulabildi
Pasta ve cilası Ankara’ya sevk edilirken gece trende yapıldı
Buharlı lokomotiflerle çekilen trende bacadan sıçraması muhtemel kıvılcımlardan ötürü güvenlik önlemi olarak benzin depoları boşaltıldı
Tren sabaha karşı Ankara’ ya ulaştı
İki Devrim Otomobili o zamanlar Sıhhiye semtinde bulunan Ankara Demiryol Fabrikası’ na indirildi
Manevra imkanı sağlamak için depolarına yalnızca birkaç litre benzin kondu
Asıl ikmal sabahleyin Sıhhiye’ deki Mobil Benzin İstasyonundan yapılacak
sonra da Meclis’ e gidilecekti
29 Ekim sabahı
Devrimler motosikletli oldukça kalabalık bir trafik ekibinden oluşan eskortun arasında yola çıktı
Çıktı ama
eskorttakiler
benzin alma işinden haberleri olmadığı için
Mobil’ e uğramadan yola devam ettiler
Meclis’ in önüne gelindiğinde durum anlaşıldı
acele getirilen benzin 1
Arabaya kondu
2 numaraya konacağı sırada Cemal Paşa Meclis’ in önüne gelmiş ve Anıtkabir’e gitmek üzere 2 numaralı Devrim Otomobiline binmişti
Yola çıkıldı
Fakat 100 m
Kadar sonra motor öksürerek durdu
Cemal Paşa’ nın? Ne oluyor?? sorusuna direksiyondaki Yüksek Mühendis Rıfat SERDAROĞLU? Paşam
benzin bitti
? cevabını verdi
Paşa’ dan özür dilenilerek 1 numaralı Devrim’ e geçmesi rica edildi
Buna uyan Cemal Paşa Anıtkabir’ e bu otomobil ile gitti
İnerken ünlü? Batı kafasıyla otomobil yaptınız ama
doğu kafasıyla benzin ikmalini unuttunuz?
sözlerini söyledi
Ertesi gün bütün gazetelerin söz birliği etmişcesine? 100 metre gidip bozuldu? başlığını attıkları 2 numaralı Devrim
aynı gün Hipodrom’ daki geçit törenine katılıyor
ne bundan
ne de Cemal Paşa’ nın Anıtkabir’ e bir başka Devrim otomobili ile gittiğinden söz ediliyor; yalnızca haber
yorum ve fıkralarda harcanan bunca paranın boşa gittiğinden dem vuruluyordu
Oysa aynı yıl Tarım Bakanlığı bütçesine konmuş bulunan? At neslinin ıslahı? için 25 Milyon TL
ödenek ve sonucundan kimse söz etmiyordu
Karoseri Grubundan Y
Mühendis SALİH KAYA SAĞIN’ ın yazısı
vikipedi
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul