Konu
:
Tammuz,Dumuzi
Yalnız Mesajı Göster
Tammuz,Dumuzi
11-25-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
Tammuz,Dumuzi
Tammuz
Dumuzi
Tammuz
Akad dilinde Dumuzi
Mezopotamya dininde ilkbaharda doganın yeniden yaşam bulmasına olanak veren bereket tanrısı
Adın Sümer dilinde önceleri kullanılan Damu-zid (Kusursuz Genç )sözcüðünün
Akad dilindeki karşıligı Tammuzi'den türedigi sanilmaktadir
Tammuz sözcügünün geçtigi en eski kaynaklar III
Eski Sülaleler Dönemine (10 y
2600-2334) ait metinlerdir
Ama çok daha eski zamanlarda da bu tanriya tapildigi düsünülmektedir
Tammuz kültünün iO 3
Ve 2
Binyillarda baslica Sümer kentlerinin çogunda var oldugu
merkezinin ise orta kesimdeki otlaklari çevreleyen kentlerde bulundugu bilinmektedir
Tammuz temelde hayvancilikla ugrasan insanlarin tanrisidir; en yaygin lakabi da Sipad'dir (Çoban)
Babasi Enki (Ea)
annesi ise disi koyunun kisilestirildigi Tanriça Duttur'dur
Dumu-zid adi gibi onu anmak için kullanilan Ama-ga (Ana Süt) ile U-lu-lu (Çayir ÇogaIticisi) sözcükleri de Tammuz'un bir çobanin arzulayabilecegi her seyin ardindaki güç oldugunu düsündürür
Yaygin olarak tapinilan bir Asur tanrisi oldugu
iÖ 2
Ve 1
Binyillarda ise hayvanciliktan çok tarimla iliskilendirildigi görülür
Asur'da (ve daha sonralari Sebalilar arasInda) öncelikle tahil tanelerinde bulunan ve tahilin ögütülmesiyle ölen güçtür
Tammuz'a tapinmak için her yil düzenlenen iki senlikten birinde onun Tanriça Inanna'yla (Akad dilinde Istar) evliligi kutlanir
öbüründe ölüler dünyasindan gelen kötü ruhlarin ellerinde ölüsüne yas tutulurdu
Ur' un 3
SülaIesi süresince (iÖ y
2112-2004) Umma kentinde (bugün Tel Coha) tanrinin evliligi
Umma Tammuz Senligi Ayi'nda (Subat-Mart) kutlanirdi
Isin-Larsa döneminde (iÖ y
2004-1792) kral evlilik töreninde tanriyla özdeslesir ve tanriçayi simgeleyen bir rahibeyle birleserek o yil için dogayi döller ve bereketli kilardi
Tanrinin ölümünü anan mart-nisan törenlerinde yas gösterileri içinde çole
öldürülmüs tanrinin agilina yürünürdü
IÖ 7
Yüzyilda Asur'da bu tören haziran-temmuz aylarinda yapilirdi
Ulkenin baslica kentlerinde tanrinin yatacagi bir sedir kurularak Tammuz'un bedeni sebzeler
bal ve çesitli yiyeceklerden olusan bir yiginla temsil edilirdi
Tanriyla ilgili metinlerden Dumuzi'nin Düsü
Tammuz'un ölecegini düsünde görmesini ve tüm kurtulma çabalarina karsin düsün gerçeklesmesini anlatan Akad efsanesidir
Sümer efsanesi Inanna'nin Inisi'nin ikinci bölümünde de Inanna'nin Tammuz'u kendi yerine ölüler dünyasina yolladigi anlatilir
Efsanede Tammuz'un kiz kardesi Gestinanna onu bulur ve sonunda Inanna yilin yarisini Tammuz'un
yarisini da kiz kardesinin ölüler dünyasinda geçirmesine karar verir
Tammuz'un kur yapmasi ve dügünü
eglencelerde söylenen ask sarkilarinda ve öykülü kisa siirlerde çok kullanilan bir temadir
Tapinmaya iliskin birkaç metindeyse törenlerin her asamasi ayrintili olarak anlatilir
Farklı kökenli bir dizi bereket tanrisi sonradan Tammuz'la özdeslestirilmistir
Tanriça Ninsun'un (Sümer dilinde "Vahsi Inek") oglu ve sigirtmaçlarin tanrisi olarak görulen Tammuz buna örnektir
Tammuz' un tahilla özdeslestirildigi kuzeydeki biçimi de
dogayi canlandirma rolünden kaynaklanmis olabilir
Uruk'ta Amausumgalana ile birlestirilmesiyse çok erken tarihli
ama açik bir bütünlestirmeyi gösterir
Daha sonraki dönemlerde Tammuz agaçlarin ve bitkilerin büyümesini saglayan bitki özündeki gücü
imgeleyen Damu ve Dumuzi-Abzu gibi tanrısal güçlerle iliskilendirilmistir
AnaBritannica
C
20
s
366
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul