|  12-20-2012 | #1 | 
	| 
Prof. Dr. Sinsi
 | 
				  Fecr-İ Ati Edebiyatının Önemli Sanatçıları -- Refik Halit Karay 
 
             
 15 Mart 1888?de İstanbul?da doğdu
  18 Temmuz 1965?te İstanbul?da yaşamını yitirdi  Romancı, öykü yazarı ve gazeteci  Anadolu yaşamını anlatan öyküleri ve Kurtuluş Savaşı'na karşı tutumuyla tanınır  Vezneciler?de Şemsü?l-Maarif ve Göztepe?de Taş Mektep?te öğrenim gördü  Özel ders aldı  Mekteb-i Sultani'yi (Galatasaray Lisesi) bitirdi  1907'de Hukuk Mektebi?ne başladı  Maliye Nezareti'nde Devair-i Merkez Kalemi?ne katip olarak girdi  2'nci Meşrutiyet'in ilanından sonra memurluğu bırakarak 1908?de Servet-i Fünun?da ve Tercüman-ı Hakikat?te yazmaya başladı  1909'da Son Havadis adıyla bir gazete kurdu, 15 sayı yayınladı  Fecr-i Ati Topluluğu?na katıldı  "Kalem" ve "Cem" mizah dergilerinde "Kirpi" takma ismiyle siyasi mizah yazıları yazdı  1912'de İttihat ve Terakki'nin istenmeyenler listesine girdi, Sinop'a sürgüne gönderildi  1918'de Ziya Gökalp'in çabalarıyla İstanbul'a döndü  Robert Kolej?de Türkçe öğretmenliği yaptı  Vakit, Tasvir-i Efkar ve Zaman gazetelerinde makaleleri yayınlandı  Damat Ferit Paşa?nın dostluğu sayesinde, mütarekeden hemen sonra Hürriyet ve İtilaf Fırkası?na katıldı  1919'da Posta ve Telgraf Umum Müdürü oldu  İzmir?in işgalinden sonra Anadolu Hareketiyle İstanbul Hükumeti arasında yaşanan telgraf krizinde İstanbul Hükumeti'nin tarafını tuttu  1922'de Aydede mizah gazetesini çıkardı  İstanbul?un düşman işgalinden kurtarılışının ardından 1922?de Beyrut?a kaçtı   
 15 yıllık kaçak hayatından sonra 1938?de af çıkarılmasıyla yurda dönebildi
  Yeniden gazeteciliğe başladı  Gazetelerde yazılar yazdı, Aydede dergisini tekrar çıkardı  Yazarlığa mizah öyküleriyle başladı  1919'dan başlayarak Türk öykücülüğüne yeni bir sayfa açtı  Sürgün olarak gittiği Anadolu'dan çeşitli kesimlerden insanları canlandırdığı "Memleket Hikayeleri" 1919'da yayınlandı  Bu kitapla, o güne kadar konuları İstanbul'la sınırlı olan öykücülüğü Anadolu'ya taşıdı  Bu yönüyle sonradan serpilip gelişen "köy edebiyatı"nın öncüleri arasına girdi  1920'lerden sonra daha arı ve anlaşılır bir dil kullandı  Romancılığında iki ayrı çizgi etkindir  Yurtdışına kaçmadan önce yazdığı "İstanbul'un İç Yüzü" en yetkin romanı sayılır  1920'de yayınlanan bu romanda, roman tekniğinin dışında birbirinden kopuk parçaları mozaikler halinde birleştirerek İttihat ve Terakki'nin işbaşına gelişinden 1'nci Dünya Savaşı günlerine kadar olan İstanbul'u bütün renk ve çizgileriyle yansıttı  Türkiye'ye dönüşünden sonra yazdığı romanlarda, daha çok kişiye seslenme daha fazla satma ve okunma kaygısıyla sanatı bir kenara bırakıp ticari eserlere yöneldi  Bu romanlarda yurt gerçeklerinin yerini, Avrupa dışı ülkelerde geçen olaylar aldı  
 ESERLERİ
 
 ROMAN: İstanbul?un İçyüzü (1920) ,Yezidin Kızı (1939) ,Çete (1939) ,Sürgün (1941) ,Anahtar (1947) ,Bu Bizim Hayatımız (1950) ,Nilgün (3 cilt, 1950-1952) ,Yeraltında Dünya Var (1953) ,Dişi Örümcek (1953) ,Bugünün Saraylısı (1954) ,2000 Yılının Sevgilisi (1954) ,İki Cisimli kadın (1955), Kadınlar Tekkesi (1956) ,Karlı Dağdaki Ateş (1956) ,Dört Yapraklı Yonca (1957) ,Sonuncu Kadeh (1965) ,Yerini Seven Fidan (1977) ,Ekmek Elden Su Gölden (1980) ,Ayın On Dördü (1980) ,Yüzen Bahçe (1981)
 
 ÖYKÜ: Memleket Hikayeleri (1919) , Gurbet Hikayeleri (1940)
 MİZAH: Sakın Aldanma İnanma Kanma (1915) , Kirpinin Dedikleri (1918) , Agop Paşa?nın Hatıraları (1918) , Ay Peşinde (1922) , Tanıdıklarım (1922) , Guguklu Saat (1925)
 GÜNCE: Bir İçim Su (1931), Bir Avuç Saçma (1939), İlk Adım (1941), Üç Nesil Üç Hayat (1943), Makyajlı Kadın (1943) ,Tanrıya Şikayet (1944)
 ANI: Minelbab İlelmihrab ((1946) , Bir Ömür Boyunca (1980)
 
 
 | 
	|  |   |