12-20-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Çocuk Eğitiminde Dikkat Edilecek İlkeler
Çocuklarınıza günlük yaşam becerileri kazandırmayı kolaylaştırmak için izlenmesi gereken bazı yol ve yöntemler vardır:
Eğitim süresi 8-10 hafta olmalıdır Çocuğunuza günde en az iki defa ve önce 2-5 dk sonra giderek artan bir şekilde en az 5-20 dk zaman ayırmalısınız (Bu süre çocuğun kişilik özellikleri , psikolojik durumu , anne babanın çalışıp çalışmaması vb gibi etkenlere göre değişebilir)
Çocuğunuzun ve sizin yorgun olmadığınız , çocuğunuzun uykusuz olmadığı ve sakin olduğu zamanları seçmek uygun olacaktır
Eğitim yapılan süre mutlaka günün aynı zaman dilimine gelmeli (hergün 10-11 ve 16-17 arası gibi ), çocuğun dikkatini dağıtmayacak bir ortam olmalı ( çevrede diğer çocuklar oynamamalı , fazla eşya olmamalı , TV , Radyo-teyp çalışmamalıdır) dır
Çocuğunuza mümkün olduğunca yakın ve otururken aynı yükseklikte olunuz Kendi kendine oturamıyorsa tutarak oturmasına yardımcı olunuz Sizin yüzünüzü rahatça görebileceği pozisyonda olunuz
Size bakmasını sağlayınız , bakmıyorsa çenesini hafifçe çevirip bakmasını sağlayınız Gözgöze geliniz , bunu yaparsa ödüllendiriniz Yine bakmıyorsa 1-2 dk sonra yeniden deneyiniz 2-3 saniye göz göze gelirse ödüllendiriniz ve bunu 5-6 sn oluncaya kadar sürdürünüz Evdeki diğer kişilerle göz göze gelmesini sağlayınız Eğitim süresince çocuğunuz göz göze gelmiyorsa göz hizasına sevdiği bir şeyi koyarak bunu sağlamaya çalışınız
Onun anlayabileceği şekilde kısa ve basit cümlelerle konuşunuz (Ali kalk , bardağı tut vb gibi) Konuşurken mimik ve jestlerinizi de kullanınız
Öğretilecek her işlevi bir kaç kez yineleyiniz Her beceriyi basitten başlayarak sıralayınız , becerileri küçük basamaklara bölerek öğretiniz
İstediğiniz bir beceri için sadece çaba gösterse bile ödüllendiriniz Ödül olarak sevdiği bir uğraş ( Parka gitmek, oyun oynamak vb ) olabilir
Çocuğunuzun olumlu bir davranışına sevinmek ona sarılmak ''aferin'' '' ne güzel yaptın'' şeklinde sözlü ifade de ödüldür Ödül olarak seçtiğiniz şeyi mutlaka istenilen davranışın hemen arkasından gerçekleştiriniz
ÖZ BAKIM BECERİLERİ
EL YIKAMA
Çocuğunuzun rahatça elini yıkayabilmesi için lavabonun boyuna uygun olması gerekir Bunu sağlamak için bir tabure kullanabilirsiniz Çocuğunuzun arkasına geçerek ellerinizi onun elleri üzerine koyunuz Çocuğunuzun karşısında bir ayna olması yararlı olabilir
İŞLEM BASAMAKLARI:
Çocuğunuzun elini tutarak çeşmeyi açınız
Ellerini ellerinizin arasına alarak akan suyun altına tutunuz
Elini tutarak sabunu almasını sağlayınız
Bir eliyle sabunu tutrupu, diğer elinizle çocuğunuzun eline sabuna sürtüp köpürmesini sağlayınız
Elini sabunluğa götürüp sabunu bıraktırınız
Çocuğunuzun iki ileni birbirine sürterek köpürmesini sağlayınız
Suyun altında ellerini yıkayınız Gerekinse işlemi tekrarlayınız
Ellerini tutarak çeşmeyi birlikte kapatınız
Faaliyete direnmiyorsa ödüllendiriniz Son basamağa kadar faaliyeti birlikte lapıp, son basamakta ellerinizi çekerek onun yapmasını söyleyiniz Başarabilirse tekrar baştan 7 basamağa kadar faaliyeti birlikte yapınız ve son iki basamağı (7 ve 8 ) ona yapmasını söyleyiniz
Başarabilirse yine baştan sırayla 5 , 4 , 3 , 2 , ve 1 basamaklara kadar faaliyeti birlikte yapıp diğerlerini yapmasını söyleyiniz
Bu arada yardıma gereksinim olursa dirseklerinden hafifçe yönlendirerek yardım ediniz, bu şekilde basamakları sondan başa doğru sıralayarak başarabiliydrsa “ellerini yıka” diyerek faaliyeti yapmasını bekleyiniz Her basamağın sonunda başarı durumuna göre uygun şekilde ödüllendiriniz
YÜZ YIKAMA
El yıkama faaliyetlerini öğrendikten sonra hemen arkasından öğretilmelidir
İŞLEM BASAMAKLARI
Çocuğunuzun elini tutarak birlikte çeşmeyi açınız
Ellerini köpürtmesini sağlayınız
Ellerini köpürttükten sonra sabunu bırakınız
Çocuğunuzun arkasında durarak her iki elini bileklerinden tutunuz, dairesel hareketlerle ağız ve yanaklarını sabunlayınız
Bölgeyi köpürtünüz
Ellerini ellerinizle tutarak önce sabunlu ellerinizi durumatınız
Elini bir suya, bir yüzüne götürerek yüzünü durulayınız
Son basamağa kadar faaliyeti birlikte yapıp, son basamakta ellerinizi çekerek onun yapmasını söyleyiniz
Başarabilirse tekrar 7 basamağa kadar faaliyeti birlikte yapınınız ve son iki basamağı (7 ve 8) ona yapmasını söyleyiniz
Başarabilirse yine baştan sırasıyla 6 , 5 , 4 , 2 , ve 1 basamaklara kadar faaliyeti birlikte lapıp, diğerlerini yapmasını söyleyiniz
Bu arada yardıma gereksinimi olursa dirseklerinden hafifçe yönlendirerek yardım edeniz Bu şekilde sondan başa doğru sıralayarak başarabiliyorsa “ yüzünü yıka” diyerek faaliyeti yapmasını bekleyiniz Her basamağın sonunda başarı durumuna göre ödüllendiriniz
EL DURULAMA
Büyük bir havlu ve lavaboya yetişebilmek için tabure kullanınız
İŞLEM BASAMAKLARI:
Çocuğunuzun bir elini tutarak havlunun arkasına koyunuz
Diğer elinin içini (avucunu) havlu ile ovuşturunuz
Elinin tersini (üst kısmını) havlu ile ovuşturunuz
Kurulanan eliyle havlunun bir tarafından tutturunuz
Diğer elinin içini havlu ile ovuşturunuz
Elinin tersini de havlu ile ovuşturarak kurulatınız
Son basamağa kadar faaliyeti birlikte yapıp, son basamakta ellerinizi çekerek ( 6 basamakta) onun yapmasını söyleyiniz
Başarabilirse tekrar baştan 5 basamağa kadar birlikte faaliyeti yapınız ve son iki basamağı (5 ve 6 ) ona yapmasını söyleyiniz
Başarabilirse yine baştan sırasıyla 4 , 3 , 2 , ve 1 , basamaklara kadar faaliyeti birlikte yapıp, diğerlerini yapmasını söyleyiniz Yardıma gereksinimi olursa derseğini tutarak yönlendiriniz
Basamakları bu şekilde yapmayı başarabiliyorsa “ellerini kurula” diyerek faaliyeti yapmasını bekleyiniz
Her basamakta başarı durumuna göre ödüllendiriniz
YÜZ KURULAMA
Lavabonun üzerinde ayna ve yetişebilmek için tabure bulundurunuz
İŞLEM BASAMAKLARI:
Çocuğunuzun arkasında durarak her iki elini kavrayınız ve havluyu birlekte alttan tutunuz
Ellerinizi çocuğunuzun yüzüne yaklaştırarak havluyu yüzüne kapatınız
Yumuşak hareketlerle bastırıp çekmesini sağlayınız
Kurulama işlemi bitince elini tutarak birlikte havluyu yerine asınız
Son basamağa kadar faaliyeti birliikte yapıp, son basamakta ellerinizi çekerek (4 basamak) onun yapmasını söyleyiniz
Başarabilirlerse tekrar baştan 3 basamağa kadar faaliyeti birlikte yapıp diğerlerini yapmasını söyleyiniz
Gerekirse, dirseğinden tutup yönlendirerek yardım ediniz Daha sonra “yüzünü kurula” deyiniz ve yapınca ödüllendiriniz
|
|
|