12-20-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Tanzimat Döneminde Şiir
Tanzimat Döneminde Şiir
11 sınıf Edebiyat
Tanzimat edebiyatı sanatçıları[size="3"> her şeyden önce şiirin konusunu ve anlatımını değiştirdiler Namık Kemal "]sanatçılarda[/size] görülür
II Tanzimatçılar denen Recaizade Mahmut Ekrem, Abdulhak Hamit, Samipaşazade Sezai de ise kişisel konular yeniden ele alınmıştır
Sonuç olarak Tanzimat Dönemi Şairleri;
* Her iki dönem şairleri biçim yönünden Divan şiiri geleneğine bağlı kalmışlardır
* Her iki dönem şairleri Romantizmin etkisinde kalmışlardır Bu dönem şiirinin Batı düşüncesiyle klasizm ve romantizm edebi akımlarıyla ilişkisi vardır
* 1 dönem şairleri �toplum için sanat� anlayışını; 2 dönem şairleri ise �sanat için sanat� anlayışını benimsemişlerdir
* 1 dönem şairleri �vatan, millet, adalet� gibi konuları ele alırken; 2 dönemdekiler �aşk, doğa, ölüm� gibi konuları ele almışlardır Dolayısıyla konu ve temada yenilik yapmayı başarmışlardır
* 1 dönem şairleri dilde sadeleşmeyi amaçlamış ancak bunda başarılı olamamışlardır 2 dönem şairleri ise ağır olan bu dili daha da ağırlaştırmışlardır Şiirde sanatlı söyleyiş her iki dönem şairleri için de amaç olmaktan çıkmıştır
* İki dönemin şairleri de şiirde parça güzelliğini bırakıp bütün güzelliğine ve konu birliğine önem vermiştir
* Aruz ölçüsü kullanılmaya devam ederken az da olsa hece ölçüsü kullanılmıştır
* Gazel, kaside, terkib-i bent gibi eski nazım şekilleri kullanılmaya devam etmiştir
Özellikle ikinci dönem sanatçıları yeni nazım şekilleriyle şiir yazmada başarılı olmuşlardır (A Hamit Tahran, Recaizade Mahmut Ekrem başarılıdır)
* Tanzimat şairleri bireysel duygu düşünce ve anlatıma önem vermiş, böylece Türk edebiyatına Batı�daki bireyci anlayışı getirmişlerdir
DİVAN ŞİİRİ VE TANZİMAT ŞİİRİNİN BENZERLİKLERİ VE FARKLILIKLAR
Benzerlikleri:
Nazım şekilleri benzer: Kaside, gazel, terkib-i bend, müseddes vb
Ölçü benzer: Aruz ölçüsüyle şiirler yazılır
Kafiyeleniş benzer
Dil benzer: Arapça-Farsça kelime ve tamlamaların kullanılması
Farklılıkları: Tema �Konu (İçerikle İlgili)
Divan Şiirinde Tema: Aşk, tabiat, tasavvuf,ahlak,övgü (devlet ve din büyüklerine)
Tanzimat Şiirinde Tema: Halkı aydınlatmaya yönelik yeni tema ve konular işlenmiştir Hürriyet, eşitlik, adalet, kanun, yönetimden ve dönemden şikayet vb
YAPI ÖZELLİKLERİ:
Divan Şiirinde: Genellikle beyitler kullanılır, ölçü aruzdur, Kafiyeleniş nazım biçimi belirler Göz için kafiye benimsenir Nazım biçimlerinin belirli bölümleri vardır Şiir, nazım biçimine göre adlandırılır
Tanzimat Şiirinde: Divan şiiri nazım biçimleri kullanılmasına rağmen klasik yapıda bazı değişiklikler yapılır Beyit sayılarının değiştirilmesi bölümlerin bulunmaması, bazen mahlasların kullanılmaması bazı şairlerin aruz ölçüsünü yanında heceyi kullanmaları, ayrıca şiirlerde başlıklara nazım biçiminin yanında konu adının da eklenmesi gibi�
Zengin kafiye benimsenmiş, divan şiirinin aksine �Kafiye kulak içindir � (Aynı ses veren değişik harfler kafiye sayılır ) anlayışı Recaizade Mahmud Ekrem Tarafından ileri sürülmüş zamanla taraftar kazanmıştır
DİL VE ANLATIM ÖZELLİKLERİ
Divan Şiirinde:Arapça ve Farsça tamlamalara söz sanatlarına yer verilmesinden dolayı ağır bir dil vardır
Tanzimat Şiirinde: Halkın anlayacağı bir dilde yazma anlayışına rağmen Arapça - Farsça kelime ve tamlamaların kullanıldığı görülür Dildeki en büyük farklılık yeni kavramlara yer verilmesidir
|
|
|