| 
Prof. Dr. Sinsi
 | 
				  Şiirde Gerçeklik Ve Anlam 
 
             
 Şiirde Gerçeklik ve Anlam
 
 Şiirde İmge Nedir - Örnek Şiirler - Türk Edebiyatında Son Dönem Şairlerin Şiirleri
 
 ? İnsanlar, gerçek hayatta var olan nesneleri, olayları duyu organlarıyla algılar; bu algılama insan bilincinde çeşitli işlemlerden geçer ve bireye göre farklı şekillere, durumlara dönüşür
  Böylece "imge" oluşur  ? Şiirde bütün imgeler, gücünü gerçeklikten alır
  ? İmgenin oluşumunda gerçekliğin dönüştürülmesinde bireyin yaşadıkları, sezgileri, tasarıları, kültürü, anlayış ve algılayışındaki farklılıklar etkilidir
  ? Birey, günlük hayatta kullandığımız dil göstergelerine, günlük hayatta gerçekliği olan dil ifadelerine yeni anlamlar yükleyerek gerçekliği dönüştürür
  ? Dönüşen ve değişen bu gerçeklik her okuru farklı boyutlarda etkiler
  Bu etki ise okurun yaşına, eğitim ve kültür seviyesine, hayallerine, izlenimlerine, içinde bulunduğu duruma ve döneme göre değişir  ? Aynı gerçeklik, farklı sanatçıların elinde farklı şekillere dönüşür
  Böylece şiirsel gerçeklik oluşur  ? Günlük dil ile şiir dili arasındaki temel farklılık, gerçekliğin ifade ediliş biçimidir
  
 "Bu şeker kaç para?" "On lira"
 "Bu akşam çok eğlendim
  " 
 "Köşkün muazzam bir Boğaz manzarası var
  " ifadelerinde "on lira, eğlenmek, köşk" sözcükleri gerçek anlamlarıyla kullanılmıştır  
 "Güzelliğin on par'etmez
 Bu bendeki aşk olmasa
 Eğlenecek yer bulamaz
 Gönlümdeki köşk olmasa"
 Âşık Veysel
 
 Dörtlükte ise on para etmek, "değerinin az olması"; "eğlenmek", oyalanmak, vakit geçirmek, teselli olmak"; köşk, "gönlün en güzel yeri, sevgilinin içinde bulunduğu yer" anlamlarında kullanılmıştır
  
 ? Dörtlüğün her okuyucuda çağrıştırdıkları farklıdır
  Çünkü şiirde yan anlamlar, mecaz anlamlar vardır  Bu anlamlar, yoruma açıktır  ? Şiirde dil şiirsel işleviyle kullanılır
  
 Örnek şiir incelemeleri:
 
 Halk şiiri örneği (17
  yüzyıl) 
 SEMAİ
 
 Bugün ben bir güzel gördüm
 Bakar cennet sarayından
 Kamaştı gözümün nuru
 Onun hüsn ü cemalinden
 
 Salındı bahçeye girdi
 Çiçekler selama durdu
 Mor menekşe boyun eğdi
 Gül kızardı hicabından
 Ercişli Emrah
 
 "Bu gün ben bir güzel gördüm
  " ifadesi yaşadığımız dünyada gerçekliği olan şeylerdir  Günlük hayatta birçok güzel görmek mümkündür  "Bakar cennet sarayından
  " Güzel bir kız cennetteki bir saraydan bakamaz, evinin penceresinden bakar, ancak şair bu gerçekliği dönüştürerek, sevgilisini cennetteki hurilere, evini de cennetteki saraylara benzetmiştir  
 "Kamaştı gözümün nuru
 Onun hüsn ü cemalinden"
 
 Sevgilinin güzel olması gerçek hayatta olabilecek bir ifadedir; ancak güzelliğin çokluğundan gözlerin kamaşması gerçekliğin dönüştürülmesidir
  
 "Salındı bahçeye girdi" Sevgilisinin ya da herhangi birinin bahçeye girmesi gerçekte olabilecek bir şeydir
  
 "Çiçekler selama durdu
 Mor menekşe boyun eğdi
 Gül kızardı hicabından" ifadelerinde gerçeklik değişik yollarla dönüştürülmüştür
  Çiçeklerin bahçeye tek bir sıra halinde dikilmiş olması, çiçeklerin dik durması gerçekte olabilir; ancak çiçekler, sevgili geldiği için selama durmaz  Aynı durum menekşe için de geçerlidir  Menekşenin boynu, doğal olarak zaten hafif eğiktir, bunun sebebi sevgilinin gelmesi değildir  Gülün renginin kırmızı olması ve utanan insanın yüzünün kızarması gerçekliktir; ancak gülün utancından kızarması gerçekliğin dönüştürülmesidir  
 Şiirde gerçeklik, benzetmelerle, abartmayla ve güzel sebebe bağlama yollarıyla dönüştürülmüştür
  Bu imgeler, halk şiirinde kalıplaşmıştır  Ancak, her şair bu imgeleri yeniden kurgular  
 Son Dönem Türk Edebiyatı
 
 BAHAR ŞARKİSİ
 
 Titrek bir damladır aksi, sevincin
 Yüzünün sararmış yapraklarında;
 Ne zaman kederden taşarsa için
 Şarkılar taşırken dudaklarında
 Gözlerin kararan yollarda üzgün
 Ve bir zambak kadar beyazdır yüzün;
 Süzülüp akasya dallarında gün
 Erir damla damla ayaklarında
 Ahmet Muhip Dıranas
 
 "Titrek bir damladır aksi, sevincin
 Yüzünün sararmış yapraklarında"
 ifadesi, "Sararmış bir yaprağın üzerindeki yağmur damlası yaprak hareket ettikçe titreşiyordu, sallanıyordu
  " gerçekliğinden hareketle yazılmış olabilir  Sevincin yansımasının titrek bir damla olması, insan yüzünün sarı yaprak olması gerçeğin dönüştürülmüş şeklidir  
 "Ne zaman kederden taşarsa için
  Şarkılar[size="3"> taşırken dudaklarında
  "]şarkı[/size] söyleyebilirler  " ifadeleri bu dizelerin gerçeklik kaynağıdır  "İçin kederden taşması, dudakların şarkı taşıması" gerçekliğin dönüştürülmesidir  Şair bu dörtlükte, baharın tasvirini yapmakta, bunu yaparken de gerçekliği değiştirmekte, sözcüklere yan anlamlar, mecaz anlamlar yüklemektedir (Şarkıyı söyleyen rüzgârın etkisiyle ses çıkaran sararmış yapraklardır)  
 "Gözlerin kararan yollarda üzgün
 Ve bir zambak kadar beyazdır yüzün,
 Süzülüp akasya dallarında gün
 Erir damla damla ayaklarında"
 "Gün batıyor
  "şeklinde ifade edebileceğimiz gerçeklik, yukarıda farklı imgelerle değiştirilmiştir  Gün, damla damla erimez, gün biter  
 Şair, mecaz ve yan anlamları çokça kullanarak gerçekliği yeniden kurgulamıştır
  
 Sevgilinin güzel olması gerçek hayatta olabilecek bir ifadedir; ancak güzelliğin çokluğundan gözlerin kamaşması gerçekliğin dönüştürülmesidir
  
 "Salındı bahçeye girdi" Sevgilisinin ya da herhangi birinin bahçeye girmesi gerçekte olabilecek bir şeydir
  
 "Çiçekler selama durdu
 Mor menekşe boyun eğdi
 Gül kızardı hicabından" ifadelerinde gerçeklik değişik yollarla dönüştürülmüştür
  Çiçeklerin bahçeye tek bir sıra halinde dikilmiş olması, çiçeklerin dik durması gerçekte olabilir; ancak çiçekler, sevgili geldiği için selama durmaz  Aynı durum menekşe için de geçerlidir  Menekşenin boynu, doğal olarak zaten hafif eğiktir, bunun sebebi sevgilinin gelmesi değildir  Gülün renginin kırmızı olması ve utanan insanın yüzünün kızarması gerçekliktir; ancak gülün utancından kızarması gerçekliğin dönüştürülmesidir  
 Şiirde gerçeklik, benzetmelerle, abartmayla ve güzel sebebe bağlama yollarıyla dönüştürülmüştür
  Bu imgeler, halk şiirinde kalıplaşmıştır  Ancak, her şair bu imgeleri yeniden kurgular  
 
 |