Konu
:
Etkileyici Bir Konuşma Yapma İçin Nelere Dikkat Edilmeli
Yalnız Mesajı Göster
Etkileyici Bir Konuşma Yapma İçin Nelere Dikkat Edilmeli
12-23-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
Etkileyici Bir Konuşma Yapma İçin Nelere Dikkat Edilmeli
A
Diksiyon
Konuşmanın seyrine göre ses tonunda iniş ve çıkışlar yapılarak dinleyicilerin dikkati canlı tutulmalıdır
B
Konuşmaya giriş
Dinleyicilerin dikkatinin en yoğun olduğu an sunuşun başlangıcıdır
Bu anı iyi değerlendiremezseniz dinleyiciler yavaş yavaş sizden kopacaktır
Giriş çok güçlü olmalı ve dinleyicileri size bağlamalıdır
Her sunucu bu konuda kendisine belirli taktikler geliştirmeyi öğrenmelidir
Sunuşun başlangıcında dinleyicilere ve davet edenlere teşekkür ve minnet dolu cümleler
"aranızda bulunmaktan ne kadar bahtiyar olduğumu bilemezsiniz
"beni davet ettiğiniz için size şükran borçuyum"
"bu güzel şehrinizde bulunmaktan çok mutluyum " gibi ifadeler dinleyiciyi sizden kopartır
daha da önemlisi inandırıcı olmaktan uzaktır
Giriş cümleleri
hiç vakit kaybetmeksizin ne anlatacağınıza dair bilgiler içermelidir
Bu anahtar mesajın iletimi sırasında
dinleyicilerin ortak bir sorunu
ortak bir ilgi alanı veya yaşamış olduklarını düşündüğünüz ortak bir anıya kısa bir dokundurma yaparak girerseniz
hepsi bütün dikkatiyle size yapışıp kalacaklardır
Bazı kişiler sunuşun giriş kısmında dinleyenleri yumuşak bir havaya sokmak için espri yapılmasının doğru olacağını düşünürlerse de yapılabilecek en büyük hatalardan birisidir
Espri ile giriş en deneyimli sunucular için bile risk taşıyabilir
Yapılan espri beğenilmediği takdirde dileyenlerin gözünde sunucu ilk olumsuz puanını alacaktır
İş bununla da kalmaz
Sunucunun moralinin bozulması tüm sunuşu etkileyecektir
Espri merakınızı sonraya bırakın
Kendinize bu konuda güveniyorsanız sunuşun ilerleyen bölümlerinde ve çok uygun bir anda
o da gerekiyorsa espri katabilirsiniz
ÖNCE NE ANLATACAĞINIZI ANLATIN
SONRA ANLATACAKLARINIZI ANLATIN
SONUNDA ANLATTIKLARINIZI ANLATIN
Konuşmaya girerken :
[*]Espiri ile giriş yapmak hatadır[*]Teşekkür veya benzeri sözlerle giriş yapılmaz[*]Giriş güçlü olmalıdır[*]Doğrudan konuya geçilmelidir
C
Konuşma hızı ve sunuş süresinin kullanımı
Sunuş mutlaka önerilen zaman içinde bitmelidir
Ne önce ne sonra olmalıdır
Zamanın uzaması bir sonraki konuşmacı için dinleyenlerin ilgisini dağıtır
Yapılan araştırmalara göre konuşma süresinin 20 dakikayı aştığı toplantılarda dinleyiciler aynı kişiyi dinlemekten sıkılmaktadır
Konuşma hızının ayarlanması sadece tanınan süre içinde konuşmanın tamamlanması anlamına gelmez
Esas olan dinleyiciye iletilen mesajların algılanma hızının da ayarlanmasıdır
Çok hızlı ya da çok yavaş konuşmak anlaşılmaz veya sıkıcı olur
Yapılacak konuşmanın hızı ne anlamayı zorlaştıracak kadar hızlı ne de dikkat dağıtacak kadar yavaş olmalıdır
Konuşma uzmanları olağan konuşma hızının dakikada 125-175 sözcük olması gerektiğini belirtmektedirler
İngilizce'de dakikada 125
Fransızca'da dakikada 135 kelime konuşulabilmektedir
Beyinde düşüncenin oluşum hızı daha fazla olup dakikada 500 kelimeyi bulur
Beyin ve dil arasındaki bu uyumsuzluk bazen sorun yaratır
Özellikle zeka düzeyi fazla olan kişiler bir yandan konuşurken diğer yandan beyinlerinde oluşan fikirler bir kaç konu öne geçer
Eğer sunucu kafasında oluşan düşüncelerin tamamını nakletme telaşına düşerse dinleyicinin kafası karışacaktır
KONUŞMA HIZI İÇİN BİLMENİZ GEREKENLER
Hızlı okuma öğrenilebilir
Hızlı dinleme öğrenilemez
Beyin-ağız interferansı yaratmayın
Konu içideki ara başlıklarda kısa duraklamalar verin
Anlattıklarınızın mental yönden hazmedilmesi için gereken süreyi tanıyın
D
Ayakta sunuş
Omuzlar geride
Ayaklar arası açıklık 20 cm
Ağırlık eşit dağılımlı
E
Oturarak sunuş
Tercihan bacak bacak üstüne atmayın
Geriye abartılı yaslanmayın
Bu görünüş size kendine güvenen kişi imajı değil
ukala imajı verecektir
Dik ve çok hafif öne doğru oturun
V
KONUŞMACININ LİDERLİK YETENEĞİ
Dolaylı ve dolaysız olmak üzere iki tür liderlik yaklaşımı vardır
Sunuşlarda her ikisi de geçerlidir
Dolaysız liderlik yaklaşımında konuşmacı sunuşun içeriğini kontrol eder ve önceden belirlenmiş planlamaya bağlı kalır
Konuşmacı dinleyiciyi
konuyu ve sunuştan çıkan sonucu mutlak olarak kontrol altında tutar
Sunuşta nelerin yer alacağını
sunuşun yönünü ve vurgusunu da belirler
Doğrudan liderler zorlayıcı özetler yapar
Dolaylı liderlik dinleyicilerin daha fazla kontrol sahibi olmasına izin verir
Önceden belirlenmiş bir yapının bulunmasına rağmen konuşmacı tartışmayı özendirecek şekilde bilgi verme ve dinleyiciler tarafından yapılan katkıları biraraya getirme biçiminde sınırlı bir kontrol uygular
Dolaylı yaklaşım iletişime katılanların ihtiyaçlarına ve grup çalışmasına büyük değer verir
Dinleyenler konuşmacının belirli rolleri yerine getirmesini beklerler
Bu roller:
Uzman Uygulayıcı Yapıcı
Otorite Öğrenci Planlamacı
Lider Üretici Yönetici
İnceleyici Yardımcı
İcracı Yenilikçi Kolaylaştırıcı
Esinlendirici Yaratıcı Danışman
Katalizör Problem çözücü
Araştırmacı Karar alıcı
İnsan İzleyici
Eylem adamı Düşünür
Olası rol sayının çok fazla olmasına karşın konuşmacının üç temel sorumluluğu vardır
Bunlar kolaylaştırma
özendirme ve sunuşu kontrol etmedir
Sunuşun kolaylaştırılması; sunuşun içeriğinin hazırlanmasıyla birlikte bir gündem çıkarma
amacı tanımlama
konuyu sunma ve tartışmanın akışını yönlendirme ile başarılır
Konuşmacı bütün dinleyicilere aktif katılma olanağı sağlamayı garanti altına almalıdır
Konuşmacı
üyeleri katılmaya çağırmalı
konuşkan dinleyicilerin tartışmaya egemen olmasını engellemeli
açık ve yerinde sorular yöneltmelidir
Konuşmacı tartışmayı hedefe yönelik tutmalıdır ve katılımı teşvik eden bir atmosfer yaratarak dinleyicileri özendirmelidir
Bunun için fiziksel oturma düzenin katılıma uygun olması gerekir
Ayrıca konuşmacının etkili iletişim yeteneklerine sahip olması ve açık bir tutum sergilemesi de etkin rol oynar
Konuşmacı içeriği geliştirme
ortamın ihtiyaçlarını saptama
sözlü olmayan iletişimi
soruları ve cevapları kullanma
özgüven sergileme konusunda ustaca davranmalıdır
Sunuşun yaklaşımına bakmaksızın konuşmacının kontrolü elinde tutması gerekir
Güven oluşturma
Güven; birisinin ya da birşeyin karakterine
yeteneğine
gücüne veya gerçekliğine kesin biçimde inanmak olarak tanımlanabilir
Konuşmacılar; kendini açığa vurma
açıklık
yargılayıcı olmayan tutumlar
uygun cevaplar
aktif dinleme
dolaylı sorular sorma ve sözleri destekleyen veriler
eylemler yoluyla güvenin gelişmesine yardımcı olabilirler
Konuşmacı yardımcı rolünü benimsediği zaman güven duygusu
dinleyicilere en iyi şekilde verilebilir
Dinleyici
konuşmacının yansıtma tekniklerinin
dolaylı sorularının ya da kendi cesaret ve desteğini nasıl kullandığının bilincinde olmayabilir
Ancak konuşmacının davranışı yardımcı bir davranış değilse
dinleyici gerçeğin farkına varacaktır
Aynı anda hem konuşmacı hem lider hem de yardımcı olarak işlev görmek birçok yarar sağlar
Bu üç rolü benimsemekle konuşmacı dinleyiciler ve organizasyon için bir model işlevi görür
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul