Konu
:
Onarma, Yenisini Ver
Yalnız Mesajı Göster
Onarma, Yenisini Ver
11-29-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
Onarma, Yenisini Ver
Dünya Gazetesi otomotiv editörü Gültekin Kara'nın köşe yazısı
Otomotiv editörlüğüne ilk başladığım zamandan bu yana iki soru hiç eksik olmaz: "Hangi otomobili alayım" ve "Sorun çıktı ne yapmalıyım"
Otomotiv sektörüne yakın bir isim olmama rağmen ikinci soru hususunda mağdurların tam olarak tatmin edildiği vaka maalesef çok az
Tüketici kanadında büyük beğeniyle, bazen zorluklar çekerek alınan otomobilin bozulması, üretici kanadında ise kullanıcı/üretim hatası arasındaki ipince çizgi nedeniyle zarara uğrama riski, bir de uzayıp giden mahkemeler
Şimdi bunlara bir son gelebilir
Yargıtay
Hukuk Genel Kurulu'nun aldığı bir kararla ki yanlış bilmiyorsam bu bir içtihad/örnek oluşturacak, bilirkişi tarafından gizli ayıp sayılan otomobillerin yenileriyle değiştirilmesi gerekecek
Bu kararla önümüzdeki dönemde aracınız bozulduğu taktirde önce servise gidecek ve arızanın niteliğini öğreneceksiniz
Servisin verdiği yanıt ve bulduğu çözüm sizi tatmin etmediği taktirde mahkeme açıp bilirkişi tespiti isteyeceksiniz
Eğer bilirkişi de sizi haklı bulduğu taktirde otomobilinizi sıfırıyla değiştirilmesi gerekecek
Tabii bu süreç birkaç yıl sürecektir
Burada ilk adımda tüketiciler lehine bir durum gözüküyor
Mağduriyetleri daha kolay ve yine kendi lehlerine çözülebilecek
Lakin, üretici tarafını da düşünmek gerekiyor
Çünkü, bazı onarılabilecek hasar/hasarlar ya da kullanıcı tarafından kaynaklanan sorunlar karşısında da bunların tespitinde zorluklar yaşanacaktır
Bununla birlikte eğer her ufak hata için değişim talebiyle karşılaşılırsa hem mahkemelerin iş yükü hem de üreticinin maliyetleri oldukça yükselecektir
Bu noktada firmaların işi yokuşa sürmeden ki genelde sorunun çözümünü zamana yayma yöntemini izliyorlardı ve hatayı kabul etseler bile değişimden kaçıyorlardı mağdurlarla sulh yolunu gitmeleri gerekecek
Sorunlar ve çözümleri hususunda müşterilerin çok daha iyi ikna edilmeleri de gerekiyor
Bir de son zamanlarda bir pazarlama ve satış stratejisi olarak dikkat çeken uzun garanti süreleri de tekrardan gözden geçirilebilir
Alınan bu kararla artık gerçekten haklı olan tüketicilerin haklarını almaları çok daha kolaylaşacaktır
Bu karar dava süresini de kısaltırsa firmaların hatalara yönelik çok daha fazla dikkat etmeleri şart oldu denebilir
Bakalım bu süreç, otomotivcilerin ilk satıştaki çok düşen karları nedeniyle asıl ayakta durdukları satış sonrası gelirlerini/maliyetlerini nasıl etkileyecek?
Rekabet cezaları
Geçen hafta
Adana
Fuarı'nı ziyaret ederken otomotivcilerin canını çok sıkan Rekabet Kurumu cezalarını da tartıştık
Genelde herkesin şikayeti aynıydı lakin ilginç bir rakam da dikkatimi çekti
Sektörün önde gelen isimlerinden bir tanese Kurum'un bugüne kadar kestiği toplam cezanın 300 milyon, otomotiv sektörüne kesilen cezanın ise 277 milyon TL olduğuna dikkat çekti
Bir diğer nokta ise otomotiv sektörüne rekabet nedeniyle ceza kesilen tek ülkenin
Türkiye
olmasıydı
Sonuçta yorum yapabilmek için herkes gibi biz de gerekçeli kararı bekleyeceğiz
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul