Konu
:
Dereceli Eksantrik Milleri
Yalnız Mesajı Göster
Dereceli Eksantrik Milleri
11-29-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
Dereceli Eksantrik Milleri
Dereceli Eksantrik Milleri
DERECELİ EKSANTRİK MİLLERİ
Dereceli Eksantrik Milleri standart eksantrik millerinden farkli olarak performansa yonelik duzenlenmis yapilari ve ayarlanmış dereceleri sayesinde gerek cadde otomobillerinde gerekse yarış otomobillerinde yüksek güç ve tork sağlayan performans parçalarıdır
Dereceli Eksantrik Mili Nasıl Çalışır?
Dereceli Eksantrik'ten güç çıkmasını sağlayan temel unsur subaplarin açılıp kapanma ve açık kalma zamanlarinin degismesidir
Bu konuda Teknik Bilgi olarak bilinmesi gereken birkaç kavram vardir:
LIFT: Lift
eksantrik milinin subaplari ne kadar bastırdığını gösteren değerdir
DURATION: Subapin yatagindan çıktığı zamanki derece ölçümüdür
OVERLAP: Giriş ve çıkış subaplarinin aynı anda açık olduğu sürenin derecesidir
Giriş eksantrik milinin açılış numarası çıkış eksantrik milinin kapanış numarasına eklenerek hesaplanır
POWER BAND: Eksantriğin gücünü verimli bir şekilde verebildiği devir aralığıdır
Dereceli Eksantrik Mili Ne Kadar Güç Verir?
Cadde otomobilleri için üretilmiş eksantrikler derecelerine ve kullanıcının seçimine göre 10bg ile 25 bg arasinda güç üretebilecek kapasitedelerdir
yarış otomobilleri için üretilmiş eksantrikler ise çok daha yüksek olarak 80-100bg'lere kadar güçler üretebilmektedirler
Daha ayrıntılı ve özel bilgi almak için Eksantrik Mili Üreticilerimizden ilgilendiğiniz markayı seçerek devam edebilirsiniz
Eksantriklerin hangi özellikleri neleri etkiler?
Eksantrikleri tanımlarken üreticilerin kullandıkları bir çok özellik vardır
Bunlardan en yaygın olarak kullanılanların aracın motor gücünü nasıl etkilediğini bilmek
eksantrik mili seçiminizde size yardımcı olabilir
Duration: Emme ve Egzoz için ayrı ayrı belirtilir
Subapın
360 derecelik döngü içerisinde kaç derecelik sürede açık kaldığını gösterir
Cadde tipi eksantriklerde bu değer 250-270 dereceler arasında oynayabilir
yarış tipi eksantriklerde ise 300 derecelere kadar çıkabilir
Bu değer arttıkça motorun maksimum gücü artar
ancak bu değer artışının
motor üzerinde gerektirdiği farklı tadilatlar da olduğu için cadde tipi dereceli eksantriklerde genelde göreceli olarak düşük değerler tercih edilir
Overlap: Emme subapının açılmasından
egzoz subapının kapanmasına kadar geçen
iki subapın birlikte açık kaldığı süredir
Bu sürenin artışı
egzoz gazının daha çabuk tahliyesini
akabinde emme manifoldundan gelen temiz hava ve benzin karışımının daha çabuk bir şekilde silindirlere çekilmesini sağlar
Araçların
fabrika çıkışı eksantriklerinde bu değer oldukça düşüktür
Bu sayede düşük devirde uygun güç ve tork yakalanır
Ancak dereceli eksantriklerde
eksantriğin derecesinin artışına göre Overlap değerinin de artmasıyla yüksek devirdeki güçte çok etkili artışlar görünür
Bu yüksek güç artışıyla birlikte rölantide de küçük düzensizlikler görülebilir
Tabii ki bu düzensizlikler daha çok
yüksek dereceli yarış eksantriklerinde belirgindir
Cadde tipi dereceli eksantriklerde konfordan ödün verilmeyerek
bu değer
fazla olmayan bir miktarda arttırılarak uygun güç ve tork artışı sağlanır
Lift: Eksantrik kataloglarında genelde Full Lift olarak geçer
subabın yatağından maksimum ne kadar uzağa açıldığının milimetre olarak değeridir
Full Lift'in artışı tüm devir bandı üzerinde bir miktar güç ve tork artışı sağlar
Full Lift'ten ayrı olarak
Lift hususunda esas önemli olan nokta
bir subapın yatağından hangi hızla çıktığı ve ne kadar süre Full Lift pozisyonunda kaldığıdır
Full Lift değerleri aynı olan iki eksantrik kıyaslandığında
daha kısa sürede Full Lift pozisyonuna gelen ve o pozisyona yakın pozisyonlarda daha uzun süre kalabilen subap zamanlamasını sağlayan eksantriklerde güç artışı göreceli olarak daha da yüksektir
Timing: 22-62
62-22 şeklinde bir örnek ele alındığında;
İlk 22
emme subapının üst ölü noktadan kaç derece önce açıldığını
İlk 62
emme subapının alt ölü noktadan kaç derece sonra kapandığını
İkinci 62
egzoz subapının alt ölü noktadan kaç derece önce açıldığını
İkinci 22
egzoz subapının üst ölü noktadan kaç derece sonra kapandığını belirtir
Duration ve Overlap bu değerler sayesinde hesaplanır
Dikkat edilmesi gereken noktalar:
Başlangıç seviyesindeki cadde tipi dereceli eksantrikler standart motorlarda b
aşk
a hiç bir tadilat gerektirmeden
tamamen sorunsuz bir şekilde kullanılabilmesine karşın
özellikle iddialı kalkış yarışları için hazırlanan otomobillerde kullanılan yüksek dereceli cadde eksantriklerinde dikkat edilmesi gereken bazı noktalar vardır
Yüksek dereceli eksantrikli motorların daha yüksek devirleri çevirebilmesiyle birlikte
eksantriğin yapısı gereği artan Duration ve Full Lift değerlerinin sonucunda
subapla pistonun birbirlerine en yakın oldukları mesafe standart ve düşük dereceli eksantriklere göre bir hayli azalır
Yüksek dereceli eksantriklerde
eksik ve hatalı uygulama sonucu
subapla pistonun temas etmesiyle subaplar yamulabilir
Bu olay özellikle yüksek devirlerde ve erken vites düşürme sonucu yığılma denen olayla meydana gelebilir
Bu tehlikeyi önlemek için eksantrik mili üreticilerinin sunduğu özel subap yayları mevcuttur
Bu yaylar gerek daha hafif
gerekse direnç olarak daha kuvvetli oldukları için subapların yuvalarına gereken zamanda oturmalarını sağla***** olası sorunları ortadan tamamen kaldırırlar
Yüksek dereceli eksantrik uygulamalarında subap yayı değişimi
önemle üzerinde durulması gereken
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul