Konu
:
Sümerlerde Süt Akrabalığı..
Yalnız Mesajı Göster
Sümerlerde Süt Akrabalığı..
11-25-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
Sümerlerde Süt Akrabalığı..
Sümerlerde Süt Akrabalığı
Eski toplumda süt analığı kurumu
sanılıp söylendiği gibi
"annesini kaybeden" veya "ana sütü az olan" çocukların durumuyla ilgili olarak ortaya çıkmış değildir
"Süt anne"
"süt nine"
"süt kardeş" gibi akrabalık kavramları ve "haram-helal süt" yönleriyle İslam’da devam eden "süt akrabalığı" kurumunun yazılı kaynaklarını da Sümer ve Babil kayıtlarında buluyoruz
Fakat
eski tarih kayıtlarını yeterince değerlendirmemiş Bay A
R
Balaman gibi uzmanlarımız
Avrupa sosyoloji çevrelerinde genellikle hâlâ kabul gören yanlışlara da dayanarak Süt Akrabalığı kurumunu "sanal"
"düzmece" veya "şakacıktan kurumlar" kategorisinde tanıtma adetini sürdürmüşlerdir
"Süt analığı" ve bundan doğan "süt kardeşliği"
eski toplumda "sanal" veya "şakacıktan" bir akrabalık kurumu değildi
Süt akrabalığı oluşması halinde ilgili taraflara (sünnet kirveliği kurumunda da olduğu gibi) peşinen evlilik yasakları doğuyor olması
bu kurumun
eski toplumda
en az ‘kandaşlık kurumu’ kadar önemli olduğunu ve "süt akrabalığı" ilişkisini kullanan toplumların tarihinde "kandaş"lıkla aynı rolü oynamış olduğunu göstermektedir
Süt akrabalığı
eski toplumda
doğuran gelin’e oğul’u emzirme yasağıyla birlikte
bu ilk oğulun baba toplum birimine geçişinin önündeki bir engeli kaldırmış olmalıdır
Halaların veya baba toplum birim tanrıçalarının kutsal "süt analığı" yoluyla ilk oğul
baba toplum biriminin parçası haline geldiği için
şimdiki "süt kardeşleriyle" evlilik (cinsel ilişki) yasağına tabi olur
Aralarında hiç bir "kan bağı" bulunmayan
yani "kandaş-karındaş" olmayan kız ile erkek çocuğun
emziren ortak bir ana aracılığıyla süt kardeşi olur olmaz evlilik yasağına tabi olmalarının anlamı buydu
Sümer-Babil toplumunun bu "ilk oğul"u
eğer
onu "doğuran gelin" tarafından emzirilseydi
adaş dede-dayı toprağının aidi olarak kalmaya devam edecekti
Dolayısıyla da
baba toplum birimine ait kadınlar üzerindeki evlilik hakkını sürdürmüş olacaktı
Bu ise
artık baba toplum birimine ait sayılan bu oğul bakımından
yürürlükteki akrabalık sisteminin yıkımı demekti
Bu akrabalık sisteminde
damat ile gelinin ait olduğu toplum birimler
kendi kadınlarını
sadece karşı yanın erkeklerine vermekle yükümlüydüler
Eski toplum
Dumu-zi döneminde
en azından ilk oğul’un
baba toplum birimine ait sütle beslemesini sağlayan süt analığı kurumunu oluşturarak
oğul’un ana’lığına
süt veren kadını geçirmişti
Bulgu ve kalıntılar eski toplumun bu dönemdeki gelin’e
bu nedenlerle
doğurduğu çocuğu emzirmeyi yasaklamış ve ilk oğul’un anası saymaktan vazgeçmiş olduğuna işaret ediyor
"Süt ana"lık kurumu
şimdi
"sanal"
"düzmece" veya "şakacıktan" sanılan bütün akrabalık kavram ve kurumları gibi
tarihteki gerçek ilişkilerin artık genellikle işlevsiz kalan kalıntılarından b
aşk
a bir şey değildir
Türklerde de olduğu gibi
sokakta gördüğü ve tanımadığı birisine "ana"lık
"bacı"lık
"dayı"lık
"baba"lık dağıtan Asya
Afrika ve Amerika’nın bütün "şakacı" toplulukları
bu tür sınıflayıcı kavramlarda
eski gerçek akrabalık düzeninin anısını yaşatırlar
Süt akrabalığı kurumu eski toplum bakımından sonuçları ciddi yükümlülükler doğuran gerçek bir kurum olduğu için Hammurabi
özel bir hükümde şöyle yazdırmıştı:
§ 194 - Eğer bir adam
evladını süt anaya verir
o evlat süt *****n elinde ölürse ve süt ana
(ölen bebeğin) babasının ve anasının haberi olmadan ikinci bir çocuğu (emzirmek için) alırsa
bunu ispat ederlerse
(ölen bebeğin) babasının ve anasının haberi olmadan ikinci bir çocuğu bağrına bastığı (emzirdiği) için (süt *****n) memelerini keseceklerdir
(Hammurabi Yasası)
Bu hükümde tanımlanan suç
süt *****n
emzirdiği evladın ölmesine yol açması vb
Değildir
Süt *****n memelerinin kesilmesine yol açacak şiddetteki suçu
ölen bebeğin ana ve babasının iznini almadan bir b
aşk
a çocuğun da "süt anası" olmasıdır
Eski toplumda bu davranış ciddi bir suçtur; çünkü süt ana
ölen çocuğun ana
baba ve kardeşlerini
onların bilgi ve onayları olmadan
emzirdiği ikinci çocuk üzerinden b
aşk
alarıyla süt akrabası haline getirmekteydi
Bu ise her iki tarafın
nesiller boyu devam edecek bir evlilik yasağı kapsamı içine girmelerine yol açıyordu
Süt analık kurumu
Mezopotamya veya Turuva’da
giderek köle kadın veya dadıların yükümlülüğüne doğru evrim göstermişse
bu
bütün kurumların tarihte bozulmaya uğramaları gerçeğinin yanısıra
yeni bir evlilik yasağı sıkıntısının
en küçük ölçülere ancak bu köle kadınlar kanalıyla düşürülebileceği içindir de
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul