Konu
:
Jet Motorları Nasıl Çalışır?
Yalnız Mesajı Göster
Jet Motorları Nasıl Çalışır?
12-20-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
Jet Motorları Nasıl Çalışır?
Jet Motoru
Jet motoru dışarıdan aldığı havayı jet yakıtı ile yakıp yanma sonucu oluşan basıncı egzozdan dışarı fışkırması için tasarlanmış kendi kendini takviye eden mekanizmalara verilen isimdir
Bu fışkırma sonucu ileriye doğru bir itme kuvveti oluşur
Bu kafa karıştırıcı tanımlamayı birazdan açacağız
Ancak bilinmesi gereken önemli bir nokta jet motorları kendi kendini besleyecek şekilde tasarlanmıştır
Her ne kadar anlaşılmaz bir gibi görünen bir mekanizması olsa da aslında bir jet motoru normal bir araç motorundan çok daha basit bir mekanizmayla çalışır ve çok daha az parçası vardır
İnsanların jet motorları hakkında en çok sorduğu sorulardan biri jet motorlarındaki yanma sonucu oluşan basınç neden her iki taraftan değil de sadece arka taraftan çıkar
Elbette bu sorunun cevabı jet motorlarının çalışma mekanizması kadar çok basittir
Çünkü jet motorlarının içinde 3 kademe halinde bulunan pervanelerin yönü ve boyutu ile alakalıdır
Jet Motoru Nasıl Çalışır
Klasik jet motorlarında 3 kademeden oluşan bir pervaneler sistemi mevcuttur
Baştan itibaren ilk kademe pervanelere fan denir
İkinci pervane kademesine kompresör denir
Üçüncü ve son arka pervanelere de türbin kademeleri denir
Ancak bu üç kademe pervanelerde sadece 1 mil(demir çubuk) üzerine sabitlenmiştir
Biri döndüğünde bu milin üzerinde yer alan her üç kademede aynı hızla döner
Öndeki ilk kademe fanlarının görevi atmosferdeki havayı toplayıp jet motorunun içine itmektir
Bu kısım motordaki en büyük pervanelerden oluşur
Tek görevi budur
İkinci kısımda yer alan pervaneler sistemine kompresör denir
Ki jet motorlarındaki en küçük pervaneler burada yer alır
Ancak sayı olarak en çok pervanede burada yer alır
Kompresörün görevi fanın jet motorun içine çektiği havayı alıp sıkıştırıp daha büyük bir basınçla yanma odalarına göndermektir
Fandan devraldığı havayı daha da sıkıştırabilmesindeki marifet daha küçük olmalarıdır
Yani insanların kafasını kurcalayan özellikte budur
Yanma Odaları
Yanma odaları aslında ağzı açılmış ve çivi ile kenarlarına bir sürü delik açılmış birer konserve kutuları gibidir
Her yanma odasında bir adet buji bulunur
Aynı zamanda her yanma odasına da jet yakıtının dışarıdan içeriye aktığı birde boru bağlıdır
Bujiye akım verildiğinde kıvılcım çıkar bu kıvılcımlar yanma odalarına akan yakıtı tutuşturur
Bu tutuşma sonucu yanma gerçekleşir ve bu yanma bir basınç oluşturur
Bu basınç yanma odasından çıkmak için yol arar ve en kolay yol olan arka taraftaki büyük delikten dışarı fışkırır
Kompresörün yanma odalarına bastığı havadan dolayı bu yanma sürekli devam eder ve bu fışkırma süreklilik kazanır
Ancak asıl mekanizmayı harekete geçiren yanma odalarının büyük deliklerinin önünde yer alan arka tribün(son kademe pervane sistemi) sistemidir
Yanma odalarının büyük deliklerinden fışkıran yanmış gazlar bu tribünün pervanelerine çarparak dönmelerini sağlar
Bu dönme sonucu aynı mil üzerinde yer alan ilk kademe pervane sistemi yani fan içeriye hava basar
Yine aynı mil üzerinde yer alan kompresör bu havayı daha büyük bir basınçla yanma odalarına yollar
Bu şekilde mekanizma yakıt aktığı sürece kendi kendini takviye ederek çalışmasına devam eder
Bu arada yanma odalarında oluşan bu yüksek basınç arkadaki tribünlere çarpıp döndürdükten sonra egzozdan tekrar atmosfere fışkırır
Bu fışkırma sonucu ileriye doğru bir iteme kuvveti oluştur
İşte jet motorlarının çalışma mekanizması ve uçakların uçabilmesindeki mucize budur
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul