Konu
:
Spoıler(Arka Rüzgarlık)...!!!
Yalnız Mesajı Göster
Spoıler(Arka Rüzgarlık)...!!!
11-30-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
Spoıler(Arka Rüzgarlık)...!!!
spoıler(arka rüzgarlık)
!!!
SPOILER (ARKA RÜZGARLIK)
Arka rüzgarlık (kanat) dediğimiz şey
arabanın bagajının üstüne takılan biraz eğimli olan parçadır
Genel Kural 1 Bir cismi yere ne kadar bastırırsanız o kadar zor kaydırırsınız
İşte bu kuraldan yola çıkarak diyebiliriz ki bir arabanın arkası yere ne kadar çok basılırsa
o kadar zor kayar
Arka kanat takılması olayı
özellikle yüksek hızlarda yol tutuşunu arttırmak için yapılan bir uygulamadır
Arabanın yardığı hava
arkaya taktığınız
biraz öne doğru yatırılmış kanata çarparak bir kuvvet uygular ve arabanın arkası yere doğru bastırılır
Bu arka kanatların açısı çok önemlidir
Ne düz olmalıdır
ne de fazla eğik
Piyasadaki arka kanatlardan Renault 21'lerde görebileceğiniz çite gibi dümdüz olanları görüntüden b
aşk
a bir işe yaramazlar fazlasıyla
Ancak bir Subaru Impreza'ya baktığınızda
hem kanadın büyüklüğü hem de biraz öne doğru eğilmiş yapısı
arabanın arkası üzerinde büyük bir kuvvet uygular ve arka tekerleklerin tutuşunu büyük oranda arttırır
Bu da sizin kullanımınıza ister otobanda yüksek hızlarda olsun
ister virajlarda olsun
daha doğrusal
stabil bir sürüş sağlar
Arka kanat uygulamasında dikkat edilmesi gereken noktalar:
Araca arka kanat takıldığı zaman yüksek hızlarda oluşacak baskıdan ve arabanın arkasının yere daha çok bastırılacağından dolayı
tekerlekler üzerine normalden daha fazla basınç gelecektir
Tekerleklerin bu basınca karşı koyabilmek için normal değerinden biraz daha fazla şişirilmesi gerekmektedir
Kesin bir şey söyleyememekle birlikte ben olsam
kanadın boyutuna ve etkisine göre arka tekerlekleri fabrika verilerinden 1 ya da 2 psi daha fazla şişirirdim
Avantajı
dezavantajı
Avantajı az önce de bahsettiğimiz gibi yol tutuşunu iyileştirmesidir
Dezavantajı ise yakıt tüketimini bir miktar arttırmasıdır
Ama bu önemsenecek boyutlarda değildir
Ön Tampon-Altı Rüzgarlık Uygulaması
Normalde bir araba giderken
önündeki havayı yararak ilerler
Yardığı havanın büyük bir bölümü arabanın üstünden diğer miktarı da arabanın altından ve yanlarından geçerler
Yarılan havanın
arabanın altından geçen kısmı
arabaya alttan bir miktar kuvvet uygula***** aracı az da olsa yerden kaldırır
Bunun karşılığında da aracın üstünden geçen hava arabayı yere bastırır
Ama biz daha iyi bir yol tutuş istiyorsak
arabanın altından geçen hava miktarını azaltabiliriz
Bunun için ön tamponun altına yaklaşık 5cm yüksekliğinde ek bir parça takılabilir
Bu takılan parça arabanın yardığı havanın
aracın altına girmesine bir miktar engel olur
bu sayede de yol tutuş bir miktar iyileşir
Özellikle yüksek hızlarda arabayı kontrol etmekte zorlanıyorsanız
arabayı düz bir çizgide tutamıyorsanız
araba sanki hafifmiş ve sağlam bir şekilde gitmiyormuş gibinize geliyorsa
ön kanat uygulaması sizin sorununuza çare olabilir
Sonuç
Özellikle motor modifiyesi görmüş ve motor gücü arttırılmış araçlarda
ön ve arka rüzgarlık uygulamaları son derece gereklidir
Motor gücü artmasına rağmen
halen hafif olan araç
yüksek hızlarda dengesizlik
kontrol zorluğu çekebilir
Mesela 120bg
olan bir P106GTI'ısiz 150-160 bg yaptıysanız bu araba uçma eğilimi gösterebilir
bunun için ön ve arka kanatlar son derece yararlıdır
Araçların Kanatları Spoilerlar
Spoiler denince bir çok kişinin aklına Ankara trafiğinde araçların yüzde 90'ında dekoratif amaçla bulunan sonradan monte edilen plastik parçaları gelir
Peki spoiler gerçekten dekor mu? Yoksa araba üzerinde bir işlevi var mı?
Araçların ağırlığı hızları yükselttikçe azalır
30 km hızla giden araç ile 130 km hızla giden bir aracın ağırlıkları çok farklı olur
Araç hızlandıkça hafifler
Hafifledikçe de kontrolü zorlaşır
Bu noktada spoilerlar devreye girer
Araçlarda ön ve arka olmak üzere iki tür spoiler bulunabilir
Araç
önünde bulunan havayı yararak ilerler
Eğer aracın arkasında doğru dizayn edilmiş bir spoiler varsa hava spoilera çarparak aracın arkasını yere bastırır
Bu da aracın ağırlığını; dolaylı olarak da yüksek süratteki yol tutuş kabiliyetini arttırır
Eğer aracın arkasında bulunan spoiler iyi dizayn edilmemişse aracın yol tutuşunu son derece olumsuz etkiler
Aslında spoilerları uçakların kanatlarına benzetebiliriz
Kanatlar uçakları havaya kaldırır
spoiler ise aracın havalanmasını önler
Uçakların 200 km'den sonra havalandığını ve Porsche Turbo'nun 300 km son sürati olduğunu düşünürseniz bazı arabaların spoilera olan ihtiyacının ne kadar çok olduğunu daha kolay anlarsınız
Eğer aracınızda fabrika çıkışı bir spoiler mevcutsa ekstra olarak bir şey yapmanıza gerek yok
Ama sonradan aracın arkasına spoiler taktırdıysanız arka lastiklerinizin havalarına dikkat etmeniz gerekir
Spoiler takıldıktan sonra yüksek hızlarda arabanın arkası yere basılacağından arka lastiklere normalden daha fazla baskı gelecektir
Arka lastikleri fabrika değerinden biraz daha fazla şişirerek bunun önüne geçebilirsiniz
Araç havayı yarıp ilerlerken bir miktar hava da aracın altından geçer
Bu hava akımı aracı yukarı doğru kaldırır; yani hafifletir
Otomobil üreticileri bunu düşünerek ön spoilerları üretmiştir
Ön spoilerlar aracın altından geçen havayı büyük ölçüde keser ve aracın yol tutuşuna katkıda bulunurlar
Spoilerlar doğru uygulandıkları taktirde araçların yol tutuşlarını güçlendirirler
Fakat yanlış uygulamalar aracın yol tutuşunun bozulmasına
daha fazla benzin tüketimine neden olabilir
Genellikle otomobillerini modifiye edip güçlerini yükselten kişiler yol tutuşlarını iyileştirmek için spoiler kullanırlar
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul