Konu
:
Motivasyon Konulu Yazılar.
Yalnız Mesajı Göster
Motivasyon Konulu Yazılar.
12-23-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
Motivasyon Konulu Yazılar.
MOTİVASYON – 1
Yeni bir sınava hazırlık dönemine başlıyorsunuz
Kiminiz ilk defa sınava yönelik hazırlanacak
kiminiz ise tekrardan sınava hazırlanacaksınız
Her biriniz farklı heyecanlar içerisindesiniz
Kiminiz
sınava yabancı olmanın acabalarını yaşarken
kiminiz ise tekrar aynı hayal kırıklığına uğramamanın planlarını yapmaktasınız
Peki
bu süreçte kendinizi sınava motive etme adına neler yapabilir
başarılı bir çalışma süreci oluşturmak için kendinizi daima dinamik ve heyecanlı nasıl tutabilirsiniz? Bununla ilgili olarak Eğitim Bilimin yaptığı çalışmaları sizinle paylaşmak istiyorum
Aşağıda anlatacaklarım
yüz yılı aşkındır etkin öğrenme metotları üzerine çalışan bu bilim dalının verilerine dayanmaktadır
**
Şu anda sahip olduğunuz bilgi ve birikim yetersiz olabilir
değişim için çok uzun zamanınız var
Bir çok öğrenci sahip olduğu bilgi ve birikimin yetersizliğinden dolayı oldukça kaygılıdır
Bu kaygı deneme sınavlarındaki düşük puanlarla birleştiğinde oldukça olumsuz duygular oluşturur
Halbuki
dershane de dersler belirli bir birikime dayandırılarak değil en baştan itibaren anlatılmaya başlanır
O halde
sınav için gerekli bilgileri öğrenmek için yeterli zaman mevcuttur
Eğer ister ve gerektiği gibi çalışırsanız 8-9 aylık sürede çok ciddi başarılara ulaşabilirsiniz
**
Ders çalışma sisteminizi bazı alışkanlıklar üzerine kurgulayınız
Başarılı sonuçlar
başarılı planlamaların ürünüdür
Eğer plan ve programsız
sadece çalışıyorsanız
sonuçta alacağınız verim asla sizi yansıtmayacaktır
Öncelikle ders çalışma biçiminiz
hedefleriniz
hedeflediğiniz yerler için gerekli başarı düzeyi üzerine
gerekirse bir gün ayırarak
düşününüz
Ne tür bir çalışma alışkanlığı gerektiği konusunda rehberlik yayınlarından da faydalanarak programlı bir çalışma düzeneği oluşturunuz
Bununla ilgili olarak:
Ders çalışma programı hazırlayınız
Ders çalışma programı
santim santim ölçülmüş kağıt üzeri program olmamalıdır
Özellikle
rehberlik servislerince hazırlanan herkes için aynı sistemin önerildiği program örneklerinden uzak durun
Bu tür ezbere programları uygulayan öğrenci yok denecek kadar azdır
Sizin yapmanız gereken
örnek program tiplerini inceleyerek kendinize ve yaşantınıza uygun programlar hazırlamaktır
Bu programlar katı saat sınırlarından ziyade
ders çalışma ihtiyacını giderecek
anlama ve öğrenme gücünüze uygun süreçler içeren nitelikte olmalıdır
Uyku düzenine dikkat
Düzenli uyku
öğrenme etkinliğinde çok önemlidir
Erken yatmaya ve erken kalkmaya dikkat edin
Çalışma adına uykusuz geçirilen geceler
ertesi günkü öğrenmelerin katilidir
Gıda önemli
Yediğiniz yiyecekler
performansınıza direk yansır
Unutmayın
en pahalı arabayı dahi yakıtsız hareket ettiremezsiniz
Özellikle kahvaltınıza dikkat edin ve kahvaltı yapmaksızın derse katılmayın
Dersi derste öğrenin
Derslerde elden geldikçe dinamik ve etkin olmaya çalışın
Anlamadığınız yerleri geçiştirmeyin
sorgulamadığınız noktalar ilerde büyük problemlere dönüşebilir
Bir derste başka derslerle uğraşmayın
hayallerle boğuşmayın; başarılı öğrencilerin hepsinin ders dinleme alışkanlıklarındaki yüksek performans bir rastlantı değildir
Tekrar yapın
Bilgilerin en büyük kısmı ertesi güne kadar bizleri terk eder; yani
en hızlı unutma ilk gün yaşanır
Tekrar bunun önündeki en önemli engeldir
Öğrendiklerinizi 5 dakika da olsa mutlaka gününde tekrar ediniz
Yeterince soru çözün
Sayıya göre değil
anlama düzeyinize göre soru çözün
Günlük derslerinizle ilgili sorulara öncelik tanıyın
bu konuları anlayana ve algılayana kadar soru çözmeye devam edin
Sınav nitelikli olup çözmekte sıkıntı yaşadığınız soruları mutlaka öğretmeninize çözdürün
Yukarıdaki altı alt başlıkla ilgili yeterli özeni gösterirseniz
seviyeniz ne olursa olsun
başarılı olmakta zorlanmazsınız
** Kurduğunuz cümlelere dikkat edin
kendinizi nasıl görüyorsanız öyle bir sonuca ulaşırsınız
Duygu ve düşüncelerinizde negatif olmayın
Bir kişinin sık sık kendine yönelik söylemleri telkin etkisi yapar
Hatta bununla ilgili Türkçe'mizdeki 'kırk kere deli de
deli olursun' sözü meşhurdur
Evde
okulda
dershanede
her nerede olursanız olun asla kendinizi kötüleyen cümleler kurmayın
sınavı kaybetme üzerine konuşmalar yapmayın
Her sıkıntılı zamanınızda
sizden önceki milyonlarca kişinin bu işin altından çalışarak başarıyla kalktığını
sizin de
çalıştığınız için onlar gibi başarılı olacağınızı telkin edin
**
Çalışma sürenizi düzenlerken aşırı yüklenmelerden kaçının
Bir çok öğrenci
ilk başlarda yoğun ve ağır çalışmaların içine girer
İlk zamanlardaki isteklilikten dolayı bu ağırlık pek hissedilmez; fakat zamanla ilk istekliliğin doğal olarak kaybolmasıyla birlikte bu yoğunluk dayanılmaz hale gelir ve çalışma adına geri adımlar atılmaya başlanır
Geri adımlar atmak öz güveni yıkar ve bir süre sonra çok çalışan öğrenci hiç çalışmayan öğrenciye döner
Unutmayın 100 m
değil maraton koşacaksınız; enerjinizi uzun zamana yayarak kullanmalısınız
Bu açıdan
geçmiş deneyimlerinizi de dikkate alarak
çalışma sürenizi belirleyin
Sınavda başarı
kısa süreli çok çalışmayla değil
devamlılık gösteren çalışmayla sağlanabilir
**
Başkalarıyla kendinizi kıyaslamaktan uzak durun
her öğrenci aynı düzeyde potansiyele sahip değildir
Çevrenizdeki bazı öğrenciler sizden daha başarılı sonuçlar alacaktır; tabii ki bazı öğrenciler de sizden düşük puanlar almaktadır
Bu duruma bakarak
'ben neden şu öğrencinin başarısına ulaşamıyorum?' türünden komplekslere kapılmayın
Başlangıçta her öğrenci aynı konumda
aynı birikimde değildir; fakat bu zamanla onları yakalayamazsınız anlamına da gelmez; yeter ki gerekli sabrı gösteresiniz
Zaten böyle olmasaydı
sınavda 1
olan öğrenci kadar çalışan herkes aynı puanı alırdı
**
Çıkmış sınav sorularına özellikle dikkat edin
onları ezberleyecek kadar tekrar tekrar çözün
Kullandığınız dokümanlarda (deneme
test vs) karşınıza sınav sisteminin yapısına uymayan soru tiplemeleri çıkabilir
Bunlara takılıp kalmayın
Önemli olan gerçek sınav soru tiplemelerindeki performansınızdır
Bu soru tiplerini de
ancak geçmiş yıllarda çıkmış soruları çözerek kavrayabilirsiniz
Ayrıca
her yıl çıkan sınav sorularının benzer nitelikte olduğunu unutmayın
Geçmiş yıllarda çıkmış soruları çözerek
bu soru tiplerine alışkanlık kazanabilirsiniz
**
Sınav kaygısı
belirli düzeyde fayda sağlayıcıdır
Çoğu öğrenci sınav kaygısının çok kötü bir durum olduğu düşüncesini taşır
Bu kaygının sınavdaki netlerini olumsuz etkilediğine inanır
Oysa
saatlerce oturup çalışabilmeyi bu duyguya borçlusunuzdur
Sınav kaygısı (çok olmamak kaydıyla) çalışma istekliliğinizi artırır ve sizi motive eder
Bu yüzden
kaygı duygusundan korkmak yerine onun çok şiddetli oluşmamasına dikkat edin
Şiddetli kaygı durumunda gevşeme terapilerinden yararlanabilirsiniz
**
Yeterince çalışıyorsanız
yeterince de dinlenmelisiniz
Başarılı olmak için
çalışmak tek başına yeterli değildir
Yoruluyorsanız
dinlenerek fiziki ve ruhi enerjinizi şarj etmelisiniz
Bunun için sosyal aktivitelerde bulunmak en akıllıca yoldur
Arkadaş buluşmaları
sinema
spor
tiyatro
hobi tarzı faaliyetler çalışmayla yoğunlaşıp yorulmuş insanın nefes aldığı faaliyetlerdir
Zaman sıkıntısı yaşasanız dahi
haftada en az bir kez
bu tür faaliyetlerden biri için zaman ayırınız; derse daha istekli ve dinamik başladığınızı göreceksiniz
** Sınavlar ne zor
ne de kolaydır; onu siz zorlaştırır ve kolaylaştırırsınız
Gireceğiniz sınavı hayatın tek gayesi olarak görme eğiliminde olmayın; ya da hiç önemi olmayan bir duruma da indirgemeyin
Bu sınav neticesinde muhakkak
belki sevinç ve belki de üzüntü yaşayacaksınız; fakat sonuç ne olursa olsun siz
siz olarak kalacaksınız
Gireceğiniz bu sınav sizin karşınıza çıkacak ne ilk ne de son sınavdır; hayatınız boyunca sizi bekleyen daha bir çok sınavın olduğunu unutmayınız
MOTİVASYON – 2
Çalışmaya motive olma
sınava hazırlanan çoğu öğrencinin başaramadığı ve buna dayalı olarak öz güveninin yıkıldığı bir konudur
Sene başındaki ilk istekliliklerini kaybeden öğrenciler zamanla 'başaramayacağım' duygusunun etkisine girerler
Bu duygu daha az çalışmayı
daha az çalışma denemelerde başarısızlığı beraberinde getirir
Öğrenci
zamanla daha az çalışmaya ve bunun sonucunda gittikçe derslerden ve çalışmadan kopmaya başlar
Başarısızlık duygusu iyice etkinleşir ve kazanma hayalleri bir sonraki yıla ertelenir
Henüz motivasyonunu kaybetmemiş öğrenciler ve bu duygunun yıkıcı etkisine girmiş öğrencilerin
sınava yaklaşık beş aylık bir süre kala
neler yapması gerektiği konusu üzerinde durmak istiyorum
**
Ders çalışma sisteminizi günlük yaşantınızı göz önüne alarak uygulanabilir kılınız
Eğer uyguladığınız bir ders çalışma programı var ise bunu tekrardan gözden geçiriniz
Özellikle zorlandığınız kısımlarını akla uygun ve uygulanabilir kılınız
Ders çalışma programında
uygulamada başarılı olamadığınız bölümler bir süre sonra kendinize olan inancınızı kaybetmenize yol açacaktır
Bu bölümlerde uygulama eksikliğinize yol açan nedenleri tespit edip
eksiklikleri gideriniz
Eğer eksikleri gidermede başarılı olamıyorsanız mutlaka programınızı değiştiriniz
Bu aşama çok önemlidir; çünkü bu kısmi başarısızlık zamanla bütün programı çepeçevre saracaktır
** Başlangıçtaki çalışma istekliliğinizi kaybettiyseniz
yeni bir çalışma düzeneği kurunuz
Eğer program yapmadınız veya yaptığınız programı artık kullanamıyorsanız; ya da çalışma azminizi yitirdi iseniz etkili ve verimli bir çalışma için sanki ilk defa başlıyormuşcasına yeni bir sistem kurunuz
Bunu şu şekilde yapmanızda fayda vardır:
Yavaştan hızlıya giden bir çalışma düzeneği kurun
Mesela ilk hafta günlük 3 tane yarım saatlik periyotlarla çalışın
İlk yarım saat günlük derslerinizin 5-10 dakikalık (dersin zorluk derecesine göre) tekrarı olsun
Sonraki iki yarım saati de bu konularla ilgili soru çözümlerine ayırın
İkinci hafta
çalışma programınıza günlük bir yarım saat daha ekleyin ve günde 4 yarım saatlik periyotlarla çalışın
Eklediğiniz yarım saatlik süreyi soru çözmede kullanın (İlk yarım saat her zaman günlük tekrar için kullanılacaktır)
Üçüncü hafta bir yarım saat daha ekleyin ve böylece gelecek haftalarda da artırarak devam edin
Göreceksiniz ki
bir ay zarfında sıkı bir programın içine girmişsiniz
Tabii ki bu artışın bir sınırı da var
Bu sınır sizin dayanma gücünüzce belirlenecek
Mesela 8 yarım saatlik periyodu uygulamakta zorlanıyorsanız
sizin için sınır 7 yarım saatlik periyottur
Buradaki yarım saatlik periyotlar 45'er dakika
60'ar dakika olarak da uygulanabilir; ama bu sizin derste oturabilme
konsantre olabilme kapasitenizle (alışkanlıklarınızla) ilgilidir
Bu konuda kesin sınırlar çizmek bizi
her öğrenciyi aynı özelliklere sahip kabul etme yanlışlığına düşürür
Bu yüzden
her öğrenci kendi çalışma alışkanlıklarını düşünerek bu süreyi ayarlamalıdır
**
Kendinize ödül ve ceza uygulayın
Çalışma davranışını etkinleştirmede kullanılan yöntemlerden birisi de
öğrenci tarafından ya da öğrenciye uygulanan
ödül-ceza metodudur
Eğer öğrenci çalışma davranışını belirli koşullara dayandırırsa daha başarılı ve etkin çalışır
Ders çalışmaktan sıkılan ya da çalışmak istediği halde bir türlü dersin başına oturamayan öğrenci
çalışmalarını ödüllendirir veya tembelliğini cezaya bağlarsa kendini çalışmaya daha kolay motive eder
Örneğin; 100 Matematik çözersem televizyonda takip ettiğim spor programını izleyeceğim
yoksa izlemeyeceğim
Burada dikkat edilmesi gereken
öğrencinin söz verdiği şekilde ödül ve cezayı uygulamasıdır; yani çalışırsa ödülü uygulaması ve çalışmama durumunda cezayı uygulamasıdır
Bu sistemle bir süre sonra
sadece ödülü elde etmek için dahi çalışma davranışı ortaya çıkacaktır
** Odanıza girmek istediğiniz üniversite(ler)in resimlerini asınız
Her öğrenci belirli bir üniversitede okumayı hayal eder; bu hayal onun çalışmasında bire bir etkilidir
Eğer çalışma istekliliğiniz kaybolduysa
masanıza
odanızın çeşitli yerlerine hedeflediğiniz üniversite(ler)in resimlerini asınız
Ders çalışmak istemediğiniz zamanlar bu resimlere bakarak gelecek seneyi düşününüz
Gelecek yıl ya bu okul(lar)da okuyacaksınız ya da tekrar aynı çalışmaları yapmak zorunda kalacaksınız
Kazandığınızda
kendinizi oralarda derse girerken
kantininde otururken
bahçesinde gezerkenki şekliyle; kaybettiğinizde ise bunlardan mahrum kalacak
tekrar hazırlık yapacak
dershaneye gidecek şekliyle düşleyin
Bu düşünce sonucunda ders çalışmaya daha sıcak baktığınızı göreceksiniz
**
Şu anki deneme sınavı sonuçlarınız
Haziran'da gireceğiniz sınavın sonucuna dair sadece ipucu vermektedir
Bir çok öğrenci
Haziran'daki sınava daha aylar varken sanki sınav olmuş bitmişcesine halihazırdaki durumuyla kendisini değerlendirir
Bu düşünce ciddi bir yanılgıdır
Çünkü öğrenme süreci hala devam etmektedir ve eksiklerin tamamlanması için hala çok uzun bir süre vardır
Bu düşünceleri kafanızdan silin
oynamadığınız bir maçı kaybedilmiş olarak görme fikrinden sıyrılın
Örneğin
3 ay sürede hiç araba kullanmayı bilmeyen bir kişi rahatlıkla araba kullanır duruma gelebilmektedir; yine aynı sürede on parmak daktilo kullanma öğrenilebilmektedir
Hatta
televizyondaki 'şans kapıyı çalınca' adlı programı izlediyseniz çok iyi bileceksiniz ki
bir haftada insanlar nice beceriler kazanılabilmektedir
O halde 'olmayacak' cümlesini şimdiden kullanmak oldukça yanlış ve anlamsızdır
** Şu ana kadar çalışmalarınızda yaptığınız yanlışlıkları tespit edin
Verimli ders çalışma ve etkin öğrenmede sizi engelleyen bazı faktörleri bu zamana kadar sanırım tespit etmişsinizdir
Çoğu öğrenci
bu engelleyici faktörlerin farkında olmakla birlikte düzeltmek için hiçbir adım atmaz; siz de bunlardan biri olmayınız
Sadece yapmak veya çalışmış olmak için çalışmayınız; önce o günkü hedefiniz üzerine kısaca düşünün ve varsa engelleri nasıl ortadan kaldıracağınızı planlayınız
Yoksa
aklı televizyondaki yarışmada
bedeni ders başında çalışmada olan bir öğrencinin verimsiz yorgunluğunu yaşarsınız
Arkadaşlar
başarılı olmak için hala yeterli süreye sahipsiniz
Zor olanı kolaya çevirmek
iradenizi etkinleştirerek kolaylıkla başaracağınız bir şeyken asla mazeretlerin arkasına sığınmayınız
Siz istediğiniz ve vazgeçmediğiniz sürece bu iş asla başarısızlıkla sonuçlanmayacaktır
Birçok sıkıntının içerisinden geçerek
yokluklarla mücadele ederek ÖSS de başarılı olmuş nice insanın hayat öyküsü bunun en güzel delillerindendir
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul